صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
گزارش آنا از تحولات دانشگاه آزاد اسلامی در دومین سالگرد مدیریت جدید(بخش چهارم)

تغییرات زیرساختی در حوزه فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی

6 سال پیش دانشگاه‌ها سال تحصیلی‌شان را طور دیگری آغاز کردند، آن‌ها شور و امید هر سال را نداشتند. تشکل‌ها و اتحادیه‌ها دست از فعالیت برداشته بودند و فضای ناامیدی بین دانشجویان بوجود آمده بود.اما از دوسال پیش ناامیدی و عدم مشارکت دانشجویان دربرنامه‌های فرهنگی به یکی از دغدغه‌های مسئولان جدید آموزش عالی تبدیل شد، تا دوباره نشاط را به دانشگاه‌ها بازگردانند.
کد خبر : 40621

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، مسئولیت معاونت فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی با روی کار آمدن دکتر حمید میرزاده به دکتر طه هاشمی واگذار شد. این تغییر مدیریت، سیاست‌های فرهنگی دانشگاه آزاد را به شکل قابل تاملی تغییر داد و در گام نخست پس از این تغییر، سند توسعه فرهنگی برای اجرای برنامه‌های زیرساختی، بلند مدت و کوتاه مدت در دانشگاه تنظیم و شورایی راهبردی برای اجرای آن‌ها تشکیل شد.


مدیریت جدید حوزه فرهنگ، تغییر فضای دانشگاه و تشویق دانشجویان به مشارکت در امور فرهنگی را اولین هدف خود قرارداد. برای تشکل‌ها و اتحادیه‌ها بخش‌نامه‌های جدیدی ابلاغ و امتیازاتی برای دانشجویان فعال در بخش فرهنگی در نظر گرفته شد.


طبق گفته معاون فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی که پس از اجرای طرح تجمیع 2 مسئولیت حوزه دانشجویی را نیز بر عهده گرفته است، برنامه‌های جدید فرهنگی این دانشگاه را می‌توان به سه دسته تقسیم کرد: برنامه‌های کالبدی، نهادی و رخدادگرا که تمامی بخش‌های دانشگاه را پوشش می‌دهد.


معاونت فرهنگی با دو اداره کل «امور فرهنگی اجتماعی»، «آموزش‌های فرهنگی و اسناد» و سه پژوهشکده «قرآن و عترت»، «مطالعات اجتماعی» و «مطالعات میان فرهنگی» به‌ عنوان جریان تولید فکر و اندیشه در دانشگاه آزاد اسلامی شروع به کار کرد.


خانه‌های فرهنگ و هنر در واحدهای دانشگاه آزاد


خانه‌های «فرهنگ و هنر»، «خانه استاد» و «خانه دانشجو» از طرح‌های کالبدی است که دانشگاه آزاد از ابتدای سال 94 دنبال می‌کند. دراین مراکز فرهنگی که درهر واحد ایجاد می‌شود، استادان و دانشجویان از امکانات فرهنگی دانشگاه استفاده و ایده‌ها و برنامه‌هایشان را در این امکان اجرا می‌کنند.


معاون فرهنگی این دانشگاه هم‌چنین در خبری اعلام کرده « اطلس ساخت ۱۱۰ مسجد در واحدهای دانشگاه آزاد وجود دارد که مقرر شده این مساجد و اماکن فرهنگی در جایی از واحد قرار بگیرد که علاوه بر دانشجویان و اعضای هیئت علمی دانشگاه، مردم هم از این مراکز فرهنگی استفاده کنند.»


طرح ساخت مساجد در دسترس مردم، امتیاز ویژه‌ای برای هر واحد به دنبال دارد. یعنی هر واحدی که این برنامه را اجرا کند از امتیاز ویژه‌ای نسبت به سایر واحدها برخوردار خواهد بود.


برنامه دیگری که چهره این روزهای واحدهای دانشگاه آزاد را تغییر داده، یادمان شهدا است. این مکان‌ها توسط معاونت‌های فرهنگی و عمرانی هر واحد با معماری ایرانی، اسلامی ساخته و یا تعمیر می‌شوند.


هم‌چنین درآمدزایی برای دانشجویان مورد توجه معاونت فرهنگی این دانشگاه قرار گرفته است. طبق برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته، دانشجویان هنرمند دانشگاه آزاد توسط بازار هنر استان تهران می‌توانند آثار خود را به نمایش و فروش بگذارند.


تشویق مدیرانی که از تشکل‌های دانشجویی حمایت می‌کنند


فضای دانشگاه‌ها هیچ‌گاه از نگاه‌های سیاسی دور نبوده است، اما نگاه سیاسی مسئولان دانشگاه گاهی به تفرقه و اختلاف نظر بین دانشجویان دامن زده و یا موجب شده عدالت در استفاده از امکانات رعایت نشود.


