صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۳:۱۹ - ۲۹ بهمن ۱۳۹۳
در گفت‌وگو با آنا تشریح شد

جزییات طرح «کمیته جذب دانشجو»/ انتشار اوایل سال 94

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اراک می‌گوید که اگر تا چندی پیش فقط با اعلام ظرفیت، دانشگاه می‌توانست دانشجو جذب کند، در وضعیت کنونی باید با استفاده از تمامی روش‌های بازاریابی، شهروندان مستعد ادامه تحصیل در مقاطع دانشگاهی را جذب کرد.
کد خبر : 4203

به گزارش خبرنگار آنا، با افزایش ظرفیت دانشگاه‌های دولتی شبانه، غیرانتفاعی، پیام نور و علمی کاربردی در تمام مناطق کشور، کاهش رشد جمعیت جوان و همچنین کاهش علاقه‌مندی شهروندان به ادامه تحصیلات آکادمیک، دانشگاه آزاد اسلامی با کاهش ورودی دانشجویان مقاطع کاردانی و کار‌شناسی [به استثنای تهران] مواجه شده است.


به تعبیر دیگر در گذشته با تقاضای زیاد ورود به دانشگاه، رقابت شدیدی بین شهروندان متقاضی تحصیلات تکمیلی وجود داشت و تمامی ظرفیت‌های دانشگاه‌های موجود کشور کامل می‌شد، اما با روند فعلی، ظرفیت‌های دانشگاه‌ها خالی مانده است و با توجه به اینکه دانشگاه آزاد بزرگ‌ترین دانشگاه کشور محسوب می‌شود و از امکانات دولتی نیز بی‌بهره است، لذا باید چاره‌ای در این خصوص اندیشه و اجرا شود.








برای ورود به این رویکرد با توجه به تعدد و تنوع واحد‌های دانشگاه‌ آزاد باید برای هر واحد استراتژی و راهبردی اختصاصی به کار برده شود و نمی‌توان برای کلیت این دانشگاه راهبردی یکسان تجویز کرد

در این راستا دکتر حسن سبیلان اردستانی، دانش آموخته رشته ارتباطات اجتماعی، تغییر رویکرد از بازار بدون رقابت به بازار رقابتی در حوزه دانشگاه‌ها را راهکار مناسب حل این مشکل می‌داند.


این عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی اراک در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری آنا اظهار کرد: برای ورود به این رویکرد با توجه به تعدد و تنوع واحد‌های دانشگاه‌ آزاد باید برای هر واحد استراتژی و راهبردی اختصاصی به کار برده شود و نمی‌توان برای کلیت این دانشگاه راهبردی یکسان تجویز کرد.


سبیلان اردستانی در راستای انعطاف پذیری راهبرد جذب دانشجو، استفاده از کمیته جذب دانشجو برای هر واحد دانشگاهی را بهترین راه حل دانست و افزود: این کمیته می‌تواند به فراخور امکانات و توانمندی‌های خود و شرایط محیطی و نیازهای علاقه‌مندان به تحصیلات تکمیلی بهترین راهکار را ارائه کند.



عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی اراک در تعریف این کمیته اظهار کرد: کمیته جذب دانشجو، کمیته برنامه‌ریزی هماهنگ و منسجم در شاخه‌های مختلف تبلیغات به همراه اجرای آنها به صورت یک مجموعه مرتبط و با زمانبندی مشخص به منظور تاثیرگذاری بهتر و پیشبرد اهداف جذب دانشجو است که با تشکیل یک تیم عملیاتی و به کارگیری متخصصان مختلف و استخدام رسانه‌ها و ابزارهای ارتباط جمعی و... کمپین جذب دانشجو را برنامه ریزی و اجرا ‌می کند.








برنامه‌ریزی درست به عنوان اولین قدم باعث می‌شود تا از کوتاه‌ترین و مناسب‌ترین راه به نتیجه مورد نظر دست یافت. در زمان برنامه‌ریزی باید فاکتورهایی مانند بودجه تبلیغات، وضعیت مستعدین به تحصیلات تکمیلی، وضعیت دانشگاه‌های دیگر و اهداف تبلیغات را در نظر داشت

وی افزود: هر چند رویکرد ثابتی برای مدیریت و اجرای یک کمپین جذب دانشجو وجود ندارد و می‌توان از رویکردهای گوناگونی بهره برد، ولی بر مبنای تجارب، کمیته‌ها معمولاً می‌توانند از چند الگوی اصلی پیروی کنند و با توجه به نوع فرصت‌ها و تهدیدات، ضعف‌ها و قوت‌ها، یک روش را انتخاب کنند، ولی آنچه از اهمیت فراوانی برخوردار است قابلیت اجرایی و کاردانی مسئول و مدیر کمیته در مواجهه و حل مسائلی مانند عدم هماهنگی بخش‌های مختلف، تصحیح خطا‌ها، تاخیرهای زمانی، تغییرات اجباری اعضای تیم، تغییر وظایف اعضا، تغییر ناگهانی استراتژی، تغییرات برنامه‌ها در رسانه‌ها و... است.


سبیلان اردستانی به خبرنگار آنا گفت: مسلما کمپین جذب دانشجو، الهام گرفته از برنامه کلی واحد و خصوصاً اهداف جذب آن است. برنامه‌ریزی درست به عنوان اولین قدم باعث می‌شود تا از کوتاه‌ترین و مناسب‌ترین راه به نتیجه مورد نظر دست یافت. در زمان برنامه‌ریزی باید فاکتورهایی مانند بودجه تبلیغات، وضعیت مستعدین به تحصیلات تکمیلی، وضعیت دانشگاه‌های دیگر و اهداف تبلیغات را در نظر داشت.


وی خاطرنشان کرد: در ‌‌نهایت مهم‌ترین مشکل در این طرح تصور رفتار کاسبکارانه عده‌ای از مسئولان و مدیران به طرح کمیته جذب دانشجو است و آن را امری سطحی و سخیف می‌دانند در حالی که تمامی دانشگاه‌های معتبر و خصوصی جهان که از امکانات دولتی بهره نمی‌برند برای جذب دانشجو از تمامی ظرفیت‌های موجود بهره می‌برند و حال برخی اقدامات مستقیم و مرئی و برخی دیگر از اقدامات نامرئی و پنهان برای مخاطبان است. لذا برای اینکه دانشگاه آزاد اسلامی نیز بتواند در جذب دانشجو موفق باشد و وابسته به بودجه عمومی کشور نشود باید از مسیر تمامی دانشگاه‌های دنیا بگذرد.


عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی اراک یادآور شد: تهیه طرح «کمیته جذب دانشجو» در حال اتمام بوده و در ابتدای سال ۱۳۹۴ منتشر خواهد شد.


انتهای پیام/

ارسال نظر