صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۰۹:۴۸ - ۰۴ مهر ۱۳۹۴

سولانا: حل پرونده سوریه بدون ایران ممکن نیست/موسویان: با شنیدن خبر توافق هم خوشحال شدم هم ناراحت

نشست هسته‌ای مادرید در مرکر اقتصاد جهانی و ژیوپولتیک دانشگاه مادرید با حضور خاویر سولانا مسئول پیشین سیاست‌خارجی اتحادیه اروپا و حسین موسویان سخنگوی پیشین مذاکره‌کنندگان هسته‌ای ایران برگزار شد.
کد خبر : 40460

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا، خاویر سولانا مسئول پیشین سیاست‌خارجی اتحادیه اروپا طی سخنرانی در این نشست گفت: توافق هسته‌ای ایران و قدرت‌های بزرگ مهم‌ترین خبر سال ۲۰۱۵ است. طی این توافق ایران با آزادی از قید تحریم‌ها در موقعیتی قرار می‌گیرد که بتواند نقش سازنده و تعیین‌کننده‌ای در منطقه ایفا کند.


او ادامه داد: مهم‌ترین معنی توافق هسته‌ای این است که قدرت‌های جهانی پذیرفته‌اند که ایران یک قدرت منطقه‌ای است، حقوقی دارد، نقش و جایگاهی دارد و باید با ایران وارد گفت‌وگو و همکاری شد.


سولانا در ادامه به نقش ایران و عربستان اشاره و اظهار کرد: این کشورها دو قدرتی هستند که باید برای حل بحران‌های جاری منطقه مذاکره و همکاری کنند. بدون مذاکره و همکاری ایران و عربستان، بحران‌های جاری منطقه حل نخواهد شد.


سولانا با اشاره به بحران سوریه تاکید کرد: کنفرانس‌های ژنو ۱ و ۲ در مورد سوریه شکست خورده و همه فهمیده‌اند که بدون ایران و بشار اسد، نمی‌توان مسئله سوریه را حل کرد. اکنون ایران باید نقش سازنده خود برای حل بحران سوریه را ایفا کند.



این مقام پیشین اتحادیه اروپا در بخش دیگر سخنرانی خود یادآور شد: قدرت‌های جهانی به تعهدات خود در مورد عاری‌سازی خاورمیانه عمل نمی‌کنند. دنیا باید برای عاری‌سازی منطقه خاورمیانه از سلاح‌های کشتار جمعی اقدام جدی کند و پاکستان را هم فراموش نکند.


او همچنین تاکید کرد: اروپا باید نفش فعال‌تری برای تحقق پروسه صلح فلسطین و اسرائیل ایفا کند.


در ادامه، سید حسین موسویان در نشست هسته‌ای مادرید گفت: ایران قبل از توافق هسته‌ای هم برای همکاری در حل بحران سوریه آماده بود. ایران برای حضور در کنفرانس‌های ژنو ۱ و ۲ اعلام آمادگی کرد اما آمریکا تحت فشار عربستان مانع شد.


او ادامه داد: ایران تحت هیچ شرایطی نخواهد پذیرفت که گروه‌های افراطی تروریست-تکفیری-وهابی بر سوریه یا منطقه مسلط شوند.


این دیپلمات پیشین هسته‌ای کشورمان توضیح داد: ایران موافق حل بحران‌های سوریه، یمن و بحرین براساس انتخاباتی آزاد و رای اکثریت، حفظ تمامیت ارضی، حذف تروریست‌ها، تامین حقوق اقلیت‌ها و مشارکت همه گروه‌ها در قدرت است.


موسویان با بیان اینکه نتانیاهو مشکل پروسه صلح در خاورمیانه است و نه ایران، اضافه کرد: دولت اوباما با تمام ظرفیت برای حل پروسه صلح بر اساس تشکیل دو دولت فلسطین و اسرائیل وارد عمل شد و اکثر کشورهای جهان نیز همراه بودند اما لابی صهیونیست و نتانیاهو به محض مشاهده جدیت آمریکا در ختم پروسه صلح و حل مساله هسته‌ای ایران، وارد پروسه تغییرحکومت در آمریکا و ساقط کردن اوباما شدند.



معاون پیشین سیاست‌خارجی دبیر خانه شورای امنیت‌ملی ایران تاکید کرد: از دید آمریکا و همه قدرت‌های جهانی، توافق هسته‌ای تمام راه‌های ساخت بمب هسته‌ای را بسته است. این ادعای درستی است اما اگر این قدرت‌ها در مورد عاری‌سازی خاورمیانه از سلاح هسته‌ای صادق هستند، اصول توافق هسته‌ای با ایران را در کل خاورمیانه اجرا کنند تا خاورمیانه عاری از سلاح هسته‌ای تحقق یابد.


او ادامه داد: مشکل ایران با آمریکا و غرب رفتار دوگانه و غیر صادقانه است. برای مثال اوباما در ۲۰۰۹ در پراگ خواستار جهان بدون سلاح هسته‌ای شد. دوسال بعد هم تصویب کرد که ۱۰۰۰ میلیارد دلار برای بازسازی و نوسازی سلاح‌های و تجهیزات آرسنال (انبار تسلیحات) هسته‌ای آمریکا در ۳۰ سال آینده هزینه کند. ایران کدام را بپذیرد، ادعای جهان عاری از سلاح هسته‌ای یا بودجه ۱۰۰۰ میلیاردی برای توسعه نوسازی آرسنال هسته‌ای در آمریکا؟


استاد دانشگاه پرینستون آمریکا یادآور شد: وقتی من خبر توافق هسته‌ای را شنیدم هم خوشحال شدم و هم ناراحت. خوشحال شدم از اینکه دیپلماسی پیروز و خطر یک جنگ جدید در خاورمیانه مرتفع شد. ناراحت شدم برای اینکه همین چهارچوب را ما در سال ۲۰۰۵ (بهار ۱۳۸۵) پیشنهاد کردیم که به‌خاطر لجاجت آمریکا در مخالفت با حق غنی‌سازی ایران شکست خورد و ۱۰ سال زمان بیهوده از دست رفت. در این ۱۰ سال هم سهم ۵۰% اروپا در اقتصاد ایران به‌خاطر همراهی با آمریکا در تحریم‌ها به ۱۵% کاهش یافت.


انتهای پیام/

ارسال نظر