در دوره گذشته مدیریتی دانشگاه آزاد، واحدها از پرداختن به کانون‌ها، تشکل‌ها و نشریات دانشجویی پرهیز می‌کردند، روسای واحدها از هیچ تشکلی حمایت نمی‌کردند، که تمام این موارد دانشجویان را نسبت به فعالیت‌های فرهنگی و سیاسی در دانشگاه دل‌سرد کرده بود.

در دوره گذشته مدیریتی دانشگاه آزاد، واحدها از پرداختن به کانون‌ها، تشکل‌ها و نشریات دانشجویی پرهیز می‌کردند، عمده روسای واحدها از هیچ تشکلی حمایت نمی‌کردند، که تمام این موارد دانشجویان را نسبت به فعالیت‌های فرهنگی و سیاسی در دانشگاه دل‌سرد کرده بود.


دانشگاه آزاد اسلامی طی دو سال گذشته برنامه‌های زیادی در این باره اجرا کرده است. معاون فرهنگی این دانشگاه معتقد است، دانشگاه جای تبادل افکار است و باید به تمام عقیده‌ها در چهارچوب قانون اجازه فعالیت داد.


او در یکی از نشست‌های خبری خود عنوان کرد: «دانشگاه آزاد وارد هیچ جریان سیاسی نخواهد شد و شرایط برای بیان تمام عقاید و نظرات سیاسی داخل چارچوب نظام، در دانشگاه یکسان است. حتی اگر برخی مدیران دانشگاه به سمت جناحی گرایش داشته باشند، این موضوع را در برنامه‌های کاری‌شان دخیل نمی‌کنند.»


طه هاشمی هم‌چنین اعلام کرده است: «کرسی‌های آزاداندیشی که مورد تاکید مقام معظم رهبری است، باید با قدرت برگزار شود و دانشجو در فضای علمی و فرهنگی دیدگاه‌های خود را مطرح کند.»


در همین راستا برنامه‌ریزی‌های جدید، معیارهای ارزیابی واحدها را تغییر داده است، امروز هر واحد دانشگاهی در زمینه توسعه و تقویت نهادها نقش بیش‌تری ایفا کند و هر مسئول واحدی بتواند تشکل‌ها، کانون‌ها و نشریات دانشجویی بیشتری راه‌اندازی کند، امتیاز بیشتری برای ارتقا کسب می‌کند و مدیر آن واحد تشویق می‌شود.


همین رویکرد موجب شده، اتحادیه چهارم این دانشگاه به عنوان یک اتحادیه جدید آغاز به کار کند و تشکل‌هایی که فعالیت‌شان متوقف شده از نو کارشان را شروع کنند.


از طرفی با ابلاغ بخش‌نامه جدید دانشگاه آزاد، کلیه نشریات با رویکردهای فرهنگی، اجتماعی، سیاسی، هنری، ادبی، عقیدتی، طنز، ورزشی، انقلاب اسلامی و دفاع مقدس که دارای هویت حقیقی و یا وابسته به نهادهای ترویجی و تبلیغی دانشجویی هستند، مورد حمایت قرار گرفته‌اند.


دانشگاه آزاد اسلامی به عنوان اولین دانشگاه در کشور آیین‌نامه‌ای با جامعیت این بخش‌نامه در جهت تسهیل فعالیت نشریات دانشجویی ابلاغ کرده است، تا این نشریات بتوانند بدون دغدغه‌های مالی و با حمایت مالی معاونت فرهنگی به کار خود ادامه دهند.


ارتقای زندگی اجتماعی در دستور کار معاونت فرهنگی دانشگاه آزاد


همان‌طور که گفته شد، برنامه جامع سومی که دانشگاه آزاد دنبال می‌کند، طرح‌های رخداد گراست. در این طرح به برنامه‌های اجتماعی توجه خاصی شده است.


رفتار شناسی اجتماعی با توجه به اینکه دانشگاه جامعه جوان محسوب می‌شود و در معرض آسیب‌های اجتماعی است از برنامه‌های اصلی معاونت فرهنگی و دانشجویی است.


این در حالی است که تاکنون 16 همایش سبک زندگی درباره این موضوع در کل واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی برگزار شده که از استقبال بی نظیری برخوردار بوده است.


یکی دیگر از مباحث قابل تامل در مورد جامعه جوان دانشگاهی کشور توجه به روحیه دانشجویان است که در جهت بالا رفتن امید و مبارزه با ناهنجاری‌های اجتماعی، معاونت فرهنگی دانشگاه آزاد آن را مورد توجه قرار داده است.


به گفته معاون فرهنگی این دانشگاه؛ دانشجویان در طول تحصیل خود استاد مشاور برای راهنمایی در امور تحصیلی دارند، اما در ارتباط با موضوعات فرهنگی – اجتماعی، روحی و روانی اقدام جدی در داخل دانشگاه صورت نگرفته است، از همین رو استادان دانشگاه آزاد ساعاتی را باید در دانشگاه حضور داشته باشند تا دانشجویان به آن‌ها مراجعه کنند، زیرا گاهی ارتباط دانشجویان با دانشگاه بیشتر از خانواده است و استاد معتمد می‌تواند این خلاء را پر کند.


