صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۰:۲۱ - ۰۷ مهر ۱۳۹۴
در یکصد و هشتاد و هشتمین جلسه علنی شورای شهر تهران

عباس جدیدی: آلودگی هوا بحرانی است که مرز ندارد

عضو کمیسیون حقوقی و نظارت شورای شهر تهران در نطق پیش از دستور خود نسبت به معضل آلودگی هوا در شهر تهران هشدار داد.
کد خبر : 41154

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری آنا عباس جدیدی در نطق بیش از دستور خود با بیان اینکه سالانه 3 میلیون نفر در دنیا در اثر آلودگی هوا جان خود را از دست می‌دهند، افزود: در برخی کشورها این تعداد بیشتر از قربانیان سوانح رانندگی است و تأثیر این آلودگی در کودکان و سالمندان بیش از سایر گروه‌های سنی دیده می‌شود.


وی گفت:‌از سال 1379 برنامه جامع مبارزه با آلودگی هوای شهر تهران طراحی و تصویب شد تا ظرف 10 سال هوای این شهر به کیفیت سالم و قابل تنفس برسد.


به گفته جدیدی استاندارد سازی خودروهای تولید داخل، از رده خارج کردن خودروهای فرسوده، ارتقای حمل و نقل عمومی، بالا بردن کیفیت سوخت، همچنین معاینه فنی خودروها و مدیریت ترافیک و آموزش همگانی 7 محور این برنامه بوده‌اند که با همکاری وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های مسئول قرار بر اجرای آن بوده است.


عضو شورای چهارم در ادامه با ابراز تأسف از بی‌برنامگی و اعتقاد نداشتن به برنامه‌ها در سال‌های گذشته گفت: این خود باعث شده تا وضعیت غیر قابل قبولی از لحاظ آلودگی هوا در شهر تهران ایجاد شود کما اینکه منابع تولید آلاینده‌های هوای شهر تهران به 2 دسته منابع متحرک و ساکن تقسیم می‌شوند و منابع متحرک شامل خودروهای شخصی، تاکسی‌ها، موتورسیکلت، مینی‌بوس و اتوبوس‌ها و خودروهای باری سبک و سنگین هستند.


وی گفت: منابع ساکن آلاینده نیز شامل صنایع خانگی و تجاری، تبدیل انرژی، جایگاه‌های بنزین و پایانه‌های مسافربری اعم از فرودگاه مهرآباد، راه آهن و پایانه‌های اتوبوس‌های درون شهری هستند.


این عضو کمیسیون حقوقی و نظارت شورای شهر سهم منابع متحرک از تولید 5 آلاینده در شهر تهران یعنی منواکسید کربن، اکسیدهای نیتروژن، اکسیدهای گوگرد، ترکیبات آلی و فرار و ذرات معلق در سال 93 برابر با 618 هزار تن بوده یعنی 85 درصد کل آلاینده‌های هوای تهران مربوط به منابع متحرک هستند.


وی در ادامه اضافه کرد:‌ ذرات معلق گرچه از نظر میزان تولید کمتر از سایر آلاینده‌ها نقشی در آلودگی هوای تهران دارد اما اثرات مخرب آن به دلیل جامد بودن روی محیط زیست و سلامتی انسان بیشتر است و باید به طور جدی مورد توجه قرار گیرد. قابل ذکر است که منبع اصلی این آلودگی خودروهای فرسوده و کاربراتوری هستند.


وی تأکید کرد: با ذکر این موضوعات به منظور جلوگیری از برخورد شعاری با این مسئله مهم و ارائه راهکارهای لازم نکات زیر به اختصار پیشنهاد می‌شود:‌


1- نیروی انتظامی و راهنمایی و رانندگی باید نقش خود را در مبارزه با آلودگی هوا به طور جدی ایفا کند. طبق مصوبه هیئت دولت خودروهای بالای 20 سال در کلانشهرها اجازه تردد ندارند و همچنین موتورسیکلت‌ها و خودروهای فاقد معاینه فنی حق تردد و عبور و مرور در شهر را نداشته لذا راهنمایی و رانندگی موظف است که به صورت مستمر و جدی از تردد این خودروها جلوگیری کند.


