صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۲:۵۸ - ۱۱ تير ۱۳۹۸
بخش اول/ تجلی در گفتگو با آنا:

فاکتورهای ورزش سه‌گانه باعث کاهش شرکت‌کنندگان شد

مدیر تربیت بدنی دانشگاه جامع علمی - کاربردی گفت: فاکتورهای ورزش سه‌گانه باعث کاهش شرکت‌کنندگان شد.
کد خبر : 400785

به گزارش خبرنگار حوزه ورزش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، ورزش دانشگاهی بیش از گذشته مورد توجه جامعه و استقبال دانشجویان قرار گرفته است. یکی از علل این توجه و استقبال را می‌توان حضور دانشجویان کشورمان در مسابقات بین‌المللی از جمله قهرمانی دانشجویان آسیا و یونیورسیاد دانست. همچنین برگزار جشنواره‌ها و المپیادهای ورزشی استقبال دانشجویان را تقویت کرده است. ورزش در دانشگاه‌ها در حوزه‌های همگانی، قهرمانی و حرفه‌ای پیگیری می‌شود. دانشگاه جامع علمی - کاربردی یکی از دانشگاه‌هایی است که به صورت مستمر المپیادهای همگانی را برگزار می‌کند و در رویدادهای ورزشی به‌ویژه رویدادهای ورزشی که وزارت علوم، تحقیقات و فناوری برگزار می‌کند، مشارکت دارد. از همین‌ رو به سراغ سید ابوالفضل تجلی مدیر اداره تربیت‌بدنی این دانشگاه رفته‌ایم تا در خصوص مسائل روز ورزش دانشگاه به گفتگو بپردازیم. این گفتگو را با هم می‌خوانیم.


آنا: حال ورزش دانشگاهی چطور است؟


تجلی: خدا را شکر حالش خوب است. با وجود شرایط اقتصادی که در کل جامعه حاکم است، حیطه ورزش تأثیر زیادی از این شرایط نگرفته است!


آنا: ماهیت ورزش در دانشگاه جامع علمی-کاربردی چگونه است؟


تجلی: ماهیت ورزش در دانشگاه جامع علمی کاربردی متفاوت‌تر از زیرنظام‌های آموزشی است، زیرا این دانشگاه بخش خصوصی است. کلیه مراکزی که از نیم‌سال اول 98 متولی دوره‌های آموزش علمی-کاربردی بودند، نهادهای خصوصی و عمومی هستند. این، کار را راحت‌تر و از جهاتی مهم و حساس می‌کند.


بعضی از بخش‌های خصوصی دارای زیرساخت‌های ورزشی است. همچنین در دانشگاه‌های بزرگ نیز یک فضایی را آماده می‌کنند. اگر احیاناً یک سوله یا دو سوله ورزشی و زیرساخت‌های ورزشی داشته باشند، همه دانشجوها استفاده می‌کنند و اثربخش است ولی دانشگاه جامع علمی-کاربردی این حالت را ندارد. در دانشگاه جامع علمی-کاربردی بحث پراکندگی مراکز مطرح است. ما دارای بیشترین مراکز آموزشی (570 واحد آموزشی) هستیم.


نبود امکانات و زیر ساخت ورزشی، پراکندگی واحدها و مراکز دانشگاه جامع علمی-کاربردی و عدم افزایش شهریه دست به دست هم می‌دهد که مراکز و واحدهای ما چه سرانه‌ای را می‌خواهند برای بحث ورزش تخصیص دهند. سرانه بودجه فعالیت‌های فرهنگی ورزشی در دانشگاه جامع علمی-کاربردی را اخیراً پنج درصد از شهریه را ابلاغ کردیم، اینکه چه درصدی‌ از آن در سال جاری محقق شود، خودش علامت سؤال است. ما خودمان می‌گوییم اگر 10 درصد این سرانه هم الان تحقق پیدا کند، در گام اول حرکت خوبی بوده است.


