هفته گردشگری فرصتی طلایی برای معرفی جاذبههای ایران/ دور زدن تحریمها با استفاده از ظرفیت گردشگری کشور
گروه اجتماعی خبرگزاری آنا- مریم حضرتی؛ اسم جهانگرد و توریسم که میآید، مکانهای دیدنی و گردشگری به ذهنمان خطور میکند، مکانهایی که یا دارای قدمت طولانی هستند یا از زیباییهای خدادادی برخوردارند.
بیشتر کشورهای دنیا با استفاده از صنعت توریسم سعی در درآمدزایی داشته و با استفاده از پتانسیلها و ظرفیتهای موجود در کشور خودشان نظر و توجه توریستها یا همان گردشگرهای خارجی را برای سفر به داخل کشورشان جلب کنند.
27 سپتامبر در سراسر دنیا به روز جهانی جهانگردی نامگذاری شده و در ایران هم آغاز هفته گردشگری به حساب میآید؛ علت اصلی نامگذاری 27 سپتامبر به نام روز جهانی جهانگردی را میتوان اینگونه متوجه شد که اساسنامه سازمان جهانی گردشگری سازمان ملل متحد 39 سال پیش یعنی در 27 سپتامبر سال 1980 به تصویب رسیده بود و پس از آن هرسال سازمان جهانی گردشگری در روز27 سپتامبر از کشورهای مختلف دعوت میکند تا دور هم جمع شوند و در مورد توریسم و گردشگری با یکدیگر تبادل نظر کنند.
سازمان جهانی گردشگری، وظیفه هدایت صنعت گردشگری را به عهده دارد و مقر اصلی آن در کشور مادرید است.
بهطورکلی یک جهانگرد علاوه بر تفریح و گردشگری میتواند بر اقتصاد و تجارت کشورها تاثیرگذار باشد؛ به عنوان نمونه کشور ترکیه در همسایگی ایران با استفاده از ظرفیتهای تاریخی و گردشگری خود جزو کشورهایی است که از درآمد بسیار بالایی در این عرصه برخوردار بوده و برای استفاده هرچه بیشتر از این صنعت و جاذبههای گردشگری خود تلاش میکند.
سازمان جهانی گردشگری هرسال شعاری را برای این روز اعلام میکند تا مقامات کشورهای گوناگون و سازمان جهانی گردشگری اهدافشان را با هم هماهنگ کنند. امسال این شعار با عنوان «گردشگری و اشتغال، آینده ای بهتر برای همه» است.
در ایران هم به مانند سالهای گذشته وزارتخانه جدیدالتأسیس میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری برنامهریزیهای متفاوتی در نظر گرفته که میتوان از جمله آن به بازدید رایگان از موزهها برای عموم در روز گردشگری و همینطور برنامهریزی برای ایجاد نمایشگاههای صنایع دستی و تورهای مختلف گردشگری اشاره کرد.
هر شهر ایرانی پتانسیلهای گردشگری خاص همان شهر و استان را دارد اما اماکن مذهبی مهم ترين جاذبههای گردشگرى ایران را تشکيل مىدهند.
حرم امام رضا(ع) در خراسان رضوی، شیراز و اماکن باستانی و مذهبیاش، اصفهان و سراسر زیباییها و مکانهای تاریخیاش، یزد و روستاهای سنتی و باقرمتش، ارگ راین، باغ شازده ماهان، کوه سهند، کوه دماوند، پناهگاهها، پل ورسک و سه خط طلا، آبشار ورسک، سی و سه پل، دریاچه چورت، غار یخی چما، سرعین و آبگرمهای آن، منطقه نمونه گردشگری سبلان، کاخ آپادانای شوش، آبشارهای شوشتر (سیکاها)، پارک جنگلی گیسوم، کویر ریگ جن، دشتهای لاله واژگون، دریاچه گهر، کاخ ساسان، آبشار مارگون، آبشار فدامی، معبد آناهیتا، دریاچه پریشان، غار شاپور اول ساسانی، آرامگاه کوروش کبیر و تنگ بستانک (بهشت گمشده) از جمله برخی اماکن گردشگری هستند که پتانسیل گردشگری ایران محسوب میشوند.
در این میان، آمارها میگویند که وضعیت ورود گردشگران خارجی به کشور روند مثبتی دارد. به عنوان مثال ولی تیموری معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری میگوید، در سه ماهه اول سال ۹۸، شاهد ورود بیش از ۳ میلیون گردشگر خارجی به کشور بودیم که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۴۰ درصد رشد داشته است.
وی میافزاید، سال ۹۷ را با ۷ میلیون و ۸۰۰ هزار گردشگر ورودی به پایان رساندیم که نسبت به سال ۹۶ رشدی ۵۲ درصدی داشت و این موضوع بهطور کامل نشاندهنده رشد ورود گردشگران خارجی به کشور است.
تیموری ادامه میدهد، در سال گذشته ۵۲ هزار گردشگر چینی وارد کشور شدند که تلاش میکنیم تا تعداد گردشگران چینی به کشور افزایش یابد.
باید از ظرفیت بالای گردشگری کشور از شمال تا جنوب و از شرق تا غرب استفاده شود تا با ترویج صنعت گردشگری ایران بخصوص بوم گردی ایجاد اشتغال شود و با کسب درآمد هم به توسعه اقتصادی کشور کمک شود و هم اینکه سرمایهگذاران خارجی و داخلی به این مسئله توجه کنند.
حالا که سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تبدیل به وزارتخانه شده باید تلاش بهتری در جهت جذب گردشگری صورت بگیرد تا علاوه بر اینکه اقتصاد وزارتخانه رونق بگیرد، اقتصاد کشور را از طریق جذب گردشگر به چرخش دربیاورد. در حال حاضر که کشور با تحریمهای سنگینی روبهرو شده است، ارزآوری توسط توریستهای خارجی میتواند کمک شایانی به اقتصاد ایران بکند.
انتهای پیام/4046/
انتهای پیام/