گسترش بستر اشتغال با «طرح پویش، پایش و رویش»/ تربیت دانشجوی فناور، کارآفرین و نوآور
پیام نجفی در گفتگو با خبرنگار گروه استانهای خبرگزاری آنا با اشاره به تعامل دانشگاه با صنعت اظهار کرد: استان اصفهان ظرفیت صنعتی خیلی خوبی دارد و بخش قابل توجهی از بنگاههای اقتصادی و صنعتی کشور در این استان قرار گرفته است.
وی اضافه کرد: حوزه آموزش عالی باید بهسمت رفع نیازهای جامعه و صنعت حرکت کند؛ بنابراین دانشگاه آزاد اسلامی اصفهان میتواند در تعامل با صنعت پیشرو باشد تا فعالیتها متناسب با نیاز بنگاههای اقتصادی، آموزشی، پژوهشی و حوزههای فناوری و نوآوری انجام شوند.
سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی استان اصفهان و واحد اصفهان(خوراسگان) گفت: با توجه به سیاست آمایش آموزشی دانشگاهها که بر اساس ظرفیتهای هر استان، رشتههای دانشگاه آزاد اسلامی آن استان را گسترش میدهند، استان اصفهان موضوعی بهعنوان طرح پویش طراحی کرده که این آمایش آموزشی به سمتی نیازهای صنایع و بنگاههای اقتصادی این استان برود و آنها را برطرف کند.
سراهای نوآوری دانشگاه آزاد اسلامی استان اصفهان سه محور پویش، پایش و رویش را پوشش میدهند و عملاً کار خود را آغاز کردهاند تا در محیطی که افراد کارورز یا کارآفرین هستند، بتوانند شرکتها و محصولات دانشبنیان جدید با مشارکت بنگاههای اقتصادی ایجاد کنند
نجفی درباره طرح پویش تصریح کرد: در این طرح با تفاهمی که با اتاق بازرگانی و بعضی از بنگاههای اقتصادی انجام شده، تعدادی از دانشجویان همزمان با تحصیل در دانشگاه، درگیر یک مؤسسه بنگاه اقتصادی شده و کارورزی میکنند و اگر شرایط و نمرات لازم را در صنعت یا بنگاه اقتصادی بهدست بیاورند، به آنان کمک میکند تا استخدام شده یا در اولویت استخدامی آن دستگاه قرار گیرند.
وی مطرح کرد: اکنون تعداد زیادی از صنایع و رشتههای مختلف فنی مهندسی برای این طرح اعلام آمادگی کردهاند. همینطور حدود 60 نفر هم در حوزه کشاورزی اعلام آمادگی کردهاند تا دانشجویان حین تحصیل امکان اشتغال و کارورزی در این صنایع و بنگاهها را داشته باشند و در واقع این بنگاههای اقتصادی بهنوعی استاد راهنما، سوپروایزر یا راهنمای این دانشجویان در طول تحصیل میشوند.
سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی استان اصفهان و واحد اصفهان بیان کرد: درصد کمی از دانشجویان فعلاً وارد این طرح شدهاند و امیدواریم که با موفقیت این طرح که اکنون بهصورت پایلوت اجرا میشود، بتوان ظرفیت آن را افزایش داد تا بخشی از این ظرفیت را در مهرماه و عمده ظرفیت آن را در بهمنماه استفاده کنیم.
نجفی گفت: موضوع دوم درباره بُعد پایش است. همانطور که میدانید طرح پایش جزء برنامههای کلان دانشگاه بوده و در واقع بخش پژوهشی دانشگاه به سمت نیازهای صنعت و جامعه و حل مسئله میرود و آن شعاری که از سوی دکتر طهرانچی داده میشود که دانشگاه آزاد اسلامی، دانشگاه حلمسئله است، هدفگیری و هدایت دانشجویان تحصیلات تکمیلی، پایاننامهها و رسالهها بهسمت نیازهای صنعت است که این تعامل هم باز مجدداً با آن تعاملی که با اتاق بازرگانی و بنگاههای اقتصادی اصفهان انجام شده در حال پیگیری و فعالیت است.
