صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۱:۱۷ - ۰۴ شهريور ۱۳۹۸
گزارش آنا از صنعتی که به دست دانشگاه حیات می‌یابد؛

«بازسازی واگن قطار» به دست دانشجویان نخبه ایرانی/ وقتی حل مسائل مردم، دغدغه دانشگاه می‌شود

توسعه پایدار کشور در گرو حضور دانشگاه‌ها در بطن مسائل جامعه است با توجه به تنوع منطقه‌ای و زیست‌بومی که در ایران وجود دارد، فرصت‌ها و چالش‌های فراوانی در مناطق و استان‌های مختلف نهفته است که دانشگاه‌ها باید به آن ورود کنند.
کد خبر : 412162

به گزارش خبرنگار حوزه علم، فناوری و دانش‌بنیان گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، دانشگاه آزاد اسلامی در گسترش اقدامات دانش‌بنیان و ایجاد تحول در فناوری و گزاره‌های آموزشی رویکرد جدیدی برگزیده است. اعضای هیئت علمی، دانشجویان و دانش‌آموختگان دانشگاه آزاد اسلامی درصدد مسئله‌محوری و تجاری‌سازی ایده‌ها و محصولات دانش‌بنیان خود هستند.


دانشگاه‌ها با بهره‌گیری از پتانسیل‌های نخبگان می‌توانند معضلات و گره‌های پیش‌ِ روی کشور را احصا کرده و پاسخ بدهند. همچنین استفاده از ظرفیت‌‌های منطقه‌ای، موجب ایجاد درآمدهای خالص شده و می‌تواند سود مناسبی را در کنار اشتغال‌زایی برای دانشگاه‌ها در پی داشته باشد.


دانشگاه آزاد اسلامی واحد یادگار امام خمینی(ره) شهرری در قالب برنامه پایش، قطب حمل‌و‌نقل شده و در تمام حوزه‌های حمل‌ونقل هوایی، دریایی، زمینی و ریلی ورود کرده است. انعقاد تفاهم‌نامه‌های همکاری با پژوهشکده‌ها و دستگاه‌های اجرایی از سوی این واحد دانشگاهی موجب عقد قرارداد پروژه‌های متعدد در زمینه حمل‌ونقل شد. تمرکزگرایی در رویدادهای فناوری و استارت‌آپی نیز از جمله رویکردهای روبه‌جلوی واحد یادگار امام خمینی(ره) به حساب می‌رود.



قرارداد بازسازی یک واگن قطار مسافربری در اواخر سال گذشته از سوی دانشگاه آزاد اسلامی واحد یادگار امام خمینی(ره) با شرکت رجا منعقد شد و در روزهای آغازین اردیبهشت ماه سال جاری این واگن برای بازسازی در اختیار متخصصان و صنعتگران این واحد دانشگاهی قرار گرفت.



دانشگاه در اولین گام بازسازی واگن قطار نسبت به زمان تحویل پروژه متعهد شده و از ظرفیت‌ واحد دانشگاهی و شرکت‌های زبده برای انجام این کار بهره‌مند شد. استادان و دانشجویان نیز با حضور در روند بازسازی و تعمیر این واگن با تمام فرآیندهای بازسازی، آشنا و مسلط شدند.


ترمیم اسکلت‌بندی و شاسی‌کشی(دیواره و سقف) واگن از جمله نخستین گام‌های بازسازی بود که توسط گروه متخصص دانشگاه، متشکل از تکنسین‌ها و مهندسان بدنه و سازه با فک ساختار پوسیده و مستهلک و جایگزینی ورق‌های فولادی جدید منطبق با آخرین استانداردهای روز انجام شد. کف‌سازی و تقویت استحکامات واگن از دیگر اقدامات در همین راستا بوده است.



سیستم‌های الکتریکی و امنیتی واگن از مهم‌ترین و حساس‌ترین قسمت‌هایی بود که از چشمان گروه متخصص دانشگاه آزاد اسلامی واحد یادگار امام خمینی(ره) دور نمانده؛ بازطراحی و بازسازی کامل این سامانه‌ بعد از مرحله مستحکم‌سازی مورد توجه قرار گرفته است. کابل‌کشی، جانمایی تجهیزات هشداردهنده و کنترلی و بسترسازی ایمنی تأسیسات الکتریکی از جمله اقداماتی بوده که در این مرحله انجام شده است.



طراحی، بازسازی و جانمایی المان‌ها و اجزای داخلی واگن جزء مراحلی بود که باید بعد از به اتمام رسیدن فازهای زیرساختی شروع می‌شد. پارتیشن‌بندی، رنگ‌آمیزی، نصب و جانمایی صندلی و تخت‌شوها و استقرار تجهیزات سرمایشی و گرمایشی داخل کوپه‌های اختصاصی از جمله اقدامات این مرحله از فرآیند بازسازی به‌شمار می‌رود.