2- تسریع در شماره گذاری موتورسیکلت های برقی و توقف شماره گذاری موتورسیکلت‌های بنزینی که فاقد استاندارد مناسب هستند باید توسط راهنمایی و رانندگی انجام شوند.


3- راهنمایی و رانندگی در اجرای طرح محدوده کاهش آلودگی هوا یا LEZ به جای طرح زوج و فرد که آمار نشان می‌دهد در کاهش آلودگی هوا فقط 3 تا 4 درصد اثر داشته به طور جدی مشارکت و همراهی کند.


4- وزارت نفت طرح کاهش، هدایت و انتقال بخارهای بنزین به منظور جمع آوری بخارهای بنزین در پمپ بنزین‌ها را هر چه زودتر اجرایی کند.


5- میزان گوگرد در سوخت دیزل در حال حاضر با همت وزارت نفت از 7000 PPM به 250 ppm تقلیل یافته و این گام مهمی در کاهش آلودگی گوگرد در هوای تهران است اما طبق استانداردهای بین‌المللی باید میزان آن به 20ppm برسد.


6- سازمان حفاظت محیط زیست نسبت به وظیفه قانونی خود در عدم تأیید شماره گذاری خودروهای آلاینده فاقد استاندارد تولید داخل و جلوگیری از شماره گذاری خودروهای بی‌کیفتی تیمی اقدام کند.


7- با توجه به اینکه تردد اتوبوس‌های بالای 15 سال در کلانشهرهای تهران ممنوع است لذا تمامی دستگاه‌ها و نهادهای نظامی و غیر نظامی باید سرویس‌های اداری خود را که اغلب اتوبوس‌های فرسوده و آلاینده هستند از رده خارج کنند.


8- شهرداری تهران طرح نصب فیلتر جذب دوده اتوبوس‌های شرکت واحد را که به دلیل عدم تخصیص بودجه و عدم همکاری مدیریت شرکت واحد متوقف شده است فوراً اجرایی کند.


9- شهرداری تهران پروژه تعویض کاتالیست تاکسی‌ها را که در سال 94 به دلیل عدم تخصیص بودجه نیمه‌کاره رها شده است سریعاً دوباره در دستور کار قرار دهند.


10- با توجه به اینکه 280 هزار خودروهای کاربراتوری بیش از 40 درصد آلودگی هوای شهر تهران را موجب می‌شود سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی، وزارت نفت و شهرداری تهران و به فوریت نسبت به تأمین بودجه لازم برای از بین بردن این منبع عظیم آلودگی شهر تهران اقدام کند. بودجه مورد نیاز برای این کار حدودا 1000 میلیارد تومان برآورد شده است.


11- وزارت کشور و دستگاه قضایی نسبت به ساماندهی و تعطیلی مراکز فروش برگ معاینه که اغلب در حاشیه شهر تهران و شهرهای اغماری مستمر هستند اقدام کند.


12- ستاد شورایاری‌ها و روابط عمومی شهرداری تهران با همکاری شرکت کنترل کیفیت هوا نسبت به آموزش عمومی و اطلاع رسانی به شهروندان خصوصاً از طریق صدا و سیما اقدام کند. چرا که هر امری که با مشارکت مردم انجام شود موفقیت آمیز خواهد بود.


13- معاون حمل و نقل ترافیک خصوصاً شرکت اتوبوس رانی و شرکت‌های خصوصی اتوبوس‌رانی و سازمان پایانه‌ها و ترمینال‌ها موظفند به رانندگان اتوبوس‌ها ابلاغ کنند تا در ساعات غیر سرویس نسبت به خاموش کردن موتورهای اتوبوس اقدام کرده تا عملاً 50 درصد از آلودگی ناشی از این خودروها حل شود.


عضو کمیسیون حقوقی و نظارت شورای شهر تهران گفت: امید است با تلاش و همت همه مسئولان و تخصیص اعتبارات مناسب و مدیریت منسجم و هماهنگ این معضل مهم رفع شود.


انتهای پیام/

برچسب ها: منواکسید کربن
ارسال نظر