ورزش همگانی در دانشگاه جامع علمی-کاربردی 


اکثر رشد ورزش دانشگاهی در دانشگاه جامع علمی-کاربردی در حوزه ورزش همگانی است. پیش از سال 90 فعالیت‌های همگانی این دانشگاه مختص به استان تهران بود که جمعیتی حدود 3 تا 4 هزار دانشجو را در رشته‌های مختلف در فعالیت‌های همگانی شرکت می‌کردند.


در سال‌های 90 تا 95 ساختار ورزش دانشگاه جامع علمی-کاربردی کوچک و در حد یک اداره بود. همچنین در بحث مالی حمایت لازم را نداشتیم. در آن زمان این دانشگاه در حوزه ورزش همگانی تیم‌ها را به سمت مراکزی سوق دادیم که رشد نسبتاً خوبی داشت. در جشنواره همگانی سال 93 تقریباً 5 هزار و 300 نفر حضور داشتند. از سال 95 به بعد که ساختار ورزش در دانشگاه جامع علمی-کاربردی رشد کرد و اداره کل شد، این رشد در بودجه، نیروی انسانی و استقلال ورزش در این دانشگاه تأثیرگذار بود.



سال 95، 6 هزار و 400 نفر دانشجو، سال 96، 19 هزار نفر دانشجو و سال 97، 33 هزار نفر دانشجو را در فعالیت‌های همگانی دانشگاه جامع علمی-کاربردی حضور داشتند. برای استعدادیابی، مدیریت هزینه و پیگیری سیاست‌ها و اهداف داخل و برون‌سازمانی رشته‌های ورزشی در این رویدادها برگزار کردیم که متناسب با آن رویدادهای دبیرخانه مناطق و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری باشد. 


ورزش قهرمانی در دانشگاه جامع علمی-کاربردی 


در حوزه قهرمانی هم خود دانشگاه دستخوش یک سری تغییراتی در اعزام‌ها بود، آن هم نوع سهمیه‌هایی بود که وزارت علوم برای دانشگاه‌ها مشخص می‌کرد.


سال‌های اول، اینکه می‌گویم قبل از 90 تیم‌های منتخب ما حضور پیدا می‌کرد که خیلی بهتر بود. کل جمعیتی که آن موقع حدود 130 تا 140 هزار نفر دانشجو داشتیم، یک تیم منتخب را جمع می‌کردیم، امکان داشت هر دانشجویی از هر استانی باشد.


سال‌های 90 تا 95 در مسابقات استانی شرکت می‌کردیم. یعنی مسابقات داخلی که برگزار می‌شد، تیم منتخب استانی ما نماینده ما در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری می‌شد. دانشگاه هم در رتبه‌بندی این وزارتخانه جایگاه خوبی داشت.


دانشگاه جامع علمی-کاربردی در رسته کشتی آزاد جایگاه نخست، کشتی فرنگی مقام نایب‌قهرمانی و تا زمانی که جودو برگزار می‌شد، قهرمان آموزشگاهی را از آن خود کرده بود. سال گذشته نیز در رشته‌های فوتبال و والیبال مقام نخست را از آن خود کردیم. همچنین در رشته تیراندازی نیز دانشجویان دخترمان مقام سوم را کسب کردند.


در ورزش دانشگاه جامع علمی-کاربردی سعی کردیم توازنی بین دختران و پسران باشد، یعنی هر رشته‌ای را که برای پسران برنامه‌ریزی کردیم، همان رشته را برای خانم‌ها هم در نظر گرفتیم تا توازن برقرار باشد. در این دانشگاه حدود 34 هزار نفر را در بحث قهرمانی پوشش دادیم.


