صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۰:۱۳ - ۰۸ مهر ۱۳۹۸

موسوی: اقدامات جبرانی اروپا در برابر کاهش تعهدات برجامی ایران مضحک است/ دفاع مشروع یمنی‌ها

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان اقدامات جبرانی اروپا در تقابل با کاهش تعهدات برجامی ایران را مضحک خواند و دفاع یمنی‌ها در برابر حملات سعودی‌ها را مشروع دانست.
کد خبر : 418262

به گزارش خبرنگار گروه بین الملل خبرگزاری آنا، سیدعباس موسوی در نشست خبری هفتگی خود که پیش از ظهر امروز در وزارت امور خارجه برگزار شد، گفت: یاد و خاطره همه شهدای دفاع مقدس و همچنین یاد سرداران جنگ تحمیلی که روز گذشته روز بزرگداشت فرماندهان دفاع مقدس بود، گرامی می‌دارم.


وی افزود: روحانی در سفر به نیویورک دیدارهای پرباری با مقامات مختلف کشورهای جهان انجام داد و در این سفر ایده امنیت هرمز را ارائه و با ۱۴ سفیر کشورهای دنیا ملاقات کرد.


سخنگوی وزارت امور خارجه تصریح کرد: محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه در این سفر با ۲۷ وزیر امور خارجه و مقامات سازمان ملل متحد دیدار و گفتگو کرد و هشت مصاحبه با رسانه‌های مختلف جهان انجام داد. وی همراه با رئیس‌جمهور امروز راهی ارمنستان می‌شود تا در اجلاس اوراسیا شرکت کند.


موسوی گفت: جزئیات طرح صلح هرمز  به زودی و به صورت مکتوب اعلام می‌شود.


وی درباره خط‌ونشان کشیدن اروپا برای منصرف کردن ایران از کاهش تعهدات برجامی تصریح کرد: از تهدید اتحادیه اروپا خبر ندارم ولی اگر منظورشان این است که با گام چهارم ایران اقدام دیگری انجام می‌دهد، اقدام درستی نیست و مبنای حقوقی ندارد. اگر بخواهند در مقابل اقدامات جبرانی ما اقدام جبرانی انجام دهند بی‌خود و بی‌دلیل است. وی درباره به جریان انداختن مکانیسم ماشه از سوی اروپا نیز تأکید کرد: از لحاظ حقوقی و قانونی امکان استفاده از مکانیسم ماشه وجود ندارد.


موسوی همچنین تصریح کرد که ما از همه اقدامات کسانی که خواهان رفع تنش‌ها هستند استقبال می‌کنیم، به‌ ویژه اقدام عمران خان، نخست‌وزیر پاکستان ولی تاکنون طرح خاصی از سوی این کشور ارائه نشده است.


عربستان به دلیل توهمات، آمادگی صلح با ایران را ندارد


موسوی درباره سفر عادل عبدالمهدی، نخست‌وزیر عراق به عربستان و احتمال میانجی‌گری میان تهران و ریاض گفت: ایران هیچ‌گاه تلاش‌های کسانی که بخواهند مانع از ناامنی شوند رد نمی‌کند و ما همواره آماده هرگونه میانجی‌گری هستیم؛ ولی کشورهای زیادی این تلاش را انجام داده‌اند و ایران نیز استقبال خود را اعلام کرده است ولی طرف مقابل به دلیل برخی توهمات این آمادگی را ندارد.



وی در پاسخ به سؤال خبرنگار حوزه سیاست خارجه گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا درباره گزارش روزنامه واشنگتن‌پست که گزارش کرده بود ارتش آمریکا به تازگی از بیم ایران، مرکز فرماندهی مشترک عملیات‌های هوایی خود را از پایگاه قطر به پایگاهی در کارولینای جنوبی تغییر داده است، گفت: در حال حاضر از صحت و سقم خبر اطلاع ندارم.


تنها راه خروج عربستان از باتلاق یمن


وی در پاسخ به سؤالی درباره حملات اخیر یمن به عربستان نیز تأکید کرد: آنچه مردم یمن انجام می‌دهند، دفاع مشروع در برابر حملات متجاوزان  است. ما از دفاع مشروع دولت قانونی یمن حمایت می‌کنیم، همچنین اتهاماتی که علیه ایران می‌زنند اساس و پایه درستی ندارد و تنها راه خروج عربستان از این بحران، پذیرش آتش‌بس و پایان محاصره یمن است.


سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان درباره گمانه‌زنی‌ها برای مذاکره میان تهران و واشنگتن نیز گفت: هرگونه گفتگو با آمریکا مشروط به بازگشت آن‌ها به برجام است و خارج از این موضوعی وجود ندارد و بارها آن را اعلام کرده‌ایم. متأسفانه اروپایی‌ها تاکنون نتوانسته‌اند میان توان خود و ارتباطشان با آمریکا در قبال ایران تفکیک قائل شوند. اروپا استقلال ندارد و باید همیشه از کسی اجازه بگیرند. 


دیپلماسی ورزشی ایران فعال است


موسوی فشار رژیم صهیونیستی بر ورزشکاران و خطراتی که از این ناحیه برای ورزش ایران شده نیز گفت: رژیم‌ صهیونیستی تلاش می‌کند از هر راهی برای خودنمایی استفاده کند. آن‌ها در سال‌های اخیر با به کار گرفتن برخی ورزشکاران خارجی تلاش می‌کنند برای خود اعتبار جذب کنند. دیپلماسی ورزشی ما در این زمینه فعال است و جمهوری اسلامی ایران رژیم صهیونیستی را به رسمیت نمی‌شناسد. موضوع، رقابت افراد با تیم‌ها نیست و ما موجودیت این رژیم را به رسمیت نمی‌شناسیم و اعتبار قائل نیستیم که ورزشکاران غیور ما بخواهند با رژیم جعلی صهیونیستی مسابقه دهند.



وی در پاسخ به سؤالی درباره تحولات افغانستان گفت: ایران خواهان افغانستان با ثبات و امن است و از گفتگوهای صلح افغانستان حمایت و بر این سیاست اصولی خود پافشاری می‌کند و این روند را ادامه می‌دهد.


خنده‌دار است که اروپا در برابر کاهش تعهدات برجامی ایران دست به اقدامات جبرانی بزند


سخنگوی وزارت امور خارجه از خبر روزنامه گاردین درباره تهدید اروپا برای خروج از برجام در صورت تداوم کاهش تعهدات برجامی اظهار بی‌اطلاعی کرد و گفت: من از تهدید اتحادیه اروپا برای خروج از برجام خبری ندارم، اما اگر می‌خواهند از مکانیسم ماشه استفاده کنند، غیرقانونی است. اروپایی‌ها اگر بخواهند «اسنپ‌بک» انجام دهند، این اقدام از اکنون مرده است، زیرا ما اقدامات جبرانی برای خود و آن‌ها در برجام پیش‌بینی کرده بودیم. اگر ایران نقض برجام انجام می‌داد، آن‌ها می‌توانستند اسنپ‌بک را کلید بزنند، اما اگر آن‌ها نقض برجام انجام دهند، قرار بود که ایران در قالب دو ماده ۲۶ و ۳۶ برجام، اقدامات جبرانی انجام دهد. اگر آن‌ها بخواهند در پاسخ به اقدامات جبرانی ما، اقدامات جبرانی انجام دهند، اقدامی خنده‌دار و اشتباه است و ما به آن‌ها توصیه می‌کنیم که این اقدامات را انجام ندهند.


وی درباره ادعاهای بی‌اساس بحرین و امارات درباره سه جزیره ایرانی  تصریح کرد که این اظهارات گزافه‌گویی است و هر از گاهی این حرف‌ها تکرار می‌شود. پاسخ ایران این است  که هر نگاه چپ به جزایر ایرانی و تمامیت ارضی کشورمان تبعات خواهد داشت.


موسوی درباره طرح مجدد پیشنهاد عضویت دائمی ایران به پروتکل الحاقی در صورت لغو تحریم‌ها در سفر اخیر روحانی و ظریف به نیویورک تصریح کرد: در سفر کوتاه ظریف، تلاش شد ابتکارات بن‌بست‌شکنی ارائه شود ولی همه این طرح‌ها به دیدار با ترامپ منوط شد که در این وضعیت قطعاً قابل وصول نیست. من فکر نمی‌کنم این موضوع مطرح نشده باشد. این موضوع به عنوان ابتکار پیش‌تر نیز برای از بین بردن بن‌بست‌های موجود مطرح شده بود. 


