2 راهکار نماینده مجلس برای ساماندهی جاده پرخطر ازنا - اراک
گروه استانهای خبرگزاری آنا ـ حسین بوذری؛ «جاده ازنا به اراک بهزودی دوبانده میشود»، «در حال نامهنگاری با دولت هستیم تا انشاءالله جاده ازنا به اراک دوبانده شود»، «مردم فعلاً با احتیاط در جاده ازنا به اراک رانندگی کنند تا این جاده تعریض شود» و ... ، گوش مردم پر است از این شعارها، سخنها و وعده و وعیدهای بیسرانجام.
هنوز از خاطرمان نرفته که 15 شهریورماه سال گذشته بر اثر برخورد یک دستگاه خودروی پژو 206 با تریلر در جاده ازنا ـ اراک چهار نفر جان خود را از دست دادند و این اتفاق دقیقاً به این دلیل است که جاده ازنا به اراک به جاده مرگ شهرت یافته و سالانه جان تعدادی از هموطنان عزیزمان را میگیرد.
خبرنگار آنا برای بررسی آخرین وضعیت این جاده و اقدامات صورتگرفته برای تعریض و دوبانده کردن آن با مجید کیانپور نماینده مردم ازنا و دورود در مجلس شورای اسلامی گفتگو کرده است که در ادامه میخوانیم.
آنا: همانطور که میدانید، تردد در جاده ازنا به اراک معضلی برای مردم شده است؛ بهطوریکه سالانه تعدادی از هموطنان بهدلیل ایمن نبودن و دوطرفه بودن این جاده و تردد وسایل نقلیه سنگین و در پی اتفاقات ناگوار، جان خود را از دست میدهند، بهعنوان نماینده مردم در مجلس چه اقداماتی برای سامان دادن به این جاده انجام دادهاید.
کیانپور: جاده ازنا به اراک قبلاً یک جاده درجه دو محسوب میشد؛ اما اکنون جاده درجه یک است و با توجه به اینکه این جاده هموار است مورد توجه رانندگان وسایل نقلیه سنگین و سبک بهخصوص در کریدور شمال به جنوب قرار گرفته است.
روزانه بیش از 7 هزار وسیله نقلیه سنگین و سبک از این جاده تردد میکنند و احداث باند دوم این جاده نیاز به اهتمام ویژه مسئولان دارد.
وزارت راه و شهرسازی و سازمان برنامه و بودجه باید در این باره برنامهریزی دقیقی داشته باشند تا هرچه سریعتر کار احداث باند دوم جاده ازنا به اراک به پایان برسد تا بتواند بهعنوان یک جاده شریان اصلی و چهاربانده به کار خود ادامه دهد.
دو راه برای ساماندهی جاده مرگ
نکته دیگر اینکه وظیفه پلیس راهور برای کنترل این جاده بسیار مهم است؛ چراکه ممکن است با کوچکترین حادثه جان هموطنان عزیزمان به خطر بیفتد.
سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای نیز باید با نصب دوربینهای ثابت در جاده ازنا به اراک سرعت تردد در آن را کاهش داده و به حد مجاز برساند.
متأسفانه سرعت خودروها در این جاده بیش از حد مجاز است و بر اثر سرعت غیرمجاز و غیرمطمئن، شدت حادثه آنقدر شدید است که موجب فوت هموطنانمان میشود و معمولاً 60 درصد از سرنشین خودروها جان خود را از دست میدهند.
پیشنهاد من برای ساماندهی جاده ازنا به اراک تا زمان دوبانده شدن آن این است که یا باید تردد وسایل نقلیه سنگین از این جاده حذف شود و در کنار آن پلیس سرعت مجاز و مطمئن را در جاده ازنا به اراک پیادهسازی کند.
پیشنهاد دیگر اینکه وزارت راه و شهرسازی با همکاری سازمان برنامه و بودجه اعتباری را برای ساماندهی این پروژه ملی اختصاص دهد؛ چراکه تصادفات و تلفات جانی این محور به قدری بالا رفته که با هیچ نظر کارشناسی قابل توجیه نیست.
باید تلاش کنیم از تمام ظرفیتها برای تکمیل جاده ازنا به اراک استفاده کنیم تا هموطنان با خیال آسوده از این محور تردد کنند؛ در صورتی که به این جاده توجه نکنیم، در آینده شاهد حوادث سنگینتر خواهیم بود.
همانطور که گفتم، باید در کوتاهمدت نظارت بیشتری روی این جاده صورت بگیرد و تردد وسایل نقلیه سنگین حذف شود و در بلندمدت نیز با تأمین اعتبار شاهد دوبانده شدن جاده ازنا به اراک باشیم.
آنا: بالاخره در گذشته وعدههای بیسرانجام زیادی از سوی مسئولان، وزرا و نمایندگان مجلس برای دوبانده کردن جاده ازنا به اراک داده شده است.
کیانپور: نمیشود اسم این وعدهها و سخنان را شعار گذاشت؛ همه برای ساماندهی و تکمیل محور ازنا به اراک تلاش کردند از نمایندگان لرستان و استان مرکزی گرفته تا مسئولان و وزرا. نامهنگاریهای زیادی در این خصوص صورت گرفته تا این کار به سرانجام برسد.
آنا: قبول دارید خروجی این نامهنگاریها به جایی نرسیده و مردم باید نگران تردد خانوادههای خود از محور ازنا به اراک باشند.
کیانپور: بله دقیقاً درست است. امیدوارم بهزودی شاهد تکمیل جاده ازنا به اراک باشیم.
آنا: مردم امیدوار باشند که این مهم در سال جاری به نتیجه برسد؟
کیانپور: عملیات عمرانی بخشی که مربوط به استان لرستان است، آغاز و پیمانکار بخش مربوط به استان مرکزی نیز انتخاب شده و باید با سرعت بیشتری این عملیات انجام شود.
بنده قول قطعی نمیدهم؛ اما این قول را میدهم که پیگیری کنم و از مسئولان اجرایی در این باره توضیح بخواهم. تا زمانی که باند دوم احداث شود مردم باید قوانین راهنمایی و رانندگی را رعایت کنند؛ چراکه با دوبانده شدن این محور حوادث بهشدت پایین میآید.
انتهای پیام/4078/4062/پ
انتهای پیام/