صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۲:۴۷ - ۰۳ مهر ۱۳۹۴

بورس به خوبی سرمایه شما را کاهش می‌دهد!

مردم به طور طبیعی به‌ دنبال افزایش سرمایه‌های خود هستند و از این جهت دارایی خود را در بازارهایی سرمایه‌گذاری می‌کنند که برای آنها منفعت به‌ همراه داشته باشد. با این حال به تازگی در ایران راهی پیدا شده که می‌تواند در کوتاه‌ترین مدت دارایی سرمایه ‌گذار را به میزان قابل توجهی کاهش دهد!
کد خبر : 40040

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی خبرگزاری آنا، درکشور ما به دلیل ساختاری بودن تورم، راه سنتی ثابت نگه داشتن قدرت خرید و حتی افزایش آن، سرمایه‌گذاری در بازار مسکن یا طلا بوده و هست. با این حال طی چند سال اخیر برای ترویج شیوه نوین سرمایه‌گذاری، مردم به حضور در بازار بورس تشویق شدند.


این بازار اما در دو سال اخیر نه تنها سوددهی چندانی نداشته، بلکه زیان‌ هنگفتی را متوجه مردم کرده است.


از صعود تا سقوط


شاخص کل بورس تهران که نشان‌دهنده میانگین بازدهی پرتفوی بازار است، در سال 92 با بازدهی فراتر از 100 درصدی صدرنشین بازارهای مالی نام گرفت. اما روند کاهشی شاخص‌ها از دی‌ ماه 92 تا کنون، ماه‌های سختی را برای فعالان این بازار فراهم آورده است و با شرایط اقتصادی موجود، تقریبا تحلیل بازار امکان‌پذیر نیست.


14 دی ماه دو سال پیش بود که شاخص بورس تا فتح قله 90 هزار واحدی پیش رفت، اما نتوانست مسیر خود را ادامه دهد و در پی افزایش قیمت خوراک گاز پتروشیمی‌ها، وارد سیر نزولی شد.



در همان روزها و برای جلوگیری از سقوط بیشتر بورس، بسیاری از نمادهای پتروشیمی و پالایشی بسته شد، اما مسئولان مربوطه در این راه نیز موفق نبودند. نمادهایی همچون شبندر، لاوان، شاوان و بسیاری دیگر از نمادها، همچون بانکی‌ها و معدنی‌ها، از قیمت عرضه اولیه خود نیز پایین‌تر رفتند و حالا سهامداران این نمادها، چشم‌انتظار تغییر روند بازار هستند.


این روزها شاخص بورس تهران اعداد کمتر از 61 هزار واحد را تجربه می‌کند.


بازار غیرقابل تحلیل است


یک کارگزار بازار سرمایه هم در همین ارتباط با بیان اینکه متاسفانه فضای نا امیدی بازار سرمایه را فراگرفته است و سرمایه‌گذاران امیدی به آینده این بازار ندارند به آنا گفت: بازار سرمایه نسبت به اخبار منفی و مثبت واکنش‌های هیجانی نشان می‌دهد و از این‌رو هر خبری مانند تثبیت نرخ خوراک پتروشیمی‌ها می‌تواند سهامداران را نسبت به فروش یا خرید سهم‌ها تحریک کند.


میثم کریمی با بیان اینکه هنوز رکود به معنای واقعی در بازار از بین نرفته است، ادامه داد: زمانی که روند منفی بازار مداوم باشد، سهام‌داران نیز ناامید می‌شوند و اقدام به فروش سهام خود می‌کنند.


کریمی با اشاره به اینکه متاسفانه عده‌ای چشم‌انداز آرمانی از وضع پساتحریم برای مردم ترسیم کرده‌اند، افزود: ایجاد امید کاذب در میان سرمایه‌گذاران باعث شد در مقطعی بازار با صعودهای هیجانی همراه شود که همین اتفاق تعدادی سرمایه جدید را به بازار آورد، اما پس از اینکه وضع اقتصادی با تغییر چشمگیری همراه نشد، سقوط‌ها آغاز شد.


وی به سهام‌داران توصیه کرد که از تصمیم‌گیری هیجانی پرهیز کنند و افزود: متاسفانه اکنون بازار قابل تحلیل نیست و سهام داران با شناسایی زیان باید اقدام به فروش سهم خود کنند یا اینکه منتظر باشند تا وضع اقتصاد تغییر مثبتی را نشان بدهد.


انتهای پیام/

ارسال نظر