پلن B ایران در مقابل رد پیشنهاداتش از سوی اعضای برجام


سخنگوی وزارت امور خارجه درباره طرح جایگزین (پلن B) ایران در مقابل رد پیشنهاداتش از سوی کشورهای عضو برجام گفت: ما به اقدامات دیپلماتیک خود ادامه می‌دهیم و راهکارها را نیز به آمریکایی‌ها نشان داده‌ایم و آمریکا بهتر از ما و خودشان این موضوع را می‌دانند. مقاومت دیپلماتیک ما در چارچوب سیاست مقاومت فعال نظام است.


موسوی درباره تحریم اخیر شرکت‌های چینی از سوی آمریکا به بهانه همکاری با ایران گفت: آمریکا خیلی بر قدرت اقتصادی خود حساب می‌کند، ولی این حربه به زودی کند خواهد شد. اگر آنها بخواهند مدام از این حربه استفاده کنند حربه به خودشان برمی‌گردد. این اقدام مخالف قوانین تجارت آزاد میان کشورهاست و این یکجانبه‌گرایی قلدرمآبانه دیر یا زود گربیان خیلی‌ها را خواهد گرفت. 


وی افزود: دولت و ملت چین واکنش خوبی نشان دادند و خلاف برخی از کشورهای دیگر، قلدرمآبی و یکجانبه‌گرایی آمریکا را نپذیرفته‌اند.


دیدار جابری انصاری با عمار حکیم


وی درباره دیدار حسین جابری انصاری با عمار حکیم، رئیس جریان حکمت ملی عراق تصریح کرد: جابری انصاری طبق وظایف خود به عراق سفر کرد. وی معاون امور ایرانیان، کنسولی و مجلس هستند و لازم بود قبل از اربعین، یک هماهنگی در سطح بالا انجام شود. جابری انصاری در چارچوب این موضوع دیدارهایی در عراق انجام داد. در حین سفر برخی ملاقات‌هایی را از جمله با عمار حکیم انجام داد که دیدار دیپلماتیک ساده و معمولی بود.



موسوی درباره طرح فرانسه و اینکه آیا این طرح به بن بست رسیده است؟ گفت: اروپایی‌ها به تعهداتشان عمل نکردند و اقدامی انجام ندادند و آن را به مناسبات ایران و آمریکا گره زدند. این طرح آنهاست و مناسبات اروپا با آمریکا به خودشان مربوط است و ما دخالتی در این موضوع نداریم. تا وقتی اقدام عملی و قابل توجه که ما را قانع کند ایجاد نشود ایران طبق برجام به کاهش تعهداتش ادامه خواهد داد.


سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سؤالی درباره ادعاهای بی اساس بحرین و امارات در زمینه مالکیت سه جزیره ایرانی گفت: گزافه‌گویی است و هر از چند گاهی این حرف‌ها تکرار می‌شود. پاسخ ایران این است هر نگاه چپ به جزایر ایرانی و تمامیت ارضی ایران تبعات خواهد داشت.


جزئیات شرط آمریکا برای دیدار ظریف و تخت روانچی


وی درباره شرطی که آمریکایی‌ها برای دیدار ظریف با تخت روانچی مطرح کرده و در آن خواستار آزادی یک زندانی شده بودند، گفت: نام خاصی نشنیدم، اما خواسته بودند یکی از محکومان امنیتی که در ایران محکوم و حبس قطعی گرفته آزاد شود که این شرط غیر اخلاقی و غیر عملی بود و نپذیرفتیم.


آماده ارسال کمک‌های بشردوستانه به یمن هستیم


سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به ادعای عربستان مبنی بر ارسال تسلیحات از سوی ایران به یمن تصریح کرد: یمن زیر شدیدترین محاصره‌ها قرار دارد و به قول عوام، چوب کبریت هم وارد آنجا نمی‌شود و حتی کمک‌های انسانی نیز نمی‌توان برای آنها فرستاد و سازمان‌های بشردوستانه هم این موضوع را اعلام کردند.


