اهالی هنر از دانشگاه استاد فرشچیان چه گفتند؟
به گزارش خبرنگار حوزه هنرهای تجسمی گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری آنا، مهرماه سال گذشته بود که دانشگاه هنرهای اسلامی ایرانی استاد محمود فرشچیان به همت دانشگاه آزاد اسلامی افتتاح شد. بلافاصله مسئولان این دانشگاه، فعالیتهای خود را برای آمادهسازی این نهاد علمی هنری در دو حوزه سختافزاری و نرمافزاری (تدوین آییننامههای آموزشی) آغاز کردند.
در همان روزها، وعده پذیرش دانشجو از مهرماه سال 1398 از سوی سرپرست دانشگاه استاد فرشچیان اعلام شد. وعدهای که با توجه به تازه تأسیس بودن این دانشگاه و شیوههای بدیع آموزش هنر به نظر سخت میرسید، اما سرپرست این دانشگاه دو روز پیش در این زمینه توضیحاتی را ارائه کرد.
بهمن نامور مطلق با اعلام اینکه 3 هزار و 500 داوطلب آزمون کارشناسی ارشد امکان انتخاب رشته در این دانشگاه را دارند، گفت: دانشگاه در نظر دارد ۶۰ دانشجو برای سه رشته در سال تحصیلی ۹۹-۹۸ پذیرش کند. داوطلبان میتوانند تا ۱۲ مردادماه سال جاری برای انتخاب سه رشته تازه تأسیس این دانشگاه در مقطع کارشناسی ارشد یعنی نگارگری، صنایع چوبی و سفال و سرامیک اقدام کنند.
سرپرست دانشگاه هنرهای اسلامی ایرانی استاد فرشچیان اداره این دانشگاه زیر نظر مستقیم استاد فرشچیان را یکی از مهمترین ویژگیهای این مجموعه دانست و افزود: بهروزرسانی هنرهای اسلامی ایرانی و تربیت استادان بهمنظور خلق آثار هنری از مهمترین اهداف تأسیس این دانشگاه است. در این مجموعه، اجازهنامه اخذ مدرک استادی با امضای استاد فرشچیان صورت میگیرد.
نامور مطلق پیش از این از رایزنی برای ایجاد شعبههای دانشگاه فرشچیان در کابل و دبی خبر داده بود تا هنرهای اسلامی ایرانی بیش از پیش خصلتی فرامرزی بیابد در این زمینه رایزنیهایی صورت گرفته که در صورت نهایی شدن اقدامات اولیه انجام خواهد گرفت.
حلقه مفقوده آموزش هنرهای اسلامی ایرانی
از یک قرن پیش و پس از ورود الگوهای آموزشی مدرن دانشگاه به ایران، هنر هم در دایره رشتههایی قرار گرفت که تدریس آن بر پایه روشهای غربی تعریف شد. این موضوع البته در حوزه هنرهای مدرن اشکالات زیادی را ایجاد نمیکرد، امّا آموزش هنرهای سنتی یا کاملاً به حاشیه رفت و یا در قالب همان روشهای وارداتی که با جوهره هنرهای سنتی بیگانه بودند دنبال میشد.
3 هزار و 500 داوطلب آزمون کارشناسی ارشد امکان انتخاب رشتههای دانشگاه استاد فرشچیان را دارند
پس از پیروزی انقلاب اسلامی، با وجود برخی تغییرات در رشتههای هنری دانشگاهی، آموزش روشمند هنرهای سنتی همچنان در اولویت گروههای آموزشی هنر قرار نداشت. تلاش اساتید و چهرههای مطرح رشتههای مختلف هنرهای سنتی در سالهای اخیر هم برای ایجاد نهادی دانشگاهی و تدوین شیوه آموزشی همخوان با ماهیت هنرهای سنتی ناکام مانده بود.
