صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۰۸:۰۰ - ۱۱ تير ۱۳۹۸
دهقانی فیروزآبادی در گفتگو با آنا:

پژوهش و آموزش باید از بازار شروع شود

معاون تحقیقات، نوآوری و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی گفت: پژوهش و آموزش باید از بازار شروع شود و کشف نیازهای بازار و کشش‌های‌ آن برای تولید محصول مهم است.
کد خبر : 401477

روح‌الله دهقانی فیروزآبادی در گفتگو با خبرنگار حوزه علم، فناوری و دانش‌بنیان گروه دانشگاه خبرگزاری آنا در خصوص برنامه‌های آینده معاونت تحقیقات، نوآوری و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی گفت: این معاونت محصول جلساتی هم‌اندیشی و هیئت‌های اندیشه‌ورزی است که سال‌ها تحت نظر دکتر علی‌اکبر ولایتی برای رسیدن به مدل فعلی معاونت تحقیقات، نوآوری و فناوری مطالعه و بررسی کرده‌اند.


وی افزود: بیش از پنج سال فکر و تجربه این معاونت را ایجاد کرده است. افرادی که ایده ایجاد معاونت تحقیقات، نوآوری و فناوری را داده‌اند تجربه‌ای طولانی در مدیریت کلان آموزش عالی در دانشگاه‌ها داشته‌اند.


معاون تحقیقات، نوآوری و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی بیان کرد: در دانشگاه آزاد اسلامی حوزه‌های آموزشی و پژوهشی در شکل معاونت‌های موضوعی سامان‌دهی کرده است که تمام مسائل تحصیلات تکمیلی، آموزشی و پژوهش‌های آموزشی را در سه معاونت علوم پزشکی، علوم مهندسی و کشاورزی و علوم انسانی و هنر دسته‌بندی می‌کند.


دهقانی فیروزآبادی تصریح کرد: معاونت تحقیقات، نوآوری و فناوری یک معاونت مستقل است که حلقه میان انتقال دانش، تحصیلات و پژوهش‌های آموزشی موجود در سه معاونت گفته شده به بازار محسوب می‌شود.


وی افزود: دانشگاه تا زمانی که دانشگاه آموزشی و تحصیلات تکمیلی باشد قادر به تأثیرگذاری در فناوری نیست چراکه در جریان فناوری ضلع اصلی بازار است. زمانی که استادان و دانشجویان در فضای آموزشی هستند، شناختی از فضای بازار ندارند. به همین دلیل اکثر تلاش‌هایی که برای ایجاد ثروت از دانش و علم دانشگاهی می‌شود ناکام می‌ماند.


معاون تحقیقات، نوآوری و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی گفت: در دانشگاه‌ها خط سیر نامناسبی برای تبدیل ایده به محصول طی می‌شود. برای مثال استاد و دانشجو یک موضوع پژوهشی انتخاب می‌کنند، نمونه آزمایشگاهی می‌سازند، موفق می‌شوند و چند مقاله درباره آن می‌نویسند. سپس تصمیم می‌گیرند که در مراکز رشد یک شرکت بزنند و از تسهیلات آن استفاده کنند.


دهقانی فیروزآبادی خاطرنشان کرد: پس از مدتی مشکلات آغاز می‌شود، نمی‌توانند برای استقرار در پارک فناوری سرمایه‌گذار پیدا کنند، محصول در بازار فروش ندارد، رقبا با قیمت کمتری محصول را ارائه می‌دهند. این امر باعث ناامیدی می‌شود و در انتها به این نتیجه می‌رسند که پژوهش در کشور ما نتیجه‌ای ندارد.


وی بیان کرد: واقعیت این است که پژوهش و آموزش باید از بازار شروع شود. ابتدا باید نیازهای بازار را کشف کرد. کشش‌های بازار را شناسایی کرد و حتی برای آینده بازارسازی کرد.


معاون تحقیقات، نوآوری و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی تصریح کرد: باید بازار محصول را ساخت، نیازهای آن را در نظر گرفت، برای رفع این نیازها هلدینگ زد، برای هلدینگ چند شرکت ایجاد کرد، شرکت‌ها را در پارک فناوری مستقر کرد و به آن‌ها تسهیلات دانش‌بنیان داد.


دهقانی فیروزآبادی افزود: به جای حرکت از آموزش عالی به سوی بازار باید از بازار به سوی آموزش عالی پیش رفت. بدین ترتیب وقتی شرکت‌ها در مراکز رشد مستقر می‌شوند، سرمایه دارند. وظیفه معاونت تحقیقات، نوآوری و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی فراهم‌کردن چیدمان، المان‌ها و آرایش‌هایی است تا چرخه تولید ثروت به تولید دانش در دانشگاه مرتبط کند.


وی گفت: لازمه این کار هم ایجاد سازوکار و دفاتر تشکیلات جدید نیست. در دانشگاه آزاد اسلامی همه چیز اعم از فضا، پارک علم و فناوری، مراکز رشد، دانشگاه و تحقیقات را داریم. خانواده چند میلیونی فارغ‌التحصیلان دانشگاه آزاد اسلامی است که اکثر نفرات وارد شده به حوزه علم و فناوری، صاحبان صنایع و شرکت‌های موفق هستند. معاونت تحقیقات، نوآوری و فناوری با یک ساختار کوچک و چابک، وظیفه تنظیم و هموارسازی مسیر را بر عهده دارد. تنها کافی است مسیر را هموار کنیم و به افراد اجازه دهیم تا کارشان را انجام دهند.


معاون تحقیقات، نوآوری و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی بیان کرد: مأموریت معاونت تحقیقات، نوآوری و فناوری حالت قرارگاهی دارد؛ هماهنگ کردن بردارهای گسترده و متعددی که در دانشگاه آزاد اسلامی وجود دارد و همسو کردن آن با اهداف گام دوم انقلاب اسلامی و دانشگاه آزاد اسلامی از جمله مأموریت‌های اصلی این معاونت است.


انتهای پیام/4107/4021/پ


انتهای پیام/

ارسال نظر