حال ناخوش ناوگان حمل و نقل عمومی/ تاکسی، اتوبوس و مترو به آخر خط رسیدند!
به گزارش گروه رسانههای دیگر خبرگزاری آنا، قصه پرغصه حملونقل عمومی در کشور همچنان ادامه دارد. نهفقط کارشناسان داخلی، بلکه حتی تجربیات شهرهای توسعهیافته دنیا نیز نشان میدهد گسترش حملونقل عمومی میتواند اثرهای مثبتی بر کیفیت زندگی شهروندان بگذارد. این روزها در شبکه مجازی تصاویری از شبکه درهمتنیده مترو در شهرهای مختلف جهان منتشر میشود. اتوبوسهای مدرن و انواع تاکسیهای هوایی و دریایی به شهروندان خدمترسانی میکنند؛ اما در پایتخت و بسیاری از کلانشهرهای کشور، همچنان بر سر اینکه اتوبوس توسعه یابد یا شبکه مترو و با تاکسیهای فرسوده چه باید کرد، دعواست! از حدود یک ماه دیگر، خانوادهها و نظام آموزشی کشور خود را آماده بازگشایی مدارس میکنند. بهعبارتدیگر، تا نیمه شهریور باید تصمیمات اتخاذشده برای حملونقل عمومی شهرها، بهویژه تهران، اجرایی شوند؛ چراکه تجربه ثابت کرده است با آغاز سال تحصیلی، حدود 30درصد به ترافیک پایتخت اضافه میشود و این اتفاق بهمعنای تشدید ترافیک در معابر شهر است. این در حالی است که ناوگان حملونقل عمومی تهران نیز وضعیت مساعدی ندارد و احتمالا باتوجهبه سن اتوبوسها، واگنهای مترو و تاکسیهای شهر، مشکلاتی درزمینه تردد شهروندان بهوجود بیاید.
تاکسیهای خسته
آقای مرتضی ضامنی، مدیرعامل اتحادیه تاکسیرانی کشور، گفته است درحالحاضر، ۱۵۰هزار دستگاه تاکسی فرسوده در کشور وجود دارد که ۴۷درصد از ناوگان تاکسیرانی را شامل میشود. بهگفته وی، این رقم در حال افزایش است و در پایان فصل تابستان، به 193هزار تاکسی خواهد رسید. براساس آماری که مدیرعامل اتحادیه تاکسیرانی کشور ذکر کرده، بهنظر میرسد هیچ اتفاقی درزمینه نوسازی تاکسیها روی نخواهد داد؛ چراکه تخمین زده شد در سال 1400، شمار تاکسیهای فرسوده کشور به 240هزار دستگاه برسد که 75درصد از ناوگان تاکسیرانی خواهد بود. ضامنی درباره روند نوسازی تاکسیها نیز گفته است: طرح نوسازی تاکسیهای فرسوده چندین سال متوقف شده بود تا اینکه از ابتدای سال ۱۳۹۵، دوباره این طرح با قرار نوسازی ۹۰هزار دستگاه تاکسی از ناوگان تاکسیرانی شروع و قرار شد این نوسازی با حجم ۱۸۶هزار دستگاه تاکسی انجام شود که براساس قوانین موجود مصوبه هیأتوزیران، به سن فرسودگی ۱۰ سال رسیده بودند. بهگفته وی، در این مسیر انباشت فرسودگی تاکسیها و اعتباراتی که برای بخش گمرک و نوسازی در نظر گرفته شده بود، باهم تناسب نداشت. وی درباره وضعیت کنونی ناوگان تاکسیرانی در کشور هم گفته است: درحالحاضر و با شرایط کنونی و تحریمها و تورم، قیمت خودرو چندین برابر افزایش یافته و این موضوع موجب شده است نوسازی ناوگان تاکسیرانی متوقف شود؛ اما با ایرانخودرو مذاکراه کردهایم و در جمعبندیمان قرار شد امسال ۱۰هزار تاکسی از این طریق نوسازی شوند. مدیرعامل اتحادیه تاکسیرانی کشوری خاطرنشان کرد: طرح نوسازی تاکسیهای فرسوده درحالحاضر متوقف شده است و یکی از دلایل آن هم این است که بانکها برای نوسازی تاکسیها فرسوده به پرداخت تسهیلات ۱۸درصدی تمایلی ندارند و دراینباره هم همکاری نمیکنند. آمار تهران درباره وضعیت تاکسیرانی نیز مشابه با وضعیت کل کشور است. درحالحاضر در تهران، 78هزار تاکسی تردد میکنند که براساس آخرین آمارها، 35هزار دستگاه از این تعداد فرسوده هستند.