وی افزود: ما آمادگی داریم کمک‌های انسانی خود به ویژه کمک‌های دارویی و غذایی را به مردم جنگ‌زده یمن برسانیم، ولی این راه بسته است. امیدواریم بعد از آتش‌بس، راه برای ارسال کمک‌های انسان‌دوستانه فراهم شود.


موسوی درباره موضع امارات مبنی بر اینکه به ابتکار صلح هرمز نمی‌پیوندد، تصریح کرد: کشورها بر مبنای منافع خود تصمیم می‌گیرند. ما آماده هستیم با تک تک کشورها به ویژه امارات چه به صورت جمعی و چه به صورت جداگانه گفتگو و سوء تفاهمات را رفع کنیم. از سوی ما این اطمینان به همه کشورها داده شده است که ایران خواهان صلح، امنیت، ثبات و پیشرفت در کشورها است و این موضوع نه با خرید از خارج بلکه با همکاری‌های منطقه‌ای رفع می‌شود. ما خواستاریم و امیدواریم آنها نیز هرچه زودتر به این جمع‌بندی دست یابند.


وی درباره هماهنگی صحبت‌های رئیس‌جمهور در نیویورک با ارکان مختلف نظام بیان کرد: صحبت‌های رئیس‌جمهور به عنوان رئیس قوه مجریه و رئیس شورای عالی امنیت ملی با پشتوانه ارکان نظام است و دستگاه‌های مختلف از نظراتشان مطلع هستند.


امیدواریم طرح ژاپن به دیدار این‌ و آن منوط نشود
سخنگوی وزارت امور خارجه درباره آخرین وضعیت ابتکار ژاپن برای خروج از بن‌بست در برجام تأکید کرد: شینزو آبه،نخست‌وزیر ژاپن در سفر به ایران و دیدارهایی که با مقامات جمهوری اسلامی انجام داد و هم در سفر ظریف به توکیو خواستار ارائه پیشنهادات و راه‌حل‌هایی بودند که مشکل بی‌تعهدی اعضای برجام حل شود.



موسوی یادآور شد: وی در قالب حسن نیت‌ طرحی را از سوی خود ارائه کرده بود که با طرح فرانسه مشابهت داشت ولی در قالب روابط دوجانبه ایران و ژاپن بود و بر مبنای آن، آنها نفت ایران را خریداری کردند و اعتباری برای ما تخصیص دادند.


این دیپلمات عالی‌رتبه کشورمان افزود: این طرح همچنان قابلیت اجرایی دارد و قابل پیگیری است، اما امیدواریم به دیدار این و آن منوط نشود. ژاپن هرچند عضو برجام نیست ولی از دوستان قدیمی ایران است و به همین خاطر این پیشنهاد مطرح شد. اگر این ابتکار اجرایی شود، ایران از آن استقبال می‌کند.


امور داخلی آمریکا  به مردم این کشور مربوط است
وی در پاسخ به سؤالی درباره تحولات داخلی آمریکا و کلید خوردن استیضاح ترامپ از سوی کنگره تصریح کرد: امور داخلی آمریکا را در محاسبات خود دخالت نمی‌دهیم. امور داخلی آمریکا مربوط به دولت و ملت آمریکاست. اگر تخلفی رخ داده، کنگره به آن رسیدگی می‌کند. ترامپ حرف‌های ضد و نقیض زیاد مطرح کرده است. بسیاری از آنها دروغ است و اراده‌ای برای اجرای آنها ندارد. هم‌زمان با اعلام آمادگی برای دیدار با رئیس‌جمهور، در سخنرانی‌اش در سازمان ملل متحد می‌گوید نه تنها تحریم‌ها را برنمی‌دارند بلکه افزایش می‌دهند.


سخنگوی دستگاه دیپلماسی افزود: تحولات داخلی آمریکا برای ما مهم نیست. همان‌طور که در موضوع جان بولتون مطرح کرده‌ایم جابه‌جایی مهره‌ها مهم نیست بلکه انجام عمل برای ما مهم است ولی تا به امروز چیزی جز ژست ندیده‌ایم.


انتهای پیام/4033/


انتهای پیام/

ارسال نظر