صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۰۹:۰۹ - ۲۷ مرداد ۱۳۹۸
معاون سیاسی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها:

کار فرهنگی جز به‌صورت شبکه‌ای نتیجه نمی‌دهد

معاون فرهنگی و سیاسی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها گفت: کار فرهنگی جز به‌صورت شبکه‌ای نتیجه نمی‌دهد.
کد خبر : 410985

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا از مرکز ارتباطات و اطلاع‌رسانی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها، حجت‌الاسلام محمدمهدی صالحی، در مراسم افتتاحیه سومین دوره نهمین طرح ضیافت رضوی که در حرم مطهر امام رضا(ع) برگزار شد؛ با اشاره به کتاب انسان ۲۵۰ ساله رهبر معظم انقلاب در تبیین معنای جامع امامت که در ارتقای جامعه مؤثر است، اظهار کرد: رهبر معظم انقلاب در این کتاب اوج معنای امامت و معنای مطلوب اداره جامعه را در مقابل انواع و اقسام مدیریت‌های جامعه می‌دانند که از ضعف‌ها، شهوت‌ها و فزون‌طلبی‌ها سرچشمه می‌گیرد.


وی افزود: این تعریف ناظر به رویکرد اجتماعی است که در تعریف تشیع از امامت نهفته است؛ تشیع معتقد است فردی می‌تواند عهده‌دار اداره اجتماعی جامعه شده و به شکل مطلوب جامعه را در اوج شکوفایی استعدادهای خود قرار دهد که حداقل از سه ویژگی برخوردار باشد.


صالحی ادامه داد: امام در تفکر تشیع افزون بر برخورداری از هدایت‌های ویژه الهی همچون وحی، فردی است که همه منابع علم و هدایت بشر را در اختیار دارد؛ امام با این ویژگی‌های ناب نباید به فردی تفسیر شود که در جامعه فقط مرجعیت فکری و معنوی دارد. چنان‌که در دوران ۲۰۰ ساله خلافت خلفا مطرح می‌شد و امامت را امری در کنار حکومت مطرح می‌کردند تا اساساً شائبه سیاسی اجتماعی بودن امام در جامعه کمرنگ شده و جامعه با نگاهی سکولار، امامان را صرفاً افرادی مقدس و عالم دینی بدانند.


معاون فرهنگی سیاسی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها تصریح کرد: این در حالی است که در تفسیر خود اهل‌بیت(ع) از امامت، آن‌قدر که به کارکرد سیاسی اجتماعی امام پرداخته‌شده، لزوماً بر کارکرد معنوی و فکری او تأکید نشده است، چراکه شکوفایی استعدادهای جامعه صرفاً در حاکمیت انسان کامل میسر می‌شود.


وی با اشاره به این فرموده امام رضا(ع) که می‌فرمایند «امامت، زمامت دین و اصلاح دنیا و عزت مومنان است»، گفت: ایشان حتی برای امام، کارکرد اقتصادی قائل هستند، چراکه با وجود امام است که بهره‌وری اقتصادی ارتقا می‌یابد.


صالحی با طرح این پرسش که نقش ما در تحقق این نقش امامت در زمان خودمان چیست؟ ابراز کرد: اگر امام در اوج کارکرد اجتماعی قرار دارد، به‌صورت طبیعی امکان ندارد پیروان ایشان فارغ از این دغدغه باشند؛ مشکل جامعه اهل‌بیت(ع) این بود که کسانی که شیفته ایشان می‌شدند صرفاً نگاه عاطفی معنوی به امام داشتند و شأن سیاسی برای امام قائل نبودند.


مبارزه فرهنگی؛ اولین راهبرد اهل‌بیت(ع) در مقابله با انحرافات


وی اضافه کرد: طبیعی است که با چنین تفسیر جامعی از امامت، همه زنجیره‌های قدرت و سیاست و زر و زور به خط شوند تا در این تفسیر خلل ایجاد کنند. ازاین‌رو شاهد بوده و هستیم که همه سیاستمدارانی که خود را در تضاد با این تفسیر می‌بینند دست به تحریف و تغییر تعریف امامت می‌زنند.


