صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۱:۱۵ - ۳۱ تير ۱۳۹۸
نمایشگاه الکامپ 2019؛

از رونق دانشگاه‌های دانش‌بنیان تا مشکلات همیشگی الکامپ‌ها

الکامپ با همه فراز و نشیب خود بار دیگر برگزار شد اما این بار نکاتی دارد که باید مورد بررسی قرار بگیرد.
کد خبر : 405893

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، بیست و پنجمین دوره از نمایشگاه الکامپ با شعار «آینده بهتر» از 27 تا 30 تیر در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران برگزار شد.


نمایشگاه الکترونیک، کامپیوتر و تجارت الکترونیک یکی از بزرگ‌ترین رویدادهای فناوری اطلاعات و اقتصاد دیجیتال کشور است که بستر مناسبی را برای عرضه محصولات و ارائه خدمات فراهم می‌کند.  هدف از برگزاری این نمایشگاه ارائه آخرین دستاوردهای کشور در حوزه فناوری اطلاعات و جذب بازارهای منطقه به داخل کشور است.


دانشگاه آزاد اسلامی قزوین پرچم‌دار روبات‌های الکامپ


دانشگاه آزاد اسلامی قزوین که در سالن 6 نمایشگاه الکامپ 2019 قرار داشت، 6 نسخه از آخرین نمونه روبات‌های خود را در این نمایشگاه عرضه کرده است. این روبات‌ها که توسط دانشمندان دانشگاه آزاد اسلامی قزوین و مرکز فناوری نوآوری سین‌تک ساخته شده‌اند از افتخارآفرینان مسابقات جهانی ربوکاپ به شمار می‌روند.


غرفه‌های حاضر در سالن الکامپ ترندز جهت‌گیری‌های آینده تکنولوژی را بررسی می‌کنند و دستاوردها و محصولات حوزه‌های مرتبط را ارائه می‌کنند. دستاوردهای روباتیک نقش کلیدی در آینده تکنولوژی دارند و دانشگاه آزاد اسلامی قزوین نیز به‌خوبی توانسته در این مسیر پیش برود.


 استقبال بالای مردم از محصولات این بخش و علاقه به نحوه کار و کاربردهای روبات‌ها نشان می‌دهد که دید عموم به مخلوقات روباتیک مثبت‌تر از آن چیزی است که تاکنون فکر می‌شده است.


بخشی از محصولات ارائه‌شده در غرفه دانشگاه آزاد اسلامی قزوین با هدف حضور در مسابقات بین‌المللی و برخی دیگر با هدف برطرف کردن نیازهای صنعت ساخته شده‌اند.


سلیمان اسمعیل‌زاده‌ها مدیر ارتباط با صنعت دانشگاه آزاد اسلامی قزوین در گفتگو با خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری آنا گفت: روبات آتشنشان، روبات امدادگر، روبات زیردریایی، روبات انسان‌نما و روبات پرنده 6 نمونه محصولات رباتیک دانشگاه آزاد قزوین هستند که در نمایشگاه الکامپ عرضه شده‌اند.


وی افزود: در کنار دستاوردهای روباتیک، یک سری از محصولات تجاری‌سازی‌شده استارتاپ‌های مستقر در مراکز شتاب‌دهنده سخت‌افزاری و نرم‌افزاری دانشگاه آزاد اسلامی قزوین نیز در این نمایشگاه ارائه شد‌ه‌اند.


اسمعیل‌زاده‌ها بیان کرد: دانشگاه آزاد اسلامی قزوین با هدف حمایت از ایده‌های نرم‌افزاری و سخت‌افزاری دو شتاب‌دهنده ایده‌های نو در حوزه‌ی سخت‌افزاری و نرم‌افزاری را تأسیس کرده تا از ایده‌های نو حمایت کند و ساخت نمومنه‌های اولیه محصول نیز کمک کند.


مدیر مرکز ارتباط با صنعت دانشگاه آزاد اسلامی قزوین مطرح کرد: بدین‌ترتیب بازار محصول شناخته می‌شود، کسب‌وکارهای نوپا آمادگی ورود به بازار را کسب می‌کنند و می‌توانند وارد بازار شوند.


وی با اشاره به اینکه این دو شتاب‌دهنده فعالیت خود را آغاز کرده‌اند، افزود: شتاب‌دهنده نرم‌افزاری چهار دوره را سپری کرده و حدود 30 استارت‌آپ در آن مستقر هستند. شتاب دهنده سخت‌افزاری در دوره اولیه قرار دارد.



