صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش و دانش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۰۰:۰۶ - ۱۳ شهريور ۱۳۹۸
آنا از یک طرح ملی گزارش می‌دهد؛

بانوی ایرانی مخترع یک دستگاه نایاب در خاورمیانه/ سیستم هوشمند اندازه‌گیری برون‌دهی ادرار؛ اختراعی کوچک برای حل مشکلات بزرگ

سیستم هوشمند اندازه‌گیری برون‌ده ادرار اختراع و ساخته عضو هیئت‌علمی دانشگاه آزاد اسلامی برای بیماران قلبی، عروقی، کلیوی، اورولوژی، بیماری‌های مثانه، زنان و زایمان و جراحی به کار می‌رود و مقدار ادرار را اندازه‌گیری می‌کند.
کد خبر : 413251

گروه استان‌های خبرگزاری آنا ـ حسین بوذری؛ سوژه که به دستم می‌رسد، از تعجب بی‌حرکت می‌مانم و برای دقایقی به فکر فرو می‌روم.


سوژه مورد نظر این است: «یک عضو هیئت‌علمی دانشگاه موفق شده سیستم هوشمند اندازه‌گیری برون‌دهی ادرار با شماره ثبت اختراع 90280 را برای نخستین‌بار در ایران و خاورمیانه طراحی کند؛ آن هم به تنهایی و بدون هیچ پشتوانه‌ای».



با خودم می‌گویم، مگر امکان دارد که ... مگر می‌شود مخترع یک دستگاه نایاب در خاورمیانه و ایران به تنهایی و بدون پشتوانه برای ایران اسلامی افتخارآفرین شود. مگر می‌شود، حقوق چندرغاز ماهیانه را چند ماه روی هم بگذاری و هزینه تولید اختراع خودت کنی آن هم بدون هیچ چشمداشتی و ده‌ها و صدها مگر می‌شود دیگر ... .


تنها فکری که به ذهنم خطور می‌‌کند، مراجعه به سایت khamenei.ir است؛ بعد از بالا و پایین کردن آرشیو بیانات به تاریخ 84/01/30 می‌رسم؛ تیتر دیدار مخترعین و نوآوران جوان کشور با مقام معظم رهبری نظرم را به خود جلب می‌کند.


هدفم این است که از بیانات حضرت آیت‌الله خامنه‌ای به خودباوری و مضمون خلاقیت و «ما می‌توانیم» جوانان ایرانی برسم و دقیقاً در یکی از پاراگراف‌ها به این مورد برمی‌خورم.


مقام معظم رهبری در این دیدار می‌فرمایند: «یکی دیگر از عوامل و زمینه‌های موفقیت جوانان کشور تقویت روح امید، جویندگی و پژوهندگی است و باید خودباوری و روحیه‌ی «ما می‌توانیم»  را بیش از پیش افزایش داد و در این مسیر هرگونه منفی‌بافی و اینکه «ایرانی نمی‌تواند» سم مهلک است که باید از آن پرهیز شود.


ایشان ضمن ابراز خرسندی از دیدار با جوانان بااستعدادی که برای کشور افتخار کسب کرده‌اند، این جوانان و استعدادها را متعلق به ملت و هویت عظیم و تاریخی ایران دانستند و با اشاره به ظلم و ستمی که طی ده‌ها سال قبل از پیروزی انقلاب اسلامی بر ملت ایران به‌ویژه نسل جوان شده است، می‌افزایند: اکنون به برکت انقلاب اسلامی زمینه‌ رشد و شکوفایی استعدادهای جوان فراهم شده که حمایت دستگاه‌ها و سازمان‌های دولتی از این استعدادها و هدایت آن‌ها نقش بسزایی در بروز خلاقیت‌ها و موفقیت‌های علمی این جوانان مستعد خواهد داشت. 


بیانات رهبر معظم انقلاب را اینجا بخوانید.


