صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۲۱:۱۳ - ۳۰ تير ۱۳۹۸
اعترافات وزیر اسبق انگلیس:

مردم ايران دلايل خوبی دارند تا از «روباه حيله‌گر و استعمارگر» خشمگین باشند

وزیر خارجه اسبق انگلیس در یادداشت خود نوشت: مردم ایران برای عصبانیت از روباه پیر استعمارگر دلایل خوبی دارند و حق دارند انگلیس را روباه استعمارگر بنامند.
کد خبر : 406053

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا از دیلی‌میل، جک استراو در یادداشت خود که در سایت دیلی‌میل منتشرشده است با یادآوری سفر اخیر خود به همراه همسرش به ایران چنین نوشت: به خاطر دارم من و همسرم در 2015 سفر بسیار دل‌نشینی به ایران داشتیم که با وجود اینکه به دلیل فشار مقامات ایرانی چهار روز زودتر از برنامه مجبور به ترک ایران شدم اما همچنان مهمان‌نوازی و خاطرات شیرین آن سفر را به خاطر دارم.


وی در یادداشت خود با اشاره به کتابش که نامش  «کار، کار انگلیسی‌هاست» و در مورد روابط ایران و انگلیس است نوشت: دلایل تنش‌های اخیر در خلیج‌فارس را باید در سابقه تاریخی دو کشور جستجو کرد.


وزیر خارجه اسبق انگلیس در این باره ادامه داده است: مردم ایران بی‌دلیل به ما روباه حیله‌گر استعمارگر نمی‌گویند زیرا ما همیشه از آن‌ها برای رسیدن به ثروت و قدرت سوءاستفاده کرده‌ایم.


استراو ادامه داده است: کشورهای مستعمره ما حداقل جاده، شبکه فاضلاب و خط آهن به دست آوردند، اما وضعیت در ایران کاملاً برعکس بود و بر اساس توافق انگلیس و روسیه هرگونه ساخت خط آهن تا سال‌ها در ایران ممنوع شد.


وی با اشاره به تجاوزات نظامی انگلیس اظهار کرد: همواره با نیرنگ ایران را وادار به انجام خواسته‌هایمان کردیم و اگر لازم بود در این کشور نیرو پیاده کردیم.


وزیر خارجه اسبق انگلیس با اشاره به دخالت این کشور در جریان ملی شدن صنعت نفت خاطر نشان کرد: زمانی که مجلس ایران درصدد ملی کردن صنعت نفت این کشور بود ما به کمک سیا کودتائی علیه محمد مصدق  طراحی و اجرا کردیم.


استراو با اشاره به پیروزی انقلاب اسلامی در 1357 نیز اعتراف کرد: کمک ما به شاه موجب قدرتمندی وی شد و از آنجا که ما و شاه پایگاهی در بین مردم ایران نداشتیم بالاخره شاه در جریان انقلاب آیت‌الله خمینی سرنگون شد و جمهوری اسلامی ایران شکل گرفت.


وی با اشاره به جانب‌داری انگلیس و کشورهای غربی در حمایت از صدام در دوران جنگ تحمیلی ادامه داد: ما در جنگ خون‌باری که در آن میلیون‌ها نفر در دو کشور جان باختند و ایران عملاً تنها بود بیش از هر زمان دیگری مقصر هستیم.


وی با تشریح حمایت صددرصدی انگلیس از گروهک منافقین تصریح کرد: حمایت از این گروه به همراه تحریم علیه ایران هرگز موجب نشد که ایرانیان برای توافق با دنیای غرب التماس کنند و باید بدانید برداشت ما از روحیه ایرانی‌ها غلط است و همه این فشارها به اتحاد بیشتر آن‌ها منجر می‌شود.


وی در پایان یادآور شده است: من طی سه سال بارها با ایرانی‌ها مذاکره کرده‌ام برای همین مطمئن هستم رسیدن به توافق ممکن است ولی توجه به دلایل بالا برای برقراری ارتباط درست ضروری است.


انتهای پیام/4129/


انتهای پیام/

ارسال نظر