نقش مدیران مدارس در انتخاب سرویس مدارس
سرویسهای مدارس، از ضروریات انکارناپذیر جامعه شهری است که در چند سال اخیر رفت و آمد دانش آموزان به مدارس از مهمترین دغدغههای فکری اولیای دانش آموزان و دست اندرکاران تعلیم و تربیت در طول سال تحصیلی است به طوری که فرستادن فرزندان به مدرسه برای بسیاری از والدین تبدیل به یک معضل بزرگ شده است.
این مسئله باعث شده تا سرویسهای مدارس، رونق بیشتری پیدا کنند اما پیدا کردن یک سرویس خوب و مناسب، رعایت کردن اصول مربوط به آن، جا نماندن از سرویس و مسائلی این چنین از جمله مشکلاتی است که امروزه والدین با آن مواجه هستند.
سالانه بسیاری از دانش آموزان از سرویسهای مدارس برای تردد بین خانه و مدرسه استفاده میکنند و هر دانش آموز حداقل روزی دو بار از این سرویسها سوار یا پیاده میشود اما در عین حال هنوز هم بسیاری از والدین نگران اتفاقات احتمالی در سرویس مدرسه هستند.
فرآیند تعلیم و تربیت و افزایش کیفیت تحصیلی دانش آموزان نیازمند اجرای مؤلفههای مدیریتی و برنامهریزی است که مدیران مدارس نقش کلیدی و تأثیرگذاری به خصوص در بازگشایی، آموزش و برنامهریزی تحصیلی دارند مدیران مدارس با ابتکار و خلاقیت باید در همه ابعاد مربوط به آموزش از فضای فیزیکی تا افزایش علاقمندی دانش آموزان را باید به نمایش بگذارند که رضایتمندی اولیا و دانش آموزان با تلاش خستگی ناپذیر آنها اتفاق میافتد.
پیگیری وضعیت کلاسها، معلمان و سرویسهای مدارس ازجمله اقدامات ضروری مدیران قبل از بازگشایی مدارس و آغاز سال تحصیلی است.
مدیر مدرسه موظف است نسبت به انعقاد قرارداد با اشخاص حقیقی و حقوقی که به عنوان سرویس مدرسه مورد تایید سازمان تاکسیرانی قرار گرفتهاند و مجوز آنها صادر شده است، اقدام کند و بر آنها نظارت داشته باشند.
نکته بسیار مهم دیگری که مدیران باید به آن توجه کنند «ایمنی» سرویس است، خانوادهها هزینههای سرویس را میپردازند اما برخی خودروهای سرویس مدارس، افزون بر نقص فنی، رانندگان آنها نیز صلاحیتهای لازم را ندارند که این بر دغدغه خانواده میافزاید.
برخی از رانندگان به صورت خودسرانه اقدام به عضوگیری از دانش آموزان میکنند که مدیران با نظارت میتوانند از خانوادههای دانش آموزان بخواهند که برای فرزندان خود از خودروهای عمومی دارای مجوز شامل تاکسی، تاکسی ون، مینیبوس و اتوبوس شرکت اتوبوسرانی استفاده کنند.
مدیران باید رانندگان سرویسهای مدارس را به عنوان بخشی از جامعه تعلیم و تربیت به کمک گرفته تا با پاسداری از نسل آینده کشور به توفیق و پیشرفت روزافزون در آینده دست پیدا کنیم.
مدیران با انتخاب سرویسهای ایاب و ذهاب مدارس وظیفه صیانت از سلامت فرهنگی و فکری جامعه دانش آموزی را نیز بر عهده دارند و باید در انتخاب این افراد دقت شود تا کسانی که دارای این معیارها و آراسته به این صفات هستند ارائه خدمت کنند.
لذا باید تلاش شود در سرویسها، شوق یادگیری به بچهها آموزش داده شود و یادمان باشد که رفتارهای ما در بچه ها تأثیر ماندگار میگذارد.
* معاون آموزش و فرهنگ ترافیک پلیس راهور تهران بزرگ
انتهای پیام/