صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۶:۴۸ - ۱۱ مهر ۱۳۹۴
امانی خبر داد:

نخستین کنفرانس بین‌المللی برنامه‌ریزی و توسعه شهری در پایتخت برگزار می‌شود

معاون برنامه‌ریزی و توسعه شهری شهرداری تهران از برگزاری نخستین کنفرانس بین‌المللی برنامه‌ریزی و توسعه شهری در تاریخ ۱۴ و ۱۵ مهرماه در سالن همایش‌های کتابخانه ملی در پایتخت خبر داد.
کد خبر : 41908

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری آنا، ناصر امانی در نشست خبری امروز (شنبه) با اعلام این خبر اظهار کرد: کنفرانس اشاره شده، برای نخستین باری است که در کشور برگزار می‌شود و شهرداری مسئولیت برگزاری آن را به عهده دارد.


وی افزود: برگزاری این کنفرانس سال گذشته در ردیف اعتباری شهرداری تهران قرار گرفت و در نهایت مصوب شد که این کنفرانس در تاریخ 14 و 15 مهرماه امسال برگزار شود.


معاون برنامه‌ریزی و توسعه شهری شهرداری تهران تصریح کرد: کنفرانس اشاره شده به همت نهادهای مختلف کلید خورد و فراخوان مقالات نیز انجام شد. بر همین اساس حدود 200 مقاله به این کنفرانس ارسال شد.


به گفته وی در مراسم افتتاحیه این کنفرانس، محمدباقر قالیباف شهردار تهران و در اختتامیه آن، مهدی چمران رئیس شورای شهر تهران سخنرانی خواهند کرد.


وی با بیان اینکه شهرداری تهران با برگزاری این کنفرانس دست به ابتکار جدیدی در مدیریت شهری زده است، افزود: علت برگزاری این کنفرانس این است که در کشور، ما در حوزه مدیریت شهری با مدیریت نوین روبه‌رو هستیم و در طی چند سال گذشته، ریسک‌های متعددی در مدیریت شهری شده است.


امانی تصریح کرد: پس از انقلاب اسلامی دچار دگرگونی و معکوس شدن زندگی هموطنان هستیم به طوری که آمار شهرنشینی و روستایی دچار تغییراتی شده است و در واقع میزان زندگی در شهرنشینی به 75 درصد و در روستاها به 25 درصد تغییر جهت داده است و این حاکی از آن است که بستر شهرنشینی عامل توسعه کشور و تولید ثروت است و اگر ما برنامه‌ریزی دقیقی را در کشور نداشته باشیم، در آینده دچار مشکلاتی خواهیم شد.


امانی به تدوین دو برنامه پنج ساله اول و دوم شهرداری تهران اشاره کرد و گفت: درحالی دومین سال از برنامه پنج ساله دوم شهرداری تهران را پشت سر می‌گذاریم که اجرای این دو برنامه یکی از موفقیت‌های مدیریت شهری محسوب می‌شود.


معاون برنامه‌ریزی و توسعه شهری شهرداری تهران اضافه کرد: تجارب اجرای برنامه پنج ساله اول و دوم شهرداری تهران ما را در راه‌اندازی کمیسیون ویژه برای برگزاری کنفرانس بین‌المللی برنامه‌ریزی و توسعه شهری کمک کرده است و قطعاً برگزاری این کنفرانس می‌تواند یک مرجع تخصصی در کشور ما محسوب شود.


معاون برنامه‌ریزی و توسعه شهری شهرداری تهران اظهار امیدواری کرد: در برنامه ششم توسعه، توجه ویژه‌ای به حوزه مدیریت شهری شود، چرا که در برنامه‌های گذشته (برنامه اول تا برنامه پنجم توسعه) توجهی به مدیریت شهری نشده و این کنفرانس می‌تواند در این زمینه اثرگذار باشد.


مدیریت شهری آن طور که باید جایگاه خود را در کشور پیدا نکرده است


در ادامه این نشست امانی به لایحه مدیریت شهری اشاره کرد و گفت: این لایحه چندی پیش از سوی شهرداری تهران به وزارت کشور ارسال شده است، ضمن اینکه لایحه درآمد شهری که در سال 60 قرار بود توسط دولت وقت تهیه شود، هنوز تهیه نشده است و این خود نشان می‌دهد که مدیریت شهری آنطور که باید جایگاه خود را در کشور پیدا نکرده است.


