صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۱:۵۲ - ۱۷ شهريور ۱۳۹۸
استاد ارتباطات سیاسی در گفتگو با آنا:

ظرفیت‌های صداوسیما برای معرفی اسلام و انقلاب بی‌نظیر است/ چالش رسانه‌های ترکیه‌ای و سعودی

عضو هیئت علمی دانشگاه صداوسیما شبکه‌های برون‌مرزی را سفیران جمهوری اسلامی در جهان معرفی کرد و بر نقش شبکه‌های صداوسیما ازجمله پرس تی‌وی برای ارائه الگویی از اسلام انقلابی به جهانیان تأکید کرد.
کد خبر : 414605

گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا: رسانه‌ها ازجمله شبکه‌های برون‌مرزی باید در توضیح و تبیین مبانی فکری، اعتقادی و نظری انقلاب اسلامی نقش ایفا کنند؛ این موضوع در ظاهر کار ساده‌ای به نظر می‌آید اما پیچیدگی‌های زیادی دارد، زیرا در بیشتر اوقات این روش ساده‌سازی می‌شود به نحوی که به نظر می‌آید رسانه فقط باید کار یک بلندگو را انجام دهد و صرفاً آن چیزهایی را که به‌عنوان ارزش‌ها و مبانی خود دارد به صورت آشکار، مستقیم و بدون استفاده از تکنیک‌های رسانه‌ای و پیام‌رسانی منتقل کند. نتیجه این می‌شود که این شیوه در بسیاری از اوقات آثار و عوارض مطلوبی ندارد و گاهی نتیجه‌ای که به دست می‌آوریم با آنچه در ابتدا انتظار داشته‌ایم، تفاوت دارد.


لزوم فرمول‌بندی ارزش‌های انقلاب و بیان آنها به زبان رسانه


محمدقلی میناوند، دانشیار و عضو هیئت علمی دانشگاه صداوسیما در گفتگو با خبرنگار حوزه سیاست خارجی گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا گفت: ارزش‌های انقلابی و مبانی نظام مشخص است، این‌ها باید به صورت فرمول‌بندی شده، دسته‌بندی و سپس به زبان رسانه‌ای بیان شود. بنابراین نخستین موضوع، دسته‌بندی کردن پیام‌ها به صورت پیام‌های رسانه‌ای است که با توجه به تفاوت‌ها و گوناگونی رسانه‌ها، هر رسانه باید به شیوه خودش این پیام‌ها را فرمول‌بندی و ارائه کند. به عنوان نمونه نمی‌شود پیام‌ها را به همان صورتی که برای رادیو طراحی می‌شود در تلویزیون پخش کرد. هر رسانه‌ای ویژگی‌های خود را دارد و نتیجه اینکه اگر شیوه پیام‌رسانی یک رسانه در رسانه دیگر به کار برده شود، نتیجه‌ای که انتظار می‌رود به بار نخواهد آمد.


موانع انتقال پیام به مخاطب آسیب‌شناسی شوند


این استاد ارتباطات سیاسی و دیپلماسی رسانه‌ای با تأکید بر ویژگی‌های خاص شبکه‌های برون‌مرزی عنوان کرد: رسانه‌های برون‌مرزی از آن جهت که با فرهنگ، ادراکات، ادبیات و زبان‌هایی غیر از فرهنگ و درک و زبان ما برنامه‌سازی می‌کنند، چارچوب‌های فکری، نگرش‌ها، ارزش‌ها و هنجارهای جوامع دیگر را باید بررسی و درک و تحلیل کنند تا بتوانند بر مبنای نگرش‌های مخاطبان برون‌مرزی خود سخن بگویند؛ بنابراین ارزش‌هایی که در نظام وجود دارد، مفاهیمی که در زبان و فرهنگ و در عرف ما وجود دارد باید به زبانی ترجمه و بیان شود که برای مردمان جوامع دیگر با فرهنگ‌ها، نگرش‌ها و عرف‌های متفاوتشان قابل درک باشد؛ به همین دلیل وقتی که با جهان صحبت می شود باید به زبان جهانی سخن گفته شود. به قول شاعر نامدار فارسی مولانا «چون که با کودک سر و کارت فتاد/پس زبان کودکی باید گشاد». این قاعده را می‌توان تعمیم داد به این اصل کلی که با هر کسی باید با زبان قابل فهم خودش سخن بگوییم. این‌ها موانع ادراک هستند که باید قبل از سخن گفتن مرتفع شوند تا پیام‌های ما به مخاطبان غیرفارسی زبان، غیر مسلمان، غیر شیعه و غیر ایرانی هم منتقل شود.