فعالیت مرکز تحقیقات امنیت سایبری دانشگاه آزاد اسلامی در حوزه بلاک‌چین


 مرکز تحقیقات امنیت سایبری دانشگاه آزاد اسلامی که ارائه‌دهنده خدمات تخصصی در حوزه‌هایی مانند بلاک‌چین و دفاتر کل توزیع‌شده، اینترنت اشیا، تحلیل شبکه‌های اجتماعی، تحلیل کلان داده، تست نفوذ و تحلیل آسیب‌پذیری و فناوری‌های نوین است، از استارت‌آپ‌ها، پایان‌نامه‌های کاربردی و ایده‌ها و طرح‌های نوآورانه حمایت می‌کند.


حمایت از ایده‌های نو، تحقیقات کاربردی، ایده‌هایی که توانایی حل مشکلات کشور را دارند و می‌توانند در جامعه ایجاد ارزش کنند جزء برنامه‌های اصلی مرکز تحقیقات امنیت سایبری است. این مرکز از ایده‌های نوین در قالب پایان‌نامه کارشناسی ارشد و دکتری نیز حمایت می‌کند تا به مرحله تبدیل به استارت‌آپ، تولید و ارائه به محصول به جامعه برسند.


ابراهیم مهدی‌پور  رئیس مرکز تحقیقات و امنیت سایبری واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی در گفتگو با خبرنگار آنا گفت: حمایت‌های این مرکز شامل منتورینگ، مهارت‌آموزی، آموزش‌های تخصصی، اختصاص فضای فیزیکی و ارتباط با سرمایه‌گذاران می‌شود.


الکامپ تا رسیدن به کیفیت عالی راه درازی در پیش دارد


با وجود این که بیست و چهار دوره از برگزاری نمایشگاه الکترونیک، کامپیوتر و تجارت الکترونیک می‌گذرد و مسئولان باید تا حدی قلق کار دستشان آمده باشد اما دوره بیست و پنجم این نمایشگاه اشکالات و نقص‌هایی دارد که ذوق بازدیدکننده را از همان ابتدا کور می‌کند.


یکی از این مشکلات نبود یک نقشه با جزئیات کامل است تا محل استقرار هر غرفه را نشان دهد. باتوجه به گستردگی نمایشگاه و تعداد بالای شرکت‌های دانش‌بنیان، استارت‌آپ‌ها، پارک‌های علم و فناوری و... این امر می‌توانست به بسیاری از بازدیدکنندگان کمک کند و مانع از سردرگمی و گمراهی آنها شود.


پیشروی به سوی پیشرفت به زور


البته مسئولان برگزاری الکامپ می‌توانستند این مشکل را به روش‌های دیگر هم رفع کنند، مانند مسئول کردن افرادی در سالن‌ها که بتوانند بازدیدکنندگان را به‌درستی راهنمایی کنند و مسیر درست را نشان دهند.


 در عوض در هر سالن افرادی در نقش اطلاعات جلوی درهای ورودی و خروجی قرار داشتند که در جواب به پرسشی ساده مانند آیا غرفه ایکس در این سالن قرار دارند یا خیر، می‌گفتند که اطلاعی ندارند اما اگر گوشی اندرویدی دارید، می‌توانند اپلیکیشن نمایشگاه را روی آن نصب کنند تا تمام اطلاعات موقعیتی نمایشگاه را روی گوشی داشته باشید.


اگر هم که گوشی هوشمند ندارید یا گوشی شما iOS است، چاره‌ای به جز گشتن تک تک سالن‌ها و غرفه‌ها ندارید.


یکی دیگر از اشکلاتی که بیست و پنجمین نمایشگاه الکامپ وارد است، عدم هماهنگی در استقرار غرفه‌های مرتبط در کنار هم بود. اگر همه دانشگاه‌ها، پارک‌های علم و فناوری یا شرکت‌های دانش‌بنیان در یک سالن قرار می‌گرفتند، شاید بازدیدکنندگان راحت‌تر می‌توانستند غرفه‌های مورد نظر خود را پیدا کنند و لازم نبود که برای سر زدن به چند غرفه کل نمایشگاه بین‌المللی تهران را زیر پا بگذارنند.