حال دیگر کمی آرام‌تر می‌شوم و با تمرکز و انگیزه زیادی گزارش را آماده می‌کنم و به این حکایتی که همواره سر زبان‌هاست، بیشتر پی می‌برم که «با جوانان می‌شود حتی کوه را جابه‌‌جا کرد».


سیستمی هوشمند برای اندازه‌گیری برون‌دهی ادرار


سیستم هوشمند اندازه‌گیری برون‌دهی ادرار در محیط درمان کمک می‌کند تا میزان ادرار بیماران در دستگاه هوشمند به‌صورت بسیار دقیق و موشکافانه مورد اندازه‌گیری قرار بگیرد؛ بدون اینکه محیط را آلوده کند.



این سیستم دقت بسیار بالایی دارد که می‌تواند بدون نياز به جمع‌آوری ادرار، ميزان برون‌دهی ادرار را به‌صورت هوشمند اندازه‌گيری و امکان اطلاع از مقدار ادرار دفع‌شده در هر بار را فراهم کند.


این سیستم برای بیماران قلبی ـ عروقی، کلیوی، اورولوژی، بیماری‌های مثانه، زنان و زایمان و جراحی به کار می‌رود و مقدار  ادرار را اندازه‌گیری می‌کند.



سیستم هوشمند اندازه‌گیری برون‌دهی ادرار در محیط درمان کمک می‌کند تا میزان ادرار بیماران در دستگاه هوشمند به‌صورت بسیار دقیق و موشکافانه مورد اندازه‌گیری قرار بگیرد؛ بدون اینکه محیط را آلوده کند



ممکن است بیماران با مشکل دفع ادرار مواجه باشند و با این دستگاه بیماری آنان تشخیص داده می‌شود و پزشکان می‌توانند درمان خود را روی این بیماران آغاز کنند.


سیستم هوشمند اندازه‌گیری برون‌دهی ادرار در نمایشگاه تأمین بازار محصولات پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی جزء طرح‌های برتر ایران شد و در شورای اقتصاد دانش‌بنیان و سرمایه‌گذاری سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی و دانشگاه آزاد اسلامی استان آذربایجان‌شرقی نیز از لحاظ اقتصادی و فنی داوری و با اجرای کلیات این طرح موافقت شد.


مقرر شده این سیستم در آینده به تولید انبوه برسد و از این راه جوانان متخصص و فارغ‌التحصیلان می‌توانند به اشتغال برسند.


یکه‌تازی بانوی مخترع و ظهور شگفتی جدید؛ اختراع کوچک با حل مشکلات بزرگ


با رابعه رحیمی مجری و مالک طرح سیستم هوشمند اندازه‌گیری برون‌دهی ادرار، عضو هیئت‌علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد بناب و مدرس دانشگاه که تماس می‌گیرم، جا می‌خورد؛ شاید انتظار نداشته طرحی که با هزار زحمت و بدون هیچ پشتوانه‌ای به سرانجام رسیده، رسانه‌ای شده باشد.


او می‌گوید: هیچ مسئولی حمایتم نمی‌کند و طرحی که به جز ایران حتی در خاورمیانه نیز تک است، باید مورد استقبال قرار بگیرد؛ نه اینکه برای تأیید به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی  ببری و با سردی با تو برخورد کنند.



مجری طرح سیستم هوشمند اندازه‌گیری برون‌دهی ادرار در گفتگو با خبرنگار در گفتگو با خبرنگار گروه استان‌های خبرگزاری آنا اضافه می‌کند: از جیب شخصی برای اختراع این سیستم هزینه کردم و حتی حقوق ماهیانه‌ام را روی هم گذاشتم تا تجهیزات تولید این طرح را تأمین کنم؛ اما برخورد مسئولان دلسردم نکرد.


رحیمی با اشاره به ویژگی‌های سیستم هوشمند اندازه‌گیری برون‌دهی ادرار اظهار می‌کند: این سیستم در محیط درمان به بیماران کمک می‌کند تا فرایند دفع ادرارشان به‌صورت دقیق اندازه‌گیری شود.



