جهانگیری دو مصوبه دولت را برای اجرا ابلاغ کرد
به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری آنا، پایگاه اطلاعرسانی دولت امروز -دوشنبه12 مهر- متن آییننامه ساماندهی تبلیغات کالاها و خدمات موضوع ماده (8) قانون رفع موانع تولید رقابتپذیر و ارتقای نظام مالی کشور را که به تصویب هیئت وزیران رسیده است، به شرح زیر منتشر کرد:
ماده 1- در این آییننامه اصطلاحات زیر در معانی مشروح مربوط بهکار میروند:
الف – نشان (برند) تجاری: نام، نماد، نشانه، طرح، شعار، علامت و آدرس وبگاه و یا ترکیبی از آنها که متعلق به یک محصول (کالا و خدمات) و یا بنگاه است و موجب شناسایی و تمایز آن از سایر محصولات، خدمات و یا بنگاهها و همچنین انتقال یک مفهوم یا احساس به مخاطب میشود.
ب- نشان(برند) تجاری داخلی: آن دسته از نشان(برند)های مربوط به کالاها و خدماتی که در داخل تولید میشود.
پ-تبلیغات: ارتباط هدفمند با همگان یا گروه خاص که با استفاده از رسانهها یا ابزارهای گوناگون از قبیل صدا و سیما، مطبوعات، تابلوهای شهری یا دیواری، وسایل حمل و نقل همگانی، فیلمهای سینمایی، اوراق چاپی، تلفن و رایانه برای آگاهی دادن نسبت به کالا یا خدمت در جهت بازاریابی و عرضه آنها انجام میگیرد.
ت- دستگاههای اجرایی: دستگاههای موضوع ماده (5) قانون مدیریت خدمات کشوری
ماده 2- وزارت صنعت، معدن و تجارت مکلف است به منظور توسعه، ترویج و تبلیغ نشان(برند)های تجاری داخلی در بازارهای داخلی و خارجی و با هدف افزایش رقابتپذیری کالاها و خدمات ایرانی، تشویق تولیدکنندگان و صادرکنندگان با نشان برتر نسبت به انجام موارد زیر اقدام کند:
الف - تهیه پیش نویس دستورالعملهای ترویج و فرهنگ سازی موضوعات مرتبط با نشان(برند) تجاری و ارایه آن به کمیسیون موضوع ماده (3) این آییننامه برای تصویب.
ب - پیشنهاد بستههای حمایتی و تشویقی با اولویت نشان(برند)های تجاری صادراتی به کمیسیون موضوع ماده (3) این آییننامه برای تصویب.
پ- شناسایی خلأهای موجود در قوانین، مقررات، رویههای موجود و تدوین راهکارها و پیشنهادهای لازم و ارایه به مراجع ذی ربط.
ت- تدوین و ابلاغ شاخصهای انتخاب نشان(برند)های تجاری برتر و ضوابط اعطای نشان (برند) تجاری عالی داخلی.
ث - انتخاب، معرفی و تشویق نشان(برند)های تجاری برتر داخلی به صورت سالیانه.
ج - اعطای نشان(برند) تجاری عالی داخلی به نشان(برند)های تجاری برگزیده از میان نشان(برند)های تجاری برتر داخلی.
چ - حمایت از تبلیغات نشان(برند)های تجاری منتخب داخلی در بازارهای خارجی.
ماده 3- کمیسیون ملی نشان(برند) تجاری که در این آییننامه به اختصار «کمیسیون» نامیده میشود با عضویت وزارتخانههای صنعت، معدن و تجارت (رئیس)، جهاد کشاورزی، امورخارجه، دادگستری، بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمانهای ملی استاندارد ایران و ثبت اسناد و املاک کشور، (حداقل در سطح مدیر کل) و رؤسای اتاقهای بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران و تعاون ایران تشکیل میشود.
تبصره 1- دبیرخانه کمیسیون در وزارت صنعت، معدن و تجارت تشکیل میشود و حسب مورد از سایر دستگاههای اجرایی ذی ربط برای شرکت در جلسات با حق رأی دعوت به عمل میآید.
تبصره 2- کمیسیون مکلف است ظرف سه ماه از تاریخ لازم الاجرا شدن این آییننامه، دستورالعمل و بستههای تشویقی موضوع بندهای (الف) و (ب) ماده (2) را که توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت پیشنهاد میشود، بررسی و تصویب کند.
ماده 4- به منظور ساماندهی و حمایت از تبلیغات تولیدکنندگان و صادرکنندگان با نشان(برند)های تجاری برتر در خارج از کشور و توسعه بازارهای صادراتی، سازمان توسعه تجارت ایران مکلف است نسبت به انجام موارد زیر اقدام کند:
الف - حمایت از تبلیغات بنگاههای ایرانی در محیطهای نمایشگاهی و مراکز تجاری خارج کشور.
ب- شناسایی قوانین و مقررات مخل سهولت تبلیغات نشان(برند)های تجاری داخلی در بازارهای خارج از کشور و ارایه پیشنهادات اصلاحی.
پ - حمایت از ثبت بین المللی نشان(برند)های تجاری داخلی با هدف جلوگیری از سوء استفادههای احتمالی از نشان(برند)های تجاری داخلی در سطح بین المللی.
ت - حمایت از ساخت و پخش تبلیغات رسانهای نشان(برند)های تجاری داخلی در رسانههای کشورهای هدف.
ث - کمک به حضور نشان (برند)های تجاری برتر داخلی در پذیرش و اعزام هیئتهای تجاری به خارج از کشور.
ج - کمک به ایجاد دفاتر بازرگانی و مراکز تجاری در خارج از کشور برای نشان(برند)های تجاری برتر داخلی.
