ورزش، بنیان دانشگاه/نتیجهمحور شدن یونیورسیاد باور غلط مسئولین است
به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا-محدثه حسینی؛ ورزش دانشگاهی بیش از گذشته مورد توجه جامعه و استقبال دانشجویان قرار گرفته است. یکی از علل این توجه و استقبال را میتوان حضور دانشجویان کشورمان در مسابقات بینالمللی از جمله قهرمانی دانشجویان آسیا و یونیورسیاد دانست. همچنین برگزاری جشنوارهها و المپیادهای ورزشی استقبال دانشجویان را تقویت کرده است. از همین رو به سراغ سید ابوالفضل تجلی مدیر اداره تربیتبدنی دانشگاه جامع علمی-کاربردی رفتهایم تا در خصوص مسائل روز ورزش دانشگاه به گفتگو بپردازیم. طی چند روز گذشته بخش ابتدایی این گفتگو منتشر شد که ماهیت ورزش در دانشگاه علمی-کاربردی و رویدادهای ورزشی این دانشگاه را مورد بررسی قرار دادیم. در ادامه این گفتگو را با هم میخوانیم.
آنا: آیا با فدراسیونهای ورزشی در ارتباط هستند؟
تجلی: افراد در حوزههای تخصص خود میتوانند موفقتر عمل کنند و جوانب مختلف را در نظر بگیرند. اکنون ما در رویدادهای ورزشی خود از ظرفیت فدراسیونهای ورزشی (نیروی متخصص و امکانات ورزشی) استفاده میکنیم. دانشگاه جامع علمی – کاربردی در استانها شاید تنها سه کارشناس تربیتبدنی داشته باشد. همچنین این دانشگاه امکانات ورزشی نیز ندارد.
پنجمین المپیاد فرهنگی ورزشی دانشجویان دانشگاه جامع علمی - کاربردی که به میزبانی شهرکرد در 19 رشته ورزشی (11 رشته برای پسران و هشت رشته برای دختران) با همکاری هیئتهای ورزشی برگزار میشود. همکاری با هیئتهای ورزشی به این معنا است که هم از امکانات و هم از نیروی فنی این هیئتها بهعنوان کادر فنی در این رویدادها استفاده میشود.
اجرای 34 رویدادی که ظرف سه سال اخیر برگزار شد، ازنظر فنی با هیئتهای استانی بود. ما به دنبال امضای تفاهمنامه با فدراسیونهای ورزشی هستیم اما خواهناخواه این تفاهمنامه در حد تفاهمنامه باقی میماند. باوجود ارتباط خوبی که با فدراسیونها داریم اما در استانها با همکاری هیئتهای استانی ادامه میدهیم و تا جایی که امکان داشته باشد ورزش در استان را با همکاری هیئتهای ورزشی پیگیری میکنیم.
آنا: اعزام دانشجو به مسابقات بینالمللی و خارج از کشور هم دارید؟
تجلی: در سال 90 دانشجویان به مسابقات یونیورسیاد و در سال 92 دو دانشجوی کشتیگیر به المپیاد کازان اعزام شدند. در سال 93 تا 95 یک خلأ ساختاری در تربیتبدنی دانشگاه علمی-کاربردی پیش آمد که بهطورکلی اداره تربیتبدنی جمع شد و دانشگاه تربیتبدنی نداشت. از مهر 95 دو مرتبه ساختار تربیتبدنی دانشگاه تحت عنوان اداره کل تربیتبدنی شکل گرفت.
در یونیورسیاد چین تایپه سال 96 دانشجویان ما حضور داشتند و شاکله تیم والیبال آن مسابقات را دانشجویان علمی-کاربردی تشکیل میدادند. امسال نیز باوجوداینکه کاروان اعزامی دانشجویان به سیامین دوره یونیورسیاد یک کاروان کمی است از دانشجویان دانشگاه جامع علمی کاربردی حضور دارند.