ازجمله اساتیدی که در این زمینه سعی وافری از خود نشان داد، استاد محمود فرشچیان چهره ماندگار هنر نگارگری و از مفاخر هنر ایران در دوران معاصر بود. این هنرمند ۸۹ ساله با آثار ماندگاری همچون عصر عاشورا، ضامن آهو، یتیمنوازی امام علی (ع) و طراحی ضریح مطهر حضرت امام رضا (ع) و حضرت سیدالشهدا (ع) برای همه ایرانیان شناختهشده و محبوب است.
استاد فرشچیان از چند سال پیش ایده خود مبنی بر تأسیس دانشگاه هنرهای اسلامی ایرانی را به نهادهای مسئول در این زمینه ارائه داد، امّا این طرح در لایههای گوناگون نظام اداری و آموزشی کشور دستبهدست شد و فرجامی نیافت. شورای عالی انقلاب فرهنگی، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و سازمان میراث فرهنگی، صنایعدستی و گردشگری نهادهایی بودند که بهعنوان متولیان دانشگاه هنرهای اسلامی ایرانی در این مدت طولانی مطرح شدند.
فرشچیان نیز در شهریورماه ۱۳۹۶ در حاشیه آیین رونمایی از کتاب خود اعلام کرد که از آنجایی که عملاً هیچ مسئولی از تأسیس این دانشگاه حمایت نمیکند، از پیگیری آن خسته و ناامید شده است. وی اعلام کرد تأسیس این دانشگاه میتواند تحولی عمیق در هنرهای اسلامی ایرانی ایجاد کند و حتی کشورهایی نظیر ژاپن با ایجاد چنین دانشگاههایی توانستهاند هنر خود را به دنیا معرفی کنند. فرشچیان در آن روزها با انتقاد از تأخیر در اجرایی شدن این طرح، عنوان کرد که دلسوزیهای وی در این مسیر نتیجهای نداشته و تیرش به سنگ خورده است.
ایده ای که به ثمر نشست
با این حال مدتی پس از رسانهای شدن اظهارنظر استاد محمود فرشچیان، خبر اعلام حمایت دانشگاه آزاد اسلامی از ایجاد دانشگاه هنرهای سنتی منتشر شد. دکتر علیاکبر ولایتی رئیس هیئت مؤسس و هیئتامنای دانشگاه آزاد اسلامی در بخشی از صحبتهای خود در آیین افتتاحیه دانشگاه فرشچیان در این باره میگوید: این موضوع در شورای عالی انقلاب فرهنگی مطرح شد و ما در دانشگاه آزاد اسلامی داوطلب شدیم که برای راهاندازی این دانشگاه اقدام نماییم و تلاش خود را به کار بندیم تا دانشگاهی در شأن استاد فرشچیان که احیاکننده هنر اصیل ایرانی است، تأسیس شود.
به این ترتیب در آخرین روز مهر ماه سال گذشته، مُهر هنر پرمهر ایرانی زینتبخش فعالیتهای علمی دانشگاه آزاد اسلامی شد. در این روز در مراسمی با حضور دکتر علیاکبر ولایتی رئیس هیئت مؤسس و هیئتامنای این دانشگاه وزیر علوم تحقیقات و فناوری، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و جمع زیادی از هنرمندان و اساتید رشتههای مختلف هنری این دانشگاه افتتاح و فرایند تدوین امروز اداری و آموزشی آن نیز آغاز شد.
تقدیر شورای عالی انقلاب فرهنگی از دانشگاه آزاد اسلامی
در همین راستا و دو ماه پس از افتتاح این دانشگاه، کمیسیون هنر و معماری شورای عالی انقلاب فرهنگی ارسال در نامهای خطاب به رئیس دانشگاه آزاد اسلامی از تلاشهای وی برای ایجاد دانشگاه فرشچیان تقدیر کرد.
