صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۲:۲۹ - ۱۳ مهر ۱۳۹۴
صالحی در تشریح رویکرد ارشاد خبر داد:

نامه ایران برای حذف سخنرانی «سلمان رشدی» در نمایشگاه کتاب فرانکفورت

بعد از مطلع شدن از برنامه حضور سلمان رشدی در نمایشگاه فرانکفورت، موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران که متولی حضور ایران در فرانکفورت‌ است، طی نامه‌ای به رییس نمایشگاه در خواست کرد که این برنامه حذف شود اما بعد از چند روز پاسخی نشنیدیم.
کد خبر : 42245

به گزارش خبرنگار فرهنگی آنا؛ سید عباس صالحی، معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، صبح امروز در نشست خبری جشنواره مصرف‌ کالاهای فرهنگی و رویدادهای ترویج کتاب‌خوانی به درخواست خبرنگاران، موضع وزارت ارشاد را در خصوص انتخاب سلمان رشدی برای سخنرانی در کنفرانس خبری نمایشگاه کتاب فرانکفورت تشریح کرد.


وی در این‌باره گفت: «نمایشگاه کتاب فرانکفورت یک رویداد فرهنگی و قابل احترام است و امسال هم قرار است با شعار آزادی بیان برگزار شود؛ اما به نظر می‌آید اتفاق امسال، آدرس غلطی باشد برای این شعار.»


صالحی افزود: «آزادی بیان یک حق انسانی است ولی اگر قرار باشد به آزادی بیان پایدار برسیم، خود بیان نباید مقدمه‌ای شود برای صلح ستیزی . به عبارت دیگر آزادی بیان پایدار ابزارهایی می‌خواهد که یکی از آنها احترام به عقاید، ادیان و مقدسات دیگران است.»


معاون امور فرهنگی وزارت ارشاد با اشاره به برنامه حضور سلمان رشدی در کنفرانس خبری نمایشگاه فرانکفورت خاطر نشان کرد: «کاری که سلمان رشدی درباره قرآن کریم انجام داد و همچنین فعالیت‌های دیگری مثل کشیدن کاریکاتورهای موهن از پیامبر اسلام (ص) در قالب آزادی بیان نمی‌گنجد، بلکه مقدمه‌ای برای نقض آن است؛ مقدمه‌ای برای ایجاد داعش‌ها و طالبان‌هاست.»


وی ادامه داد: «سلمان رشدی برای ما صرفاً یک نویسنده نیست، بلکه کار اوتوهین به مقدسات و مذاهب است. فرقی هم نمی‌کند که موضوع اسلام باشد یا سایر ادیان یا حضرت محمد (ص) باشد یا سایر انبیا. با این نگاه کتاب آیه‌های شیطانی، مخدوش است و بنابراین حضورش در نمایشگاه فرانکفورت که شعارش آزادی بیان است، غلط در غلط است. این یعنی مخدوش کردن آزادی بیان.»


صالحی ضمن بیان این مطلب که سیاست ارشاد، سیاست جنجال‌سازی نیست، درباره موضع ارشاد و معاونت امور فرهنگی توضیح داد: «بعد از مطلع شدن از این برنامه، مؤسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران که متولی حضور ایران در فرانکفورت‌ است، طی نامه‌ای به رئیس نمایشگاه فرانکفورت درخواست کرد که این برنامه حذف شود اما چون بعد از چند روز پاسخی نشنیدیم، خبر مختصری در گفت و گو با روابط عمومی خانه کتاب منتشر کردیم.»


وی افزود: «احساس ما این است که برگزارکنندگان این نمایشگاه در حال انجام خطای مضاعفی هستند و در شرایطی که وحدت ادیان باید در دستور کار باشد، این کار به منزله کوفتن بر طبل جدایی و ایجاد اختلاف بین ادیان مختلف است.»


معاون امور فرهنگی گفت: «بحث بررسی مجدد حضور ایران در نمایشگاه کتاب فرانکفورت، بحثی است که امروز برای ما مطرح است. همچنین در حال مذاکره با سایر کشورهای مسلمان در این باره هستیم تا آن‌ها نیز در این باره به نمایشگاه فرانکفورت اعتراض کنند. امید ما این است که در نهایت برگزارکنندکان این نمایشگاه در تصمیم خود تجدید نظر کنند تا همه چیز به روند قبلی خود باز گردد.»


وی خاطر نشان کرد: «این اتفاق علامت خوبی برای جهان اسلام نیست؛ خصوصا که خون‌ریزی‌ها و اتفاقات ناگوار منطقه، فضای تاریکی را در جهان اسلام ایجاد کرده و نباید اسلام ستیزی‌ها دامن زده شود.»


انتهای پیام/

ارسال نظر