صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۱:۰۴ - ۱۷ مهر ۱۳۹۴

نگاهی به مانع‌تراشی‌های بانک مرکزی در برابر بانکداری الکترونیک

با وجود تاکید بانک مرکزی بر لزوم توسعه بانک‌داری الکترونیک، این نهاد بدون هیچ توضیحی محدودیت عجیبی بر تراکنش‌های موبایلی اعمال کرده است.
کد خبر : 42827

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی آنا، با توسعه تراکنش‌های موبایلی، حجم قابل توجهی از مراجعات مردمی به شعب بانک‌ها کاهش یافته است، اما گویا بانک مرکزی چندان دل خوشی از این رویه ندارد.


پیش از این بر روی اپلیکیشن‌های موبایلی قدیمی که بر سیستم JAVA مبتنی بودند، امکانات قابل توجهی مانند دریافت موجودی حساب بانکی، انتقال وجه و پرداخت قبوض وجود داشت، اما با ورود کدهای USSD به شبکه‌های موبایل، این امکان برای صاحبان گوشی‌های کاملا ساده نیز فراهم شد که بتوانند از امکانات بانکی مبتنی بر موبایل استفاده کنند.


با این حال، هر چه کار پیش رفت، محدودیت‌های بیشتری از سوی بانک مرکزی بر روی تراکنش‌های موبایلی اعمال شد.


بانک مرکزی در ابتدا انتقال وجه از طریق موبایل را ممنوع اعلام کرد. پس از این ابلاغ، دیگر انتقال وجه موبایلی فقط از طریق اپلیکیشن‌های هر بانک و فقط در همان بانک مجاز اعلام شد.


در ادامه این محدودیت‌ها، بانک مرکزی دریافت موجودی را مستلزم کسر هزینه اعلام کرد. بر این اساس دیگر نه تنها دریافت موجودی از دستگاه خودپرداز، بلکه از هر طریق از جمله تراکنش موبایلی با کسر هزینه 1206 ریال انجام شد.


در همان دوره‌ها خبر ورود شورای پول و اعتبار به بررسی طرح کسر کارمزد از تراکنش‌های کارت‌خوانی منتشر شد. خبری که با واکنش شدید اصناف مواجه شد. اصناف این احتمال را مطرح کردند که با اجرای این طرح، مجبور شوند کارت‌خوان‌ها را جمع کرده و به معاملات اسکناسی رجوع کنند.


با این حال، بانک مرکزی به این محدودیت‌ها هم اکتفا نکرده است؛ به طوری که از دو روز پیش امکان دریافت موجودی از روی موبایل به هر شکل ممنوع شده است. اکنون نه از طریق کد‌های USSD و نه از طریق اپلیکیشن‌های موبایلی درگاه‌های پرداخت نمی‌توان موجودی دریافت کرد.



بر اساس نامه‌ای که شاپرک به نقل از بانک مرکزی به شرکت‌های پرداخت ابلاغ کرده است، این اقدام به منظور صیانت از حقوق دارندگان کارت انجام شده است. در این نامه آمده که از 15 مهر ماه ارسال تراکنش خرید در بستر USSD ممنوع است و این تراکنش در مرکز شتاب پشتیبانی نمی‌شود.


همچین سقف تراکنش‌های قبوض و خرید شارژ در بستر USSD از تاریخ ذکر شده 2 میلیون ریال تعیین شده است و نیز ارائه خدمت مانده‌گیری روی تمامی بسترهای بدون حضور کارت از جمله USSD از تاریخ اشاره‌شده ممنوع می‌شود.


طبیعی است که USSD ها پرکاربردترین اپلیکیشن‌های موبایلی بدون نیاز به اینترنت بودند و حجم قابل توجهی از تراکنش‌های خرید یا مانده‌گیری را به خود اختصاص داده بودند.


گفته شده است که USSD یک تکنولوژی منحصر به فرد ایرانی است و در هیچ جای جهان نمونه مشابه ندارد. از سوی دیگر به گفته مدیران یکی از شرکت‌های پرمخاطب ارائه‌دهنده این سرویس، هم اکنون 15 شرکت بدون مجوز بانک مرکزی کدهای مشابه دریافت و آن را به مشتریان معرفی می‌کنند.


به تازگی برنامه پربیننده خندوانه در شبکه نسیم به طور چشمگیری استفاده از این کدهای دستوری را ترویج کرده است، اما به نظر می‌رسد اعمال محدودیت از سوی بانک مرکزی برای این عملیات، تمام رشته‌ها را پنبه کرد.


تا کنون هیچ مقامی در بانک مرکزی درباره چرایی اعمال این محدودیت‌ها توضیحی نداده است.


انتهای پیام/

ارسال نظر