اعزام کاروان کیفی بیانگر نتیجهگرایی در کشور است
در این نوع اعزامها نگاه کیفی است و دانشجویان ورزشکار غربال میشوند. کشور ما یک کشور نتیجهگرا است. شما کاروانهای کشورهای دیگر را نگاه میکنید میبینید حداقل 100 نفر دانشجو را به این مسابقات اعزام کردهاند درحالیکه ما فقط 40 دانشجو را به این مسابقات راهی کردهایم.
سال گذشته بر اساس تقسیمبندی که در فدراسیون ملی ورزشهای دانشگاهی صورت گرفت، اعزام دانشجویان به مسابقات کشتی آزاد به دانشگاه جامع علی کاربردی واگذار شد؛ اما متأسفانه نوسانات نرخ ارز مانع این اعزام شد. نهتنها دانشگاه جامع علمی-کاربردی بلکه تمامی بخشها نتوانستند دانشجویان ورزشکار را به مسابقات بینالمللی اعزام کنند.
نوسانات ارز مانع اعزام دانشجویان به مسابقات بینالمللی شد
در ابتدا هزینه اعزام هر نفر از ورزشکاران ما به مسابقات که در برزیل 9 میلیون تومان بود، هفته بعد 12 میلیون تومان شد و در نهایت زمان اعزام هزینه هر نفر 23 تا 24 میلیون تومان شد. پولی که با آن میتوانستیم سه ورزشکار را اعزام کنیم اما در زمان اعزام فقط برای اعزام یک نفر را کفایت میکرد.
از طرفی اعلام شد اعزامها به خارج از کشور کمتر شود. درحالیکه ارزش رشته کشتی به این است نهتنها مدال انفرادی به دست بیاوریم، بلکه در مسابقات تیمی نیز حرفی برای گفتن داشته باشیم. اگر صرفاً یک تیم کشتی بفرستی که بگویی یک مدال گرفتم ارزشی ندارد. تمامی این مسائل دستبهدست هم داد تا ما و بخشهای دیگر آموزش عالی سال گذشته اعزامی نداشته باشیم. مگر اعزامهایی که توسط فدراسیون ملی ورزشهای دانشگاهی صورت بپذیرد و به کشورهای نزدیک کشورمان دانشجو اعزام شود.
بااینحال در حوزه فوتبال تیم خوزستان دانشگاه جامع علمی-کاربردی مقام اول را در سطح آموزش عالی کسب کرد و تیم نماینده وزارت علوم، تحقیقات و فناوری شد. 50 درصد ظرفیت تیم فوتبال وزارت علوم، تحقیقات از دانشجویان دانشگاه جامع علمی-کاربردی بود و 50 درصد منتخب سایر بخشهای آموزش عالی اما این تیم به نام دانشگاه جامع علمی-کاربردی بود و با پیگیری فدراسیون ملی ورزشها دانشگاهی بهمنظور شرکت در چهارمین دوره رقابتهای فوتبال قهرمانی دانشگاههای آسیا به نمایندگی از تیم دانشجویان ایران با ترکیب 18 ورزشکار به چین اعزام شد.
اما در مدت کوتاه باقیمانده اعزام بر اساس قوانین فیزو اعلام شد که تمامی اعضای تیم باید از یک دانشگاه باشد همین شاکله تیم را به همریخت. در مدتزمان باقیمانده دانشجو به این تیم تزریق کردیم و اردوی هفتم و هشتم را کلاً علمی کاربردی برگزار کردیم ولی آن هارمونی بین تیم دیگر نبود.
یک تیم حداقل سه ماه پیش از اعزام باید 3 ماه تمرین داشته باشند درحالیکه تیم فوتبال دانشگاه جامع علمی-کاربردی تنها دو هفته شکل گرفت. پس از اعزام این دانشجویان باوجوداین مشکلات انتقادهای زیادی صورت گرفت درحالیکه تنها 30 میلیون پولتوجیبی به این دانشجویان پرداخت کردیم و تمامی هزینهها را پشتیبانی کرد و از منابع دولتی هزینه نشد.
