صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

تاثیر کمپین «خودروی صفر نخرید» بر بازار

در حالی که بازار خودرو در دو سال اخیر در رکود به سر می برد از دو ماه قبل تا کنون کمپین نخریدن خودروی صفر در اعتراض به کیفیت پایین و قیمت بالای خودروهای داخلی راه اندازی شده است و واکنش های فراوانی را از سوی کارشناسان و مسئولان به همراه داشته است.
کد خبر : 42545

به گزارش گروه رسانه‌های دیگر خبرگزاری آنا به نقل از نامه نیوز، اگرچه همزمان با ایجاد این کمپین مسئولان صنعت خودروسازی اعلام کرده اند برنامه های مختلفی برای ارتقا سطح کیفی محصولات خود دارند اما گزارش های رسمی شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران نشان می دهد میانگین کیفیت خودروهای سواری تولیدی در شهریور ماه امسال کاهش یافته است.
بررسی ها نشان می دهد سراتو، پژو 405 در دو مدل، پژو 206 صندوقدار، تیبا2، پارس تهران، سمند و پراید مدل 131، خودروهایی هستند که نمرات منفی آنها در مقایسه با گزارش قبلی افزایش یافته و در نتیجه، کیفیت‌شان پایین آمده است.
اما این گزارش در شرایطی منتشر شده است که 4 وزیر کابینه در نامه ای به رئیس جمهور علاوه بر افت بازار سرمایه به اوضاع وخیم خودروسازی کشور نیز اشاره کرده و وزرای مربوطه از خاک خوردن ده‌ها هزار خودرو در پارکینگ‌ها خبر داده‌اند.
وزیر صنعت در این رابطه اعلام کرده است صنعت خودرو در معرض توقف است و موجودی انبار محصول خودروسازان به بیش از ١٠٠هزار خودرو کف کارخانه رسیده است. در یکی، دو ماه اخیر کمپین «خودروی صفر نخرید» برای مقابله با افزایش قیمت خودرو و افت کیفیت تشکیل شد که واکنش‌های زیادی را به همراه داشت.
درعین‌حال، مسئولان وزارت صنعت و مدیران عامل خودروسازی‌ها تأثیرگذاری این کمپین بر صنعت خودروی کشور را منکر می‌شدند و تأکید کردند که روند فروش خودرو عادی شده است.
این اظهارات وزیر صنعت نشاندهنده آن است که صنعت خودروسازی کشور روزهای خوبی را سپری نمی کند و نیازمند تدوین برنامه مناسب برای خروج از شرایط کنونی است. در این شرایط اما خودروسازان معتقدند سود بانکی و کمبود منابع مالی، دو دلیل عمده رکود بازار خودرو هستند. به گفته آنها، سود بانکی سبب شده هزینه تولید خودرو در کشور بالا رفته و در نتیجه خودروها گران تولید شده و مشتریان از بازار روی برگردانند. خودروسازان همچنین تاکید دارند که کمبود منابع وام دهی، سبب شده مشتریان توان خرید کافی در بازار خودرو را نداشته باشند.
در این شرایط اما هفته گذشته رئیس سازمان مدیریت از ایران خودرو بازدید کرد و برنامه های دولت برای حمایت از خودروسازان را تشریح کرد. پرداخت بخشی از یارانه تولید به خودروسازان، افزایش سقف تسهیلات صنعت خودرو، فعال کردن لیزینگ‌ها، تعلیق قانون ذی‌نفع واحد و...، از جمله برنامه های دولت برای حمایت از صنعت خودرو است.


انتهای پیام/

ارسال نظر