در این نامه که به امضای رئیس و اعضای کمیسیون هنر و معماری شورای عالی انقلاب فرهنگی رسیده است، اعضای این کمیسیون با اشاره به گزارش ارائه شده از سوی بهمن نامور مطلق سرپرست دانشگاه هنرهای اسلامی ایرانی، مراتب سپاس خود را از توجه، همراهی و پشتیبانیهایی که دکتر محمدمهدی طهرانچی پیرامون شکلگیری و راهاندازی دانشگاه استاد فرشچیان از خود نشان داده است، اعلام کردند.
در بخشی از این نامه آمده بود گزارشی که سرپرست محترم دانشگاه استاد فرشچیان ارائه فرمودند، مشحون از خبرها و اثرهای امیدوارکننده بود. دانشگاه استاد فرشچیان از آرزوهای دیرپای هنر و هنرمندان سرزمین ماست. این نهال نوپا میتواند در آینده، مفخر نظام و صیرورت کلام برای خاص و عام باشد.
در انتهای نامه اعضای کمیسیون هنر و معماری شورای عالی انقلاب فرهنگی خطاب به رئیس دانشگاه آزاد اسلامی آمده است: حمایتهای جامعالاطراف حضرتعالی در ساحت هنر، این نهال را به سروی باسق و فرایندی واثق مبدل خواهد کرد. امید است هر جلسه در سنجه با جلسه پیشین، تغییر ملموس و محسوس حاصل و گزارش گردد.
دانشگاه فرشچیان از نگاه اهالی هنر
توجه دانشگاه آزاد اسلامی به احیای هنرهای سنتی، از نگاه هنرمندان و اهالی فرهنگ پنهان نماند. در روزهای منتهی به افتتاح این دانشگاه و پس از آن جمعی از اصحاب فرهنگ و هنر در گفتگوهای جداگانهای با خبرنگار خبرگزاری آنا درباره این موضوع اظهارنظر کردند.
دکتر حسن بلخاری عضو شورای سیاستگذاری دانشگاه هنرهای اسلامی ایرانی استاد فرشچیان درباره شیوه آموزش در این دانشگاه گفت: در این دانشگاه به دنبال احیای نظام سنتی استاد-شاگردی هستیم. نظامی که مبنای اصلی تعالی هنر اسلامی ایرانی در طول تاریخ بوده است.
وی با ذکر یک مثال، نظام دانشگاهی فعلی را دارای آسیبهایی دانست: برای مثال درس مبانی نظری معماری یا مبانی نظری هنرهای تجسمی ارائه میشود. طبق ضوابط مثلاً ۱۶ جلسه برگزار میشود و بعد هم نوبت ارزیابی در قالب امتحان است. این در حالی است که واقعاً بحث به هیچ جا نمیرسد و ناقص میماند.
رئیس گروه هنرهای سنتی و صنایعدستی فرهنگستان هنر به ویژگی دیگر نظام استاد-شاگردی نیز اینگونه اشاره کرد: ما درروند تاریخ هنرهای اسلامی ایرانی، شاهد یک آداب معنوی خاص بین استاد و شاگرد هستیم که یک رابطه عمیق اخلاقی و معنوی ایجاد میکرد. کسب تخصص از استاد ممکن بود 3 تا 5 سال طول بکشد، یعنی چیزی شبیه به همان نظام آموزشی که اکنون در قلمرو حوزههای علمیه داریم. ما در این دانشگاه به دنبال احیای آن نظام آموزشی هستیم که در آن، آداب معنوی بر مسائل روزمره آموزشی مقدم باشد. تا زمانی که دانشجو در یک رشته خاص به آن مرحله نرسد که بتواند هم از لحاظ روحی و هم از لحاظ تخصصی به مرحله استادی کامل برسد، استاد او را رها نمیکند.
پیشنهاد علی نصیریان به دانشگاه فرشچیان
استاد علی نصیریان هنرمند شناختهشده سینما، تئاتر و تلویزیون اقدام دانشگاه آزاد اسلامی در این زمینه را را کار درخشانی دانست.