رحیمی: از جیب شخصی برای اختراع این سیستم هزینه کردم و حتی حقوق ماهیانه‌ام را روی هم گذاشتم تا تجهیزات تولید این طرح را تأمین کنم؛ اما برخورد مسئولان دلسردم نکرد



وی با بیان اینکه این سیستم بیشتر برای بیماران مبتلا به نارسایی کلیوی، بیماران قلبی ـ عروقی، بخش زنان، اورولوژی، بیماری‌های مثانه و عفونی کاربرد دارد، اضافه می‌کند: ادرار بیماران در ظرف نمونه‌گیری جمع‌آوری می‌شود و سپس با استفاده از سیستم هوشمند اندازه‌گیری برون‌دهی ادرار میزان دفع ادرار آنان اندازه‌گیری شده و نتیجه در اختیار پزشک متخصص قرار می‌گیرد.


مجری طرح سیستم هوشمند اندازه‌گیری برون‌دهی ادرار با بیان اینکه با این دستگاه احتمال آلودگی محیطی ناشی از نمونه‌گیری ادرار به صفر می‌رسد، عنوان می‌کند: در صورتی‌ که حجم دفع ادرار بیماران اندک باشد با این دستگاه به‌راحتی قابل تشخیص است.


رحیمی در پاسخ به این سؤال که چه زمانی این سیستم به تولید انبوه خواهد رسید و آیا با تولید آن موافقت شده است یا خیر؟ تشریح می‌کند: شرکت تجهیزات پزشکی در تهران با بررسی این طرح در آزمایشگاه به صحت این طرح مهر تأیید زد؛ اما برای تولید انبوه به دانشگاه آزاد اسلامی بناب مراجعه کردم تا هزینه‌‌ای را برای آن تخصیص دهند و موافقت نکردند و در نهایت مسئولان استان آذربایجان‌شرقی قول دادند هزینه‌ای را برای این کار اختصاص دهند.


وی ادامه می‌دهد: انتظارم از سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی این است که در تولید این سیستم به یاری من بیاید؛ چراکه کاربرد دستگاه هوشمند اندازه‌گیری برون‌دهی ادرار در بیمارستان‌ها می‌تواند بسیار زیاد باشد.


مجری طرح سیستم هوشمند اندازه‌گیری برون‌دهی ادرار می‌افزاید: با مشکلات بسیار موفق به تولید این سیستم شدم؛ در حالی که حقوق خود را با تأخیر دریافت می‌کنیم؛ اما با تمام این مسائل و مشکلات به یاری خدا موفق به تولید این طرح شدم.



رحیمی در پاسخ به سؤال دیگری مبنی بر اینکه آیا این مشکلات را با مسئولان پژوهشی سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی در میان گذاشته‌اید؟ یادآور می‌شود: مدتی پیش با دکتر پیام نجفی مدیرکل سابق دانش‌بنیان  و سرمایه‌گذاری دانشگاه آزاد اسلامی صحبتی داشتم و مشکلات خود را برای تولید محصول با وی مطرح کردم.


وی تصریح می‌کند: نجفی نیز نامه‌ای را برای دانشگاه آزاد اسلامی استان آذربایجان‌شرقی برای حمایت از طرح من نوشت و این دانشگاه نیز قول مشروط داد؛ مبنی بر اینکه 10 درصد از درآمد سیستم هوشمند متعلق به آنان باشد.


مجری طرح سیستم هوشمند اندازه‌گیری برون‌دهی ادرار متذکر می‌شود: برای بهبودی این سیستم 2 میلیون و در مرحله بعدی 3 میلیون هزینه کردم تا این دستگاه به شرکت تجهیزات پزشکی برای کسب مجوز برسد.


رحیمی تأکید می‌کند: از رئیس دانشگاه خواستم تا برای تولید انبوه محصول از لحاظ مالی کمکم کند؛ اما به دلایلی هزینه‌ای پرداخت و کمک نشد.