اقدامات عایق‌کاری حرارتی نیز در اثنای جانمایی صندلی و تخت‌شوها انجام گرفت. در این واگن از عایق‌های پشم‌شیشه فویلی استفاده شده است. پشم شیشه نیز مانند سایر عایق‌ها تا دمای خاصی قادر به تحمل دماست که آستانه دمایی آن تا 550 درجه سانتیگراد است ولی با این تفاوت که پشم شیشه نقشی در روند توسعه آتش‌سوزی ندارد و در هنگام آتش‌سوزی گازهای گلخانه‌ای و سمی از خود تولید نمی‌کند.



سایش در حمل‌ونقل ریلی یکی از مهم‌ترین و معمول‌ترین رویدادهایی است که طراحان قطار با آن روبرو هستند. تقریباً تمامی بدنه و اتصالات میان واگن‌ها، چرخ‌ها، ترمزها و بسیاری بخش‌های دیگر در وسایل نقلیه ریلی در معرض سایش هستند و این امر به وجود آورنده بخش بسیار بزرگی از هزینه‌های تعمیر و نگهداری راه‌آهن است. باتوجه به عبور قطار از شرایط آب و هوایی مختلف و ایجاد کوران و دنباله جریان باد در اطراف واگن‌ها، لازم است در اجرای پوشش‌های رنگی دقت بالا به‌کار گرفته و مصالح باکیفیت استفاده شود. 



آخرین مرحله در بازسازی این واگن رنگ‌آمیزی و اجرای پوشش رنگی است که علاوه بر جلوه‌بخشی به شاسی و بدنه قطار، موجب جلوگیری از پوسیدگی و زنگ‌زدگی بدنه واگن می‌شود.



رئیس واحد یادگار امام خمینی(ره): مراحل بازسازی و تحویل  واگن قطار به شرکت رجا به اتمام رسیده است


سعید قاضی‌مغربی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد یادگار امام خمینی(ره) در گفتگو با خبرنگار آنا از اتمام مراحل بازسازی و تحویل  واگن قطار به شرکت رجا خبر داد.


وی افزود: بازسازی قسمت‌های شاسی و بدنه، دکوراسیون و چیدمان داخلی، سیستم‌های آسایشی، الکتریکی، امنیتی و پوششی این واگن با اهتمام محققان و متخصصان حوزه حمل‌ونقل ریلی دانشگاه آزاد اسلامی واحد یادگار خمینی(ره) به اتمام رسیده است که در هفته جاری مقدمات تحویل و راه‌اندازی این واگن در ناوگان شرکت رجا فراهم می‌شود.


رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد یادگار امام خمینی(ره) اظهار کرد: یک دستگاه واگن ساخت آلمان غربی در ۱۵ اردیبهشت سال جاری برای بازسازی کامل در اختیار این واحد دانشگاهی قرار داده شد که این واگن اکنون بازسازی کامل شده است.



قاضی‌مغربی با اشاره به اهتمام ویژه واحد یادگار امام خمینی(ره) به زمینه حمل‌ونقل ریلی بیان کرد: با بازسازی کامل و موفقیت‌آمیز این واگن قطار، همکاری‌های مجموعه راه آهن و شرکت رجا با این واحد دانشگاهی گسترش خواهد یافت و فعالیت‌های علمی، تحقیقاتی و عملیاتی متنوعی نیز شروع خواهد شد.



ترسیم نقشه راه علمی نسبت به ویژگی‌های زیست‌بوم منطقه‌ای کشور، یکی از  راهبردهای توسعه اقتصاد دانش‌بنیان به‌‌شمار می‌رود.



توسعه پایدار کشور در گرو حضور دانشگاه‌ها در بطن مسائل جامعه است. با توجه به تنوع منطقه‌ای و زیست‌بومی که در ایران وجود دارد، فرصت‌ها و چالش‌های فراوانی در مناطق و استان‌های مختلف نهفته که تاکنون دانشگاه‌ها در تبدیل چالش‌ها به فرصت و استفاده بهینه از آنها توفیق چندانی نداشته‌اند. ترسیم نقشه راه علمی نسبت به ویژگی‌های زیست‌بوم منطقه‌ای کشور، یکی از  راهبردهای توسعه اقتصاد دانش‌بنیان به‌‌شمار می‌رود. همچنان که امروز دانشگاه آزاد اسلامی واحد یادگار امام خمینی(ره) با مأموریت شبکه‌های ارتباطی و حمل‌ونقل در راستای حل چالش‌های صنعت و ارتباط دانشگاه با صنعت گام‌های اثرگذاری در این زمینه برداشته است.


دانشگاه‌ها با بهره‌گیری از پتانسیل‌ نخبگان می‌توانند معضلات و گره‌های پیش‌ِ روی کشور را احصا کرده و پاسخ بدهند. همچنین استفاده از ظرفیت‌‌های منطقه‌ای، موجب ایجاد درآمدهای خالص شده و می‌تواند سود مناسبی را در کنار اشتغال‌زایی برای دانشگاه‌ها در پی داشته باشد.


انتهای پیام/4107/4116/پ


انتهای پیام/

ارسال نظر