صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۰۹:۳۴ - ۱۷ تير ۱۳۹۸
بهادری در گفتگو با آنا:

نظارت مجلس بر انتخابات شورای شهر استصوابی و در تمام مراحل است

کارشناس ارشد حقوقی درباره اینکه نظارت مجلس بر شورای شهر استصوابی است یا اطلاعی گفت: نظارت مجلس بر انتخابات شورای شهر استصوابی و در تمام مراحل است.
کد خبر : 403017

علی بهادری‌جهرمی در گفتگو با خبرنگار گروه سیاسی خبرگزاری آنا، در پاسخ به این سؤال که روند تأیید صلاحیت هیئت نظارت مجلس شورای اسلامی بر انتخابات شورای شهر و روستا نظارت استصوابی و استطلاعی چیست، اظهار کرد: «نظارت مجلس شورای اسلامی برای انتخابات شورای شهر و روستا یک نظارت کاملاً استصوابی است».



بیشتر بخوانید؛


ابوترابی در گفتگو با آنا:


هیئت نظارت مجلس برخی نامزدهای مشکل‌دار شورای شهر را فله‌ای تأیید کرد



وی با اشاره به اینکه مجلس شورای اسلامی در زمان انتخابات شورای شهر و روستا هر کسی را که خواست تأیید کرد، افزود: «کجای قانون این نوع نظارت را اطلاعی می‌نامند و نظارت مجلس مطلق استصوابی است».


کارشناس ارشد مسائل حقوقی با بیان اینکه نظارت مجلس بر شورای شهر و روستا استصوابی و مطلق است، ادامه داد: «این نظارت عام و در تمام مراحل بوده و عیناً مشابهه نظارت شورای نگهبان بر انتخابات مجلس شورای اسلامی و ریاست‌جمهوری و خبرگان رهبری است».


بهادری تأکید کرد: «از طرفی باید ارزیابی شود که عملکرد شورای نگهبان در طول سالیان گذشته بهتر بود یا عملکرد مجلس در نظارت بر انتخابات شورای شهر مناسب‌تر بوده است».


وی با تأکید بر اینکه سوء عملکردها را نمی‌توان با تغییر الفاظ از بین برد، عنوان کرد: «هیئت نظارت مرکزی مجلس شورای اسلامی در انتخابات شورای شهر عیناً مانند هیئت نظارت شورای نگهبان است و بین آن فرقی نیست».


رئیس مرکز امور مشاوران حقوقی، وکلا و کارشناسان قوه قضائیه با بیان اینکه نهاد مجلس باید ارزیابی شود، اضافه کرد: «باید بررسی شود که مجلس نهادی مناسب برای نظارت بر روند احراز صلاحیت تخصصی نامزدهای شورای شهر هست یا خیر؟»


وی تأکید کرد: «در بسیاری از کشورها نظام قضائی نظارت بر صلاحیت نامزدها را برعهده دارد».



بیشتر بخوانید؛


گزارش آنا از یک فساد سیاسی؛


خواب خرگوشی هیئت نظارت مجلس در روند صلاحیت نامزدهای شورای شهر



البته از سویی دیگر ابوترابی، عضو کمیسیون امور داخلی و شوراها درباره همین موضوع و نظارت‌ها به خبرنگار آنا گفته بود: «فرق میان تأیید صلاحیت کاندیداها در شورای نگهبان و هیئت نظارت بر شوراها همین است که نظارت در شورای نگهبان «استصوابی»، اما در هیئت نظارت مجلس «استطلاعی» است و باید یکی از مراجع چهارگانه فردی را رد صلاحیت کرده باشد تا هیئت نظارت هم بتواند او را رد کند.


خبرگزاری آنا برای بررسی روند نظارت‌های مجلس بر شورای شهر و روستا گزارشی را نگارش کرد. گفتنی است؛ در چند سال اخیر روند اختلاس و فساد برخی از اعضای شورای شهر مشکلات زیادی را به بار آورده است و نقدهای زیادی را به هیئت نظارت مجلس وارد شده است.


انتهای پیام/4080/


انتهای پیام/

برچسب ها: نظارت استصوابی
ارسال نظر