وی با بیان اینکه به تنهایی بار طرح سیستم هوشمند اندازه‌گیری برون‌دهی ادرار را بر دوش کشیده‌ام، می‌گوید: قطعاً وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از طرح من حمایت می‌کند؛ اما من دوست دارم این طرح در دانشگاه آزاد اسلامی باشد و آن را به اطلاع مسئولان نیز رسانده‌ام.


مجری طرح سیستم هوشمند اندازه‌گیری برون‌دهی ادرار با بیان اینکه مشتری‌هایی برای طرح تولید شده دارم، بیان می‌کند: می‌توانستم اصلاً در این حوزه فعالیت نکنم؛ اما برای پیشرفت کشورم و موفقیت آن موفق به تولید این سیستم هوشمند شدم.


تشخیص زودهنگام بیماری


رحیمی در پاسخ به سؤال دیگری مبنی بر اینکه چگونه به این موفقیت رسیدید و شغلتان چیست؟ تبیین می‌کند: عضو هیئت‌ علمی دانشگاه آزاد اسلامی بناب هستم و با توجه به اینکه از نزدیک در محیط درمان حضور دارم، این طرح به ذهنم رسید و با پیگیری و تلاش زیاد موفق به تولید سیستم هوشمند اندازه‌گیری برون‌دهی ادرار شدم.


وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه با سیستم هوشمند اندازه‌گیری برون‌دهی ادرار بیماری‌ها خیلی سریع‌تر تشخیص داده می‌شوند، خاطرنشان می‌کند: طی 12 سال فعالیت در حوزه درمان و پرستاری تاکنون ندیده بودم اندازه‌گیری دقیقی از ادرار بیماران صورت بگیرد.


مجری طرح سیستم هوشمند اندازه‌گیری برون‌دهی ادرار در پاسخ به این سؤال که اکنون مبنای تشخیص اندازه‌گیری ادرار بیماران چگونه است؟ با حالت صریح عنوان می‌کند: از روی حدس و گمان. به عنوان نمونه حجم ادرار یک بیمار را 100 سی سی و بیمار دیگر را 150 سی سی عنوان می‌کنند؛ در‌حالی‌که از لحاظ علمی درست نیست.


رحیمی ادامه می‌دهد: طرح من در نمایشگاه تأمین بازار محصولات پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی جزء طرح‌های برتر ایران شد و دکتر محسن نفر فوق‌تخصص بیماری‌‌های کلیه (نفرولوژی بزرگسالان) طرح من را پسندید و حتی مورد تأیید قرار داد.


وی با بیان اینکه از سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی درخواست می‌کنم از طرح بنده حمایت کند، توضیح می‌دهد: برای پیگیری تولید انبوه سیستم هوشمند اندازه‌گیری برون‌دهی ادرار مدام در حال رفت و آمد به تهران هستم و با هزینه شخصی این کار را انجام می‌دهم.



رحیمی: مسئولان بخش تجهیزات پزشکی وزارت بهداشت عنوان کرده‌اند که دو هفته آینده با بررسی این دستگاه در آزمایشگاه و در صورت تأیید، مجوز لازم را صادر می‌کنند



رحیمی با بیان اینکه برای اخذ مجوز طرح 350 میلیون تومان اعتبار نیاز دارم به آنا می‌گوید: مقرر شده از سوی دانشگاه آزاد اسلامی استان آذربایجان‌شرقی مبلغ یک‌میلیارد تومان در اختیار من قرار گیرد و 350 میلیون تومان برای اخذ مجوز هزینه خواهم کرد و 650 میلیون تومان نیز هزینه تولید انبوه سیستم هوشمند اندازه‌گیری برون‌دهی ادرار می‌شود که رقم پایینی است.


وی با بیان اینکه باید مجوز این دستگاه از سوی ISO (ایران) و SE (سوئیس) صادر شود، توضیح می‌دهد: شرکت‌هایی جسته و گریخته چندبار با من برای حمایت مالی تماس گرفته‌اند؛ اما چون هنوز مجوز این طرح صادر نشده بود، آن را به بعد موکول کردند.