برنده سیمرغ بلورین بازیگر نقش مکمل مرد از سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر گفت: اینکه استاد محمود فرشچیان در قالب این دانشگاه بتواند شاگردانی را تربیت کند که سنت نگارگری ایرانی را حفظ کرده و این سبک هنری ایرانی را تداوم ببخشند، حرکت قابل تحسینی است و من هم آن را تأیید میکنم.
نصیریان که در ماه رمضان امسال در سریال «برادرجان» بازی درخشانی از خود به نمایش گذاشت در ادامه پیشنهاد کرد که در کنار هنرهایی همچون نگارگری، خوشنویسی و صنایع چوبی که قرار است در دانشگاه استاد فرشچیان تدریس شود، به هنرهای نمایشی ایران هم توجه شود و پیگیری این موضوع از سوی دانشگاه آزاد را امری مطلوب توصیف کرد.
وی در توضیح این پیشنهاد گفت: همانطور که نگارگری ایرانی و هنر مینیاتور را حفظ میکنیم، از هنرهایی همچون موسیقی و نمایش ایرانی با این پیشینه قوی هم صیانت کنیم. سالها پیش فرهنگستان هنر از من خواست که برنامهای برای کارگاههای آموزشی نمایشهای سنتی و ایرانی طراحی کنم. مقدمات این کار هم فراهم آمد، امّا نمیدانم چرا انجام نشد.
این هنرمند پیشکسوت آمادگی خود را برای مشاوره در این زمینه اینگونه بیان کرد: اگر مجموعه دانشگاه آزاد اسلامی و دانشگاه فرشچیان، از من راهنمایی و مشورت بخواهند، حاضر هستم استادان و هنرمندانی که در این حوزه دارای ارزش علمی و هنری هستند را معرفی کرده و راهنماییهای لازم را هم در این زمینه ارائه کنم.
کارگردان «روزی روزگاری» و خوشحالی از یک تجلیل فرهنگی
امرالله احمدجو که خود اهل اصفهان و از همشهریان محمود فرشچیان است، هنرمند دیگری بود که دراینباره اظهارنظر کرد. کارگردان سریال خاطرهانگیز و پربیننده روزی روزگاری که بهتازگی از شبکه آیفیلم بازپخش و بازهم مورد اقبال مخاطبان قرار گرفت.
وی با اعلام خرسندی از این تصمیم گفت: این که نهادی فرهنگی و آموزشی را با نام آقای فرشچیان بشناسیم، کار قشنگی است. من زمانی که نام هنرمند توانایی را روی سردر برخی از بناهای فرهنگی از جمله دانشگاه میبینم، خیلی خوشحال میشوم.
احمدجو که این روزها در نگارش فیلمنامه و تولید سریال سلمان فارسی با داود میرباقری کارگردان این مجموعه همکاری دارد بر تجلیل از اساتید کمتر شناختهشده در عرصههای مختلف هنری بهویژه نگارگری نیز تأکید کرد و افزود: ما اکنون اساتیدی همچون امیرهوشنگ جزیزاده و عباس رستمیان را در اصفهان داریم که آثاری خلق کردهاند که انسان از تماشای آنها حیرت میکند و سیر نمیشود.
بسترسازی برای تربیت سازندگان مسجد شیخ لطفالله
حامد عنقا مشاور امور هنری رئیس هیئت مؤسس و هیئت امنای دانشگاه آزاد اسلامی هم سنت استاد-شاگردی را به تاریخ کهن فرهنگ ایران مربوط دانست.
