صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۴:۲۵ - ۰۹ مهر ۱۳۹۴
مدرس دانشگاه آزاد اسلامی لنجان:

تاکنون کار جدی درباره نشر فرهنگ دفاع مقدس در دانشگاه‌ها صورت نگرفته است

مدرس دانشگاه آزاد اسلامی لنجان و جانباز 8 سال جنگ تحمیلی گفت: تاکنون کار جدی درباره نشر فرهنگ دفاع مقدس در دانشگاه‌ها صورت نگرفته ولی امیدوارم حداقل با تقویت درس دفاع مقدس و سرمایه‌گذاری در این مورد بتوانیم در اشاعه این فرهنگ موفق باشیم.
کد خبر : 41612

به گزارش خبرنگار خبرگزاری آنا، سید مرتضی موسوی در غرفه دانشگاه آزاد اسلامی لنجان که به همت بسیج دانشجویی شهید آوینی دانشگاه به مناسبت دفاع مقدس برپا شده بود، با تاکید بر ترویج فرهنگ دفاع مقدس اظهار کرد: من اعتقاد دارم اگر این مملکت در دنیا جایگاهی پیدا کرده و با عزت و سربلند است به یمن فداکاری‌ها، استقامت‌ها و رشادت‌های رزمندگان اسلام و شهیدان و جانبازان 8 سال دفاع مقدس است که آرمان‌های انقلاب را حفظ کرده و باعث شدند که ما به عنوان یک قدرت برتر در منطقه و در دنیا شناخته شویم تا جایی‌که قدرت‌های بزرگ به کمک و حمایت ما نیاز دارند. بنابراین ما باید به یاری خدا تمرکزمان را در بحث دفاع مقدس گذاشته و آن را ترویج دهیم.


وی با انتقاد به سیستم اطلاع‌رسانی و رسانه‌ای در ارتباط با نشر و انتقال فرهنگ دفاع مقدس به نسل جوان گفت: اگر دانشجویان ما نسبت به ارزش‌های انقلاب و شهدای بارز دفاع مقدس بیگانه هستند نشان دهنده این است که سیستم های اطلاع رسانی و رسانه‌ای ما نتوانستند به موقع بستر را فراهم کرده و این نسل را در زمان خود با این موارد آشنا کنند، طوری‌که دانشجوی ما وقتی وارد دانشگاه می‌شود با موانعی که انقلاب پشت سر گذاشت تا به این مرحله رسید بیگانه است و جا دارد که در این مقوله سرمایه‌گذاری کنیم.


موسوی با بیان اینکه اتفاقات دفاع مقدس را نمی‌توان در یک هفته برای نسل امروز تعریف کرد افزود: برای پایدار کردن فرهنگ دفاع مقدس باید ابتدا ارزش‌های 8 سال مقاومت رزمندگان را تبیین کرد و این فرهنگ شایسته را به عنوان یک سنبل و ارزش در یک مدل مدون و سالانه برنامه‌ریزی کرد.


این جانباز جنگ تحمیلی، با تاکید بر نقش دانشگاه در حفظ حریم دفاع مقدس خاطرنشان کرد: دانشگاه‌ها باید در طول سال از فرصت‌ها استفاده کرده و دانشجویان را با مقوله دفاع مقدس بیشتر آشنا کنند.


این جانباز جنگ تحمیلی افزود: متاسفانه در سال‌های گذشته افرادی بر اساس آگاهی یا ناآگاهی مسائلی را به دفاع مقدس نسبت دادند که با واقعیت‌های آن دوران تفاوت‌های زیاد دارد و من امیدوارم ارگان‌هایی که به نوعی با این مبحث در ارتباط هستند دست به دست هم داده و با ایجاد کمیته هایی متشکل از حاضران عینی 8 سال جنگ تحمیلی، دفاع مقدس را از زوایا و ابعاد مختلف مورد مطالعه و بررسی قرار دهند و آن را با عناوین زیبا بین جوانان ترویج داده تا این فرهنگ دچار تحریف نشود.


موسوی با قدردانی از عملکرد دانشگاه آزاد اسلامی واحد لنجان اظهار کرد: این واحد دانشگاهی توانسته در حوزه فرهنگی، دینی و مذهبی بسیار پویا و فعال عمل کند و جا دارد اینجا از عملکرد رییس واحد دکتر محسن امینی و مدیرگروه معارف حجت الاسلام نظام‌الدینی قدردانی کنم که با برگزاری مراسم فرهنگی مختلف در طول سال در راستای اشاعه و حفظ آثار دفاع مقدس فعالیت های مثبتی انجام داده اند.


وی دانشجویان واحد لنجان را فعال و مستعد معرفی کرد و افزود: وجود انجمن های علمی پویا در دانشگاه آزاد لنجان بیانگر این است که دانشجویان این واحد قابلیت رشد علمی را دارند و من اعتقاد دارم باید از یافته های آنها در جهت تقویت این کشور استفاده شود.


موسوی با تاکید بر ضرورت انتقال فرهنگ ایثار و شهادت به نسل جوان تصریح کرد: نسل جوان ما دنبال الگو می‌شود و ما نیاز داریم شهدا و جنگ را به نسل جوان بشناسانیم. جوانان این سرزمین استعداد فهم حقایق اسلام و انقلاب و 8 سال دفاع مقدس را دارا هستند و می‌توانند خود را با این فرهنگ و ارزشهای دفاع مقدس تطبیق دهند و اگر ما موفق شویم و بتوانیم باکری‌ها، خرازی‌ها، همت‌ها، زین الدین ها و... که نقش موثری در جنگ داشتند را به عنوان یک الگو معرفی کنیم مطمئن هستم جوانان از این الگوها استفاده می‌کنند و یک نهضتی به وجود می آید که انقلاب و نظام و همه ملت را با درنظر گرفتن الگوی شهدا بیمه کند.


فرمانده ناحیه مقاومت بسیج شهرستان لنجان نیز علت نامگذاری جنگ هشت ساله دفاع مقدس را دفاع از کیان اسلام و حریم تشیع دانست و تصریح کرد: این دفاع بر اساس باورهای دینی بود چراکه همه استکبار کمر برای نابودی جمهوری اسلامی بسته بودند.


سرهنگ پاسدار حجت الله صفرپور افزود: هشت سال دفاع مقدس تاریخی متفاوت با سایر برهه‌های تاریخی در کشور بود چرا که همه چیز یک جا در آن اتفاق افتاد و نبردی به این بزرگی در تاریخ معاصر را نداشتیم.


دکتر محسن امینی سرپرست واحد لنجان نیز با تاکید بر نهادینه کردن ارزش‌های دفاع مقدس اظهار کرد: تقویت فرهنگ ایثار و شهادت موجب تقویت هویت دینی و ارزش‌های اخلاقی شده و می‌تواند کشور را در مقابل دشمنان اسلام بیمه کند. بنابراین کلاس‌های درس و استادان فرهیخته در آغازین روزهای بازگشایی مدارس، بهترین فرصت است که انسان های وارسته را به نسل جوان معرفی کند.


این نمایشگاه با اهدای بسته های فرهنگی و مذهبی به بازدیدکنندگان و مسئولان شهرستان پایان یافت.


انتهای پیام/

ارسال نظر