صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۴:۳۰ - ۲۸ مرداد ۱۳۹۸
عاملی مطرح کرد:

ضرورت تدوین مقررات جدید برای رسانه‌های اجتماعی و ارتباطات شبکه‌ای

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: مقررات‌گذاری‌های جدید برای فضای رسانه‌های اجتماعی و ارتباطات شبکه‌ای یک ضرورت جدی است.
کد خبر : 411284

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا از شورای عالی انقلاب فرهنگی، جلسه دیدار دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با اعضای هیئت مدیره انجمن سواد رسانهای ایران در محل دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار شد.


حجت‌الاسلام سیدسعیدرضا عاملی در این جلسه ضمن تبریک و گرامیداشت میلاد امام هادی(ع) و عید غدیرخم گفت: مهم‌ترین ظرفیت این انجمن حضور اعضای آن است که در این زمینه تلاش جدی و تخصص لازم را دارند.


وی ادامه داد: مفهوم سواد رسانه­ای که توسط یونسکو توسعه یافت و ذیل آن سواد اطلاعاتی و مجازی مطرح شد امروزه با چنان گستره ای همراه شده است که فراتر از مفهوم صرف سواد رسانه­ ای است.


دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی بیان کرد: مباحثی چون خدمات هوشمند ، اینترنت اشیا و یا نانو-بایو دیوایس­ها (Nano-Bio Devices) که در آن تمامی پدیده­های هستی در مقیاس نانو متصل به دیوایس میشوند و امکان ارتباطات شبکهای جدیدی را خلق میکنند.


عاملی  گفت: در واقع سواد رسانهای پوششدهنده سواد مرتبط با فضای دوم زندگی که مجموعهای از پدیدههای مرتبط با حکمرانی، کسب و کار، خدمات پزشکی از راه دور و البته خدمات رسانهای را شامل میشود نیست و سواد رسانهای به هیچ وجه مفهوم جامعی برای وضعیت جدید ارتباطی و اطلاعاتی نیست و شاید بهتر بود انجمن به سواد مجازی و اطلاعاتی یا سواد مجازی و رسانهای حرکت میکرد.


استاد گروه ارتباطات دانشگاه تهران افزود: سواد رسانه­ای مفهومی با سابقه حدوداً 60 ساله است که هم­ اکنون نیازمند بازنگری جدی است.


عاملی ادامه داد: سواد یک مفهوم اجتماعی است که متناسب با شرایط اجتماعی تغییر پیدا می­کند چنانکه قبل از گوتنبرگ سواد به توانایی استفاده از حافظه و خطاطی و خوشنویسی اطلاق میشد و هرکسی را که می­توانست خوشنویسی کند با سواد می­دانستند و بعد از انقلاب گوتنبرگ، سوای مفهوم خواندن و نوشتن و پیوند خوردن به نوشتارهای صنعتی را بوجود آورد.


استاد گروه ارتباطات دانشگاه تهران تصریح کرد: امروزه با توسعه فضای مجازی و دو فضایی شدن زندگی بشری، سواد به مفهوم توانایی و کار و زندگی مؤثر و مفید در فضای دوم و فضای اول به صورت همزمان است.


وی افزود: امروز مفهوم سواد مجازی سه قلمرویی شده است و شامل سواد عمومی مجازی، سواد اختصاصی مجازی که مرتبط با زیستبوم و سواد مجازی فرهنگی زندگی است و البته سواد تخصصی که به موازات همه تخصصهای علمی جدید سواد مجازی جدید بوجود آمده است.


دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: شورای عالی انقلاب فرهنگی دوره 35 ساله­ای را پشت سر گذاشته است که بیشتر دستور جلسات آن در قالب طرح بوده و در آن نقش آفرینی مستقیم ذینفعان کم رنگ بوده است.


وی با اشاره به جلسه دیدار با مدیران و صاحبنظران رسانهها عنوان کرد: در آن جلسه تشکیل کمیسیون معین رسانه­ای با مشارکت متولیان رسانه طرح شد که با توجه به ظرفیت غیردولتی و مردم نهاد بودن انجمن سوادرسانه­ای می­توان از ظرفیت این انجمن نیز در تشکیل آن کمیسیون استفاده کرد.


عاملی خاطرنشان کرد: در زمینه تدوین اسناد سیاستی مرتبط با حوزه سواد رسانه های اجتماعی نیز انجمن می‌­تواند به شورای عالی انقلاب فرهنگی کمک کند.


وی افزود: در تدوین این اسناد بایستی پنج لایه سواد شامل سواد اطلاعاتی، سواد دانشی، سواد معرفتی، سواد حقوقی و سواد تحلیلی مورد توجه قرار گیرند.


استاد گروه ارتباطات دانشگاه تهران با اشاره به قابلیت­‌ها و چالشهای فضای مجازی و ارتباط آن با عرصه زندگی اجتماعی خاطرنشان کرد: همه مواردی که در فضای واقعی ماهیت جرم دارد در فضای مجازی نیز دارای همان ماهیت جرم هستند منتهی روش و چگونگی آن تغییر میکند.


وی تصریح کرد: به عنوان مثال دزدی که در فضای مجازی از مسیر هک کردن و نفوذ در سیستمهای رایانهای اتفاق میافتد؛ دسترسی به حساب مالی یک فرد یا نهاد را فراهم میکند و در نتیجه مقرراتگذاریهای جدید برای فضای رسانههای اجتماعی و ارتباطات شبکه ای یک ضرورت جدی است.