به گزارش آنا؛ فراخوان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی برای حمایت از طرح‌های فناورانه حوزه سلامت، 6 شهریورماه 98 منتشر و حمایت از کسب، توسعه، انتقال دانش فنی و تحقق فرایند نوآوری در بخش‌های ساخت و تولید فناوری‌های سلامت از طریق  همگرایی بین بخش‌های علمی، صنعتی و بهره‌گیری از دانش ملی برای تبدیل علم به ثروت در راستای اهداف اقتصاد مقاومتی, نقشه جامع علمی کشور و سند چشم‌انداز 1404 از طریق کمک به توسعه فناوری‌های دانش‌بنیان به‌منظور بهره‌مندی از نتایج آن، کمک به توانمندسازی علمی و فنی بخش خصوصی کشور، کمک و حمایت از طرح‌های فناورانه و نوآورانه محصول محور مشترک دانشگاه و صنعت منطبق بر نیازهای نظام سلامت کشور از اهداف این فراخوان برشمرده شد.


براین‌اساس؛ مجری طرح سیستم هوشمند اندازه‌گیری برون‌دهی ادرار با انتقاد از امروز و فردا کردن‌های مسئولان وزارت بهداشت در اعطای مجوز از این رویه انتقاد کرد و خواستار تسریع در بررسی طرح و اعطای مجوز در صورت تأیید نهایی شد.


برای پیگیری این موضوع، چگونگی حمایت وزارت بهداشت از مخترعان حوزه پزشکی و جزئیات بررسی سیستم هوشمند اندازه‌گیری برون‌دهی ادرار با رضا ملک‌زاده معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تماس گرفتیم.


در جریان سیستم هوشمند اندازه‌گیری برون‌دهی ادرار نیستم


ملک‌زاده با بیان اینکه اولاً از مخترعان حوزه پزشکی قویاً حمایت می‌کنیم، بیان می‌کند: در‌صورتی‌ که اختراعی برای صدور مجوز به دست ما برسد، دقیق بررسی می‌کنیم؛ در جریان سیستم هوشمند اندازه‌گیری برون‌دهی ادرار نیستم و باید بررسی کنم.


وی با بیان اینکه طرحی که مورد تأیید وزارت بهداشت قرار بگیرد، قطعاً مجوز لازم برای آن صادر خواهد شد، توضیح می‌دهد: براساس ادعاها مجوز صادر نمی‌کنیم و باید صحت محصول تولیدشده تأیید شود.


معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی متذکر می‌شود: صندوق نوآوری و شکوفایی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در صورت تأیید اختراع از مخترعان حمایت جدی می‌کند.


ملک‌زاده ادامه می‌دهد: از همه مخترعان حمایت جدی می‌کنیم؛ اما نه از افرادی که ادعای مخترع‌ بودن دارند و نیستند.


به گزارش آنا؛ شاید این سؤال به ذهن متبادر شود که یک اختراع خوب باید دارای چه شرایطی باشد. نخست اینکه اختراع باید جدید و نو باشد و سابقه‌ای از آن در کشور وجود نداشته باشد. دوم با ابتکار صددرصدی مخترع به وجود آمده باشد. سوم اینکه کاربرد صنعتی و قابل ساخت داشته باشد و گره مشکلات صنعتی کشور را باز کند.



ملک‌زاده: صندوق نوآوری و شکوفایی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در صورت تأیید اختراع از مخترعان حمایت جدی می‌کند؛ اما نه از افرادی که ادعای مخترع‌ بودن دارند و نیستند



با این توضیحات وقتی به اختراع جدید خانم رحیمی مراجعه می‌کنیم، به این نتیجه می‌رسیم که این قابلیت‌ها در اختراع جدید عضو هیئت‌علمی دانشگاه آزاد اسلامی بناب وجود داشته است.


