رحیمیان دانشگاه امام صادق
مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه امام صادق (ع) در مصاحبه با خبرگزاری درباره توقیف نفتکش حامل نفت ایران توسط انگلیس اظهار داشت:
توقیف نفتکش حامل بشکههای نفت جمهوری اسلامی ایران در تنگة جبل الطارق توسط نیروی دریایی ارتش انگلیس اقدامیظالمانه و غیرقانونی است؛ چرا که منطقه جبل الطارق، دولتی محلی و خود مختار دارد که دولتهای اسپانیا و انگلیس برسر آن اختلاف دارند و دولت انگلیس حق توقیف کشتی در چنین منطقهای را ندارد.
رحیمیان افزود: مقامات انگلیسی دلیل توقیف نفتکش را مقصد آن (سوریه) دانستهاند؛ حال آنکه علاوه بر تکذیب این موضوع توسط مقامات جمهوری اسلامی، سوریهی مظلوم از ابتدای ناآرامیهای داخلی، تحت تحریمهای اتحادیه اروپا قرار گرفت. تحریمهایی که ظالمانه در راستای نقشه غرب برای فلج کردن محور مقاومت در منطقه وضع شد؛ اما حتی کمیسیون اروپا -دستگاه اجرایی اتحادیه اروپا- هم از توقیف نفتکش اعلام بیاطلاعی کرد. از مجموع این اطلاعات نتیجه میگیریم تحریمهای اتحادیه اروپا فقط بهانهای برای انگلیس است. گذشته از اینها، انگلیس در سال 2016 از اتحادیه اروپا خارج شده و انگلیسی که در برجام متعهد به رفع تحریمها علیه ایران شده و به تعهد خویش پایبند نبوده، چگونه از بیرونِ اتحادیه اروپا به تحریمهای آن متعهد است؟
مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه امام صادق (ع) گفت: دولت انگلیس با اقدام اخیر خود، روی واقعی خودش را نشان داد و دیگر صحبت کردن از حفظ برجام و راهاندازی اینستکس بیمعنا است و اروپا هم علیرغم اختلافات جزئی با آمریکا، در نقشهی شیطان بزرگ بازی میکند. چرا که هم در برجام به تعهداتش عمل نکرد و هم با فشار برای راهاندازی اینستکس در صدد سلب قدرت تجارت بینالمللی از ایران است؛ بگذریم که به همان اینستکس- که محدود به کالاهایی اولیه از قبیل غذا و دارو است- هم پشت پا زده و از تجارت غذا و دارو هم سرباز میزند.
رحیمیان اضافه کرد: افق جمهوری اسلامی ایران طبق فرمایشات مقام معظم رهبری، رسیدن به نقطه بازدارندگی است و البته که پیگیریهای حقوقی در مجامع بینالمللی برای اثبات حقانیت ایران لازم است؛ اما بازدارندگی با تسلیم و موضعگیریِ صرف و بیانیه و توییت حاصل نمیشود؛ بلکه با تلاش و اقدام حاصل میشود. همانطور که ساقط کردن پهپاد آمریکا، ترامپِ تهدیدکننده را به ترامپ محافظهکار تبدیل کرد؛ اقدام متقابل، انگلیس توقیفکننده را به موضع ضعف، عقب خواهد نشاند.
انتهای پیام/