آنا: در خصوص ماهیت المپیاد ورزش همگانی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری توضیح میدهید.
تجلی: المپیادهای همگانی توسط وزارت علوم، تحقیقات و فناوری برگزار میشود. این موضوع برای ورزش همگانی معنی ندارد زیرا در دل واحدها باید ورزش همگانی انجام شود. جمع شدن دانشجویان کشور در قالب همگانی اصلاً معنی ندارد. امیدواریم که المپیاد همگانی خوب برگزار شود.
دانشگاه جامع علمی-کاربردی در این المپیاد دارای 23 سهمیه است. حضور در این المپیاد هزینه گزافی را بر عهده دانشگاه میگذارد. بیشترین شرکتکننده این المپیاد از دانشگاه جامع علمی-کاربردی و دانشگاه پیامنور است. سهمیهها به مراکز داده میشود این دو دانشگاه (پیامنور و علمی-کاربردی) به علت تعدد مرکز بیشترین سهمیه داده میشود و همین به ضرر دانشگاه است.
هدف از برگزاری این المپیاد مشخص نیست از طرفی میزان هزینهای که برای برگزاری این المپیاد میشود با خروجی آن یکسان نیست. در بعضی از رشتهها همانند هفتسنگ یک دانشجو تنها 90 ثانیه به رقابت میپردازد و در بعضی از رشتهها همانند دارت به ثانیه هم نمیکشد. اگر دانشجو حذف شود اصلاً برای چه آمده است؟! همچنین برگزاری این المپیادها بار حقوقی دارد و جان دانشجویان باید حفظ شود. از طرفی تمامی رشتههای این المپیاد را تقلیل دادهاند و بهصورت خیابانی برگزار میکنند.
سرانه حضور هر فرد در این المپیاد از قبال هر نفر 60 هزار تومان است. در حالی که با تقلیل این رشتهها ازنظر فنی، از هزینهها هم کاسته شود. این المپیادها باید بدون هزینه برگزار شود تا بین دانشجویان و دانشگاهیان ایجاد انگیزه کند. با این هزینه هر دانشگاه میتواند المپیادهای با کیفیتتری را برگزار کند. از طرفی سهمیه دادن به هر مرکز برای دانشگاههایی که مراکز زیادی دارند، هزینههای سنگینی را ایجاد میکند. هزینه حضور در مسابقات، ایاب و ذهاب و پول جیبی دانشجویان است.
همچنین فرقی نمیکند دانشجو در چه رشتهای در المپیاد شرکت کند باید به هر ورزشکار لباس ورزشی و کتانی داده شود. با توجه به اینکه سال مالی خوبی را هم نداریم، باید مدیریت کرد که خروجی کار چیست؟ اگر در بحث ورزش همگانی مطرح است در استانها و مراکز برگزار شود. در سال گذشته وزارت علوم، تحقیقات و فناوری 14 هزار نفر را در فعالیتهای همگانی سال 97 پوشش دادند این در حالی است که تعداد شرکتکنندگان علمی-کاربردی حالا 33 هزار نفر است، یعنی جمعیتی بالغبر دو برابر آنها را پوشش دادیم.
دانشگاه جامع علمی-کاربردی، پایگاه شهروندی
دانشگاه جامع پایگاه شهروندی خوبی است. این دانشگاه، بیشترین جمعیت آموزش عالی تهران است و 100 هزار دانشجو در 170 مرکز در تهران دارد. این مراکز در مناطق مختلف پخششدهاند این مراکز را میتوانیم در راستای توسعه ورزش همگانی استفاده کنیم و بهعنوان یک پایگاه ورزش شهروندی ببینیم. اگر ما به دنبال توسعه ورزش همگانی باشیم، همین سازمان ورزش شهرداری میتواند یک حامی فنی یا زیرساختی برای مراکز ما باشد و دانشجویان ساکن تهران ما میتوانند یک پایگاه ورزش شهروندی باشند.