چ - همکاری در برگزاری نمایشگاههای تخصصی و اختصاصی از نشان(برند)های تجاری برتر داخلی در خارج از کشور.
تبصره– فهرست نشان(برند)های تجاری برتر داخلی هر ساله پس از انتخاب از سوی سازمان توسعه تجارت ایران، منتشر و اطلاع رسانی خواهد شد.
ماده 5- وزارت صنعت، معدن و تجارت مکلف است به منظور ساماندهی تبلیغات نشان(برند)های تجاری داخلی در داخل کشور و با هدف ترویج فرهنگ تغذیه سالم، حفظ محیط زیست، جلوگیری از تجمل گرایی و محدودسازی تبلیغ کالاهای خارجی و ترویج فرهنگ مصرف کالاهای داخلی، نسبت به انجام موارد زیر اقدام کند:
الف- حمایت از ساخت برنامههای مشارکتی در رسانه ملی جهت ترویج تغذیه سالم، حفظ محیط زیست، جلوگیری از تجمل گرایی و ترویج مصرف کالاهای با کیفیت ایرانی در سطح جامعه با همکاری و هماهنگی رسانه ملی.
ب - حمایت از نشان(برند)های تجاری منتخب داخلی و اعمال تخفیفات حداکثری در تعرفههای مورد عمل از سوی کلیه رسانههای تحت مدیریت دستگاههای اجرایی.
پ - اعمال حمایتهای تبلیغاتی از طریق دستگاههای اجرایی مسئول تولید کالا و یا ارایه خدمات جهت اجرای برنامههای ترویجی نشان(برند)های تجاری منتخب موضوع این آییننامه از طریق سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران از محل اعتبارات مصوب مربوط.
ت - تأمین نیازهای اداری و ملزومات مصرفی کلیه دستگاههای اجرایی و سازمانهای عمومی از تولیدات داخلی و تشویق و تسهیل خرید کالاهای با کیفیت ایرانی در سطح جامعه.
تبصره- مرجع تشخیص و تعیین کالاهای موضوع بند (ت) وزارت صنعت، معدن و تجارت است.
ث- پوشش و انعکاس رسانهای توانمندیهای بخشهای تولیدی و خدماتی کشور.
ج - آگاهی بخشی و معرفی کالاهای داخلی با کیفیت در مقایسه با مشابه خارجی.
چ - حمایت از محصولات داخلی مبتنی بر فعالیتهای تحقیق و توسعه، دارای دانش فنی پیشرفته و گواهینامه ثبت اختراع (پتنت).
ح - محدودیت تبلیغات کالاهای خارجی و غیرضرور در سطح رسانههای تحت مدیریت دستگاههای اجرایی.
خ - ممنوعیت دریافت هرگونه وجه و تحت هر عنوان بابت فعالیتهای تبلیغاتی بر روی وسایط حمل و نقل اختصاصی به دارندگان نشان(برند) تجاری برتر از سوی شهرداریها و یا سایر سازمانها و نهادها.
ماده 6- به منظور اتخاذ تصمیم و اجرای اقدامات موضوع ماده (5)، کمیسیون ساماندهی تبلیغات با عضویت وزارتخانههای صنعت، معدن و تجارت (رئیس)، فرهنگ و ارشاد اسلامی، کشور، دادگستری، ارتباطات و فناوری اطلاعات، جهاد کشاورزی و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و سازمانهای ملی استاندارد ایران و صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران تشکیل میشود.
تبصره - دبیرخانه کمیسیون ساماندهی تبلیغات در وزارت صنعت، معدن و تجارت تشکیل میشود.
ماده 7- دستگاههای اجرایی ذی ربط موضوع این آییننامه هر شش ماه یکبار ملزم به ارایه گزارش از اقدامات خود در حوزه ساماندهی تبلیغات و حمایت از نشان(برند)های تجاری داخلی به وزارت صنعت، معدن و تجارت میباشند.
ماده 8- تصمیم نامه شماره 52485/ت44772ن مورخ 26/4/1389 لغو میشود.
اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیسجمهوری، این مصوبه را در تاریخ 29/6/1394 برای اجرا به وزارت صنعت، معدن و تجارت – وزارت امور اقتصادی و دارایی – وزارت امورخارجه - وزارت جهادکشاورزی – وزارت دادگستری – وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات وزارت کشور- وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی - وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی - سازمان ثبت اسناد و املاک کشور - سازمان ملی استاندارد ایران - سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران ابلاغ کرد.
مصوبه اختصاص اعتبار برای توسعه اتوبوسرانی و ساماندهی حاشیه شهر مشهد
همچنین با تصمیم هیئت وزیران، مبلغ دویست میلیارد ریال برای توسعه اتوبوسرانی و ساماندهی حاشیه شهر مشهد در اختیار استانداری خراسان رضوی قرار میگیرد.
متن مصوبه هیئت وزیران بدین شرح است:
مبلغ دویست میلیارد (000ر000ر000ر200) ریال به صورت تملک دارایی سرمایهای از محل اعتبارات جزء (2) ردیف (510000) قانون بودجه سال 1394 کل کشور تحت عنوان «هزینههای پیشبینی نشده سرمایهای – کمک»، به شرح جدول زیر در اختیار استانداری خراسان رضوی قرار میگیرد تا با رعایت قوانین و مقررات مربوط هزینه شود:
1-مبلغ یکصد هزار میلیون ریال برای توسعه اتوبوسرانی شهر مشهد
2-مبلغ یکصد هزار میلیون ریال برای ساماندهی حاشیه شهر مشهد
انتهای پیام/