صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۴:۰۲ - ۲۷ شهريور ۱۳۹۸
در سالن اجتماعات شهید مطهری؛

مراسم ختم مادر دانشمند بازداشت شده ایرانی در امریکا برگزار شد/ به دلیل فشارهای پلیس آمریکا استاد بازداشت شده ایرانی 15 کیلو وزن کم کرده است

مراسم ختم مادر دانشمند بازداشت شده ایرانی به دست پلیس فدرال آمریکا در مسجد قدس دانشگاه تربیت مدرس برگزار شد.
کد خبر : 416091

به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاه و سیاست گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، مراسم ختم مادر دانشمند بازداشت شده ایرانی به دست پلیس فدرال آمریکا ظهر امروز در مسجد قدس دانشگاه تربیت مدرس برگزار شد.


در این مراسم مسئولانی از جمله منصور غلامی، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، ایرج حریرچی معاون کل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، مجتبی زارعی، رئیس سازمان بسیج اساتید کشور، فواد ایزدی، مدیرعامل مجمع بین‌المللی اساتید مسلمان دانشگاه‌ها و جمعی از اساتید و دانشجویان حضور داشتند؛ برخلاف اعلام قبلی مسئولان وزارت امور خارجه در این مراسم حضور نداشتند.



در حاشیه مجلس ختم مادر دکتر مسعود سلیمانی، شرکت کنندگان با جمع‌آوری امضا در آستانه سفر رئیس جمهور به آمریکا پیگیر آزادی این دانشمند ایرانی شدند.


رسول سلیمانی برادر استاد ایرانی بازداشت شده، در این مراسم گفت: در 11 ماه گذشته برادرم به دلیل فشارهای وارده در حبس 15 کیلوگرم از وزن خود را از دست داده و وی مبتلا به بیماری سندروم روده تحریک‌پذیر است ولی پلیس آمریکا توجهی به بیماری برادرم ندارند.


حجت‌الاسلام علی فلاح رفیع، مسئول دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری دانشگاه‌ تربیت مدرس در این مراسم بیان کرد: از مسئولان به ویژه مسئولان وزارت امور خارجه انتظار داریم تلاش‌های خود را برای پیگیری آزادی دانشمند ایرانی را افزایش دهند.



 سیدمجتبی عطاردی عضو هیئت علمی دانشکده مهندسی برق دانشگاه صنعتی شریف که خود نیز سابقه بازداشت بدون دلیل توسط پلیس آمریکا را دارد در این مراسم اظهار کرد: معمولا پیشنهاداتی از سوی پلیس آمریکا به اساتید بازداشت شده ایرانی می‌شود که جرایم انتسابی را قبول کنند تا قدری از فشار به آن‌ها کم شود اما مسعود سلیمانی تا کنون زیر بار پذیرش اتهاماتی که انجام نداده است، نمی‌رود.


وی خاطرنشان کرد: شاید سرداران نظامی انتظار شهادت و هر اتفاق دیگری را دارند اما اساتید دانشگاه که در جبهه علمی تلاش می‌کنند انتظار چنین رفتاری را ندارند و در مواجهه با چنین برخوردهایی دچار شوک می‌شوند؛ دکتر سلیمانی در کنار مجرمان خطرناک در بازداشت‌گاه‌ نگهداری می‌شود.



مرضیه هاشمی، مجری شبکه پرس تی‌وی که خود سال گذشته در آمریکا بازدداشت شده بود، مطرح کرد: شرایط دکتر سلیمانی را درک می‌کنم هرچند به دلیل فشارهای رسانه‌ای زمان بازداشت من کوتاه بود اما معمولاً پلیس آمریکا تأکید می‌کند موضوع بازداشت رسانه‌ای نشود اما با فشار رسانه‌ها می‌توان قدری پرونده بازداشت‌شدگانی مانند دکتر سلیمانی را که پلیس آمریکا دلیلی برای بازداشت فرد ندارد، حل شود.


این فعال رسانه‌ای تأکید کرد: آمریکا به دلیل دشمنی که با ملت ایران دارد نمی‌خواهد جمهوری اسلامی از لحاظ علمی پیشرفت کند و بازداشت بدون دلیل اساتید ایرانی نیز در همین راستا است؛ این وضعیت منحصر به دوران ریاست جمهوری دونالد ترامپ نیست بلکه در دوران روسای جمهور پیشین نیز این گونه رفتارها سابقه داشته است.


وی اعلام کرد: ممکن است اساتید دیگری که برای انجام کارهای تحقیقاتی به آمریکا سفر می‌کنند با مشکلات مشابهی مواجه شوند و باید در این رابطه هوشیار باشند؛ باید به دولت آمریکا فشار رسانه‌‌ای وارد کرد.



گفتنی است، مسعود سلیمانی دانشمند ایرانی و عضو هیئت علمی دانشکده علوم پزشکی دانشگاه تربیت مدرس جزو یک درصد دانشمندان برتر جهان از حیث استنادهای علمی در مجلات معتبر علمی شناخته می‌شود. روز ۱۵ مهر ۱۳۹۷ بود که در قالب یک فرصت مطالعاتی عازم کشور آمریکا شد، اما در فرودگاه آمریکا به علت نامعلومی از سوی پلیس آمریکا دستگیر و زندانی شد. درحالی حدود یک سال از بازداشت سلیمانی می‌گذرد که هنوز گزارشی رسمی مبنی بر علت بازداشت این دانشمند ایرانی از سوی دولت آمریکا اعلام نشده است.


انتهای پیام/4115/


انتهای پیام/

ارسال نظر