۸۸ درصد دانشجویان از وضعیت ارائه خدمات دانشجویی رضایت ندارند
به گزارش خبرنگار حوزه صنفی گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، ناصر مطیعی در شصت و چهارمین همایش معاونان دانشجویی دانشگاههای کشور که در دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد، اظهار کرد: دانشجویان از خدمات رفاهی دانشگاهها رضایت ندارند. کمبود امکانات رفاهی در دانشگاهها، افت تحصیلی، کاهش احساس عزتنفس و کاهش انگیزههای تلاش را در دانشجویان سبب خواهد شد و ما بر تعامل و مشارکت در دو حوزه توسعه ظرفیتهای رفاهی و مدیریت هزینههای رفاهی در دانشگاهها تأکید میکنیم.
وی در ادامه افزود: سال گذشته ۱۵۰۰ تا ۱۶۰۰ میلیارد تومان اعتبار تغذیه و پایان سال هم اعتبار ۲۰۰ میلیارد تومانی به دانشگاهها اختصاص داده شد. همچنین صندوق رفاه وامهایی نیز به دانشجویان ارائه داد. علاوه بر این خود دانشگاهها نیز مقداری از محل سایر اعتبارت در حوزه خدمات رفاهی هزینه کردهاند. ما حدود سه سال گذشته سه هزار میلیارد در حوزه رفاهی هزینه کردیم اما فقط ۱۲ درصد از دانشجویان احساس رضایت دارند.
رئیس صندوق رفاه دانشجویان افزود: برخی معاونان دانشجویی ارتباط نزدیکی با دانشجویان دارند. این دانشجویان رویکرد واقعبینانهتری در قضاوت دارند. درواقع حفظ کرامت و شأن تمام ذینفعان حوزه دانشجویی مهم است و ما نگاه سلسله مراتبی از بالا به پایین نداریم.
مطیعی از معاونان دانشجویی دانشگاههای کشور خواست که نماینده خوب برای پیگیری مطالبات حوزه دانشجویی باشند چراکه به همان اندازه که کرامت دانشجویان مهم بوده شأن معاونان هم مهم است. با اقتباس از این وصول مطالبات، توسعه پایدار عدالت بین نسلی یکی از رویکردهای صندوق رفاه است.
وی رویکرد دوم را تأکید بر برنامه محوری در توسعه زیرساختهای خدماتی رفاهی و نگاه به آینده ذکر کرد و گفت: طرح رتبهبندی و استفاده از نتایج آن در توزیع منابع، کمکی در ارتقای سراهای دانشجویی و رستورانها و آشپزخانهها یک رویکرد مبتنی بر وضع موجود است.
مطیعی خاطرنشان کرد: هر سرای دانشجویی یا رستوران در هر دانشگاه که رتبه پایینتری دارد باید در اولویت قرار دهیم، در سالهای اخیر اقداماتی هم در این زمینه انجامشده است و در تابستان امسال هم با همین رویکرد عمل کردیم. اما این رویکرد ناقص است و وقتی حرف از برنامه محوری میزنیم باید نگاه به آینده داشته باشیم. ورودیهای دانشگاهها در حال کاهش است اما این وضعیت در همه دانشگاهها یکسان نیست و تغییرات جمعیتی جامعه هدف یک رویداد اجتنابناپذیر است.
رئیس صندوق رفاه دانشجویان گفت: همه میدانیم تغییر ترکیب دانشجویان کارشناسی تا دکتری در همه دانشگاهها یکسان نیست و ترکیب جنسیتی ممکن است در دانشگاههای مختلف متفاوت باشد.
وی اذعان کرد: تنظیم سندی که با نگاه به آینده علاوه بر وضع موجود رویدادهای آینده جامعه دانشجویی را لحاظ کند یک ضرورت انکارناپذیر است. صندوق رفاه دانشجویان با این وضعیت تنظیم و تهیه سند آمایش خدمات رفاهی دانشجویان را در دستور کار قرار داده است و کارگروهی بر روی آن مشغول است. درواقع نتایج این اقدامات به ما کمک میکند که نهتنها در وضعیت موجود بلکه با رویکرد به نگاه آینده این کار را ادامه دهیم.
مطیعی گفت: اگر در دانشگاهی اقدام به توسعه فضای رفاهی کنیم و بهواسطه کاهش ظرفیت دانشجویی امکان استفاده از آن نباشد، یعنی خسران و ضرر کما اینکه برخی دانشگاهها خوابگاه خالی دارند درحالیکه بسیاری از دانشگاهها کمبود ظرفیت خوابگاهی دارند و اصلاح رویکرد از وضعیت موجود به رویکرد توأم با نگاه آینده یک ضرورت است.
رئیس صندوق رفاه دانشجویان همچنین گفت: سومین رویکرد صندوق رفاه تأکید بر اصول و معیارهای مدیریت سبز در ارائه خدمات رفاهی در دانشگاهها است. همچنین بحث محیطزیست پاک یکی از استراتژیهای همه دولتهای جهان ازجمله کشور ماست و این رویکرد هم بدون کمک و مشارکت همگانی و بدون عزم ملی تحققپذیر نیست.
وی یادآور شد: در حوزه تولید گازهای گلخانهای و آلایندهها، امروز شاهد فجایع مختلف هستیم و به سهم خود در مدیریت حوزههای رفاهی - دانشجویی باید تغییر رویکرد بدهیم تا هدف بهینهسازی آب و انرژی در سراهای دانشجویی و آشپزخانهها محقق شود.
مطیعی تأکید کرد: اولویت دادن به طرحهای هوشمند سازی دستگاههای روشنایی، گرمایشی، سرمایشی در سراهای دانشجویی و رستورانها، اولویت دادن به استفاده از تجهیزات شستوشو در آشپزخانهها با مصرف کمتر آب و اولویت دادن به طبخ غذا با مصرف انرژی کمتر در طرح ارتقا از اهداف اصلی صندوق رفاه دانشجویان است.
رئیس صندوق رفاه دانشجویان یادآور شد: متناسبسازی روند آتی توسعه آموزش و خدمات رفاهی و دانشجویی رویکرد دیگری است که در این صندوق پیگیری میکنیم. در چهار دهه گذشته گسترش سریع آموزش در دانشگاهها بدون توجه به توانایی پاسخگویی حوزه رفاهی دانشجویی وضع امروز را برای ما رقمزده است. در وضعیتی هستیم که امکان پاسخگویی درخور و شایسته به انتظارت فرزندان را نداریم. تغییر این روند محتاج یک تعامل نزدیکبین حوزه معاونت آموزشی وزارت علوم با حوزه دانشجویی است.
انتهای پیام/4084/
انتهای پیام/