وی ابراز امیدواری کرد که غیر از موضوع پایش که در محورهای مأموریت دادهشده در استان اصفهان در حال انجام است، در محور عارضهیابی صنایع نیز فعالیت خود را آغاز کنیم و اظهار کرد: الآن سراهای نوآوری که در اصفهان شکل گرفته و دبیرخانه مشترک دارند، کار عارضهیابی را انجام میدهند. استادان بازدیدهای خود را از صنایع آغاز و در حال عارضهیابی هستند و در همین رابطه چند صنعت بزرگ اصفهان اعلام آمادگی کردهاند و استادان در کارخانهها و صنایع حضور پیدا کرده و نیازها را احصا میکنند؛ همچنین بهصورت کارهای پژوهشی، رسالههای دانشگاهی دکتری و کارشناسی ارشد کار شده است.
یکی از اهداف طرح ملی تحول رشته کشاورزی این است که فارغالتحصیلان حرفهای را تربیت کنند؛ البته رسالت ما با دانشگاه فنی حرفهای فرق میکند، ما میخواهیم کارآفرین، نوآور و دانشجوی فناور تربیت کنیم
سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی استان اصفهان و واحد اصفهان گفت: طرح رویش سومین گامی است که از دو گام اولیه نتیجه خواهد گرفت. دانشجویی که صنعت را بشناسد و آموزش یا پایاننامهاش بر اساس نیاز صنعت باشد، بهقدری خلاقیت پیدا خواهد کرد که میتواند بستر شرکتهای جدید، نوآور و دانشبنیان را فراهم کند و نهتنها خودش مشکل استخدامی نخواهد داشت؛ بلکه با تعدادی از دانشجویان منجر به رویشهای جدیدی در حوزههای اقتصادی خواهد شد و نیز ممکن است برخی از استادان که در این طرح شرکت میکنند با بنگاههای اقتصادی به تفاهم رسیده و کار یا محصول جدیدی را هم تعریف کنند.
نجفی افزود: پیش از این مراکز رشد با اتکا به خلاقیت خود دانشجویان و استادان اقدام به تولید محصولاتی میکردند که شاید در بازار چندان موفق نبود؛ اما وقتیکه فناوری و نوآوری منطبق بر نیاز بازار و صنعت باشد، طبیعتاً رویشهای خیلی بهتری را خواهیم داشت.
وی گفت: سراهای نوآوری دانشگاه آزاد اسلامی استان اصفهان سه محور پویش، پایش و رویش را پوشش میدهند و عملاً کار خود را آغاز کردهاند تا در محیطی که افراد کارورز یا کارآفرین هستند، بتوانند شرکتها و محصولات دانشبنیان جدید با مشارکت بنگاههای اقتصادی ایجاد کنند.
سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی استان اصفهان و واحد اصفهان اظهار کرد: در مراکز رشد، محصولات متعددی تولید میشد؛ اما این محصولات نمیتوانستند در بازار جای خودشان را پیدا کنند؛ زیرا پشتوانهای بهنام بنگاههای اقتصادی نداشتند. در این طرح(پویش، پایش و رویش) پشتوانه را عملاً از صفر برای آنها آغاز کردهایم؛ البته طرحی زمانبر است؛ اما بهعنوان یک رویکرد که با رویکرد کلی دانشگاه که آمایش در حوزه آموزشی، پژوهشی و فناوری بوده هم راستاست. این طرح را آغاز کرده و بهعنوان شعار محوری در استان اصفهان روی آن کار میکنیم تا به مرحله اجرا برسد.