در کنار مشکلات جدیدی که در نمایشگاه الکامپ 2019 به چشم می‌خورد، مشکل نوستالژیک ناهمواری مسیر به شکل طبیعی و غیرطبیعی همچنان وجود داشت. از چاله و چوله‌های دوست داشتنی نمایشگاه بین‌المللی گرفته تا سیم‌ها و شلنگ‌هایی که در میان راه کشیده و حتی برخی اوقات به حال خود رها شده بودند، باعث سکندری خوردن بازدیدکنندگان و عابران می‌شد.


حالا که زمزمه‌هایی برای برگزاری نمایشگاه الکامپ  بعدی به شهر آفتاب وجود دارد، امید می‌رود بخشی از این مشکلات عبور و مروری حل شود.


کلاب برندهای نام‌دار و پرزرق‌ و برق


به جرئت می‌توان گفت که سالن هشت و 9 نمایشگاه بین‌المللی لاکچری‌ترین سالن نمایشگاه الکامپ 2019 بود. برندهای معتبر و معروفی از جمله ایرانسل، فیدیبو و دیجی‌کالا با غرفه‌های بزرگ و دکوراسیون‌های مجلل در این سالن جا خوش کرده بودند. البته ایرانسل تقریباً در هر سالن یک غرفه نه چندان کوچک داشت و خدمات و سرویسهای اینترنتی خود را که تقریباً نیمی از جمعیت ایران با آنها آشنایی دارند، تبلیغ می‌کرد.



در این که ایرانسل یکی از بزرگ‌ترین اپراتورهای کشور است، حرفی نیست. سؤال اینجاست که نمایشگاه‌های مانند الکامپ فرصتی برای معرفی شرکت‌های دانش‌بنیان و استارت‌آپ‌های کمتر شناخته شده به شمار می‌روند. بنابراین بهتر نبود که این غول ارتباطات میدان را کمی برای کسب‌وکارهای نوپا خالی‌تر می‌کرد؟


این کمپانی علاوه‌بر تمام پیام‌های تبلیغاتی که برای کاربرانش می‌فرستد، پلت‌فرم‌های بزرگی مانند تلویزیون ملی را برای تبلیغ در اختیار دارد. در حالی که اکثر استارت‌آپ و شرکت‌های دانش‌بنیان بودجه‌ کمی برای تأمین هزینه‌های اولیه دارند و تنها فرصت تبلیغات و معرفی به عموم مردم را در این نمایشگاه‌هایی همچون الکامپ می‌بینند.


الکامپ گوش به زنگ صدای مشتریان باشد


بسیاری از  شرکت‌ها و  سازمان‌هایی که در الکامپ 2019 غرفه داشتند و محصولات و خدمات خود را به این نمایشگاه آورده بودند، به زمان‌بندی نامناسب آن اعتراض داشتند. این نمایشگاه صبح روز بیست و هفتم تیر یعنی روز پنجشنبه هفته گذشته آغاز به کار کرد، بنابراین دو روز ابتدایی آن به روزهای تعطیل شرکت‌ها و سازمان‌ها افتاد.


بسیاری از غرفه‌داران در بخش شرکت‌ها، از خلوت بودن و نبود مشتری خاص در دو روز ابتدایی الکامپ ناراحت بودند. البته بسیاری هم از بهبود میزان بازدیدکنندگان نسبت به دوره قبل خبر دادند. با این حال بهتر است که مسئولان الکامپ، نمایشگاه سال بعد را طوری برنامه‌ریزی کنند که به روزهای آخر هفته نخورد.


الکام‌استارز و الکام گیمز


به گفته محمدباقر اثنی‌عشری، رئیس سازمان نظام صنفی رایانه‌‌ای کشور، بیش از 65 درصد از فضای نمایشگاه الکامپ به کسب‌وکارهای مختلف این حوزه اختصاص داده شده بود.


الکام‌استارز رویداد مخصوص استارت‌آپ‌هاست که چهارمین دوره آن در کنار الکامپ 98 برگزار شد تا استارت‌آپ‌های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات فرصتی برای عرضه محصولات و خدمات و جذب سرمایه‌گذار داشته باشند.


الکام ترندز نیز برای نخستین بار و با هدف تشویق و ترویج کسب‌وکارهای فعال در حوزه فناوری‌های روز از جمله بلاک‌چین، اینترنت اشیا و هوش مصنوعی در حاشیه الکامپ 98 برگزار شد. الکام گیمز نیز با هدف تولید بازی‌های ایرانی یکی دیگر از رویدادهایی بود که در کنار الکامپ 98 برگزار شد.


انتهای پیام/4107/4021/


انتهای پیام/

ارسال نظر