مراکز مشاوره‌ای برای حضور استادان معتمد و مشاوره به دانشجویان در واحدهای دانشگاه آزاد در حال راه‌اندازی است که در همین جهت به مسائل غیر درسی دانشجویان رسیدگی می‌کند.


قرآن و عترت در دانشگاه آزاد


برگزاری همایش‌های مختلف فرهنگی، هنری و دینی از دیگر فعالیت‌‌هایی است که در دانشگاه آزاد رونق گرفته، همایش حافظ و همایش قرآن و عترت از جمله این فعالیت‌هاست.


مسابقات قرآن و عترت برای شناسایی استعدادهای برتر در شهرهای مختلف توسط دانشگاه آزاد برگزار شد و همایش این مسابقات نیز در واحدهای مختلف دانشگاه صورت گرفته، که ضمن تقدیر از دانشجویان فعال در این زمینه، برنامه‌هایی برای نزدیکی نگاه قرآن به زندگی امروز انجام شده است.


معاونت فرهنگی دانشگاه آزاد علاوه بر اجرای کارگاه‌ها و همایش‌های علمی و فرهنگی به حوزه میراث فرهنگی نیز توجه خاصی نشان داده است.


واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی با برنامه شناسایی و ثبت مفاخر، ملزم شده‌اند، چهره‌های ماندگار فرهنگی استان و شهرستان خود را شناسایی کرده و بعد از جمع‌آوری آثار، اسامی آن‌ها را بعنوان چهره‌های ماندگار ثبت کنند

واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی با برنامه شناسایی و ثبت مفاخر، ملزم شده‌اند چهره‌های ماندگار فرهنگی استان و شهرستان خود را شناسایی کرده و بعد از جمع‌آوری آثار، اسامی آن‌ها را بعنوان چهره‌های ماندگار ثبت کنند.


حمایت‌های رئیس دانشگاه آزاد از برنامه‌های فرهنگی


دکتر حمید میرزاده با رویکردی فرهنگی مدیریت خود را در دانشگاه آزاد اسلامی آغاز کرد. او بودجه معاونت فرهنگی و اجتماعی را به دو برابر افزایش داد تا اجرای برنامه‌ها در این زمینه آسان‌تر شود.


رئیس دانشگاه آزاد با راه‌اندازی شورای راهبردی فرهنگی و اجتماعی از برنامه‌های جامع طه هاشمی در حوزه فرهنگ حمایت کرد و خواست این برنامه‌ها با رویکردی علمی و فرهنگی اجرا شود.


میرزاده توسعه دانشگاه را در گرو توسعه فرهنگی می‌داند از همین رو در تمام زمینه‌ها از فعالیت‌های فرهنگی دانشگاه استقبال کرده و گام‌های موثری نیز برای گسترش این فعالیت‌ها برداشته است.از جمله این موارد می‌توان به امضای تفاهم‌نامه با وزارت فرهنگ و ارشاد و ستاد مبارزه با مواد مخدر اشاره کرد.


او هم‌چنین تاکید خاصی بر فعالیت تشکل‌های دانشجویی دارد و حدود سه ماه پیش نیز با این گروه‌ها دیدار کرده است.


رئیس دانشگاه آزاد در دیدار با اعضای تشکل‌های دانشگاه آزاد ضمن تاکید بر اعتماد دانشگاه به این تشکل‌ها اظهار کرد: «ارزیابی صادقانه و دلسوزانه اعضای تشکل‌ها از روسای واحدها، مدیران و کارکنان برای ما ارزشمند است و می‌تواند به عنوان یک منبع موثق البته با ارائه مستندات مستحکم در تصمیم‌گیری‌ها کمک کند.»


میرزاده با تأکید بر اینکه در دانشگاه غیر از مباحث علمی و آزاداندیشی، بحث‌های اسلامی هم باید مورد توجه جدی قرار گیرد،بیان کرده است: «توجه به کانون‌های فرهنگی و علمی قرآن و عترت، باید یکی از برنامه‌های تشکل‌ها باشد و ارتباط خود را با این کانون‌ها را تقویت کنند.»


دانشگاه آزاد اسلامی که مثل تمام دانشگاه‌های دیگر کشور در دهه گذشته دچار رخوت و ناامیدی شده بود. حالا دو سال است که با برنامه‌های فرهنگی تلاش می‌کند، فضای نشاط و امید را بین دانشجویان گسترش دهد.


توسعه فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی در این دانشگاه، اختصاص بودجه کافی، حمایت رئیس دانشگاه و آموزش مدیران فرهنگی، همگی از جمله مواردی است که دانشگاه آزاد اسلامی را در پیش‌برد اهداف توسعه‌ای خود در حوزه فرهنگ کمک می‌کند.


دانشگاه آزاد اسلامی به عنوان بزرگترین دانشگاه حضوری جهان، به بخش عظیمی از جوانان کشور خدمات آموزشی ارائه می‌دهد که همین موضوع برنامه‌های فرهنگی این دانشگاه را مهم می‌کند.





انتهای پیام/

ارسال نظر