در دنیا، دو نهاد متولی ورزش هستند. یکی بیمهها هستند که سطح سلامت را بالا میبرند و هزینه خود را کاهش میدهند. یک فرد ورزشکار از دفترچه بیمه کمتر استفاده میکند تا یک آدمی که مثل نقلونبات قرص میخورد. مگر اینکه آسیب ورزشی ببینند. از سوی دیگر شهرداریها متولی ورزش هستند. تعامل بین دانشگاه و شهرداری در حوزه ورزش را میتوان یک تعامل دوسویه دانست و به نفع هر دو نهاد است. بهطور مثال من مخالف طرحی هستم که در پارکها امکانات ورزشی گذاشتند.
آنا: نظر شما در خصوص مسائل مطرح مسابقات یونیورسیاد مطرح چیست؟
تجلی: در خصوص اعزام کاروان کیفی به مسابقات یونیورسیاد نمیتوان گفت مسائل مالی مطرح نبوده است. همچنین بیشتر ورزشکاران این کاروان از اعضای تیم ملی هستند. در صورتی که حضور در این مسابقات نباید صرفاً بر محور نتیجه باشد. تفکر و ذهنیت در این رابطه باید عوض شود.
کاروان اعزامی کشورمان به مسابقات یونیورسیاد فقط یک اسم دانشجویی دارد ولی همان افراد تیم ملی کشور هستند. البته که این موضوع بد است. بهطور مثال در اعزام تیم فوتبال دانشگاه جامع علمی-کاربردی همه دانشجویانی بودند که حتی هواپیما هم سوار نشده بودند و ما هم گفتیم اگر مقام هم نیاورند، اینیک تجربه است، همه که نباید مقام بیاورند. باید به سمتی برویم که دانشجوهایمان از حضور در این مسابقات تجربه کسب کنند،، از 100 نفری که میروند 10 نفر مقام بیاورند، اشکال هم ندارد.
آنا: چرا در درس عمومی تربیتبدنی وحدت عملکرد وجود ندارد و در هر مرز به یک شکل برگزار میشود؟
تجلی: هر کاری باید در حوزه خودش انجام شود. قطعاً هرچقدر آدمی قوی در حوزههای دیگر هم باشد، نمیتواند تسلط داشته باشد یا جوانب مختلف را در نظر بگیرد.
یکی از نقاط ضعف دانشگاه جامع علمی-کاربردی این است که گروه تربیتبدنی ندارد. بعضی از مراکز گروه تعریف کردند، گروه نیز همان مدرسین هستند! این گروه اصلاً غنی نیست. همین موجب چندگانگی در برگزاری این ردهها میشود. البته ما بر اساس پایشی که در حوزه مدرسان انجام دادهایم به سمت اجرای یک الگوی واحد میرویم.
آنا: در خصوص اماکن ورزشی و ظرفیتهایی که دانشگاه جامع علمی-کاربردی دارد، توضیح دهید.
تجلی: درگذشته بیشتر دانشجویان ما شاغل و بالای 24 تا 25 سال را تشکیل میدادند اما چند سالی است این رویه تغییر پیداکرده است و دانشجویان کمتر دغدغه کار خود را دارند. مراکز مهارتی دانشگاه جامع علمی-کاربردی بهصورت مهارت کوچک هستند و با استفاده از یک سوله ورزشی برنامههای فوقبرنامه این مراکز پیگیری میشود. در دانشگاه جامع علمی کاربردی بیشتر سالنهای ورزشی را اجازه میکنیم. در استانها تأکید بر این است که از امکانات و ظرفیتهای دانشگاههای مادر استان، هیئتهای ورزشی و امکانات وزارت ورزش و جوانان استان استفاده شود.
مراکزی که تعداد دانشجوی زیادی را دارند و برای واحدهای درسی به سالن نیاز دارند، به همین دلیل شرایطی را فراهم میکنند تا سالنی را اختصاص دهند. سرانه ورزشی دانشگاه جامع علمی-کاربردی برای هر 300 هزار دانشجو 64 سانتیمتر است.
