تجربه وزارت دفاع به کمک خودروسازی میآید؟
گروه سیاسی خبرگزاری آنا، سعید امینی؛ امیر سرتیپ امیر حاتمی در جلسه روز گذشته خود با اعضای کمیسیون امنیت ملی از اعلام آمادگی وزارتخانه تحت امرش برای کمک به شرکتهای خودروسازی با هدف بهبود وضعیت این صنعت در کشور خبر داد.
وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در حاشیه این جلسه در جمع خبرنگاران گفته «وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح به وزارت صنعت، معدن و تجارت در زمینه همکاری و مساعدت در بخش خودروسازی اعلام آمادگی کرده است و اگر خارجیها برای همکاری در این بخش از کشور ما رفتند صنایع دفاعی کشور از فناوری و علم و دانش خوبی برخوردار است و ما آماده هستیم در بخش خودروسازی هرجا که نیاز به فناوری در این صنعت وجود داشته باشد با وزارت صنعت همکاری کنیم. خوشبختانه امروز ارتباط و اتصال خوبی میان وزارت دفاع و صنعت برقرار شده است و بخش قابل توجهی که قبلاً توسط خارجیها تأمین میشد امروز در اختیار خودمان است و آن را در اختیار خودروسازان قرار میدهیم».
نباید به دیده تردید نگریست!
ورود شرکتهای تولیدکننده تجهیزات نظامی به حوزه صنعت خودروسازی امری رایج در جهان است و نباید با دیده تردید به آن نگریست، بلکه با کمی بررسی و جستجوی ساده میان دادههای اطلاعاتی که به راحتی در دسترس هستند، میتوان به این نتیجه پی بُرد که مدتهاست شرکتهای بزرگ تولیدکننده تجهیزات حمل و نقل نظامی به صنعت خودروسازی هم ورود پیدا کردهاند و فقط این موضوع در کشور ما مغفول مانده است.
شرکتهایی مانند کاماز(KAMAZ) روسیه و رولز-رویس (Rolls-Royce) انگلیسی ازجمله شرکتهایی هستند که مدتهاست علاوه بر تولید صنایع حمل و نقل نظامی به صنعت خودروسازی سبک و سنگین ورود داشتهاند و تولیدات خوب و باکیفیتی را به بازار اراده کردهاند.
از آنجاکه تحریمهای آمریکا علیه مردم ایران مانع سرمایهگذاری شرکتهای بزرگ خودروسازی جهان در کشورمان شده و حتی در بیشتر اوقات ورود قطعات مورد نیاز خودروسازان را با مشکل مواجه ساخته، استفاده از تجارب صنعتگران عرصه تولید خودروی نظامی میتواند مفید و راهگشا باشد. البته بدعهدی برخی از شرکتهای خودروساز مانند؛ پژو و رنو فرانسه سابق بسیار زیادی دارد. آنها در اوج تحریمهای سال 91 و 97 آمریکا علیه ایران با خروج از کشورمان نوعی گروگشی در قبال جمهوری اسلامی انجام دادند.
هزینههای گزافی که هدر رفت!
متأسفانه صنعت خودروسازی داخلی علیرغم هزینههای گزافی که برای آن صرف شده، نتوانسته به پیشرفت مورد انتظار دست یابد و به جای نبوغ و تازگی در این صنعت، شاهد عرضه خودروهای کپیشده از روی مدلهای خارجی و یا خودروهای مونتاژشده هستیم، اما در مقابل صنایع خودروسازی نظامی کشورمان با وجود شدیدترین تحریمها در کنار کمترین هزینه، به تولید خودروهای مدرن و متناسب با نیازهای دفاعی مبادرت ورزیده و دستاوردهای خوبی را در این حوزه به نمایش گذاشتهاند.
از آنجاییکه متخصصان صنایع دفاعی در این 40 سال تحولی شگرف را در حوزههای دفاعی ایجاد کردهاند و کشورمان را به تولیدات و محصولات خارجی بینیاز ساختهاند، توانایی ایران را دارند که پا را فراتر بگذارند و به صنعت خودروسازی البته با نداشتن نگاه تجاری بلکه فقط با لحاظ کردن نگاه یاریرسانی و انتقال فناوری که در اظهارات وزیر دفاع به آن اشاره شده، ورود پیدا کنند تا مفید واقع شوند.