وی در گفتگو با آنا گفت: من بهعنوان مشاور هنری آقای دکتر علیاکبر ولایتی از ابتدا در جریان شکلگیری این دانشگاه بودم و در جریان انتخاب ساختمان فعلی دانشگاه نیز به ایشان گزارش هم دادم. این ایده از سالها قبل در شورای عالی انقلاب فرهنگی مصوب شده بود، امّا این دانشگاه آزاد اسلامی بود که پای کار آمد. آقای دکتر ولایتی به این موضوع اعتقاد داشته و دارند و آقای دکتر محمدمهدی طهرانچی هم به روند تأسیس دانشگاه سرعت دادند.
نویسنده و تهیهکننده سینما و تلویزیون امیدوار است دانشگاه استاد فرشچیان، آن شکل از نظام آموزشی را احیا کند که در سایه آن هنرمندانی همچون طراحان و سازندگان مسجد شیخ لطفالله اصفهان تربیت شوند.
دانشگاه فرشچیان، اقدامی برای بازشناسی فرهنگ معرفتی
جهانگیر الماسی نیز تأسیس دانشگاه استاد محمود فرشچیان را اقدامی برای بازشناسی فرهنگ معرفتی و پشتوانه اعتقادی ما در حوزه هنرهای سنتی دانست.
این بازیگر پیشکسوت سینما و تلویزیون، هنرهای ملی و سنتی را مختصات عینی هنر ایرانیان معرفی کرد و گفت: دانشگاه آزاد اسلامی با تأسیس دانشگاه هنرهای اسلامی ایرانی مبلّغ این تفکر بینظیر شرقی و حامیان و حافظان آن شده است. این اقدام و ارجگذاری دوباره به این حوزه معرفتی، کار بینظیری است و من هم به سهم خودم به متولیان این امر تبریک میگویم.
جای خالی هنرهای اسلامی ایرانی در نظام دانشگاهی
حسین رفیعی بازیگری است که بیشتر به واسطه اجرا در تلویزیون یا بازی در آثار طنز و کودک شناخته میشود؛ امّا وی پیش و بیش از بازیگری و اجرا، یک نقاش است و هنر نقاشی را، هم بهعنوان رشته تحصیلی و هم بهعنوان علاقه و کار خود پیگیری میکند. رفیعی ضمن تبریک به دانشگاه آزاد اسلامی بابت این اقدام افزود: به هر حال من خود جزء اولین ورودیهای رشته نقاشی دانشکده هنر و معماری دانشگاه آزاد اسلامی در سال ۱۳۶۹ هستم. سالهاست که با دوستان نگارگر و مجسمهساز و گرافیست چه در دانشگاه و چه در محیط بیرون دانشگاه، رفیق و همکار هستیم.
این بازیگر و نقاش در ادامه گفت: در طول این سالها به دلایل شغلی و برنامههایی که داشتم، به کشورهای مختلفی سفر کردهام. همیشه جای خالی هنرهای سنتی و هنرهای اسلامی ایرانی را در نظام آموزش عالی کشور احساس میکردم؛ ما را در همه جای دنیا با همین هنرها میشناسند، رشتههایی مانند نگارگری، آینهکاری، نقاشیهایی که مخصوص دوره قاجار بود و حتی نقاشی قهوهخانهای تأسیس دانشگاه هنرهای اسلامی ایرانی را باید به فال نیک گرفت.
توجه دانشگاه فرشچیان به بازار کار هنر
سامان احتشامی آهنگساز و نوازنده شناختهشده پیانو که اواخر مردادماه امسال به همراه مهران مدیری در برج میلاد به اجرای کنسرت خواهد پرداخت نیز از زاویه دیگر به این موضوع پرداخت.
وی با اعلام این که استاد محمود فرشچیان را میتوان بهترین نگارگر ایرانزمین نامید، گفت: ایشان انتخاب خوبی برای تأسیس و متولی شدن در این دانشگاه است.
این هنرمند نوازنده از این که قرار است در کنار دانشگاه استاد فرشچیان، دهکده هنرهای سنتی برای فروش آثار هنری هنرجویان و فارغالتحصیلان نیز ایجاد شود، ابراز خرسندی کرد. احتشامی بر این نکته نیز تأکید کرد که نباید بازار کار دانشجویان هنر فراموش شود.
