صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۲۱:۱۹ - ۱۰ شهريور ۱۳۹۸
فائد/

دکتر طهرانچی/خبرگزاری آنا

//////////////
کد خبر : 413593

به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاه و سیاست گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، دکتر محمدمهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی عصر رور گذشته با حضور در مرکز رسانه و نشر علمی دانشگاه آزاد اسلامی، از تحریریه خبرگزاری‌های ایسکانیوز و آنا و روزنامه فرهیختگان بازدید کرد.


دکتر طهرانچی در این بازدید که بیش از چهار ساعت به طول انجامید، از سرویس‌های مختلف بخش های خبری و تصویری رسانه های دانشگاه آزاد اسلامی بازدید کرد و در فضایی صمیمانه، با خبرنگاران، دبیران و مدیران مسئول باشگاه خبرنگاران دانشجویی ایران (ایسکانیوز)، خبرگزاری دانشگاه آزاد اسلامی (آنا) و روزنامه فرهیختگان دیدار و گفت‌وگو کرد.


رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در بین خبرنگاران، دبیران و مدیران خبرگزاری آنا با بیان اینکه دانشگاه آزاد اسلامی یک دانشگاه اجتماعی است، گفت: در گذشته تدابیری اندیشیده شده مبنی بر اینکه دانشگاه خود صاحب رسانه باشد و اکنون با سیر تحولات دانشگاه، ماهیت خبرگزاری آنا در راستای تبدیل شدن به یک دیده‌بان علمی درحال تغییر است.


وی با اشاره به لزوم ایجاد یک فضای تربیتی در تحریریه خبرگزاری ادامه داد: اکنون در دانشگاه‌های نسل جدید محیط شغلی دانشجو  به محیط آموزشی متصل شده است. در محیط آموزشی امروز غیر از کلاس درس به مفاهیمی چون مرکز رشد، پارک علم و فناوری، شرکت دانش‌بنیان برخورد می‌کنیم که بخش مهمی از حیات شغلی دانشجو را رقم می‌زند.


طهرانچی افزود: دانشجویانی که امروز در رشته‌های خبرنگاری، علوم ارتباطات و رسانه تحصیل می‌کنند باید الزامات دنیای شبکه‌ای امروز درک کنند چراکه این حوزه به یک بخش جدی و حرفه‌ای تبدیل شده است. اگر دانشگاه برای این حرفه فضای شغلی‌ مناسب و واقعی را فراهم نکند انگار که دانشگاه بدون مرکز رشد و بدون پارک علم و فناوری در حوزه رسانه است.


رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به لزوم ابداع روش‌های جدید مدیریتی در رسانه‌های دانشگاه آزاد اسلامی اظهار کرد: در حوزه رسانه‌های دانشگاه به جوانان متخصص حوزه خبر و رسانه اعتماد شده است. رسانه‌های دانشگاه باید نبوغ لازم برای جریان‌سازی، گفتمان‌سازی، شبکه‌سازی، نهادسازی و نمادسازی را که منجر به یک رفتار جدید در فضای شبکه جهانی و فضای سایبر می‌شود داشته باشند.


وی خاطرنشان کرد: خبرگزاری آنا باید بتواند یک رفتار معقول، اخلاق‌مدار و حرفه‌ای نشأت گرفته از جوان انقلابی مسلمان را بروز و ظهور دهد. این مهم به جز التزام به کار حرفه‌ای متصل به لایه‌های آماتور میسر نمی‌شود. باشگاه‌داری دانشگاه آزاد اسلامی براساس همین تفکر نخبه‌پروری است، چرا که یکی از ساحت‌های تربیت، ساحت تربیت بدنی و زیستی است، ساحت تربیت بدنی وقتی قوت می‌گیرد که نمادسازی هم داشته باشد. نمادسازی همان ایجاد فضای حرفه‌ای و باشگاهی است.


