صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۶:۴۱ - ۱۹ مرداد ۱۳۹۸
حجت‌الاسلام مؤمنی در گفتگو با آنا:

عرفه روز معرفت به توحید نبوت و امامت است

خطیب و مدرس حوزه علمیه گفت: انسان مؤمن در روز عرفه به سه مرتبه عالی؛ توحید، نبوت و امامت معرفت می‌یابد و در روز عید قربان نفس خود را قربانی می‌کند.
کد خبر : 409808

به گزارش خبرنگار حوزه حج و زیارت گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری آنا، روز عرفه روز آغاز مناسک حج است. حج‌گزاران در این روز در صحرای عرفات گرد هم می‌آیند و ضمن دعا و استغفار، از توفیق در ادای فریضه مهم حج شکرگزاری می‌کنند.


نظر به اهمیت این روز، ادعیه و مناجاتی ویژه آن از معصومین و بزرگان دینی نقل شده است. در برخی منابع، دعایی از پیامبر(ص) برای این روز نقل شده است. از جمله مشهورترین این ادعیه، دعای عرفه امام حسین(ع) است که بسیاری از شیعیان هر ساله در نقاط مختلف دنیا، به قرائت آن در این روز اهتمام جدی دارند. از دعاهای مشهور دیگر برای این روز، دعای عرفه امام سجاد(ع) نقل شده است.


روایات بسیاری روز عرفه را به عنوان روزی ویژه برای بخشایش گناهان و استجابت دعا معرفی کرده‌اند. همچنین امامان شیعه احترامی خاص برای این روز قائل بوده‌ و مردم را به بزرگداشت این روز فرا می‌خوانده‌اند و سائلان را به هیچ روی، دست خالی رد نمی‌کرده‌اند.


در فقه شیعه واجب است حج‌گزار از ظهر روز عرفات (۹ ذی‌الحجه) تا مغرب در عرفات وقوف کند؛ یعنی فرد حج‌گزار باید در صحرای عرفات بماند و از آنجا خارج نشود. این وقوف از ارکان حج است، بدین معنا که چنانچه حج‌گزار به عرفات نرود و دست‌کم مقداری هرچند کوتاه در آنجا نماند، حجش باطل خواهد بود.


حجت‌الاسلام محمد‌حسین مؤمنی در گفتگو با خبرگزاری آنا، درباره اهمیت درک روز عرفه و مراتب تعالی انسان گفت: معرفت پیدا کردن به ذات اقدس الهی، معرفت پیدا کردن به مقام والای پیامبر اکرم(ص) و معرفت پیدا کردن به امامان سه مرتبه‌ مهمی است که انسان باید به آن شناخت کامل پیدا کند و با این مراتب است که به کمال خواهد رسید.


وی اظهار کرد: معرفت گاهی عرشی یا فرشی است. معرفت فرشی یک امور اکتسابی است که در آن خود انسان در سه موردی که عنوان شد باید به دنبال معرفت برود. معرفت عرشی آن است که از خداوند متعال بخواهیم و طلب کنیم که معرفت‌ به خود، رسول‌الله و اهل بیت را به ما عطا فرماید. نکته مهم این است که در روز عرفه و دعایی که از لسان مبارک حضرت سید‌الشهدا(ع) صادر شده هر دو بعد معرفت عرشی و فرشی در آن وجود دارد.


این خطیب و مدرس حوزه علمیه ادامه داد: در دعای روز عرفه معرفت به نحو اکتسابی وجود دارد که با خواندن متن دعای عرفه می‌توانیم به معرفت و شناخت به خداوند، رسول‌الله (ص) و اهل‌بیت(ع) برسیم. در حقیقت در دعای روز عرفه معرفت و شناخت به توحید، نبوت و امامت کاملاً مشهود و دست‌یافتنی است. مهم در این روز این است که با خواندن دعای روز عرفه از خداوند بخواهیم این معارف سه‌گانه را در وجود ما قرار دهد.


مؤمنی یادآور شد: در روز عید قربان که جزء اعیاد بزرگ مسلمانان است، دو بعد معرفتی و عبادی مطرح است؛ یکی قربانی کردن نفسانیات، دلبستگی‌ها و تعلقات دنیایی که در این روز انجام می‌شود. نکته مهم و اساسی در روز عید قربان دستگیری از نیازمندان و افراد ضعیف جامعه است که در این روز حاجت نیازمندان به وسیله افرادی که توانایی دارند رفع می‌شود.


وی تأکید کرد: متأسفانه ضرب‌المثلی به غلط در میان ما رواج یافته و آن این که چراغی که به خانه رواست به مسجد حرام است. این ضرب‌المثل معلوم نیست از کجا و چه زمانی وارد فرهنگ ما شده است ولی هرچه هست با سیره اهل‌بیت(ع)، امامان ما و دین اسلام مطابقت ندارد و همخوانی ندارد چراکه ائمه و معصومین(ع) برای کمک به نیازمندان از خود می‌گذشتند. 


مؤمنی تصریح کرد: اگر کسی اهل انفاق و اطعام باشد برکات آن به صورت مادی و معنوی به انفاق کننده بازخواهد گشت. حتی در دین اسلام دستور داریم که اگر گرفتاری‌های مالی دارید برای گشایش مشکلات مالی خود حتماََ انفاق کنید تا مشکل شما رفع شود چراکه با سفره‌داری برای نیازمندان و رفع نیاز حاجتمندان می‌توان از خداوند گشایش در دنیا را طلب کرد و پاسخ گرفت.


انتهای پیام/4072/4100/


انتهای پیام/

ارسال نظر