صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

نگاه متفاوت رئیس سازمان ملی بهره‌وری به نرخ بهره‌وری در ایران

رئیس سازمان ملی بهره‌وری ایران معتقد است آن چه درباره کم بودن بهره‌وری در ایران گفته شده چندان هم صحیح نیست.
کد خبر : 42581

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی آنا، در حالی که اغلب مردم معتقدند بهره‌وری در ایران رقم قابل توجهی نیست و هدررفت زیادی در وقت و کار مردم وجود دارد، رویا طباطبایی یزدی این موضوع را قابل تحلیل می‌داند.


آن طور که او به ماهنامه برنامه، نشریه رسمی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی گفته، سطح بهره‌وری و رشد بهره‌وری دو مساله مجزا هستند. سطح بهره‌وری ایران در مقایسه با ژاپن یا کره جنوبی یا تایوان پایین است و ما در این زمینه ادعایی نداریم، اما معمولا در مقایسه‌های جهانی روی رشد بهره‌وری بیشتر تمرکز می‌شود.


به گفته او مهم این است که کشورها در هر سطحی که هستند، برای ارتقای بهره‌وری چقدر تلاش می‌کنند. اگر با این نگاه ایران را بررسی کنیم، رشد بهره‌وری به جز سالهایی که تحریم بسیار شدیدی علیه کشورمان اعمال شد، در کشورمان قابل توجه بوده است.


طباطبایی یزدی این را هم گفته است که ممکن است در یک کشور توسعه یافته رشد بهره‌وری 2 درصد، اما در یک کشور در حال توسعه 5 درصد باشد، چون کشور در حال توسعه، در حالت اشتغال کامل نیست و تکنولوژی هم در آن قابلیت توسعه دارد.


رئیس سازمان ملی بهره‌وری ایران در پاسخ به این سوال که چرا گفته می‌شود بهره‌وری بخش خصوصی بسیار بیشتر از بخش دولتی است، این طور گفته است: هیچ محاسبه دقیقی در این خصوص انجام نشده و همه آن چه گفته می‌شود برآوردهای خیلی غیردقیق است.


به گفته او همین حالا می‌توان بخشی از دولت را دید که به اندازه یک کشور پیشرفته بهره‌ور کار می‌کند، اما بر عکس آن هم وجود دارد. در بخش خصوصی هم همین وضعیت حاکم است. به نظر من به جای اظهارنظرهای کلی، باید بگوییم در هر بخش و زیربخش، کدام بهتر عمل می‌کند.


انتهای پیام/

ارسال نظر