وی دراینباره گفت: دانشجویان این دانشگاه باید پس از پایان دوران تحصیل خود، پول برگزاری نمایشگاه یا امکان فروش آثارشان را داشته باشند. لازم است که همزمان با کارهای اداری و آموزشی، برای این دانشگاه حامیان مالی معتبر و مطمئنی هم پیدا کنیم. یک سری حامیان مالی که به فرهنگ کشورمان کمک کنند و فقط دنبال جذب دانشجو و استاد نباشیم. البته خدا را شکر آن گونه که پیداست مواردی که من گفتم در نظر گرفته شده و انجام میشود.
معیار انتخاب اساتید دانشگاه فرشچیان از نگاه دکتر اسماعیل آذر
دکتر اسماعیل آذر مدیر گروه زبان و فارسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات هم بر این نکته تأکید کرد که افراد فرهیختهای با جان و دل برای به ثمر رسیدن ایده استاد محمود فرشچیان تلاش کردند.
وی گفت: نکتهای که از نگاه من برای آینده دانشگاه هنرهای اسلامی ایرانی استاد فرشچیان مهم بوده، این است که در این دانشگاه باید کسانی نقش استاد داشته باشند که در میان اساتید هنر مشهور و نامدار باشند. به همین دلیل ارتباطات غیرعلمی به هیچ عنوان و در هیچ شکلی نباید در انتخاب اساتید برای دانشگاه فرشچیان مؤثر باشد.اساتیدی باید در این دانشگاه تدریس کنند که در سطح استاد فرشچیان باشند تا بتوانند شاگردان قابلی در سطح ایشان هم تربیت کنند.
وی افزود: متأسفانه در سالهای اخیر خواسته یا ناخواسته در حوزه هنر و ادبیات هر کسی را با لقب استاد میخوانند و کشور از این اساتید پر شده است. در دانشگاههای ما نشانهای از کرسیهای تدریس نیست. یعنی فردی که در دورههای کارشناسی و کارشناسی ارشد تدریس دارد، درسهای مقطع دکتری را نیز ارائه میدهد در حالی که آن استاد فقط کرسی یک درس را دارد و باید در دوره دکترا یک درس را ارائه بدهد. این اتفاقی است که باید در دانشگاه فرشچیان بیفتد و اساتیدی را بینیم که صاحب کرسی تخصصی در یک رشته هستند.
تعامل استاد و شاگرد محور دانشگاه هنرهای اسلامی ایرانی
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در دولت دهم نیز تقدیر از محمود فرشچیان را تجلیل از کمالات انسانی و ارزشهای والا دانست.
دکتر سید محمد حسینی در یادداشت اختصاصی خود برای خبرگزاری آنا، عنوان کرد: باید در این دانشگاه تنوع رشتهها را داشته باشیم و اساتیدی تربیت کنیم که علاوه بر تجربه، توان و خلاقیت مدارج عالی علمی را هم پشت سر بگذارند و پشتوانهای برای هنرهای سنتی باشند.
حسینی در این یادداشت، به نظام آموزشی دانشگاه هنرهای اسلامی ایرانی هم اشاره کرد؛ نظامی که قرار است متفاوت از نظام معمولی فعلی و بر پایه تعامل استاد و شاگردی باشد.
وی در توضیح مزایای احیای این نظام گفت: در حوزههای علمیه بنابر یک سنت تاریخی، دروس توسط اساتید موشکافانه و عمیق ارائه میشود. در کنار درس، مباحثه بین طلاب صورت میگیرد و یک ارتباط مداوم بین استاد و شاگرد وجود دارد. شاگردپروری به گونهای است که طلاب، همواره و پرسشگر هستند و اساتید با سعهصدر از مباحث چالشبرانگیز استقبال میکنند. این شیوه، پویایی و نوآوری را به همراه دارد. اینطور نیست که استاد صرفاً یک سری محفوظات و معلومات را یکطرفه منتقل کند و طلاب هم بدون درک کامل، فقط دادههای استاد را به خاطر بسپارند. در عین حال که روشهای جدید و ابزارهای نوین آموزشی را نمیتوان نادیده گرفت و تلفیقی از این دو شیوه میتواند بسیار مفید و مؤثر باشد.
