صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۰:۱۸ - ۰۱ مهر ۱۳۹۸
آنا گزارش می‌دهد؛

صدای اعتراضی که به گوش هیچ‌کس نمی‌رسد/ جای خالی کرسی از دست رفته ایران

پرونده دو تیم ملی کشتی آزاد و فرنگی در رقابت‌های جهانی بسته شد اما مهم‌ترین موضوع برای هر دو تیم ناداوری‌هایی بود که در حق کشتی‌گیران ایرانی شد.
کد خبر : 416893

به گزارش خبرنگار حوزه کشتی گروه ورزشی خبرگزاری آنا، رقابت‌های کشتی آزاد قهرمانی جهان در کشتی فرنگی و آزاد به پایان رسید و آزادکاران و فرنگی‌کاران کشورمان با کسب عنوان چهارمی به کار خود در جهان پایان دادند. 


سال گذشته در جریان مسابقات جهانی 2018، تیم ملی کشتی فرنگی نتیجه بسیار ضعیفی کسب کرد و به عنوان یازدهمی در جهان رسید. در تیم ملی کشتی آزاد شرایط کمی بهتر بود و تیم ایران به عنوان ششمی رسید، اما کسب این نتیجه برای رشته‌ای که ورزش اول در ایران محسوب می‌شد، چندان قابل قبول نبود و در همان زمان انتقادهای زیادی به عملکرد هر دو تیم وارد شد. 


در آبان ماه سال گذشته پس از استعفای دوم رسول خادم از ریاست فدراسیون کشتی، در زمان سرپرستی حمید بنی‌تمیم، محمد بنا و غلامرضا محمدی هدایت دو تیم کشتی فرنگی و آزاد را برعهده گرفتند. معمار کشتی فرنگی که پس از اتفاقات تلخ المپیک ریو و ناکامی‌ فرنگی‌کاران از تیم ملی رفته بود، دوباره به جمع ملی‌پوشان فرنگی بازگشت تا همه به المپیک پیش‌رو با هدایت بنا امیدوار شوند. در تیم کشتی آزاد هم شرایط خوب پیش رفت و غلامرضا محمدی که قبل از المپیک لندن در جریان مسابقات جهانی به همراه محسن کاوه هدایت تیم را برعهده داشتند و اتفاقاً عملکرد بسیار خوبی هم کسب کردند، دوباره در جمع آزادکاران قرار گرفتند. 


دو تیم کشتی فرنگی و آزاد در جریان مسابقات جهانی به عنوان چهارمی رسیدند. تیم کشتی فرنگی با ترکیب کشتی‌گیران جوان و باتجربه به این رقابت‌ها اعزام شد و در نهایت سعید عبدولی، محمدعلی گرایی و علیرضا نجاتی به سه مدال برنز رسیدند و  در اوزان ۶۰، ۷۷ و ۱۳۰ کیلوگرم سه سهمیه المپیک ۲۰۲۰ توکیو به دست آمد. 


در ترکیب تیم محمد بنا هم کشتی‌گیران باتجربه و جوان حضور داشتند. علیرضا نجاتی نخستین حضورش را در رقابت‌های جهانی در رده بزرگسالان تجربه کرد و با کسب مدال جهانی و سهمیه المپیک توکیو در این رقابت‌ها به عنوان چهره شناخته شد. البته که انتظار از برخی باتجربه‌های تیم مثل عبدولی، گرایی، امیر قاسمی منجزی زیاد بود اما در کل نتایجی که این تیم به دست آورد کشتی فرنگی را به المپیک توکیو امیدوار کرد. 


در تیم ملی آزاد شرایط کمی متفاوت بود، اگرچه شاگردان محمدی هم در این رقابت‌ها به عنوان چهارمی رسیدند، اما برق طلا در کاروان کشتی آزاد درخشید و حسن یزدانی، نابغه کشتی آزاد به مدال طلای جهان رسید. در تیم ملی کشتی آزاد یک طلا، یک نقره و دو مدال برنز نصیب کشتی‌گیران ایران شد و در اوزان ۵۷ و ۸۶ کیلوگرم هم کشتی‌گیران دو سهمیه المپیک کسب کردند. در ترکیب تیم، کشتی‌گیران جوان بودند که اولین حضورشان را در میدان جهانی تجربه می‌کردند.


مسابقات جهانی کشتی آزاد و فرنگی به پایان رسید و هر دو تیم با نتیجه‌ای که به دست آوردند، نشان دادند می‌توان به آنها در المپیک توکیو امیدوار بود، اما ناداوری‌هایی که در جریان این رقابت‌ها به وجود آمد به ضرر ایران تمام شد.


در کشتی فرنگی، میثم دلخانی و رامین طاهری با ناداوری روبه‌رو شدند، حتی فیلم قضاوت کشتی رامین طاهری مورد نقد مدرسان اتحادیه جهانی  کشتی قرار گرفت و اگر این ناداوری در حق رامین طاهری رخ نمی‌داد بدون شک او به مدال جهانی می‌رسید. 


در کشتی آزاد هم یونس امامی با ناداوری محرز روبه‌رو شد و حتی فدراسیون کشتی ایران به صورت رسمی به ناداوری‌ها اعتراض کرد. هر چند که بعید است این اعتراض‌ها راه به جایی ببرد چرا که کشتی ایران در مجامع بین‌المللی کرسی ندارد و چه کسی قرار است از حق ضایع‌شده کشتی‌گیرانی مانند رامین طاهری، یونس امامی دفاع کند؟ رسول خادم عضو هیئت رئیسه اتحادیه جهانی کشتی بود و یکی از کرسی‌ها مهم و ارزشمند در اتحادیه جهانی را در اختیار داشت، اما سال گذشته به دلایل نامعلومی از حضور در این کرسی استعفا کرد و به این ترتیب به راحتی یکی از کرسی‌ها مهم و تأثیرگذار ایران در اتحادیه جهانی از بین رفت.


ضربه از دست رفتن کرسی اتحادیه جهانی به پیکره کشتی در رقابت‌های جهانی به‌وضوح دیده شد، در حق کشتی‌گیران ایران ناداوری شد و فدراسیون کشتی هم اعتراض کرد، اما در ادامه بدون شک نبود کرسی و نداشتن لابی باعث می‌شود این اعتراض‌ها راه به جایی نبرد و تنها باید افسوس خورد که چنین کرسی بااهمیتی سخت به دست آمد؛ اما راحت از دست رفت.


انتهای پیام/4051/4057/پ


انتهای پیام/

ارسال نظر