معاون فرهنگی سیاسی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها یادآور شد: بر این اساس، از مهمترین راهبردهای اهل‌بیت(ع)، مبارزه با تحریف یا همان مبارزه فرهنگی بود؛ مخالفان درصدد برچیدن دین نبودند، بلکه تفسیر جدید از دین متناسب با منافع خودشان داشتند که با دو ابزار رسانه و افراد چهره در جامعه ترویج می‌شد.


وی افزود: بدین ترتیب، تفکر انحرافی حکمای سیاسی مدام در جامعه تکرار شده و در اذهان مردم نقش می‌بست، به حدی که به باور تبدیل‌شده و آیات قرآن و روایات اهل‌بیت(ع) با تفسیری غیر از تفسیر حقیقی ارائه می‌شد و مردم به‌راحتی می‌پذیرفتند.


صالحی با تأکید بر اینکه امروز هم راهی جز کار فرهنگی با رویکرد انقلابی نداریم، خاطرنشان کرد: همیشه در تقابل بین دین واقعی و تفاسیر غلط، اگر رویکردهای انقلابی خوب تبیین شود برای مردم جذابیت دارد؛ چنانکه در تاریخ می‌بینیم برخی دلدادگان اهل‌بیت(ع) که سردمدار اندیشه‌های مخالفان اهل‌بیت(ع) بودند وقتی به‌خوبی توجیه و آگاه شدند، به بزرگترین ایدئولوگ‌های مکتب اهل‌بیت(ع) تبدیل شدند.


کار فرهنگی جز به‌صورت شبکه‌ای، نتیجه نمی‌دهد


معاون فرهنگی سیاسی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها با اشاره به اینکه توجه به جوانان انقلابی، اختصاص به انقلاب اسلامی ندارد، افزود: راهبرد دوم ائمه اطهار(ع) این بود که مبارزه فرهنگی را رها و سطحی مطرح نمی‌کردند، بلکه چنان مبارزات فرهنگی را مدیریت می‌کردند که بیشترین بهره‌وری را داشته باشند، به‌عبارت‌دیگر تشکیلاتی کار می‌کردند.


وی با تأکید بر اینکه امروز نیز کار فرهنگی جز با کار شبکه‌ای منتهی به هم‌افزایی نتیجه نمی‌دهد، به نقش شبکه‌های مردمی در پیروزی انقلاب اسلامی اشاره و اظهار کرد: نگویید ساختارهای دولتی هستند و کار می‌کنند؛ تا مردم در صحنه نباشند دولت کارش را درست انجام نمی‌دهد. تمام مزیت انقلاب به مردمی بودنش است؛ در شرایطی که با توجه به خفقان ساواک و فعالیت تشکیلاتی گسترده حزب توده، حتی مراجع تقلید انقلابی معتقد بودند نمی‌شود انقلاب کرد، امام باور داشت اگر عناصر مؤمن انقلابی هم‌افزایی کنند انقلاب به ثمر می‌نشیند.


صالحی ادامه داد: رهبر معظم انقلاب نیز حتی پیش از انقلاب برای آموزش قرآن و تربیت عناصر فعال فرهنگی اثرگذار، شبکه‌سازی داشتند. ما نیز می‌بایست شیوه‌های هم‌افزایی برای خدمات اجتماعی به مردم، کشور و دانشگاه را بهتر از گذشته یاد بگیریم و اجرا کنیم.


وی با اشاره به مفاد بیانیه گام دوم انقلاب خاطرنشان کرد: دولت جوان که رهبری در بیانیه بر آن تأکیددارند، به معنای ایفای نقش عنصر جوان مؤمن انقلابی در صحنه تصمیم‌سازی‌های جامعه است؛ امروز دشمن در جنگ روایتگری وقایع، بسیار قوی کار می‌کند و نمی‌گذارد مردم دستاوردها و نقاط مثبت را ببینند.


معاون فرهنگی سیاسی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها امیدبخشی را سومین راهبرد ائمه اطهار(ع) در جامعه معرفی و تصریح کرد: مهدویت و انتظار فرج نیز چیزی جز امیدآفرینی نیست. ما چنان‌که رهبری در بیانیه گام دوم اشاره کردند، در واقعیات، پیروز هستیم (در عین برخی ضعف‌ها مانند حوزه اقتصادی) اما در روایت کردن واقعیت‌ها و مدیریت اذهان مردم ضعیف هستیم و دشمن در این عرصه دست برتر را دارد.


انتهای پیام/4107/4115/


انتهای پیام/

ارسال نظر