طهرانچی با اشاره به ضرورت بهره‌مندی رسانه‌ها از ظرفیت یک میلیون و 200 هزار دانشجوی دانشگاه آزاد اسلامی، تصریح کرد: اکنون 357 نشریه فعال دانشجویی با حمایت دانشگاه آزاد اسلامی در تولید محتوا و انتشار هستند که لازم است خبرگزاری دانشگاه در راستای شبکه‌سازی این جریان عظیم را به حوزه تولیدات محتوای خود متصل کند. تولیدات فاخر دانشجویان باید در رسانه دانشگاه دیده شود و برای تولیدات تخصصی در حوزه‌های مختلف علمی از جمله اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی باید از ظرفیت بی‌نطیر 24 هزار هیئت علمی دانشگاه بهره کافی گرفته شود.اینجا است که تربیت منتورهای خبری و خبرنگارهای حرفه‌ای نهادینه خواهد شد.


رئیس دانشگاه آزاد اسلامی اساتید و دانشجویان دانشگاه را نمونه یک هیئت تحریریه عظیم دانست و خاطرنشان کرد: هر کنشی که در سطح کشور اتفاق می‌افتد، اساتید و دانشجویان دست به قلم می‌شوند که باید این تولیدات در صفحات اختصاصی خبرگزاری آنا ظهور و بروز داشته باشد.


وی با اشاره به توسعه فضای خبر و رقابت تنگاتنگ رسانه‌ها در کشور عنوان کرد: اکنون فضای رقابتی سنگینی بین خبرگزاری‌ها ایجاد شده و هیچ ضمانتی برای اول بودن نیست؛ خبرگزاری آنا با شبکه‌سازی و اختیار عمل می‌تواند جایگاه برتر را از آن خود کند. خبرگزاری دانشگاه آزاد اسلامی ساختاری است که در دل دانشگاه آزاد اسلامی به عنوان یک محیط حرفه‌ای متصل به یک محیط آماتور بزرگ به فعالیت می‌پردازد.


عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: اتفاقات باید از منظر ساحت‌های مختلف مورد بررسی قرار بگیرد. هر نوع خبری که در متن نگرش سیاسی دارد، لازم است ساحت علمی‌ و فناوری‌ آن اتفاق نیز بررسی و تحلیل شود و این به تنهای تحول بسیار بزرگی است. اگر به این پرداخته نشود تفکر و تعقل جامعه کم‌سو خواهد شد. مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم هفت بند مطرح می‌کنند، که در قدم نخست به  علم و پژوهش اشاره کرده‌اند و در وهله دوم اخلاق و معنویت مورد تأکید ایشان قرار گرفته است.


طهرانچی ادامه داد: ذره‌ای انحراف در قلم در هر فعل خبری و رسانه‌ای از اخلاق دور است و اصل عدالت، شفافیت باید در رسانه‌های دانشگاه آزاد اسلامی مورد توجه جدی قرار بگیرد. حضور رسانه در دانشگاه آزاد اسلامی برای تکمیل چرخه دانش، یک امر ضروری است و حلقه‌ای از فناوری نرم تلقی می‌شود. اگر مثالی از یک سرای نوآوری فناوری‌های نرم ارائه شود، رسانه‌های دانشگاه در حقیقت سرای نوآوری در حوزه فناوری نرم است.


رئیس دانشگاه آزاد اسلامی گفت: تولید محتوای نوآورانه در متن کار خبرگزاری آنا قرار بگیرد و از کارهای تکراری و تقلیدی به جد پرهیز شود. دانشگاه آزاد اسلامی در اوج یک قله‌ پایدار شده که که این جایگاه را مرهون جوانان نوآور انقلابی فرهنگ‌ساز است. خبرگزاری آنا باید در این حرکت، بازنگری و نوآوری را سرلوحه قرار داده و در راستای یک محیط تربیتی و آموزنده فعالیت کند. 


وی با اشاره به لزوم ریل‌گذرای خبرگزاری آنا در راستای یک مدل صنایع خلاق خبری، اظهار کرد: حرکت‌های خبرگزاری آنا باید بسیار نوآورانه و بسیار به‌هنگام باشند و از شبکه ملی دانشگاه که بیش از 400 واحد را دربر گرفته است بهره‌مند شود. این پویش موجب پوشش خبری در لحظه، تحلیل‌های علمی و  جنبش‌های خبری می‌شود. تعجب می‌شود که بعضی وقت‌ها به ظرفیت‌ها، توانایی‌ها، مزیت‌ها و قابلیت‌ها توجه نمی‌شود.


انتهای پیام/4116/


انتهای پیام/

ارسال نظر