صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۴:۲۵ - ۰۱ مهر ۱۳۹۸
دوگانه شورای شهر در فیلتر دوده؛

شهرداری حق مشارکت در نصب فیلتر دوده را ندارد؛ دولت با عدم نصب فیلتر با جان مردم بازی نکند!

درحالی‌که شورای شهر تهران مدت‌ها مخالف هزینه‌کرد مدیریت شهری در خصوص نصب فیلتر دوده بر روی اتوبوس‌های شرکت واحد بود اما به یکباره موافقت دولت با درخواست عدم الزام نصب فیلتر دوده توسط خودروسازان را بازی کردن با جان مردم دانست.
کد خبر : 416959

به گزارش خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی خبرگزاری آنا، خودروهای دیزلی به‌علت تولید سطح بالای گازهای سمی و خطرناک نیتروژن اکسید همواره باعث شده تا شرکت‌های خودروسازی در کل دنیا سرمایه‌گذاری روی این خودروها را کنار گذاشته و برنامه‌ریزی را به‌سمت قوای محرکه بنزینی، ترکیبی بنزینی-برقی گاز و برق و برق خالص متمرکز کنند.


اما صنعت خودروسازی کشور در مقابل این ایده جهانی به دلایل مختلف، صنعت عقب‌مانده‌ای است و با وجود شرایطی همچون تحریم‌های گوناگون امکان انتقال تکنولوژی برای آن فراهم نشده است، همین موضوع باعث شده تا مدل‌های خودرو همچون سواری که تکنولوژی آنها بسیار قدیمی شده همچنان در کشور تولید شود و از سوی دیگر خودروهای سنگین همچون ناوگان حمل و نقل که امکان نوسازی آن وجود ندارد به همان شکل به فعالیت خود ادامه دهند.


یکی از راه‌حل‌هایی که برای کاهش میزان آلایندگی خودروهای سنگین همچون اتوبوس‌هایی که در حمل و نقل عمومی درون شهری تردد می‌کنند نصب فیلتر دوده است.


موضوعی که در جلسات مختلف کارگروه‌های کاهش آلودگی هوا و همچنین اظهارات اعضای شورای اسلامی شهر تهران در دوره قبلی اذعان شده است.


با توجه به این‌که براساس مصوبات دولت در سال‌های ۹۳ و ۹۵ و بر اساس مواد ۲ و ۸ قانون هوای پاک استفاده از فیلترهای دوده برای خودروهای دیزلی از ابتدای سال ۱۳۹۶ الزامی شده بود، شهرداری تهران تلاش کرد تا در دی ماه سال گذشته با ارائه لایحه‌ای بخشی از اوراق مشارکت 3 هزار میلیارد تومانی برای تکمیل چرخه حمل و نقل عمومی شهر تهران را به خرید فیلتر دوده اختصاص دهد تا به نوعی شهرداری پایتخت بتواند نقشی را در راستای اجرای قانون هوای پاک ایفا کند.


موضوعی که علیرغم اصرار شهرداری تهران مورد قبول واقع نشد و از سوی محمد علیخانی رئیس کمیسیون تخصصی آن یعنی کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران مورد مخالفت قرار گرفت و علت آن نیز ناکارآمدی این فیلترها عنوان شد و در اظهاراتی ناآگاهانه نسبت به وضعیت کشور، راه‌حل اصلی را خرید اتوبوس نو عنوان کرد.


واکنش شهرداری تهران در این میان جالب توجه بود و از سوی محسن پورسید آقایی، معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران چنین مطرح شد که تشخیص این‌که فیلتر دوده بر روی اتوبوس باشد یا نه، موضوعی نیست که ما دور هم جمع شویم و درباره آن  تصمیم بگیریم؛ در این خصوص تاکنون 50 فیلتر برروی اتوبوس‌های تهران نصب شده که 38 عدد آن در حال فعالیت است.


این در حالی است که با وجود عدم همراهی شورای شهر تهران، همچنان شهرداری اقدام به همکاری برای نصب دوده  کرد که در اواخر مرداد ماه اعلام شد، تاكنون تعداد ۴۱ دستگاه فيلتر جاذب دوده بر روی توبوس‌های شرکت واحد نصب شده و همچنین قرارداد نصب نصب فیلتر دوده برای۱۰۰ دستگاه اتوبوس دیگر نیز منعقد شده است.


اما کار به اینجا ختم نشد و اخیراً یکی از خودروسازان در اقدامی تعجب‌برانگیز عنوان کرد که به‌دلیل تحریم‌ها، قیمت این فیلترها بالا رفته و از دولت خواست تا خودروسازان را از نصب این فیلترها برروی خودروهای دیزلی تا زمان رفع تحریم معاف کند، موضوعی که پاسخ مثبت دولت به آن بهت و حیرت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و سازمان محیط زیست را برانگیخت و آنها را واداشت تا نسبت به خطرات عدم رعایت این قانون به دولت تذکر دهند.


مسعود تجریشی، معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست در گفتگو با خبرنگار حوزه محیط زیست گروه اجتماعی خبرگزاری آنا در واکنش به پاسخ مثبت دولت مبنی بر حذف فیلتر دوده اظهار کرد: بهانه خودروسازان دارای جواب است و بدون راهکار نیست، صنعت ما نمی‌خواهد زیربار تعهداتش برود، تعهداتی که خاص سازمان محیط زیست نیست و قانون است و دارای حکم است و اگر آقای جهانگیری بخواهد خودش حکمی غیر از آن قانون بدهد باید پاسخگو باشد، چون دولت خودش پیشنهاد کرده و براساس آن مُهر گرفته و یک‌بار دیگر هم خودش آمده و آن را رد کرده است.


به‌نظر می‌رسد حالا که دیگر داد از نهاد سازمان محیط زیست درآمده و با غیرتوجیه دانستن این اقدام دولت، آن را به باد انتقاد گرفته، شورای اسلامی شهر تهران هم دست پیش گرفته تا از این قافله عقب نماند.


اعضای شورای شهر که در زمان تصمیم‌گیری نصب این فیلترها، این اقدام را غیرقابل توجیه و ناکارآمد می‌خواندند و درخواست شهرداری تهران را برای تخصیص بخشی از اوراق مشارکت به خرید فیلتر دوده ناکام گذاشتند،در اظهاراتی تامل برانگیز موافقت با درخواست عدم الزام نصب فیلتر دوده را بازی کردن با جان مردم دانستند.


شهرداری تهران مدتها تلاش کرد تا با گنجاندن بخشی از هزینه خرید فیلتر دوده در اوراق مشارکتی که قرار بود در جهت توسعه چرخه حمل و نقل عمومی شهر تهران انجام شود گامی را برای تسریع در حل مشکل آلایندگی خودروهای دیزلی بردارد ولی شورای شهر تهران با آن مخالفت کرد و حالا که دیگر کار از کار گذشته و دیگر صحبت از ارائه هیچ کمک مالی شورا در این خصوص در میان نیست اعضای شورای شهر اظهار وجود کرده و اقدام دولت در راستای حذف فیلتر دوده تا پایان تحریم‌ها را بازی با جان مردم می‌دانند.


شاید بتوان از عملکرد شورای اسلامی شهر تهران این‌طور نتیجه گرفت که هرگاه پای پول درمیان باشد جان مردم چندان برای این نهاد سیاست‌گذار اهمیتی ندارد و وقتی کار از کار می‌گذرد و دیگر قرار نیست که برای حفظ جان مردم هزینه کند مردم برایش مهم می‌شود.


انتهای پیام/4105/


انتهای پیام/

ارسال نظر