صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۵:۲۱ - ۰۵ شهريور ۱۳۹۸
آنا گزارش می‌دهد؛

آیا ورزش در دانشگاه به بن‌بست می‌رسد؟/ مسیر پر پیچ و خم توسعه ورزش دانشگاهی در وزارت علوم

با شرایط حاکم بر وزارت علوم باید دید که ورزش دانشگاهی چه مسیری را برای توسعه طی خواهد کرد؟
کد خبر : 412541

به گزارش خبرنگار حوزه ورزش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، کسب رتبه نهم در سی‌امین دوره مسابقات دانشجویان جهان، برگزاری المپیادهای ورزش‌های همگانی و قهرمانی با حضور پنج بخش آموزش عالی نشان‌دهنده توسعه ورزش دانشگاهی است. اما باید دید این ورزش چه مسیری را در آینده طی خواهد کرد.


درآمدزایی از امکانات ورزشی معضل ورزش دانشگاهی


توسعه ورزش دانشگاهی نیازمند رفع نواقص نرم‌افزاری و سخت‌افزاری است. از طرفی باید مشارکت دانشجویان در رویدادهای ورزشی را افزایش داد. بسیار هستند سالن‌های ورزشی که بلااستفاده باقی‌مانده‌اند و مدیران آن هیچ برنامه کارآمدی برای بهره‌وری این سالن‌های ورزشی ندارند. همچنین درآمدزایی از سالن‌های ورزشی دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی منجر شده است که دانشگاه‌ها به برگزاری رویدادهای ورزشی تمایلی نداشته باشند اما مدیران و پزشکان و... آینده کشور نیازمند تنی سالم هستند تا بتوانند وظایف خود را به‌درستی انجام دهند.


 تبیین هفت محور برای رفع موانع توسعه ورزش


هفت محور سامانه ورزش همگانی، عمرانی، توجه به ورزش قهرمانی، استفاده از حامیان ملی و جذب منابع مالی خارج از دانشگاه، توجه به ورزش همگانی و جلسه شورای ورزش از سیاست‌ها و برنامه‌های شش ماه دوم سال 98 اداره کل تربیت‌بدنی وزارت علوم و تحقیقات و فناوری معرفی‌شده است.


نقش رسانه‌ها در توسعه ورزش دانشگاهی


ورزش دانشگاهی همانند ورزش کشور نیازمند اسپانسر است و نیازمند این است که موردتوجه آحاد جامعه قرار گیرد؛ از همین رو نقش رسانه‌ها و صداوسیما برای نمایش این دستاوردها حائز اهمیت است. پخش رویدادهای ورزشی از رسانه ملی منجر به ایجاد انگیزه بین دانشجویان، توسعه ورزش دانشگاهی و جذب حامیان مالی برای این عرصه می‌شود.


اهمیت برگزاری جلسه شورای ورزش در دانشگاه


در سال جاری بودجه فرهنگی و ورزشی ادغام‌شده است از همین رو مجتبی صدیقی رئیس سازمان امور دانشجویان و محمدحسین علیزاده مدیرکل اداره تربیت‌بدنی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری هشدار این موضوع را به مدیران تربیت‌بدنی داده‌اند. بدین معنا که مدیران تربیت‌بدنی دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی باید برای بودجه ورزش دانشگاه تلاش کنند. همچنین مسئولان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به برگزاری جلسه شورای ورزش نیز تأکید داشتند زیرا در این جلسات برنامه‌های ورزشی دانشگاه به تصویب می‌رسد و رؤسای دانشگاه‌ها قول‌هایی می‌دهند که منجر به توسعه ورزش می‌شود.


پایه‌گذاری ریل جهانی‌شدن در ورزش دانشگاهی


علیزاده در گفتگو با خبرنگار آنا اظهار کرد: نه‌تنها در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری بلکه در قانون اساسی مصوب شده است که ورزش همانند تحصیل حق تمامی افراد جامعه است.


وی افزود: افزایش مشارکت دانشجویان در رویدادهای ورزشی از اولویت‌های وزارت علوم تحقیقات و فناوری است که در قالب توسعه المپیادها و جشنواره‌های دانشگاهی دنبال می‌شود ما در نظر داریم موانع ورزش دانشگاهی را برطرف کنیم. موانع سخت‌افزاری معرفی رشته‌های علوم ورزشی جدید، تربیت نیروی انسانی در کارگاه‌های مختلف از مسائل موردنظر دانشگاه است که ما در نظر داریم این موانع را برطرف کنیم.


مدیر کل اداره تربیت‌بدنی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری عنوان کرد: در رشته‌های ورزشی دانشگاه‌ها یک بازنگری صورت گرفته است و مقررشده که کلیه رشته‌های مسابقات یونیورسیاد در المپیاد قهرمانی دانشجویان کشور که در دانشگاه گیلان برگزار می‌شود، وجود داشته باشد. در این المپیاد قهرمانی دانشجویان پسر در ۱۸ رشته و دانشجویان دختر در ۱۴ رشته به رقابت می‌پردازند.


 محمدحسین علیزاده مدیر اداره کل تربیت‌بدنی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری اظهار کرد: باید دانشگاه‌های بزرگ و پنج بخش آموزش عالی در رویدادهای ورزشی شرکت کنند؛ زیرا با محروم کردن این دانشگاه‌ها ضرر خواهیم کرد. همچنین در المپیاد شیراز قهرمانان مسابقات به یک درصد هم نمی‌رسید. با تغییر شاخص‌ها در المپیاد ورزش‌های دانشگاهی شش مقام را در هر مسابقه در نظر گرفتیم و کاپ‌ها را تعدیل کردیم چراکه ملاک‌های ارزیابی قابل‌تغییر هستند.


وی در خصوص اهمیت برگزاری جلسه شورای ورزش دانشگاه بیان کرد: رؤسای دانشگاه‌ها در این جلسات وعده‌های خوبی می‌دهند که دستاوردهای زیادی برای ورزش دانشگاهی دارد؛ از همین رو مدیران تربیت‌بدنی باید خواستار برگزاری این جلسات شوند.


با این همه به نظر می‌رسد؛ ورزش دانشگاهی در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری مسیر پیچیده‌ای طی می‌کند. باید منتظر ماند و دید که با آغاز سال تحصیلی ورزش در دانشگاه‌های کشور را با شرایط موجود به چه سرانجامی دچار خواهد شد.


انتهای پیام/4107/4084/پ


انتهای پیام/

ارسال نظر