طلایی: شورای شهر تنها به دنبال تغییر شکل طرح ترافیک بود/ بدون همکاری با پلیس، شکست طرح قطعی است
به گزارش خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی خبرگزاری آنا، با گذشت چند ماه از اجرای طرح جدید ترافیک در تهران که جایگزین طرح زوج و فرد و طرح قدیم ترافیک شد و بهشدت هم مورد حمایت مدیریت شهری قرار دارد، به نظر میرسد زمان بررسی دقیق علمی و آسیبشناسی این طرح در خصوص کاهش آلودگی هوا و ترافیک شهر فرارسیده و میشود با گذشت بیش از 2.5 ماه از اجرای آن به مشکلات و تبعاتی که برای شهر ایجاد کرده است ورود کرد.
این طرح در حالی به جای طرح زوج و فرد با پشتوانه اجرای 14 ساله و همچنین طرح سابق ترافیک که شهروندان تهرانی بیش از 3 دهه تردد درونشهری خود را با آن مطابقت داده بودند، اجرا شد که به نظر میرسد هنوز نتوانسته نمره قبولی خود را از سه نگاه منتقدان درونی مدیریت شهری، پلیس راهور و شهروندان بگیرد و اعتراضات به این سبک از اداره ترافیک تهران ادامهدار خواهد بود.
در همان آغاز اجرای این طرح، پلیس راهور بارها اعتراض خود را مبنی بر عدم تعامل مناسب مدیریت شهری با پلیس به عنوان مسئول نظمبخشیدن به امر ترافیکی تهران اعلام کرد و پس از اجرای این طرح هم در مصاحبههایی که از سوی مسئولان راهنمایی و رانندگی و نیروی انتظامی صورت گرفت به عدم کارایی این طرح و افزایش ترافیک تهران اشاره میشد ولی مدیران شهری با رد اعتراضات پلیس این امر را به نگاه تجربی پلیس به ترافیک تهران نسبت داده و اعلام کردند، تنها مرجع رسمی اعلام گزارش کارایی این طرح، معاونت حمل و نقل و ترافیک و بهطور خاص شرکت کنترل ترافیک است.
با این حال اعتراضات به طرح جدید ترافیک که مدیریت شهری تهران با نامگذاری این طرح به اسم بامسمای «طرح کاهش آلودگی هوا» سعی در فراترافیکی و علمی نشان دادن طرح خود داشتند تنها به پلیس و شهروندان منتهی نشد و از درون شورای شهر اعتراضاتی به اجرای این طرح و اعتراف بهاشتباه بودن آن شنیده میشود.
کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران به عنوان یکی از مهمترین کمیسیون پارلمان شهری وظیفهای به مراتب بیشتر از آنچه که باید در این حوزه به آن اشاره شود بر عهده دارد و با استفاده از کارشناسان و ممیزهای شهری، بهصورت تخصصی موضوعات مربوط به عمران و ترافیک تهران را رصد میکند؛ این درحالی است که رئیس این کمیسیون هم در گفتگو با خبرگزاری آنا به اجرای طرح جدید ترافیک اعتراض داشته و با رد گزارشهای سازمان حمل و نقل ترافیک مبنی بر کاهش آلودگی هوا و ترافیک شهر با اجرای طرح جدید گفته بود، اینکه اعلام میشود طرح جدید باعث کاهش آلودگی هوا میشود قابلقبول نیست.
محمد علیخانی اعداد و ارقام مطرحشده از سوی معاونت حملونقل و ترافیک در کاهش آلودگی هوا را ناشی از اجرای طرح کاهش آلودگی هوا موردقبول ندانست و گزارش این معاونت را بهصورت کلی رد کرد.
در این میان مرتضی طلایی به عنوان عضو سابق شورای شهر و رئیس پیشین پلیس تهران در گفتگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری آنا، نگاه متفاوتی به اجرای طرح جدید آلودگی هوا داشت و همکاری مدیریت شهری با پلیس را عاملی برای موفقیت اجرای طرحهای اینچنینی در شهر عنوان کرد.
وی با توجه به فعالیتی که هم در مدیریت شهری و هم در ناجا داشته و سالها در مرکز فرماندهی پلیس تهران با معضلات ترافیکی پایتخت روبهرو بوده است، در خصوص طرح جدید ترافیک تهران گفت: بدون هیچگونه نگاه سیاسی و در یک جمله میگویم که این طرح موفق نبود.
عضو شورای شهر چهارم تهران افزود: اعضای جدید شورای شهر تنها به دنبال این بودند که شیوه و روش ترافیکی شهر را تغییر دهند و بدون اینکه یک طرح مطالعهشده و جامعی داشته باشند تنها میخواستند شیوه مقابله با ترافیک تهران و آلودگی هوا در طول مدیریتهای قبلی شهر را تغییر بدهند و یک طرحی از خودشان را پایهگذاری کنند.
طلایی ادامه داد: این طرح با مشکلات بسیاری مواجه است و تبعات زیادی خواهد داشت و البته با تغییر مدل مبارزه با آلودگی هوا و ترافیک شهر هنوز نتوانسته حداقل شرایط ترافیکی را به حالت اولیهاش برگرداند.
رئیس پلیس پیشین تهران به تعامل ضعیف مدیریت شهری با پلیس در اجرای طرح جدید ترافیک هم اشاره کرد و گفت: به اعضای شورای شهر تهران پیشنهاد میکنم پلیس را در این مسیر با خودشان همراه کنند زیرا اگر حمایت پلیس را در مسائل حمل و نقل شهری نداشته باشند، هرگز نمیتوانند مسائل ترافیکی را به سرانجام برسانند، زیرا پلیس، رکن اصلی و مهم در حوزه حمل و نقل و ترافیک شهری است.
وی اظهار کرد: شورای شهر نمیتواند نظرات و ایدههای کارشناسی پلیس را نادیده بگیرد و تصورش این باشد که پلیس تحت امر مدیریت شهری است و هر چه به او میگوید باید بپذیرد؛ قطعاً اگر طرح جدید ترافیک تهران بدون تعامل با پلیس و نادیده گرفتن نظرات کارشناسی شده نیروی انتظامی اجرا شود در آیندهای نزدیک با شکست مواجه خواهد شد.
انتهای پیام/4076/پ
انتهای پیام/