بر همین اساس؛ مروری به ساخت نفربرهای زرهی و خودروهای نظامی از سوی نیروهای مسلح ایران میاندازیم.
نفربر زرهی «امرپ طوفان»
«امرپ طوفان» نفربر پیشرفته و مدرن زرهی است که توسط وزارت دفاع کشورمان ساخته شده است. این خودور با ارتفاع سه متر و وزن ۱۴ تُن میتواند برابر گلولههایی با کالیبر ۵۱*۷,۶۲، انفجار هشت کیلو TNT زیر بدنه و انفجار گلوله ۱۵۵ میلیمتری در فاصله تقریبی ۶۰ متری مقاومت کند.
همچنین ظرفیت حمل ۱۲ نفر را داشته و با چرخهای پنچر تا ۵۰ کیلومتر قابلیت حرکت دارد. وزارت دفاع در ساخت این خودرو از یک موتور ۳۶۰ اسب بخاری استفاده کرده و با این قدرت، از سرعت حداکثر ۱۰۰ کیلومتر در ساعت بهره میگیرد و لازم به ذکر است عبور از رودخانهها و آبها با عمق ۱/۵ متر را باید به این ویژگیها افزود.
در کنار ویژگیهای «امرپ طوفان» باید به قابلیت تجهیز این خودرو به مسلسل سنگین با کالیبر ۱۲/۷ اشاره کرد و اینکه چنین خودروی زرهی میتواند در محافظت از جان رزمندگان و مرزبانان میهن اسلامیمان مفید واقع شود.
خودروی تشریفات و تاکتیکی ارس
خودروی ارس یک خودروی تاکتیکی و فرماندهی است که با توان 133 اسب بخار با دو کابین یکپارچه به خودروی حامل فرماندهان، خودروی هجومی، خودروی پشت خاکریز و نیز خودروی مخصوص مناطق صعبالعبور شهری شهرت دارد. قابلیت زرهی، پوشش تلفیقی، گرمکن گازوئیلی و محافظ پشت سر از دیگر امکانات آن است.
سنگینوزن نینوا
نینوا در زمره خودروهای سنگین به شمار میرود که از قدرت موتور 240 اسب بخار بهرهمند است.
این خودرو قابلیت حمل پنج تُن بار در جاده، 2/5 تُن بار در شرایط تاکتیکی را داراست و نیز قادر است در مناطق صعبالعبور، کوهستانی، ناهموار، دشت، بیابان، کویر و رودخانههای کمعمق با سهولت حرکت کند.
خودروی سپهر
سپهر یک خودروی تاکتیکی است و با وزن 4/3 تُن قابلیت حمل 10 نفر نیروی نظامی و حمل 1/5 تُن بار و تجهیزات را داراست. همچنین این خودرو توانایی عبور از مناطق صعبالعبور کوهستانی، دشت، بیابان، کویر، رودخانههای کمعمق را دارد.
این خودرو به زرهی مخصوص عملیاتهای کماندویی مشهور بوده که از تعادل بسیار بالا در سطوح ناهموار بهره میبرد.
پژو 301؛ نخستین همکاری مشترک
در پایان این گزارش باید این را هم اضافه کرد که در روزهای اخیر خبر ساخت خودروی پژو 301 با همکاری صنایع نظامی رسانهای شده و در این رابطه مازیار بیگلو دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعههای خودروسازی از تولید قالبهای موردنیاز برای ساخت قطعات پژو 301 با همکاری صنایع نظامی و دفاعی خبر داده است.
شاید بتوان گفت که پژو 301 نخستین همکاری مشترک میان شرکتهای خودروسازی داخلی و صنایع نظامی است و باید منتظر بود و دید که آیا این همکاری مشترک به نتیجه مطلوب و مورد انتظار مصرفکنندگان که سالهاست انتظار تولید خودروی باکیفیت داخلی را میکشند، منجر میشود؟ البته دورنمای این همکاری نویددهنده این است که میتواند صنعت خودروسازی کشور را از شرایط کنونی نجات دهد.
انتهای پیام/4079/4082/
انتهای پیام/