آنا: علوم ورزشی در دانشگاه علمی-کاربردی دارای چه جایگاهی است؟
تجلی: از 300 هزار دانشجوی دانشگاه جامع علمی کاربردی 12 هزار دانشجو محصل رشتههای علوم ورزشی در 120 مرکز این دانشگاه هستند. همچنین این دانشگاه دارای یک هزار و 100 مدرس در حوزه ورزش است.
آنا: گفته میشود در کلاسهای تربیتبدنی دانشگاه علمی-کاربردی از اساتید غیر مرتبط استفاده میشود، آیا این موضوع صحت دارد؟
تجلی: در چهارسال گذشته مدرسین دانشگاه علمی-کاربردی آیدی یا شناسایی تدریس رشته خود را اخذ میکرد و بعضاً در دروس غیر مرتبط نیز تدریس میکردند اما با راهاندازی سامانه نظرخواهی دانشگاه این مشکل تا حد زیادی رفع شده است. از طرفی طی دو سال اخیر ترکیب سنی دانشجویان دانشگاه رو به پایین است. درگذشته در واحد تربیتبدنی عمومی کنار یک فرد 60 ساله، یک فرد 20 ساله بود، در نظر بگیرید چگونه میتوان به این کلاس تمرین ورزشی داد، درگذشته این محدودیتها نیز وجود داشت.
اکنون در دانشگاه جامع علمی-کاربردی به سمتی میرویم که آزمونهای حوزه ورزش بهصورت متمرکز برگزار کنیم. البته خواهناخواه یکسری مشکلات وجود دارد. در بعضی از دانشگاههای دولتی نیز کلاسها به دست دانشجو اداره میشود.
آنا: پیشنهاد شما برای کار آیی بیشتر واحد تربیتبدنی عمومی در دانشگاهها چیست؟
تجلی: برگزاری یک الی دو جلسه تربیتبدنی در هفته کافی نیست باید سطح دانش و آگاهی دانشجویان را بالا ببریم. دانشجویان باید بر لزوم تحرک آگاهی پیدا کنند، به زمانهای آزاد خود نظم بیشتری دهند و فعالیتهای ورزشی داشته باشند.
آنا: در حوزه افزایش سطح آگاهی دانشجویان آیا کارگاههای آموزشی برگزار میکنید؟
تجلی: سال گذشته 10 کارگاه را در دل رویدادهای ورزشی خود برگزار کردهایم. همچنین دانشگاه جامع علمی-کاربردی طی تفاهمنامهای که با هیئت ورزش دانشگاهی داشتیم؛ این دانشگاه متولی دورههای آموزشی برای کلیه زیر نظامهای آموزش عالی در استان تهران است. تاکنون نیز خوشبختانه دورههای مختلفی را برگزار کردهایم.
آنا: چند کارگاه و سمینار ورزشی در سال جاری برگزار میکنید؟
تجلی: در تقویم ورزشی سالانه دانشگاه جامع علمی-کاربردی 20 الی 30 کارگاه در دستور کار قرار میگیرد. بخشی از این کارگاهها در دل رویدادها اجرا میشود، بهطور مثال در المپیاد پیش رو که به میزبانی شهرکرد برگزار میشود، چهار کارگاه برای دانشجویان و مربیان برگزار میکنیم. در هفته گذشته نیز کارگاه رویکرد علمی در تمرینات عملی یوگا را با همکاری مؤسسه دانشگاه یوگا برگزار کردیم.
همچنین کارگاههای پر متقاضی همانند گرافیک ورزشی، عکاسی ورزشی، طراحی و دوخت ورزشی را که کاربردی است؛ برای کلیه دانشجویان آموزش عالی (پیامنور، آزاد اسلامی، جامع علمی کاربردی و ...) برگزار میکنیم. متاسفانه این تخصصهای کارآمد در کشورمان نادیده گرفتهشده است.
انتهای پیام/4107/4084/
انتهای پیام/