صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۰۴:۳۶ - ۰۵ مهر ۱۳۹۸

اعتلا در عمل راهنمایی برای هسته‌های مسئله محور دانشجویی است

مسئول طرح اعتلای سازمان بسیج دانشجویی گفت: کتاب اعتلا در عمل راهنمایی برای هسته‌های مسئله محور دانشجویی است و دانشجویان علاقه‌مند به تشکیل هسته‌های مسئله محور می‌توانند از تجربیات گروه‌های موفق استفاده کنند.
کد خبر : 416322

به گزارش خبرنگار حوزه تشکل‌های دانشگاهی گروه دانشگاه خبرگزاری  آنا، طرح تحول سازمان بسیج دانشجویی یا همان طرح اعتلا مدتی است در سازمان بسیج دانشجویی در دست اجرا است؛ بر اساس این طرح ماموریت‌ها و برنامه‌های سازمان بسیج دانشجویی با توجه به شرایط جدید و در راستای مطالبات مقام معظم رهبری بازنگری می‌شوند.


جانشین سازمان بسیج دانشجویی پیشتر درباره این طرح بیان کرده است: با اشاره به اینکه در دوره ریاست جدید سازمان بسیج دانشجویی، طرح تحول و اعتلای این سازمان در دست اجرا است؛ در این طرح سازمان بسیج دانشجویی به دنبال هدایت بدنه دانشجویی خود به سمت مسئله محوری و تلاش برای حل مسائل و مشکلات کشور است. برای پیگیری این طرح دبیرخانه‌ای از اعضای سابق بسیج دانشجویی در سازمان راه اندازی شده تا به صورت مستمر اجرای طرح تحول را رصد و پیگیری کند.


حمید بالایی در تشریح هسته‌های علمی عنوان کرد: در کل کشور به غیر از استان تهران ۸۴ هسته علمی تشکیل شده که ذیل مرکز تحقیقات سازمان بسیج دانشجویی فعالیت می‌کنند. این هسته‌ها بیش از ۲۰ موضوع و مسئله را در حال پیگیری و ارائه راه حل هستند. به عنوان مثال هسته علمی محیط زیست در سیستان و بلوچستان توانسته با حضور دانشجویان دکتری و ارشد رشته‌های مرتبط محصولی تولید کند که به عنوان مالچ طبیعی عمل می‌کند و جلو ریزگردها را می‌گیرد. این هسته علمی در حال حاضر به فکر تولید انبوه این محصول است.


وی ادامه داد: در حوزه تهران بزرگ ۱۱۰ هسته علمی با محوریت دانشگاه‌های تهران، شریف، امام صادق (ع)، خواجه نصیر و امیر کبیر تشکیل شده است که هر کدام روی مسئله‌ای خاص متمرکز هستند. به عنوان مثال دانشگاه امیر کبیر مسئله خودر و لوازم خانگی را پیگیری می‌کند؛ یا مرکز تحقیقات دانشگاه امام صادق (ع) از سال ۹۱ به طور جدی مسئله تحول انسانی را دنبال می‌کند.


اعتلا در عمل راهنمایی برای هسته‌های مسئله محور دانشجویی است


محمدحسین علیپور، مسئول طرح اعتلای سازمان بسیج دانشجویی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری آنا گفت: «اعتلا در عمل؛ مراکز و هسته‌های مسئله محور خودجوش» یک کتاب در زمینه مراکز تحقیقاتی است. یعنی اعتلا را در عمل ببینیم و برخی از تجربیات را مشاهده کنیم.


وی افزود: جلد اول این کتاب منتشر شد و ده‌ها مجلد دیگه از ده‌ها مرکز تحقیقاتی و هسته علمی کشور را تجربه نگاری کرده و جلد 2 و3 و ... با عنوان «اعتلا در عمل» منتشر خواهیم کرد.


مسئول طرح اعتلای سازمان بسیج دانشجویی تأکید کرد: کتاب اعتلا در عمل راهنمایی برای هسته‌های مسئله محور دانشجویی است و دانشجویانی که علاقه‌مند به تشکیل هسته‌های مسئله محور و دانش بنیان دارند می‌توانند از تجربیات گروه‌های موفق استفاده کنند.