واگنهایی که نوسازی میشوند
مترو همیشه شلوغ است. این را بسیاری از شهروندان تهرانی تأیید میکنند که بهمدد فعالیت مدیریت جهادی در تهران، هماکنون بیش از 100 ایستگاه مترو دراختیار دارند. بین سالهای ۱۳۸۴ تا ۱۳۹۶ شبکه مترو تهران بهحدود 300 کیلومتر در هفت خط فعال رسید. تلاشهای بسیاری هم شد تا واگنهای موردنیاز تأمین شوند؛ ازاینرو، کارخانه واگنسازی تهران در جنوب شهر راهاندازی شد؛ کارخانهای که زمانی بهصورت دو نوبت کاری در روز واگن میساخت تا هم نیاز تهران و هم نیاز برخی شهرهای دیگر را تأمین کند. این کارخانه درحالحاضر با کمترین ظرفیت خود مشغول به فعالیت است؛ اما درباره تعداد واگنهای فعال در شبکه مترو تهران باید به آمار آقای محسن هاشمیرفسنجانی، رییس فعلی شورای شهر تهران و مدیرعامل سابق شرکت مترو تهران، اشاره کرد. بهگفته وی، درحالحاضر 1350 واگن در شبکه مترو تهران فعال هستند. این درحالی است که برای هفت خط فعال فعلی باید سههزار دستگاه واگن داشته باشیم تا بتوانیم از ظرفیت کامل خطوط استفاده کنیم و ظرفیت سفر با مترو را به هفتمیلیون سفر روزانه برسانیم. این موضوعات در شرایطی مطرح میشود که دولت در سالهای اخیر، تقریبا هیچ تلاش و اقدامی برای توسعه شبکه مترو تهران بهعنوان اصلیترین ناوگان حملونقلی و پاک برای سفرهای درونشهری انجام نداده است. براساس آمار موجود، 60 واگن 20ساله و 663 واگن 10ساله در تونلهای مترو تهران حرکت میکنند. نکته جالب درباره واگنهای مترو این است که میتوان این واگنها را اورهال یا همان بازسازی اساسی کرد. وقتی قطاری اورهال میشود، بهمعنای بازسازی کامل و تعویض سیستمهای محرکه، ترمزها و دیگر قطعات و لوازم اصلی است.
اتوبوسهای دودزا، ردیف پشت هم
شرکت واحد از مدهای حملونقلی است که همیشه با اقبال شهروندان روبهرو بوده است. اتوبوسها در دهههای گذشته، بار بزرگی از سفرهای درونشهری را بر دوش کشیدهاند؛ اما از سال ۱۳۸۶ که اتوبوسهای قرمز تندرو در خطوط بیآرتی شروع به حرکت کردند، رنسانسی در ناوگان اتوبوسرانی تهران بهوجود آمد. زمانی بود که مسافران این ناوگان باید گرما و سرمای هوا را در شلوغی اتوبوسها تحمل میکردند؛ اما ورود اتوبوسهای تندرو که سیستم گرمایش و سرمایش مناسب و فضای کافی برای ایستادن داشتند، موجب شدند انتظارات شهروندان نیز از ناوگان اتوبوسرانی افزایش یابد. وضعیت تقریبا مناسب اتوبوسرانی تا سال ۱۳۹۶ ادامه داشت و اگرچه دولت تقریبا سهم و وظیفه خود از بابت توسعه ناوگان اتوبوسرانی را فراموش کرده بود، مدیریت جهادی در تهران تلاش میکرد از محل درآمدهای شهر امکانات مناسبی، بهویژه درزمینه حملونقل عمومی را دراختیار مردم قرار دهد. آن سالها هم گذشت و البته الان وضعیت اتوبوسرانی تهران مناسب نیست. درحالحاضر، از ۶هزار و ۲۰۰ اتوبوس فعال تهران، حدود چهارهزار دستگاه فرسوده هستند. این آمار و ارقام هشدارهای جدی برای مدیریت شهری تهران و نیز دولت هستند که اگر تا پیش از آغاز سال تحصیلی به انجام اقدام جدی و عملی در این عرصه موفق نشوند، بهطورحتم در نیمفصل دوم امسال، افزایش آلودگی و ترافیک را بیشتر از تخمینها شاهد خواهیم بود.
منبع:صبحنو
انتهای پیام/4112/
انتهای پیام/