حضور بیش از 3 هزار دانشجوی دانشگاه جامع علمی-کاربردی در رویدادهای ورزشی


در سال 97، 2 هزار و 400 نفر در فعالیت‌های قهرمانی دانشگاه جامع علمی-کاربردی مشارکت داشتند و امسال با توجه به برگزاری پنجمین المپیاد فرهنگی ورزشی پیش‌بینی کرده‌ایم که 3 هزار و 200 نفر دانشجوی دختر و پسر است که تقریباً 2 هزار نفر دانشجوی پسر و یک هزار و 200 نفر دانشجوی دختر در 19 رشته ورزشی با هم رقابت می‌کنند. این دانشجویان در دو بُعد همگانی و قهرمانی از جمله اعزام‌های برون‌مرزی، رویدادهای ورزشی مناطق وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و... حضور خواهند داشت.


مسئولان دانشگاه جامع علمی-کاربردی جدیت را نسبت به فعالیت‌های ورزشی دارند. حجم فعالیت‌های ورزشی که در این دانشگاه انجام می‌شود. در 6 ماهه دوم سال 97 (آذرماه تا نیمه اسفندماه) هفت رویداد ورزشی را به‌صورت ملی برگزار کردیم. در این رویدادها سعی کردیم در قالب مراکز دانشگاه، پراکنده انجام دهیم.


اولین تجربه میزبانی رویداد ورزشی مراکز دانشگاه جامع علمی-کاربردی در سال97


خیلی از مراکز استان‌هایی که در سال 97 میزبان رویدادهای ورزشی بودند، اولین تجربه میزبانی ملی را داشتند و اصلاً تجربه میزبانی در هیچ حوزه‌ای را نداشتند و اولین تجربه را در ورزش شروع کردند. قطعاً تجربه ورزشی سخت است. در ابتدا مراکز متصور بودند که برگزاری رویداد ورزشی راحت است اما بعد متوجه سختی‌های آن شدند.


سختی برگزاری رویداد ورزشی برای وجود نیروی نشاط و جوانی که در ورزشکاران است، همچنین در رویدادهای فرهنگی همه ترکیب سنی حضور دارد اما در رویدادهای ورزشی یک گروه سنی قرار دارند. دانشجویان ورزشکار شور، نشاط و هیجان جوانی را دارند. لازمه برگزاری این رویدادها، صبر است. یعنی برگزارکننده رویدادهای ورزشی خیلی جاها باید چشم‌پوشی کند. از جمله این رویدادها مسابقات والیبال ساحلی و تیراندازی است. این مسابقات را در حوزه جنوب شرق کشور برگزار کردیم. همچنین در بهمن ماه مسابقات کشوری سه‌گانه را در جزیره کیش برگزار کردیم.



رویدادهای ورزشی در دانشگاه جامع علمی-کاربردی برگزار شده است که در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری برگزار نشده است. یعنی این وزارتخانه در برگزاری رشته‌ای نظیر فوتبال ساحلی سابقه‌ای ندارد. در حالی که برای وزارت علوم، تحقیقات و فناوری برگزاری این مسابقات خیلی راحت‌تر است.


آنا: در خصوص حواشی مسابقات کشوری سه‌گانه دانشگاه جامع علمی-کاربردی توضیح می‌دهید.


تجلی: سه‌گانه در میانه برگزار کردن و نکردن بود. زیرا منتظر بودیم که تعداد شرکت‌کننده این مسابقه به حد نصاب برسد. سه‌گانه رشته سختی است. از طرفی با توجه به محل برگزاری این مسابقات که کیش بود، احتمال می‌رفت که افراد کمی بیایند و اصلاً کیفی به این قضیه نگاه نکنند. یعنی به صرف اینکه مسابقات در کیش دارد برگزار می‌شود، در این رویداد ورزشی شرکت کنند.


از همین‌رو فاکتورهایی برای حضور در مسابقات سه‌گانه کشوری گذاشتیم. در ابتدا بیش از 200 نفر برای شرکت در این مسابقات اعلام آمادگی کردند که با این فاکتورها در نهایت 90 نفر به مسابقات راه یافتند. با وجود این فاکتورها مسابقات سه‌گانه کشوری را کیفی کردیم و سطح رقابت بین دانشجویان را افزایش دادیم.


انتهای پیام/4107/4084/پ


انتهای پیام/

ارسال نظر