رستمی- جلسه معاونت پژوهشی- قسمت دوم //////////
از دقیقه 22:11 به بعد
تقویت ساختار، تقویت نهادههایی که برای حمایت از گروه معارف هست مثل کمیته معارف که یک مقداری فعال نبوده در سالهای اخیر به دلیل عدم همراهی دستگاههای مرتبط و قطعاً جزء تلاشهای حاج آقا عیسیزاده و دوستانشان فعال کردن کمیتههای معارف وزارتی برای ایجاد تسهیل و حمایت از گروههای معارف. اصلاح وضعیت ارتقای اساتید معارف. ما میفهمیم، دوستان شما در ستاد این مسئله را درک کردهاند که ما مواجه هستیم با دوستان عزیزی از گروههای معارف که کلاسهای عمومی که دانشجو عملاً تعلق به استاد ندارد را، کلاسهای سیال را به آنها میدهند در دانشکدههای مختلف، معمولاً مقطع ارشد و دکتری دانشجو ندارند و در رقابت با استادهایی که متقابلاً با این وضعیت قرارشان میدهند و همینجوری ارزیابیشان میکنند، خب این غلط است. طرف رفت یک روستایی، قدیمها خب کسی بیرون نمیماند، کسی در را باز نکرد برایش، سرما، زمستان و یخبندانی بود شاید سمت آذربایجان شوروی، در زد، کسی در را باز نکرد، یکدفعه یک گله سگ به او حمله کردند، خم شد یک سنگ بردارد، سنگها روی زمین یخ زده بودند، گفت بد مردمی هستید، سنگها را بستهاید و سگها را وانهادهاید. حالا در فضایی که دارد میبینید که آن سنگی که باید وسیله دفاعی و ابزار دفاعی باشد را از ما میگیرند و حمله هم میکنند. ما وظیفه داریم که آن بخشهایی که حمایت از گروههای معارف است در حوزه سیاستی انجام دهیم. بحث ارتقا همینجوری است. شما را در یک رقابتی، دست و پایت را میبندند میگویند برو شنا کن، رقابت کن با دیگران، خب قطعاً ناجوانمردانه است. اصلاح آییننامه ارتقا متناسب با گروههای معارف و وظایف و فرصتهایشان. این جزء مسیری است که در پیش گرفته و قطعاً هم پیش خواهیم رفت، ضمن اینکه در همین فضا هم آن تلاشهای اساتید پژوهشگر حتماً مورد لحاظ قرار میگیرد. این به این معنا نیست که بگوییم آقا نه، استاد ما نیاز نیست پژوهشگر باشد. قطعاً پژوهش صخره در آموزش را خواهد آورد، عمق در محتوا را خواهد آورد. اینها یک بحثی است. ولی در نظام ارزشگذاری، رتبهبندی و ارتقا، فرصتها را باید ملاحظه کرد و بر اساس آن باید ارزیابی انجام داد. در بحثهای ستادی، آن حوزههای حمایتی را قطعاً حمایت از گروههای معارف و تقویت گروههای معارف باید اتفاق بیفتد. اینها بخشیاش به عهده شماست. اینهایی که دارم عرض میکنم، گفتگوی در حقیقت شماها از یک طرف ستادید از یک طرف صف. یعنی نماینده ستاد هستید در صف و نماینده صف هستید در ستاد. آن ابعادی را که در وظایف ستادی هست، بخشیاش هم به عهده شماها هست. این است که میگوییم تقویت گروههای معارف. الحمدلله همه شما عزیزان چهرههای وزینی در استان و دانشگاههای خودتان هستید. حمایت از گروههای معارف و شأن گروههای معارف. نباید افراد غیر ذیصلاح با ورود به مدیریت گروه، خارج از روند و فرآیندی که به صورت قانونی تعریف شده، ورود به عرصه تدریس خارج از روالی که شماها برای مجوز تدریس ارائه میدهید اتفاق بیفتد، این نظارتش با شماست. محدودیتهای شما از نظر امکانات و بههرحال حمایتهای لجستیکی که باید صورت بگیرد را میدانیم، یعنی آنها بحثهایی است که قاعدتاً 2600 گلایهاش را بکند و ؟؟؟ پیگیریهایش را دارد ولی آن وظایف را باید یادمان باشد. از آن طرف در فضای کف میدان هم، استاد معارف وظیفه سنگینی دارد. یعنی آن رعایت قواعدی که برای اثرگذاری دروس معارف است. این قواعد هم قواعد آموزشی است. تعداد کلاسهایی که باید تشکیل شود، نظم در کلاسها، تسلط استاد بر مباحث، جامعیتی که استاد باید داشته باشد تا محتواهایی که باید به درستی انتخاب شود، رویکردی که دوستان ما در نهاد دارند و قطعاً منبعث از نظری بوده که در بدنه و در صف یا در کف دانشگاهها بوده و انتظاراتی که هست، رسیدن به نقطه ضرورت تحول در دروس معارف بهخصوص در محتوا، متن و شیوه ارائه است. این نه ناشی از غیرمفید بودن محتوا و متنی است که بوده، ناشی از تغییراتی است که دائماً در مخاطبان ما دارد اتفاق میافتد و متناسب با اهداف دروس ما باید خودمان را بهروزرسانی کنیم. اگر مسئله تغییر کرد، آقای قرائتی خیلی این مثال را میزد، طرف میرود توی خوابگاه پسرانه، از اول احکام میگوید، میرسد به مسائل خاص فرضاً خانمها و آنها را هم میگوید، خب آن شخص مسئله را تشخیص نداده. البته آن مسئله، مسئله است، احکام دین است و مخاطب هم دارد ولی اینها مخاطبش نبودند. سؤال این است، آیا در این جریان سریع تغییر نسلی و جریان عمیق ترویج شبهات، مسائل مخاطبان ما تغییر کرده یا خیر؟ ما چه مقدار از مسائلی را که باید برای دانشجو در قالب دروس معارف بیان کنیم، پایهای است که متناسب با تغییرات موقعیت و فصل و زمان و مکان و جنسیت و رشته تغییر نخواهد کرد، چه مقدارش نیاز به تغییر دارد، متناسب با این اقتضائات و چه برنامهای برای این دارید. متناسبسازی دروس، بهروزرسانی محتواها، فاخر کردن محتواها، ورود مسائل جدید، حضرت آقا یک مأموریت جدید بهنام گام دوم برای جوانهایی که مخاطب من و شما هستند و سر کلاسهای ما نشستهاند، رهبر حکیم انقلاب این را مأموریت جوانان دانسته، آیا دروس معارف نسبت به این رویکرد و مأموریتی که حضرت آقا اعلام کرده، وظیفهای دارند؟ خودبهخود اگر احساس وظیفهای بکنند، این باید در محتواها دیده شود. در متن باید دیده شود. چارهای نداریم، به دلیل سرعت تغییرات، به دلیل اینکه دروس معارف تنها پاسخگو هستند، من به رؤسای دانشگاهها عرض کردم، گفتم ما در دانشگاه بوعلیسینا موقعی که مسئولیتی داشتیم، ضریب تدریس در دروس معارف را یکونیم کردیم. یکونیم برابر سایر دروس بود. رئیس دانشگاه هم دفاع میکرد از این. به این دلیل که میگفت و به این باور رسیده بودیم که سختی که در دروس معارف است، در دروس دیگر نیست. مدرس معارف غیر از آموزش محتوایی که باید ارائه بدهد، پاسخگوی شبهات، گرفتاریها، ناکارآمدیهایی که در مسئولان دانشگاه و مسئولان کشور، هر کسی کاری انجام میدهد، استاد معارف باید پاسخگو باشد. مشاور این دانشجو هستند در گرفتاریهای ذهنی و شخصی و روانی خودش، همه این مسئولیتها به دوش استاد معارف است و این مسئولیتها هم کمکاریهای دیگران، پرکاری برای شما میآورد، هم حساسیت بههرحال موقفی که در آن قرار دارید، ایجاب میکند که این بهروزرسانیها در قالبهای مختلف، هم در متن و محتوا، هم در شیوههای تدریس، معارفافزاییهایی که باید اتفاق بیفتد، هم شما عزیزان پیشنهاد بیاورید برای ستاد، هم دوستان ستاد برنامهریزی کنند، توافقزی که با وزارت بهداشت انجام شده بود توافق خوبی بود که بههرحال مسئولیت تأمین هزینههای دورههای مهارتافزایی اساتید را پذیرفته بودند. اینها با قوت ادامه پیدا کند، قانونهای جدید هم پیدا کند. در هر صورت همه این گفتگو از این باب بود که من یادآوری کنم به محضر عزیزان که به حساسیت کار، به بزرگی مسئولیتی را که دارید ما اذعان داریم و وظیفه خودمان میدانیم که از این مهمترین سنگر انقلاب اسلامی در دانشگاهها و در آموزش دانشگاهها و مهمترین و بهترین فرصت نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در فضاهای دانشگاهی هم دفاع و حمایت کنیم و هم ارتقا ببخشیم و همه این عرایضم یک خداقوتی است به محضر شما عزیزان. إنشاءالله که خداوند تدریستان، تلاشتان، فعالیتهای دانشگاهیتان، همه اینها را برکت، ثواب، ذخیره و جزء اعمال صالح مقبول نزد خودش قرار دهد و به همه شما سلامتی روزافزون عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد(ص) و آل محمد(ص).
انتهای پیام/