صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۰:۴۲ - ۲۲ تير ۱۳۹۸

شهرداری‌ تهران نظاره‌گر رقص تاکسی‌های اینترنتی با ساز دولت

براساس قانون توسعه حمل و نقل، مدیریت حمل و نقل در شهرها بر عهده شهرداری است و تاکسی‌های اینترنتی باید تحت نظارت شهرداری قرار بگیرند ولی به‌نظر این تاکسی‌ها قصد پذیرش آن را ندارند.
کد خبر : 404060

به گزارش خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی خبرگزاری آنا، تراکم جمعیت در شهرها، تمرکز امکانات و مراکز اداری و خدماتی باعث شده موضوع حمل و نقل در کلان‌شهرها تبدیل به یکی از مهم‌ترین معضلات برای مجموعه مدیریت شهری تبدیل شود.


کارشناسان و صاحب‌نظران این حوزه راه‌‌حل‌های مختلفی را برای مرتفع کردن این مشکل ارائه دادند که از آن جمله می‌توان به کاهش استفاده از خودرو شخصی در قالب طرح‌هایی همچون طرح ترافیک اشاره کرد. البته پیاده‌سازی چنین محدودیت‌هایی برای شهروندان نیازمند فراهم کردن زیرساخت‌هایی برای توسعه حمل و نقل عمومی است.


از سوی دیگر یکی از راهکارهای قابل توجه که در بحث حمل و نقل عمومی به تشویق مردم به کاهش سفرهای شهری با خودروهای شخصی منجر شده استفاده از اینترنت و فناوری‌های ارتباطی و اطلاعاتی در این حوزه است و در نتیجه آن تاکسی‌های اینترنتی را به‌عنوان یک مُد جدید حمل و نقل مطرح کرده است.


اما این شیوه جدید حمل و نقل شهری به‌واسطه ماهیت نو و فعالیت به‌دور از ساختارهای فیزیکی و بروکراتیک نظارت چندانی از سوی دستگاه‌های نظارتی بر آن وجود ندارد و همین موضوع موجب بروز نگرانی‌هایی برای متولیان حوزه مدیریت شهری شده است.


در این میان محسن پورسید آقایی معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران بر این باور است که براساس ماده 9 قانون توسعه حمل و نقل، مدیریت حمل و نقل و بار در شهرها بر عهده شهرداری است اما تاکسی‌های اینترنتی نظارت شهرداری را نمی‌پذیرند.


وی اعلام کرده که جلسات متعددی را با تاکسی‌های اینترنتی برگزار کردیم تا بتوانیم در قالب تعامل همکاری‌های خود را ارائه دهیم ولی هر چه تلاش کردیم به‌واسطه حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری که این تاکسی‌های اینترنتی را به‌عنوان استارتاپ معرفی می‌کند نتوانستیم کاری از پیش ببریم.


معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران مهم‌ترین موضع اختلاف میان تاکسی‌های اینترنتی را در ارتباط با لزوم صدور پروانه فعالیت از سوی شهرداری می‌داند و می‌گوید آنها به هیچ وجه حاضر نیستند چنین اقدامی را انجام دهند.


یکی از مهم‌ترین مباحثی که مدتی است در مدیریت شهری مورد بحث قرار می‌گیرد، موضوع ضرورت تحقق مدیریت یکپارچه شهری است که بر این اساس نه به‌دنبال اعطای قدرت تمام و کمال به شهرداری است، بلکه منظور این است که کلیه دستگاه‌ها و نهادهای فعال در سطح شهر باید همیار و همسو با مدیریت شهری گام بردارند و در نهایت شهرداری‌ها در راستای سیاست‌های کلان که از سوی شورای اسلامی ‌شهرها تدوین شده به اتخاذ تدابیری هوشمندانه دست می‌زنند.


در این میان سازمان تاکسیرانی تهران از منظر دیگری بر لزوم نظارت بر تاکسی‌های اینترنتی می‌پردازد و بر ضرورت رعایت استانداردهای حمل و نقل عمومی از سوی آنها تأکید دارد.


بر اساس این گزارش، علیرضا قنادان مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی تهران در این خصوص در گفتگو با خبرنگار گروه اجتماعی خبرگزاری آنا اظهار کرد: ما در شهرداری تهران حمایت از استارتاپ‌ها را در دستور کار قرار داده و در حال حاضر در حوزه تاکسی اینترنتی چهار استارتاپ با مراجعه به ما پروانه‌های برتر را دریافت کرده در حال حاضر بدون مشکل در حال فعالیت هستند.


وی اذعان کرد: آنچه که ما در خصوص برخی از این استارتاپ‌های حوزه تاکسی اینترنتی که تحت نظارت شهرداری تهران قرار ندارند و باعث نگرانی ما است موضوع امنیت مسافر و آلایندگی خودروهای آنها است.


مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی تهران تصریح کرد: ما اصرار داریم کنترل سوابق افرادی که در این سامانه‌ها کار می‌کنند به‌همراه معاینه فنی خودروهای آنها کنترل شود، در غیر این‌صورت ما در شهرداری تهران مخالف آنها هستیم.


قنادان با بیان این‌که ما در حال حاضر مذاکراتی را با شورای‌عالی‌ هماهنگی‌ ترافیک‌ شهرهای‌ کشور در وزارت کشور انجام داده‌ایم، اظهار امیدواری کرد با پیگیری‌های شهرداری تهران در این شورا بتوانیم به جمع‌بندی لازم در این خصوص دست پیدا کنیم.


این در حالی است که پیش از این نیز محمد محمودی شاه‌نشین عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور مجلس شورای اسلامی نیز در ارتباط با اهمیت فعالیت تاکسی‌های اینترنتی تحت نظارت شهرداری‌ها اعلام کرد: براساس مقررات، فعالیت تاکسی‌های اینترنتی باید تحت نظر شهرداری‌ها باشند و در این خصوص می‌بایست شهرداری و شوراها ضوابط و الزامات خدمات شهری را در این خصوص تدوین کنند.


وی همچنین راهکار دیگر حل موضوع نظارت بر تاکسی‌های اینترنتی را در قالب ارائه لایحه‌ از سوی وزارت کشور و شورای‌عالی حمل و نقل و ترافیک عنوان کرد.


انتهای پیام/4105/4110/


انتهای پیام/

ارسال نظر