حجاب عاملی در جهت ایجاد مانع در مقابل توسعه و پیشرفت بانوان نیست
به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری آنا از رادیو ایران، در سالهای اخیر مسئله «حجاب» به یکی از مسائل مهم در جامعه ما تبدیل شده است. چه در حوزه عملکرد نهادهای نظارتی، چه در حوزه مباحث عمومی و در میان افراد جامعه با وجود آنکه حقیقت «عفاف» در سایهسار «حجاب» مورد تأکید همه ادیان الهی بوده و حتی علوم تجربی نیز به تأثیرات شگرف و عمیق آن پی برده است ولی همواره مغرضان با نگاهی همراه با شک و شبهه به آن نگریستهاند.موج تخریب و هجمه همه جانبه مخالفان «حجاب» در رویکردی جدید با شیوه شبهپراکنی و تفرقه افکنی وارد میدان شده است؛ زیرا حیا و «حجاب» از بزرگترین موانع غلبه دشمن بر کشور اسلامیمان است. به همین منظور برنامه بحث روز گروه سیاسی رادیو ایران روز چهارشنبه ۹۸٫۰۳٫۲۹ با حضور طاهره همیز کارشناس حوزه زنان و خانواده، مرضیه افضلی مدیر کارآمدی و سازندگی سازمان بسیج جامعه زنان و مریم خطیب زاده مسئول فضای مجازی بسیج زنان بررسی کرد.
حجاب و پوشش در بینش توحیدی پیش از آن مه نیاز طبیعی باشد، امری فطری است و حفظ حجاب در جهان بینی اسلامی فرمانی از سوی خداوند سبحان است.
مرضیه افضلی در برنامه بحث روز رادیو ایران در خصوص اهمیت حجاب در جامعه گفت: مسئله حجاب یک امر دینی است و در اسلام به عنوان یک فریضه واجب شناخته شده است، دین برنامه روزمره زندگی برای انسان است که از طرف خداوند داده شده است .
وی با بیان اینکه زن، با حجاب امکان ورود به عرصه اجتماع را دارد افزود: یکی از بحثهایی که همیشه وجود داشته برابری زن و مرد است، ازنظر اسلام زن و مرد از نظر نفسانی و روحی برابرند اما از نظر جسمی با هم متفاوت هستند.
مدیر کارآمدی و نقش آفرینی بسیج جامعه زنان اظهار کرد: انسان با وجه انسانی به اجتماع ورود پیدا میکند و اسلام میخواهد تمرکز افراد بر روی فعالیت اقتصادی، اجتماعی و ... باشد و جنبههای خصوصی که مربوط به حریم خانواده میشود پوشانده شود و ذهن بشر بیشتر از جسمش دیده شود.
وی با اشاره به اینکه فلاسفه در ابتدا انسان را حیوان ناطق معرفی کردند افزود: وجه تمایز انسان با حیوان عقل و توانایی ذهنی است وقتی فرد در جامعه حواس دیگران را به ابعاد جسمی کند بعد ذهنی دیگر توانایی رشد ندارد.
مدیر کارآمدی و نقش آفرینی بسیج جامعه زنان در پاسخ به این سوال که آیا حجاب مانع فعالیت زنان است گفت: اسلام حضور اجتماعی زنان را به رسمیت شناخته و با پرده نشینی و انزوا گزینی آنان مخالفت کرده است؛ اسلام با واجب کردن پوشش خاص بر زنان و الزام آنان به پوشاندن جمال خود در برابر مردان نامحرم، این زمینه را فراهم آورده است که زنان به راحتی و بدون هیچ نگرانی از اینکه ویژگیهای انسانی و توانمندیهای فردی آنها تحتالشعاع ویژگیهای ظاهری و جذابیتهای جنسی آنها قرار گیرد، به عرصه فعالیتهای اجتماعی روی آورند و از تبدیل شدن به کالای جنسی در امان باشند.اگر ما ادله ی رعایت حجاب و زمینه های پایبندی به حجاب را به خوبی تبیین می کردیم به صورت یک امر درونی شده مسئله حجاب را پذیرفته بودیم و با بحران عفاف و حجاب مواجه نبودیم.
مکان به نمایش گذاشتن زیبایی کجا است
افضلی در ادامه برنامه بحث روز گروه سیاسی رادیو ایران اظهار کرد: حدود حجاب از طرف خداوند متعال که شارع است مشخص شده وجه و کفین حدودی است که میتواند دیده شود و بقیه اعضاء بدن باید پوشانده شود، رنگ و جنس لباس تحت اختیار خود فرد است به شرطی که زیبایی های ذاتی بدن نمایان نشود.
وی با بیان اینکه در حال حاضر ما با مسئله زیبایی و راحتی مواجه هستیم ادامه تصریح کرد: هر انسانی ذاتا زیبایی را دوست دارد و نمایش زیباییها بانوان ذاتی است و یک مرحله بیشتر از آقایان به امر زیبایی توجه دارند.
