تکمیلی غلامی //////////////
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری بیان کرد: توجه به تحقیقات از دهه 70 در کشور آغاز شد. در این دهه به توسعه تحصیلات تکمیلی و ایجاد رشتههای کارشناسی ارشد و دکتری توجه ویژهای شد. نتایج این توجه اقدامات گستردهای در حوزه تحقیقات بود. شاید نتوانیم امروز گزارش کاملی از نتایج و اقدامات حوزه تحقیقات ارائه کنیم اما از لحاظ تولید علمی و جایگاه علمی در حال حاضر جایگاه اول یا دوم منطقه را داریم و این جایگاه علمی از دستاوردهای حوزه تحقیقات در کشور است.
غلامی عنوان کرد: رویکرد حل مسئله و توجه به مسائل اجتماعی به تدریج ایجاد شد و توجه به آن در دهه 90 با افزایش ایجاد مراکز رشد و پارکهای علم و فناوری سرعت گرفت. گسترش این مراکز رویکرد جدیدی در حوزه توسعه همهجانبه کشور بود. با توجه به بازه زمانی 10 ساله اقدامات انجام شده در این حوزه قابل توجه است.
وی خاطرنشان کرد: در چند سال گذشته با رویکرد خصمانهای که علیه کشور وجود داشت و شاهد اعمال تحریمهای غیرانسانی بودیم با مسائل جدیدی مواجه شدیم. دانشگاهها و مراکز علمی در این فرصت میتوانند نقش جدی در کاهش آلام و خنثیسازی فشارهایی که علیه کشور برنامهریزی شدهاند، ایفا کنند.
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری تصریح کرد: البته اساتید کشور پیش از اینها در حوزههای مختلف به حل مسائل و مشکلات کشور ورود پیدا کردهاند. در دوران دفاع مقدس در حوزههای پزشکی و پشتیبانی جنگ نقش ویژه توسط دانشگاهها و مراکز علمی انجام شد. توسعه صنایع دفاعی بدون همکاری مجموعه علمی میسر نمیشد.
غلامی اظهار کرد: در شرایط فعلی تلاش دانشگاهها این بوده و هست که بیش از آنچه در گذشته در جامعه حضور داشته، اثرگذاری خود را در حل مسائل کشور بیشتر کنند. لازمه این کار نیز تدوین برنامههای ویژه است.
وی با ارائه گزارشی اشاره کرد: در چند سال گذشته برای اشتغالپذیری بیشتر دانشجویان، دورههای مهارتآموزی را در دستور کار قرار دادیم. استقبال و بازخورد خوبی از این دورهها داشتیم. همچنین همکاری با وزارت صنعت، معدن و تجارت را در برگزاری دورههای کارورزی تجربه کردیم که این تجربه نیز تأثیر خوبی در آشنایی دانشجویان با فضای صنعت و کار داشت.
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری اعلام کرد: به دنبال عقد تفاهمنامه همکاری با وزارت جهاد کشاورزی برای طی کردن دورههای کارورزی توسط دانشجویان در مجموعه مرتبط با وزارت جهاد کشاورزی هستیم. همچنین اعضای هیئتعلمی جدید تا 6 ماه پس از استخدام باید فرصت مطالعاتی ارتباط با صنعت را طی کنند.
غلامی یادآور شد: یکی از اقدامات مورد نیاز برای توسعه حضور اساتید دانشگاهها در فرآیند حل مسئله، آییننامه ارتقای اعضای هیئتعلمی بود. نقدی که به این آییننامه وارد است این بود که آییننامه فعلی توجه زیادی به بخشهای نظری داشته و کمتر به حوزه عمل اهمیت میداد. بنابراین در مرکز جذب و هیئتأمناهای وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به دنبال ضریب دادن به ارتباط با صنعت هستیم.
وی ادامه داد: بعضی از تغییرات مورد نیاز در آییننامه ارتقای اعضای هیئتعلمی نیاز به ورود شورای عالی انقلاب فرهنگی داشت که اقدامات مورد نیاز آن را انجام دادیم.
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری اضافه کرد: دانشگاه برای اینکه حضور خود را در محل استقرارش بیشتر نشان دهد، باید به مسائل منطقهای توجه بیشتری کند. برنامهای برای حضور و ارتباط بیشتر دانشگاهها در حل مسائل اجتماعی داریم که در این نشست نیز بخشهایی از این برنامه با حضور وزرای صنعت، معدن و تجارت و تعاون، کار و رفاه اجتماعی رخ خواهد داد.
غلامی در پایان گفت: امروز انگیزه اعضای هیئتعلمی باتجربه و انرژی اعضای هیئتعلمی جوان برای حل مسائل کشور سبب خواهد شد تا دانشگاهها نقش بیشتری در عبور از شرایط تحریمی ایفا کنند.
انتهای پیام/4115/
انتهای پیام/