صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
به همت دانشگاه آزاد اسلامی؛

کتاب «مبانی نظری معماری» منتشر می‌شود

کتاب «مبانی نظری معماری» تألیف مهدی واعظی توسط انتشارات دانشگاه آزاد اسلامی واحد اسلامشهر به‌زودی منتشر می‌شود. 
کد خبر : 402390

به گزارش خبرنگار حوزه ادبیات و کتاب گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری آنا، معماری رشته و حرفه‌ای است که مفاهیمی چون خلاقیت، دانش، زیبایی‌شناسی، فن، فرهنگ، هنر و ... را در خود دارد. نباید آموزش، حرفه و تولید محصول معماری را از هم جدا تصور کرد و یا جداگانه فرا‌گرفت. سال‌‌‌هاست که بین رشته و حرفه معماری فاصله ایجاد شده و تناسب زیادی بین این دو حوزه دیده نمی‌شود. شاید ریشه اصلی آن را باید در تحولات عصر صنعت و روشنفکری جست. زمانی که معماری به دو حوزه هنری و فنی تقسیم شد؛ یعنی یک نفر طراحی را انجام می‌داد و دیگری اجرای طرح را به عهده می‌گرفت، اما این اتفاق ناصواب جدایی هنرمند و مهندس اِشکالی ماهوی در معماری امروز کشورمان ایجاد کرده است.


بسیاری از دانشجویان و فارغ‌التحصیلان معماری، خود را طراح‌ به معنی غیرفنی و هنرمند می‌دانند و ادعا دارند که بُعد فنی و اجرایی ارتباطی به طراح ندارد. این مسائل باعث تغییر ماهیت معماری و دگرگونی تعریف آن در مجامع حرفه‌ای دارد؛ البته از نقش معلمان معماری و اساتیدی که با این طرز فکر شاگردانی تربیت کرده‌اند هم نباید غافل شد که معمار را برابر با طراح ساختمان در روی کاغذ می‌دانند و در بهترین حالت ماکتی از دانشجو درخواست دارند که اغلب در مؤسسات خارج از دانشگاه ساخته شده است. فارغ‌التحصیلان این رشته نیز در شرکت‌های ساختمانی بیشتر وظیفه نقشه‌کش و یا کاربر نرم‌افزار را دارند تا معمار.


یکی از ایرادات این نوع نگاه در جامعه آن است که معمار جایگاه حرفه‌ای اصلی خود را ندارد و همکارانی که در دیگر رشته‌های فنی و اجرایی ساختمان تحصیل کرده‌اند آن‌ها را فاقد سواد فنی اجرایی (غیرکارگاهی) قلمداد می‌کنند و تحقیر می‌نمایند. امید است با تغییر رویکرد اساتید و معلمان معماری کشور در حوزه آموزش معماری و همچنین بازنگری در چهارچوب‌های مصوب حرفه‌مندی و فعالیت در بخش معماری و طراحی ساختمان، معماری به جایگاه واقعی خود باز‌گردد. 


لازم به ذکر است آموزش مبانی نظری معماری به عنوان یکی از پیش‌نیازهای اساسی در دانش معماری مطرح است. علی‌رغم کاربرد آن در آموزش آکادمیک معماری، در حوزه حرفه‌ای نیز جایگاه ویژه‌ای دارد. تاکنون کتاب‌هایی با عنوان «مبانی نظری معماری» به چاپ رسیده است که هر کدام به بخش‌‌‌هایی خاص از آن توجه داشته‌اند، اما کتاب حاضر با بررسی منابع متعدد در زمینه مبانی نظری و فلسفه معماری و استفاده از چهارچوب تعیین‌شده از سوی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری برای درس مبانی نظری معماری تألیف و تدوین شده است. این کتاب بر اساس سرفصل‌‌‌های مورد نظر آموزش عالی و موضوعات مورد نیاز دانشجویان، سعی بر ارائه «مبانی» نظری معماری و نه نظریه‌های معماری، نه تاریخ نظری معماری و نه هیچ برداشت حداقلی دیگر نوشته شده است.


کتاب «مبانی نظری معماری» در 11 فصل تألیف شده و به ابعاد مختلف نظری معماری از تعاریف خاص معماری و تأثیر عوامل مختلف انسانی و تحولات فکری و روش‌ها در بنیان نظری معماری تا فرآیند طراحی و نقش معماری در شهر و شهرسازی پرداخته است.


کتاب «مبانی نظری معماری» تألیف مهدی واعظی توسط در 255 صفحه، شمارگان 2 هزار نسخه، با قیمت 30 هزار تومان توسط انتشارات دانشگاه آزاد اسلامی واحد اسلامشهر به‌زودی منتشر می‌شود.


انتهای پیام/4072/پ


انتهای پیام/

ارسال نظر