در این کتاب به معرفی سه نمونه موفق تشکیل هسته‌ها و مراکز حل مسئله توسط دانشجویان پرداخته شده است؛ پژوهشکده شهید رضایی دانشجویان دانشگاه صنعتی شریف، کانون تفکر زبرالحدید استان گیلان و مرکز سیاستگذاری بسیج دانشجویی دانشگاه امیرکبیر سه نمونه‌ای هستند که ضمن تشریح تاریخچه تشکیل آن‌ها به نحوه کارکرد، حوزه‌های فعالیت و نحوه رسیدن به درآمدزایی هسته‌ها بیان شده است.


پژوهشکده شهید رضایی، تجربه 17 ساله دانشجویان شریف در حل مسئله


اولین بخش کتاب اعتلا در عمل به تشریح پژوهشکده شهید رضایی پرداخته  است، این پژوهشکده تقریبا از سال 1381 شروع به کار کرده‌است.


اصلی‌ترین بدنۀ ستادی این پژوهشکده را مسئولان بسیج دانشگاه صنعتی شریف و ادوار شورای مرکزی آن تشکیل می‌دادند و اکثر اعضای فعال آن از این قشر بودند. شروع به کار پژوهشکده به این شکل بوده است که در سال 80 یا 81، تعدادی از اعضای


شورای مرکزی بسیج در آن سال کارهایی از جنس علمی و با ادبیات حاکم در آن زمان در زمینه جنبش نرم افزاری شروع کردند. این افراد بعد از فارغ شدن از تشکل، چند پروژه را با آن نگاه شروع کرده بودند.


در آن زمان، فضای ایجاد ساختارهایی مانند شرکت‌های دانش‌بنیان رایج نبوده است و به نوعی می‌توان این مجموعه را پیشتاز در این زمینه تلقی کرد.


مرکز سیاستگذاری بسیج دانشجویی دانشگاه امیرکبیر، حاصل بازنگری دانشجویان در رسالت بسیج دانشجویی


تقریبا در سال 1388 نگاه متفاوتی در بسیج دانشجویی دانشگاه امیرکبیرشکل گرفت که باعث تغییر رویکردها نسبت به گذشته شد و نگاه مسئله محور و نقش‌آفرینی پررنگ شد. دو اصل مهم نقش‌آفرینی و تربیت نیروی تراز انقلاب اسلامی به‌عنوان مسئولیت بسیج دانشجویی تبیین شد و سعی بر این شد که ساختار بسیج دانشجویی بر این اساس چیده شود.


یکی از شقوق نقش‌آفرینی، تخصصی بودن آن است. منظور از تخصصی بودن نقش‌آفرینی این است که نقش‌آفرینی نیازمند دانش، تخصص و اشراف محتوایی به موضوع باشد.


انتخابات  ریاست جمهوری و ایده تشکیل کانون تفکر زبرالحدید استان گیلان


«سال گذشته طرحی را تحت عنوان چگونگی تشکیل هسته‌های فناور حل مسئله که برگرفته از تجارب خودمان بود در مورد گروه‌ها آماده کرده بودیم. سال 1396 که می‌خواستیم این کار را شروع کنیم، نتایج انتخابات ریاست جمهوری ما را وادار به انجام کار مؤثری کرد که ورای وابستگی به دولت‌ها از لحاظ سیاسی آن را پیش ببریم. تا آن زمان ما به دنبال تحلیل‌های خاص و کاری بودیم که عمرمان را برایش بگذاریم. دو نکته به عنوان بنیان‌های فکری شکل‌گیری مجموعه قرار گرفت.» این عبارت‌ها توضیح مسئولان کانون تفکر زبرالحدید استان گیلان در مورد نحوه شکل‌گیری کانون است.


فابل کتاب «اعتلا در عمل» را از طریق این لینک می‌توانید دریافت کنید.


انتهای پیام/4115/


 


انتهای پیام/

ارسال نظر