پیام دهکردی و اهمیت کیفیت محوری در دانشگاه
بازیگر نقش مایکل هاشمیان در سریال پربیننده گاندو هم ایجاد دانشگاه هنرهای سنتی استاد فرشچیان را یک حرکت مبارک دانست.
پیام دهکردی که علاوه بر تدریس بازیگری و فن بیان، به تازگی بازی در تئاتر جنایات و مکافات را نیز به پایان رسانده است، کامیابی این اقدام را منوط به رعایت یک شرط دانست: به شرط اینکه نقایصی که پیش از این در برخی زیرساختهای دانشگاه آزاد اسلامی وجود داشت، در این نهاد جدید و در قالبی دیگر تکرار نشود. اگر دغدغه متولیان این دانشگاه در فرایند تدریس هنرهای سنتی به جای کمیتمحوری، کیفیتمحوری باشد قطعاً میتواند برکات بسیار زیادی را برای امروز و فردای هنر این مرز و بوم به ارمغان بیاورد.
دهکردی با اعلام این که نخبگان هنری و فرهنگی اسباب فخر و مباهات آن کشور هستند، گفت: حضور مفاخر هنری و فرهنگی در هر جایی مایه افتخار است، گاهی عکسشان را در نقاط مختلف شهر نصب کرده و اماکن فرهنگی را بهنامشان میکنند؛ باید هم همینطور باشد، چون ما با این اقدام میخواهیم بگوییم از لحاظ هنری در چه جایگاه و ترازی ایستادهایم. میخواهیم هویت فرهنگی و غنای هنری خودمان را به آیندگان و فرزندانمان منتقل کنیم، امیدوارم گسترش پیدا بکند، یعنی ما نام این عزیزان را در فضاهای مختلف بیشتر ببینیم. بیتردید چهرهها و اساتیدی مانند محمود فرشچیان، زندهیاد حمید سمندریان و زندهیاد عزتالله انتظامی از ذخایر فرهنگی ما هستند.
آنچه در بالا آمد تنها بخشی از اظهار نظر هنرمندان درباره تأسیس یک دانشگاه با نام یک استاد پیشکسوت نگارگری ایران زمین و با هدف تربیت هنرمندان متخصص در حوزه هنرهای سنتی است.
نگاه مثبت اهالی فرهنگ و هنر و امیدواریهایی که آنها در زمینه خروجی دانشگاه هنرهای اسلامی ایرانی استاد فرشچیان دارند، بار مسئولیت متولیان این دانشگاه را بیش از پیش سنگینتر میسازد.اهالی هنر هم دغدغه ارتقای سطح کیفی آموزش هنر را دارند و هم نگران بازار کار هنرجویان این دانشگاه هستند. کیفیتمحوری و نیفتادن در دام روزمرگی علمی دغدغه مهم دیگری آنهاست. نکاتی که در آستانه آغاز به کار رسمی فعالیت آموزشی این دانشگاه در سال تحصیلی 99-1398 باید مورد توجه قرار گیرد.
لازم به ذکر است، علاقهمندان به تحصیل در این دانشگاه در مقطع کارشناسی ارشد میتوانند با شماره تماس ۶۶۴۶۱۱۷۳ تماس گرفته و یا به پایگاه اینترنتی دانشگاه هنرهای اسلامی ایرانی استاد محمود فرشچیان مراجعه نمایند.
انتهای پیام/4072/4104/پ
انتهای پیام/