اما مشکلی که مخترع مورد نظر را با مشکلات عدیده‌ای مواجه کرده، مباحث مالی است؛ چراکه او بودجه لازم را برای تولید انبوه اختراع جدید خود ندارد و نیازمند حمایت جدی مسئولان دانشگاه آزاد اسلامی به‌طور اخص و وزارت بهداشت و معاونت علمی و فناوری به‌طور اعم است. به‌خصوص‌که سیستم هوشمند اندازه‌گیری برون‌دهی ادرار سابقه تولید در ایران و حتی خاورمیانه را ندارد و برای نخستین‌بار یک نخبه دانشگاهی موفق به طراحی آن شده و در آستانه تولید انبوه قرار داده است.


تزریق نیروی انسانی متخصص، حمایت مادی و معنوی از طرح هوشمند اندازه‌گیری برون‌دهی ادرار می‌تواند کشور را به موفقیت بسیار بزرگی برساند و در عرصه پزشکی و درمان به پزشکان برای تشخیص بیماری کمک فراوانی کند.


با این تفاسیر تعامل دوجانبه میان نخبگان و نظام مدیریت کشور از الزامات است؛ یعنی درست همان چیزی که مقام معظم رهبری بارها به آن اشاره کرده‌اند.


انتهای پیام/4078/4062/


انتهای پیام/

ارسال نظر
نظرات بینندگان 0 نظر
دارابی
11:32 - 1398/06/24
آفرین به غیرت این شیرزن
لوطی
11:26 - 1398/06/24
حمایت فقط همین
عرب
11:26 - 1398/06/24
بابا از این استعدادها آنقدر تو کشورمون داریم که نیاز به حمایت دارن
لطیف خبیری
11:25 - 1398/06/24
با این استعدادها مگر غصه هم باید به خود راه داد؟!
پیرانی
11:25 - 1398/06/24
خدا حفظتون کنه که از این استعدادها حمایت می‌کنید
ناشناس
11:24 - 1398/06/24
تیم مخترع رو باید حمایت کرد
مانیایی
12:03 - 1398/06/23
واقعاً خدا قوت
فاتحی
12:02 - 1398/06/23
این دستاورهای علمی همش به برکت خون شهداست
خورشیدی
12:01 - 1398/06/23
مهم‌ترین دستاورد ایرانی‌ها همین استعدادها هستن
سیده مریم حمیدی
12:01 - 1398/06/23
خدا این استعدادها رو برای کشورمون حفظ کنه
طاهانی
11:56 - 1398/06/23
این است همت ایران و ایرانی
توبانی
11:56 - 1398/06/23
مخترعان ایرانی در دنیا بی‌نظیرند به شرط حمایت
طوماری
11:55 - 1398/06/23
ایرانی نظیر ندارد
بهمنی
11:54 - 1398/06/23
ممنون از این گزارش خوب
ناشناس
13:07 - 1398/06/19
از این گزارش‌ها بیشتر منتشر کنید ممنون
طوسی
02:05 - 1398/06/19
آفرین به همت مخترع جوان
اسما واحدی
11:40 - 1398/06/17
مخترعین ایرانیدر سراسر دنیا نظیر ندارن
اسرا محمدی
11:39 - 1398/06/17
مخترعین وقتی از لحاظ مالی تأمین باشن معجزه‌ها می‌کنن
شایلین
11:38 - 1398/06/17
با این مخترع‌ها ایران آباد میشه واقعاً
صفورا صادقی
11:38 - 1398/06/17
این اختراع باید ثبت جهانی بشه
ناشناس
10:31 - 1398/06/17
خانم رحیمی خدا قوت. این اختراع شما در دنیا کولاک میکنه
ناشناس
10:30 - 1398/06/17
کدوم کشور مثل ایران استعداد فوق‌العاده داره؟!
ناشناس
10:29 - 1398/06/17
ایران منبع استعداده
ناشناس
10:29 - 1398/06/17
مخترع حمایت بشه کولاک میکنه واقعاً