وی به برگزاری 9 نشست تخصصی در کنفرانس بین‌المللی برنامه‌ریزی و توسعه شهری اشاره کرد و گفت: اقتصاد مقاومتی، تجربه برنامه‌ریزی شهری در شهرهای مختلف دنیا، بهبود روش‌ها در مدیریت شهری، یک دهه تجربه برنامه‌ریزی در شهر تهران، حقوق عمومی و برنامه‌ریزی شهری، سیاستگذاری و حاکمیت شهری، برنامه‌ریزی شهری و حمل و نقل عمومی، توسعه اجتماعی و برنامه‌ریزی شهری و برنامه‌ریزی شهری و عدالت قضایی از جمله نشست‌های پیش‌بینی شده در کنفرانس بین‌المللی برنامه‌ریزی و توسعه شهری خواهند بود.


امانی همچنین به محورهای درنظر گرفته شده در این کنفرانس اشاره کرد و افزود: جایگاه و نقش مدیریت و برنامه‌ریزی شهری در نظام حکمروایی کشور، نظام مدیریت و برنامه‌ریزی شهری سازگار با اقتصاد مقاومتی، جایگاه، نقش و کارکرد سیاستگذاری و مدیریت شهری در توسعه پایدار، نحوه تأمین حقوق عمومی در مدیریت و برنامه‌ریزی شهری، ذینفعان مدیریت شهری با تأکید بر نهادهای مدنی، چالش‌ها و محدودیت‌های اجرایی در مدیریت و برنامه‌ریزی شهری، سازوکار ارزیابی عملکرد در مدیریت و برنامه‌ریزی شهری، نقش فناوری اطلاعات و نوآوری‌های علمی ـ اجرایی در مدیریت و برنامه‌ریزی شهری، محیط حقوقی، مقررات تأثیرگذار بر مدیریت و برنامه‌ریزی شهری و توسعه مدیریت و بهبود روش‌ها در مدیریت و برنامه‌ریزی شهری از محورهای همایش خواهند بود.


200 مقاله به کنفرانس بین‌المللی برنامه‌ریزی و توسعه شهری ارسال شده است


در ادامه این نشست، مدیرکل برنامه و بودجه شهرداری تهران که دبیر کنفرانس مذکور است نیز در خصوص جامعه هدف در این کنفرانس گفت: شهرداری‌ها، شوراهای اسلامی شهر و روستا، نهادهای دولتی ذیربط، دانشگاه‌ها و مراکز علمی تحقیقاتی و فعالین حوزه شهری هستند.


مهدی پندار اضافه کرد: چکیده 200 مقاله به دبیرخانه کنفرانس بین‌المللی برنامه‌ریزی و توسعه شهری ارسال شده است که از این تعداد 130 مورد درخواست اصل مقاله شده است که درنهایت 103 مقاله به صورت کامل به دبیرخانه ارائه شده است که با تأیید کمیته علمی دبیرخانه کمیته علمی دبیرخانه کنفرانس، 41 مقاله در قالب 9 نشست تخصصی ارائه خواهد شد.


وی با اشاره به شرکت‌کنندگان و مدعوین نخستین کنفرانس بین‌المللی برنامه‌ریزی و توسعه شهری تصریح کرد: 1122 نفر به این کنفرانس دعوت شده‌اند که از این تعداد 103 نفر ارائه‌کننده مقالات، 41 نفر اساتید و 33 نفر از ثبت‌نام کنندگان از کشورهای خارجی هستند که از این تعداد 6 نفر ارائه‌کننده مقالات و 21 نفر آنها نیز درخواست ویزا کرده‌اند، ضمن اینکه 9 نفر نیز از شهرداران شهرهای بنگلادش هستند.


پندار در خصوص هزینه برگزاری نخستین کنفرانس بین‌المللی برنامه‌ریزی و توسعه شهری نیز گفت: دقیقاً نمی‌توان گفت که چقدر هزینه برگزاری کنفرانس خواهد شد، اما ما برای برگزاری این کنفرانس، دو سالن اصلی و فرعی کتابخانه ملی را اجاره کرده‌ایم که گنجایش بیش از یک‌هزار نفر در این دو سالن را دارد و هدف ما صرفه‌جویی در کنفرانس و افزایش غنای علمی است.


وی در پاسخ به سوال خبرنگار آنا در خصوص هزینه ثبت نام در این کنفرانس نیز گفت: ثبت نام برای خارجی‌ها رایگان و برای دانشجویان با 90 درصد تخفیف انجام شده و در کل هزینه ثبت نام آن 100 هزار تومان بوده است.


مدیرکل برنامه و بودجه شهرداری تهران درباره تاثیرگذاری این کنفرانس در رفع مشکلات شهرهای امروزی نیز گفت: به باور ما مدیریت شهری آنطور که شایسته است نتوانسته جایگاه خود را در کشور به دست بیاورد و به همین علت برگزای چنین کنفرانسی می‌تواند در تبیین این جایگاه اثرگذار باشد.



انتهای پیام/

ارسال نظر