صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۶:۳۷ - ۰۶ مرداد ۱۳۹۸
کاتب در گفتگو با آنا:

قانون رئیس‌جمهور و وزرا را مکلف به ارائه گزارش به مجلس کرده است

رئیس کمیسیون آیین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی گفت: رئیس‌جمهور و هیئت وزیران مکلفند طبق قانون هر ساله گزارش عملکرد خودشان را با شاخص‌ برنامه‌های ارائه شده در ابتدای دوره به مجلس ارائه دهند.
کد خبر : 407450

غلامرضا کاتب در گفتگو با خبرنگار حوزه مجلس گروه سیاسی خبرگزاری آنا، با اشاره به اینکه نمایندگان برای افزایش نظارت و اقتدار مجلس مواد ماده 235، 236 و 237 آیین‌نامه داخلی را اصلاح کردند، اظهار کرد: در اصلاح قانون همه وزرا و شخص رئیس‌جمهور مکلف شدند هر سال گزارشی از عملکرد خودشان را بر اساس شاخص‌هایی که هیئت رئیسه مجلس مشخص می‌کند و برنامه‌هایی که در ابتدای دوره برای گرفتن رأی اعتماد به مجلس ارائه دادند در مردادماه هر سال به مجلس گزارش دهند.


وی با بیان اینکه کمیسیون‌های تخصصی مکلفند گزارش این بررسی را به صحن ارائه دهند، تصریح کرد: وزیر مربوطه می‌تواند از عملکرد خودش دفاع کند و نمایندگان هم نظراتشان را ارائه می‌دهند و بعد رأی‌گیری می‌شود اگر وزیری نسبت به عملکردی که در ابتدای دوره ارائه کرده مجلس را قانع نکرد و رأی منفی از نمایندگان گرفت، مراحل استیضاح وی طی می‌شود.


رئیس کمیسیون آیین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی با اشاره به مخالفت دولت برای حضور در مجلس بیان کرد: این قانون هیچ ابهامی ندارد و در راستای افزایش نظارت مجلس است و سبب می‌شود مردم از میزان اجرای برنامه‌هایی که وزیر در ابتدای دوره به مجلس داده مطلع شوند و ببینند چقدر برنامه‌ها در راستای برنامه‌ توسعه و افق 20 ساله نظام است پیش رفته است.


کاتب با تأکید براینکه یکی از چالش‌های نظام این است که وزرا و رئیس‌جمهور وقتی می‌خواهند از مجلس رأی اعتماد بگیرند ایده‌هایی را بدون توجه به تحقق آن مطرح می‌کنند، گفت: مجلس به آنان می‌گوید وقتی خودتان آمدید برنامه‌ای به مجلس دادید گزارش آن را بیاورید که چقدر این برنامه‌ها عملیاتی شده است.


وی گفت: این اتفاق در راستای شفافیت نظام است و اعتماد مردم به دولت را افزایش می‌دهد و از سوی دیگر سبب افزایش نظارت مجلس می‌شود که یقیناً برای ایجاد تحولات اقتصادی و رشد و بالندگی نظام بسیار مؤثر است.


نماینده مردم گرمسار در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: همواره این انتقاد بر مجلس وارد بود که عمده وظایف نظارتی خود را عمل نمی‌کند و بیشتر در بخش تقنین وقت می‌گذارد بنابراین برای تقویت بخش نظارتی آیین‌نامه داخلی مجلس اصلاح شد.


انتهای پیام/4034/


انتهای پیام/

ارسال نظر