صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۸:۴۸ - ۲۲ مرداد ۱۳۹۸
معاون وزیر بهداشت خبر داد؛

ارتقاء رتبه جهانی ایران در تولید مقالات پزشکی

معاون آموزشی وزارت بهداشت با اشاره به رتبه ایران در تولید مقالات پزشکی گفت: مقالات منتشر شده علوم پزشکی در پنج سال گذشته بیش از ۷ هزار بار مورداستفاده و استناد قرار گرفته‌اند.
کد خبر : 410330

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا از وزارت بهداشت، باقر لاریجانی با اشاره به پیشرفت‌های علمی کشور گفت: سالانه رتبه‌بندی‌های مختلفی در خصوص بررسی وضعیت کشورها صورت می‌گیرد و رتبه ایران در طی سنوات گذشته در این رتبه‌بندی‌ها نشان‌دهنده رشد علمی کشور است.


وی ادامه داد: بر اساس شاخص‌های نوآوری سال ۲۰۱۹ رتبه کلی ایران در جهان ۶۱ است و در منطقه پس از هند رتبه دوم را دارد. همچنین بر اساس شاخص‌های دانش جهانی در سال ۲۰۱۷ ایران رتبه ۸۳ را در بین ۱۳۲ کشور جهان کسب کرده است.


معاون آموزشی وزارت بهداشت بر نقش نیروی انسانی دانش‌محور در توسعه علمی کشور تأکید کرد و گفت: توجه به آموزش عالی یکی از نکات کلیدی است که لازم است در کشور مورد توجه قرار گیرد. سند تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی از سال ۹۴ تاکنون در حال اجرا است و هدف اصلی آن تربیت نیروی انسانی با دانش و مهارت کافی برای پاسخگویی به نیازهای سلامت کشور است.


وی با بیان اینکه در بین منابع انسانی نخبگان و استعدادهای درخشان، به‌عنوان آینده‌سازان کشور می‌توانند نقش چشمگیری در ارتقای شاخص‌های علمی کشور داشته باشند، اظهار کرد: یکی از محورهای تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی، بحث ساماندهی نیروهای استعداد درخشان حوزه سلامت در قالب شناسایی، ارتقا و هدایت این نیروها است.


لاریجانی با اشاره به اینکه کشور ایران رتبه دوم فرار مغزها در جهان را دارا است، گفت: سالانه ۱۵۰ تا ۱۸۰ هزار متخصص تحصیل کرده از کشور مهاجرت می‌کنند و لازم است برنامه‌ریزی جدی برای استفاده از این ظرفیت‌ها در داخل کشور صورت گیرد.


وی نگهداری نخبگان در داخل کشور و جلوگیری از فرار مغزها، ایجاد تسهیلاتی برای برگشت نخبگان ایرانی که به خارج از کشور مهاجرت کرده‌اند و ایجاد شبکه‌های نخبگان در کشور و تشویق عضویت نخبگان ایرانی در اقصی نقاط جهان را به‌عنوان راهبردهای بهره‌برداری از ظرفیت نخبگان در کشور ذکر کرد و گفت: المپیادهای علمی دانشجویی شرایط خوبی فراهم می‌کند تا با شناسایی استعدادهای درخشان حوزه علوم پزشکی برنامه‌ریزی لازم برای ماندگاری این استعدادها در داخل کشور صورت پذیرد.


معاون آموزشی وزارت بهداشت از تلاش‌های نخبگان حوزه علوم پزشکی و تأثیر آن بر پیشرفت علمی این حوزه سخن گفت و عنوان کرد: در کنار پیشرفت کلی کشور در حوزه علم، سهم دانشگاه‌های علوم پزشکی از مقالات منتشرشده کشور در بانک‌های اطلاعاتی معتبر، حدود ۳۰ درصد کل مقالات منتشر شده کشور است.


وی افزود: در تولید مقالات پزشکی، ایران از رتبه ۲۰ در ۲۰۱۱ به رتبه ۱۷ در ۲۰۱۷ در جهان رسیده و با تلاش‌های صورت گرفته، مقالات منتشرشده دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در پنج سال گذشته در بیش از ۷ هزار و ۹۸۳ عنوان کتاب مرجع بین‌المللی و راهنماهای تصمیم‌سازی بالینی، مورداستفاده و استناد قرار گرفته است.


لاریجانی گفت: علاوه بر انتشارات علمی در حوزه اختراعات و تولید محصولات دانش‌بنیان نیز پیشرفت خوبی داشته‌ایم به‌طوری‌که طی پنج سال گذشته، تعداد ۹۲۱ پروانه اختراع (Patent) از دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در دنیا ثبت شده و ۳ هزار و ۳۰۷ شرکت دانش‌بنیان در حوزه علوم پزشکی تأسیس شده است.


وی با بیان اینکه ۳۴۰ محصول دارویی در شرکت‌های دانش‌بنیان مستقر در دانشگاه‌های علوم پزشکی تولید می‌شود گفت: ضروری است تا با توسعه نیروی انسانی حوزه سلامت در تداوم و شتاب پیشرفت علوم پزشکی گام برداریم.


معاون آموزشی وزارت بهداشت با اشاره به برنامه‌های این حوزه برای تحول در آموزش علوم پزشکی اظهار داشت: طبق مطالعات صورت گرفته مشکلات تحصیلی و آموزشی علت عمده خروج نخبگان از کشور است و در قالب برنامه تحول، با بهره‌گیری از نظام‌های اعتباربخشی و ایجاد زیرساخت‌های مناسب گام‌های مهمی برای ارتقای کیفیت آموزش علوم پزشکی برداشته شده است.


وی درباره گسترش‌های بین‌المللی آموزش علوم پزشکی گفت: با برنامه‌های مختلف سعی شده تا مفاهیم مرتبط با کارآفرینی در بستر دانشگاه‌های نسل سوم در بین اعضای هیئت‌علمی و دانشجویان دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور توسعه یابد، چراکه تولید ثروت دانش‌بنیان یکی از اهداف مهمی است که در سیاست‌های کلان کشور بر آن تأکید شده است.


لاریجانی درباره برنامه‌های حمایتی ویژه وزارت بهداشت برای دانشجویان استعداد درخشان خاطرنشان کرد: سند سیاستی استعدادهای درخشان با هدف کمک به ارتقای این گروه از دانشجویان تدوین شده و کمیته‌های حمایت از دانشجویان استعداد درخشان نیز در ستاد وزارت بهداشت و دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور راه‌اندازی شده است.


انتهای پیام/4040/


انتهای پیام/

ارسال نظر