شبکه‌های ترکیه‌ای و مالزیایی، رقیب ‌پرس تی وی


دکتر میناوند در پاسخ به این سؤال که فضای فرهنگی حاکم بر جمهوری اسلامی آیا این قابلیت را دارد که به‌عنوان الگویی از اسلام توسط پرس تی وی به جهانیان معرفی شود، گفت: به‌رغم کاستی‌هایی که انکارناپذیر هستند، قطعاً این توانایی وجود دارد. درواقع، چارچوب ارزشی و نگرشی انقلاب اسلامی و نظام جمهوری اسلامی یکی از الگوها و مدل‌های تفکر دینی -اسلامی است که در جهان رایج شده و هواداران بی‌شماری دارد؛ لیکن بی‌تردید پرس تی وی الگوهای رقیب دارد که الگوی اسلامی به سبک ترکیه نمونه‌ای از آن‌ها است؛ نظام سیاسی ترکیه خودش را مبلغ اسلام مدرن می‌داند، الگوی اسلامی عربستان نمونه‌ای دیگر است که ما به‌عنوان اسلام آمریکایی هم از آن یاد می‌کنیم، آن‌ها هم خودشان را مرجع و پشتوانه جهان اسلام و تنها یا بهترین الگوی اسلام می‌دانند.


نمونه مالزی نیز الگوی دیگری به شمار می‌آید. استاد ارتباطات سیاسی دانشگاه صداوسیما با عنوان اینکه هرکدام از کشورهای جهان اسلام سعی دارند خود را نماینده واقعی از اسلام ناب معرفی کنند، خاطرنشان می‌کند: در این رقابت الگویی، پرس تی وی قبل از همه در خود جهان اسلام دچار چالش است، علاوه بر اینکه ما با جهان غیراسلامی هم دچار چالش‌های دیگری هستیم، آن‌ها هم انواع مدل‌های مدعی الگوی اسلامی را از عرب‌ها، ترک‌ها و ... دریافت می‌کنند، بنابراین اقدامی که باید انجام شود این است که نشان دهیم این چارچوب‌های نگرشی و ارزشی اسلام که پرس تی وی به نمایندگی نظام جمهوری اسلامی معرفی می‌کند از لحاظ انطباق آن با مبانی گفتمان پیامبر و ائمه (ع) بهترین دلالت‌ها و نتایج را برای بشریت دارد.


راه‌حل‌های جوان‌پسند از اسلام در رسانه‌های برون مرزی تبلیغ شود


وی در پایان گفت: اخیراً در جهان عرب یکی از شعارهایی که مطرح شده «الاسلامُ هُوَ الحَل» یعنی «اسلام تنها راه‌حل است» بوده است. حالا همین اسلام که تنها راه‌حل است باید به قشر جوان و از طرفی به مردم جهان بگوید که چگونه مسائل جهان را می‌خواهد حل کند؛ یعنی باید به‌گونه‌ای سخن بگوید که جوانان مسلمان و مخاطبان غیرمسلمان رسانه برون‌مرزی ما احساس کنند که الگویی که رسانه‌ای از اسلام و جمهوری اسلامی ارائه می‌دهد بهترین راه‌حل مسائل امروز بشریت است. ما باید چالش‌هایی را که بشر با آن روبه‌رو است و راهکارهای نظری و عملی حل و رفع نابسامانی‌های سیاسی، اقتصادی و... در جهان را باید پاسخ دهیم و نشان دهیم که راه‌حل‌هایی که ما می‌دهیم بهترین راه‌حل‌ها هستند. نکته سوم اینکه رفتار، گفتار، کنش و میزان موفقیتمان در اجرای همین راه‌حل‌ها به‌گونه‌ای باشد که جهان این را باور کند؛ یعنی مردم دنیا بدانند که ببینند که این راهکارها را خودمان اجرا کرده‌ایم و به نتایج درخشانی رسیده‌ایم.


انتهای پیام/4106/4033/پ


انتهای پیام/

ارسال نظر