نجفی افزود: تقریباً کارهای مقدماتی طرح پویش، پایش و رویش آغاز شده و در حال انجام است. تعدادی دانشجو در حال جذب شدن هستند که وارد این طرح خواهند شد. عملاً در بعضی از واحدهای دانشگاهی مانند واحد خمینیشهر، نجفآباد و اصفهان تعدادی دانشجو در این مرحله از طرح جذب شدهاند و در دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجفآباد در حوزههای مخزن، برق و IT فعالیت خود را آغاز کردهاند. واحد خمینیشهر در حوزه مکانیک و دانشگاه آزاد اسلامی اصفهان در حوزه کشاورزی کار خود را آغاز میکنند. قصد داریم این رویکرد را در کل استان گسترش دهیم، واحد شهررضا و تعدادی از واحدهای دیگر نیز تلاش میکنند که به این طرح اضافه شوند.
وی افزود: پایلوتهای طرح پویش، پایش و رویش بهصورت آزمایشی در حال انجام است و نقاط ضعف و قوتش شناسایی میشوند. بههرحال در اجرای این طرح ممکن است موانع قانونی وجود داشته باشد، در حال حاضر در بخشهای حوزه اداره کار، قوانین کار و آییننامه این طرح که برای مثال صنعت چه مسئولیتهای حقوقی را باید در قبال دانشجو بپذیرد؛ بررسیهای لازمه صورت میگیرد.
در طرح پویش، پایش و رویش که مربوط به پویش حوزه فناوریهای جدید است، میتواند در سراهای نوآوری با ورود دانشجویان بااستعداد، برگزیده و نخبه شکل بگیرد
سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی استان اصفهان مطرح کرد: امیدواریم بعد از مدتی بتوانیم در حوزه پویش به فرمول جامع و کامل برسیم که مشکلی از این جهات نداشته باشیم و این طرح بتواند به طرح جامع دانشگاه در حوزه آمایش آموزش عالی یا آمایش دانشگاه آزاد اسلامی کمک کند. طبیعتاً این طرح جوابگوی همه دانشجویان نیست؛ اما حداقل درصدی از دانشجویانی که زبدهتر، توانمندتر، علاقهمندتر و بااستعدادتر هستند، میتوانند حین تحصیل درگیر صنعت باشند که با این کار طبیعتاً خروجیهای بسیار کارآمدتر خواهند بود و این موضوع ازنظر صنعت هم خیلی مورد توجه قرار خواهد گرفت.
نجفی اظهار کرد: در رشتههای فنی و مهندسی، تکنولوژی یا حتی علوم انسانی مثل حسابداری یا حقوقی، دانشجویان را در محیط ایزوله دانشگاه نگه میداریم و بعد که میخواهیم آنها را میان جامعه بفرستیم، عملاً توانمندی ندارند و این امر باعث میشود که در درس خواندن هم بیانگیزه بوده و توجه کافی به نکات درسی نداشته باشند؛ اما وقتی دانشجویی با اجرا درگیر شود، تشنه است که از استاد بشنود و این اتفاق در کیفیت آموزشی تأثیرگذار خواهد بود.
وی بیان کرد: یکی از اهداف طرح ملی تحول رشته کشاورزی این است که فارغالتحصیلان حرفهای را تربیت کنند؛ البته رسالت ما با دانشگاه فنی حرفهای فرق میکند، ما میخواهیم کارآفرین، نوآور و دانشجوی فناور تربیت کنیم و فقط قصد تربیت یک کارگر ماهر نداریم. رسالت دانشگاه آزاد اسلامی تربیت کارگر ماهر نیست، هدف ما تربیت کاردان یا کارآفرین یا نوآور است.
سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی اصفهان گفت: طرح پویش، پایش و رویش که مربوط به پویش حوزه فناوریهای جدید است، میتواند در سراهای نوآوری با ورود دانشجویان بااستعداد، برگزیده و نخبه شکل بگیرد. در آینده نیروهای متخصص حرفهای، کارآمد و در عین حال جوانی داریم که خیلی زود میتوانند خودشان را در صنعت نشان داده، بستر اشتغال را گسترش دهند و به اقتصاد کمک کنند.
انتهای پیام/4121/4062/
انتهای پیام/