استاد گروه ارتباطات دانشگاه تهران ادامه داد: ما اکنون وارد جامعه شبکه­ای شده­ ایم که اعضای آن در سطوح مختلف به صورت همزمان تأثیر و تأثر دارند اما در این زمینه مقرراتگذاری نشده است.


عاملی با اشاره به تفاهم نامه­ای که میان شورای عالی انقلاب فرهنگی و شورای عالی فضای مجازی امضا شده است خاطرنشان کرد: در زمینه ایجاد رشته­های جدید دانشگاهی دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی و ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور نقش محوری دارند و شورای عالی فضای مجازی در این زمینه نقش همکار را ایفا می­کند.


وی افزود: همچنین شورای عالی انقلاب فرهنگی و شورای تحول و ارتقای علوم انسانی ظرفیت همکاری در ارائه رشته‌­های جدید دانشگاهی را دارند.


وی افزود: انجمن سواد رسانه­ای می­تواند در زمینه زندگی شبکه­ای همکاری کند و با توجه به مسائلی چون توسعه پایدار و سلامت اجتماعی می­توان نگاه اسلامی را در تشکیل جامعه اسلامی تعمیم داد.


عاملی ادامه داد: انجمن سواد رسانه ای می تواند در زمینه رشته های تخصصی نیز همکاری های بسزایی را انجام دهد چنانکه در حوزه پزشکی در حدود 24 تله (Tele) به وجود آمده و نیازمند بررسی تخصصی در زمینه ترویج سواد اطلاعاتی است.


دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به مسئولیت محوری شورای عالی انقلاب فرهنگی در زمینه علم و فناوری و فرهنگ خاطرنشان کرد: شورای عالی انقلاب فرهنگی 3 سند مرجع، 85 سند سیاستی و حدود 2269 مصوبه دارد که سه سند مرجع نقشه جامع علمی کشور، سند مهندسی فرهنگی کشور و سند تحول بنیادین آموزش و پرورش هرکدام دارای برنامه اقدام­ های متعددی هستند.


وی افزود: سند مهندسی فرهنگی حدود 304 برنامه اقدام دارد که با توجه به برگزاری اولین جلسات ستاد راهبری مهندسی فرهنگی کشور مباحث مربوط به رسانه را میتوان در برخی جلسات این ستاد پیگیری کرد.


در ابتدای این جلسه اعضای هیئت مدیره انجمن سواد رسانه‌ای ایران ضمن ارائه گزارش فعالیت­‌های گذشته این تشکل، به ارائه چشم‌انداز پیش رو پرداختند.


شواری عالی انقلاب فرهنگی سرپرستی جریان سواد رسانه‌ای و اطلاعاتی  را عهده‌دار شود


دکتر حسن بشیر رئیس هیئت مدیره انجمن سواد رسانه‌ای ایران و استاد دانشگاه امام صادق(ع) در  این نشست خاطرنشان کرد: با توجه به اهمیت سواد رسانه‌ای و اطلاعاتی در کشور، انتظار می‌رود شواری عالی انقلاب فرهنگی به نوعی سرپرستی تحقق این جریان در سطح کشور را عهده‌دار شود تا شاهد نیل به هدف مشترک یعنی بسط و توسعه نهضت سواد رسانه‌ای باشیم.


وی برنامه‌ریزی برای گفتمانسازی، اجتماعی کردن موضوع سواد رسانه‌ای و اطلاعاتی، اسلامی‌سازی و بومیسازی سواد رسانه‌ای را مورد تأکید قرار داد و افزود: از این روزنه می‌توانیم بسیاری از مشکلات آموزشی در کشور را مرتفع کنیم.


بشیر تصریح کرد: جدی گرفته‌نشدن، مشکل امروز حوزه سواد رسانه‌ای و اطلاعاتی در کشور است و امید است با توجه به اهمیت استراتژیک موضوع رسانه و فضای مجازی، این موضوع مورد توجه قرار گیرد.


انجمن­ سواد رسانهای ایران می­ تواند یاری‌گر شورای عالی انقلاب فرهنگی باشد


سیدمرتضی موسویان مدیرعامل انجمن سواد رسانهای ایران در این جلسه اظهار کرد: انجمن سواد رسانه­ای ایران با حکم وزیر کشور فعالیت خود را بیش از دو سال و نیم است که آغاز کرده و تا امروز 16 دفتر نمایندگی در استان­‌های کشور را فعال کرده است و در افق پیش رو در تمام استان‌های کشور نمایندگی فعال خواهد داشت.


وی افزود: انجمن­ سواد رسانه­ای ایران می­تواند بازوی یاری‌گر مناسبی برای نهادهایی همچون شورای عالی انقلاب فرهنگی باشد و به عنوان یک سازمان مردم نهاد، نیازمند حمایت دستگاه‌ها در زمینه پیشبرد اهداف مشترک است.


گفتنی است در این دیدار حسن بشیر ـ رئیس هیئت مدیره انجمن سواد رسانه‌ای، سیدمرتضی موسویان مدیرعامل انجمن سواد رسانه‌ای، حمیدرضا کمالی نایب رئیس انجمن سواد رسانه‌ای، امیدعلی مسعودی عضو هیئت مدیره و سخنگوی انجمن سواد رسانه‌ای، معصومه نصیری عضو هیئت مدیره و خزانه‌دار انجمن سواد رسانه‌ای و محمدصادق افراسیابی مدیرعامل سابق انجمن سواد رسانه‌ای حضور داشتند.


انتهای پیام/4107/4118/


انتهای پیام/

ارسال نظر