توران
22:09 - 1398/06/16
مخترع میخواد وام بگیره باید هزار جا سر بزنه. مخترع که لنگ وام نباید باشه. مخترع هم میتونه کارآفرین باشه و هم موجب افتخار نظام مقدس جمهوری اسلامی و کشور
سودابه
22:07 - 1398/06/16
مخترعین مظلومند و باید حمایت بشن
ناشناس
22:06 - 1398/06/16
حمایت و حمایت و حمایت
ناشناس
20:11 - 1398/06/16
از مخترعین حمایت اقدامی بشه نه حمایت شعاری
تینا
17:04 - 1398/06/16
باید طبق بیانات مقام معظم رهبری پیش برویم؛ ایشون حمایت از نخبگان و مخترعین رو ضروری دونستن
لاله دهقانی‌ها
17:03 - 1398/06/16
باید یه مرکز تخصصی برای حمایت از مخترعین و نخبگان راه‌اندازی بشه
تابان
17:02 - 1398/06/16
مخترعین مشکل مالی دارن؛ این یک واقعیته. حال اگه حمایت بشن موفقن و کشور رو به پیشرفت می‌رسونن؛ درغیراینصورت کشور پیشرفت نمی‌کنه
تارا
17:00 - 1398/06/16
به نظرم این بانو رو باید روی سر گذاشت؛ ممنون خواهرم از اختراعت
ناشناس
11:48 - 1398/06/16
مخترعین ایرانی واقعاً سرآمد دنیا هستن به شرط حمایت؛ همین
ناشناس
11:48 - 1398/06/16
حمایت‌ها ادامه دار باشه
ناشناس
19:46 - 1398/06/15
اینه استعداد ایرانیییییییییییییییی
ناشناس
19:46 - 1398/06/15
عالییییییییییی
مراد
21:57 - 1398/06/14
پیشرفت علمی ایران شگفت انگیزه خدا قوت
فردود
21:56 - 1398/06/14
به این مخترعین بها نمیدن متاسفانه
ناشناس
21:55 - 1398/06/14
ممنون از گزارش تون
ناشناس
21:33 - 1398/06/14
خدا کنه از این مخترعین حمایت جدی بشه
ناشناس
21:32 - 1398/06/14
سلام عالییییییییییییییییی
ناشناس
14:49 - 1398/06/14
گزارش عالییییییییییی کاش از این مخترع ها بیشتر حمایت بشه
ناشناس
14:48 - 1398/06/14
ممنون از اختراع خانم رحیمی
ناشناس
14:47 - 1398/06/14
ممنون
ناشناس
14:46 - 1398/06/14
ممنون به آنایی ها
ناشناس
14:45 - 1398/06/14
مرگ بر آمریکا. مرگ بر اسراءیل
سخاوت
14:44 - 1398/06/14
عالییییییییییییییی ممنونم
ناشناس
14:43 - 1398/06/14
از این گزارش ها دوباره بنویسید. مخترع ایرانی صدآفرین
ناشناس
14:42 - 1398/06/14
مخترع ها حمایت بشن لطفا
سورنا
14:41 - 1398/06/14
عالییییییی
ناشناس
23:12 - 1398/06/13
خوب عالییییییییییییییی. گزارش تون مثل عمیشه عالیه
نرگس شامی
23:12 - 1398/06/13
اختراع خوبیه. عالیییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییی
فاطمه
23:11 - 1398/06/13
این اختراع خوبیه
ناشناس
23:10 - 1398/06/13
مخترع ایرانی تبریککککککککککککککککککککککککککک
ناشناس
23:10 - 1398/06/13
گزارش عالییییییییییییییییییییییی
ناشناس
21:06 - 1398/06/13
این عالیههههه واقعااااااا
سایه
20:50 - 1398/06/13
ایران عزیزم دوستت دارم
فرید
20:49 - 1398/06/13
این اختراع ها بیشتر میشه منتها با حمایت نه با شعار
حسین نبردی
20:48 - 1398/06/13
