صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۵:۵۶ - ۲۹ بهمن ۱۳۹۳
معاون مالی و اداری دانشگاه آزاد اسلامی در گفت‌وگو با آنا:

با تاسیس رشته آینده پژوهی می‌توان راهکار مناسب برای حل مشکلات یافت

معاون مالی و اداری دانشگاه آزاد اسلامی گفت: امیدواریم در امتداد روند کنونی دانشگاه، تا پایان سال تعداد واحدهای زیان ده به کمتر از 100 واحد برسد، هر چند پیش بینی می‌کنیم این رقم ممکن است به 50 مورد هم کاهش پیدا کند.
کد خبر : 4228

مهندس سید محمد ابریشمی نیا در حاشیه شصت و نهمین اجلاس شورای مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی در گفت‌وگو با آنا، درباره راهکار دانشگاه برای کم کردن تعداد واحدها و مراکز زیان ده گفت: مدیریت دانشگاه آزاد اسلامی مشکل را شناسایی و مشخص کرد که چرا برخی واحدهای ما زیان ده شده اند.


وی با اعلام این که بنا بر استانداردها به واحدی زیان ده می گویند که درآمدهایش کمتر از هزینه ها باشد افزود: برای کاهش واحدهای زیان ده آسیب شناسی صورت گرفت و مشخص شد یکی از علل مهم این بود که تعداد ورودی مقطع کارشناسی به شدت کاهش پیدا کرد، اما با افزایش ظرفیت پذیزش در تحصیلات تکمیلی منابع درآمدی شهریه ها نیز افزایش یافت و کمک بزرگی به درآمد واحدها صورت گرفت.


معاون اداری و مالی دانشگاه آزاد اسلامی سامان دهی نیروی انسانی و تصویب رشته محل های جدید در تحصیلات تکمیلی را از دیگر برنامه ها برای کاهش هزینه های جاری دانشگاه آزاد اسلامی عنوان کرد.


ابریشمی نیا اظهار داشت: از سوی دیگر واحدهای دانشگاهی به خوبی توانستند هزینه های خود را کنترل کنند. بررسی های ما در هیات امناهای استانی و هم چنین تراز های مالی 6 ماهه اول سال نیز نشان می داد که اکثر واحدها و مراکز در ماموریت کنترل هزینه ها به خوبی عمل کرده و موفق بوده اند.


معاون اداری و مالی دانشگاه آزاد اسلامی در پیش گرفتن این رویکردها را دلیل تغییر در روند زیان‌دهی برخی واحدها اعلام کرد و گفت: این رویکرد عمده موجب تعطیل شدن هیچ واحدی نشده است، یعنی به عنوان مثال ممکن است یک واحد به قطب دانشکده برق یا کشاورزی تبدیل شود اما به هیچ وجه تعطیل نمی شود.


او ابراز امیدواری کرد: در امتداد روند کنونی دانشگاه، تا پایان سال تعداد واحدهای زیان ده به کمتر از 100 واحد برسد هر چند پیش بینی می کنیم این رقم ممکن است به 50 هم کاهش پیدا کند.


وی در پاسخ به این سوال خبرنگار گروه دانشگاه آنا، که آیا ممکن است مرکزی که زیان ده نباشد در واحد یا مرکزی دیگر ادغام شود؟ گفت: ادغام واحدها و مراکز اصولا ربطی به زیان ده یا سودآور بودن آن ها ندارد. بلکه بحث ما ماموریت جدیدی است که برای کل مراکز طراحی می شود.


ابریشمی نیا هم چنین درباره تاکید آیت الله هاشمی رفسنجانی بر تاسیس رشته آینده پژوهی گفت: آیت الله رفسنجانی تعبیر مناسبی در این زمینه به کار بردند. ما برای برنامه ریزی خوب باید نقاط قوت و ضعف خود را ببینیم و همزمان باید تهدیدها را تبدیل به فرصت کنیم. هر چند باید توجه داشت که بحث آینده پزوهی با آینده نگری متفاوت است و با تاسیس رشته آینده پژوهی در دانشگاه می توان راهکارهای مناسب برای حل مشکلات پیش رو یافت. بدین صورت که می توان پیش بینی کرد در صورت کاهش دانشجو باید به سمت دانشگاه فن آور حرکت کنیم یا راهکار دیگری پیدا کنیم.



انتهای پیام/

ارسال نظر