مرگ بر آمریکا
پرستو
20:47 - 1398/06/13
گزارش خوبیه واقعا
ضابطی
20:45 - 1398/06/13
ممنون از گزارش عالیتون
شوکت صابری
20:44 - 1398/06/13
آفرین به این همت و تلاش عالیییییییییییییی
مارال
20:43 - 1398/06/13
چه اختراعی
مریم منافی
20:43 - 1398/06/13
این گزارش عالیه. مخترع محترم خسته نباشن
طاهره
20:41 - 1398/06/13
با تشکر از خبرگزاری آنا بابت حمایت از نخبگان
ناشناس
20:40 - 1398/06/13
آفرین به این همت
جاسم حسن زاده
18:41 - 1398/06/13
خوب بود
جاسم حسن زاده
18:40 - 1398/06/13
خوب بود
ناشناس
17:56 - 1398/06/13
ایران و ایرانی زنده باد
ناشناس
17:54 - 1398/06/13
عاشقتم ایران اسلامی
ناشناس
17:53 - 1398/06/13
ای کاش رهبر معظم انقلاب این گزارش رو ببینن و شاد بشن
ناشناس
17:53 - 1398/06/13
حالا ترامپ هی بره ایران رو تحریم کنه و به زعم خودش ایرانی‌ها رو محدود کنه؛ اینه استعداد ایرانی
ناشناس
17:52 - 1398/06/13
عشقم ایران
ناشناس
17:49 - 1398/06/13
عالییییییییییییییییییی
ناشناس
17:48 - 1398/06/13
درود برای ایرانی، عاشق رهبرم هستم و ایرانم
ناشناس
17:47 - 1398/06/13
مرگ بر آمریکا
ناشناس
17:46 - 1398/06/13
تیر دشمن به سنگ خورده توی این 40 سال
ناشناس
17:46 - 1398/06/13
ایران روز به روز در حال پیشرفته. خدا قوت
النا
17:46 - 1398/06/13
گزارش عالیییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییی
یاشار
17:39 - 1398/06/13
من اقامت ترکیه دارم اما با افتخار ایرانی هستم
ناشناس
17:39 - 1398/06/13
از این گزارشا بازم بزنید
ناشناس
17:38 - 1398/06/13
عالییییییییییییییییییی
ناشناس
17:36 - 1398/06/13
این اختراع‌ها تصادفی نیستا
ناشناس
17:32 - 1398/06/13
به‌به چه گزارشی. طرح صنعتی به این خوبی
ناشناس
17:31 - 1398/06/13
برای ورزشکاران حرفه‌ای مفیده؟
ناشناس
17:31 - 1398/06/13
اشتغال هم ایجاد میکنه این طرح؟
ناشناس
17:31 - 1398/06/13
تکنولوژی از این بهتر؟
ناشناس
17:30 - 1398/06/13
هیس! ترامپیسم‌ها به سمت اختراع نمی‌روند
ناشناس
17:29 - 1398/06/13
این طرح برای نوزادان هم به کار میره؟
ناشناس
17:28 - 1398/06/13
خلاقانه و نوآورانه؛ عالییییییییییییییییی
ناشناس
17:27 - 1398/06/13
با جوانان می‌شود حتی کوه را جابه‌‌جا کرد
ناشناس
17:17 - 1398/06/13
امام حسین(ع) یاری جوونا باشه
رضا
17:16 - 1398/06/13
این طرح عالی بود
رضا
17:12 - 1398/06/13
این طرح عالی بود
رضا
17:04 - 1398/06/13
این طرح عالی بود
حمید
17:03 - 1398/06/13
گزارش کامل بود
ناشناس
17:03 - 1398/06/13
گزارش عالیییییییییییییییییی
ناشناس
17:02 - 1398/06/13
شکوه هنر ایرانی ـ اسلامی
ظهوری
17:01 - 1398/06/13
به ایرانی‌ها اعتقاد دارم
ناشناس
17:01 - 1398/06/13
شوی ترامپ و آمریکایی‌ها تاریخ‌گذشته است؛ ببینند استعداد ایرانی‌ها رو