مدیر کارآمدی و نقش آفرینی بسیج جامعه زنان ادامه داد: انسانی که رفتار و اخلاق زیباتری داشته باشد انسان کامل تری است اما ما منکر علاقهمندی بانوان برای به نمایش گذاشتن زیبایی نیستیم بلکه میگوییم مکان به نمایش گذاشتن زیبایی خانواده است نه کف خیابان و یا به اصطلاح جامعه .
افضلی یادآور شد: جامعه از سلول های مختلفی تشکیل شده که هر فرد به عنوان یک عنصر کوچک است که نمیتواند بگوید رفتاری که در اجتماع انجام میدهد رفتار شخصی تلقی کند و این اثر در جامعه نمایان خواهد بود یکی از کارکردهای مهم حجاب و عفاف برای بانوان این است که آنان بدون هیچ نگرانی از اینکه ویژگیهای انسانی و توانمندی های فردی آنها تحتالشعاع ویژگیهای ظاهری و جذابیتهای جنسیشان قرار گیرد، به عرصه فعالیتهای اجتماعی روی آورند .
وی با اشاره به اینکه یکی از کارکردهای حجاب این است که باعث تحکیم خانواده میشود افزود: جایگاه امر جنسی در خانواده است و وقتی میگوییم برای ورود به عرصه اجتماع باید پوشیده باشید برای این است که بعد جنسی در عرصه اجتماع دیده نشود و اصولاً اسلام هم این را به خاطر اهداف بلند تر و مهمتری مطرح می کند که در نهایت ساختار اجتماعی حفظ شود. خانواده از منظر اسلام، اساسیترین نهاد اجتماعی و هسته اولیه جامعه است. بر همین اساس، در مکتب اسلام، از خانواده به عنوان کانون مقدسی یاد شده است که باید از هر گونه آسیب و آفت در امان باشد. به بیان دیگر، از منظر اسلام نباید هیچ عاملی اساس این کانون را متزلزل کند و مودت و رحمتی را که در پی ازدواج میان زن و شوهر ایجاد شده، خدشه دار سازد.
افضلی ادامه داد: بر همین اساس، مکتب حیات بخش اسلام از زنان و مردان خواسته است که تمام مهر و محبت و عواطف و احساسات خود را تنها در کانون خانواده بروز دهند و با هر عاملی که موجب کم رنگ شدن مهر و محبت آنان نسبت به یکدیگر میشود، مقابله کنند. حجاب و عفاف زنان در جامعه و پرهیز آنها از هرگونه گفتار و کردار تحریک آمیز، در گفتار و رفتار عفیفانه مردان و خودداری آنان از چشم چرانی و نگاه به نامحرم، موجب مصونیت بخشیدن به کانون خانواده و پایداری مهر و محبت همسران نسبت به یکدیگر می شود.
وی گفت: بی تردید مردی که در سرتاسر روز در معرض تحریکات مختلف جنسی قرار میگیرد و چشم و گوش او از دیدن چهره زنان نامحرم یا شنیدن صدای آنان پر میشود، به هنگام بازگشت به خانه هیچ میل و انگیزه ای نسبت به همسر خود نخواهد داشت؛ این موضوع مهمترین زمینه ساز کم رنگ شدن روابط زناشویی و سست شدن بنیاد خانواده است.
مدیر کارآمدی و نقش آفرینی بسیج جامعه زنان تصریح کرد: در اسلام خانواده خیلی بنای مهمی است اما دشمن در همین مراکز وارد میشود و یک نوع انحراف فکری ایجاد میکند و اتفاقا این بحث مطرح میشود که حجاب مانع توسعه و پیشرفت زنان است در حالی که این گونه نیست.
وی با اشاره به اینکه توسعه غرب مبتنی بر علم و فناوری بوده است گفت: آیا انسانهای زیبا فناوری و علم در غرب را به وجود آوردند؟ یا انسانهای اهل فکر و دانشمندان بودند، بخشی از این دانشمندان زن بودند و وقتی که پتانسیل زنان کشور صرف پرداختن به جسم و زیبایی شود از آن بعدی که میخواهد صرف کار علمی کند باز میماند این انگاره ذهنی یک انگاره تهاجمی استثماری است.
افضلی خاطرنشان کرد: حجاب عاملی در جهت ایجاد مانع در مقابل توسعه و پیشرفت بانوان نیست و این یک انگاره غربی است که بر آن دامن می زنند و ترویج می کنند.
رسالت رسانهها در ترویج فرهنگ عفاف و حجاب
طاهره همیز مهمان دیگر برنامه بحث روز گروه سیاسی رادیو ایران با بیان اینکه حجاب یک مقوله انسانی است که اسلام برای آن قوانین مترتب کرده است گفت: همه انسانها حتی مشرکین و بت پرستان دوست ندارند عزیزشان مورد طمع بیگانه قرار بگیرد این یک امر ذاتی است و محدود به قوانین و مذهب نیست و به دلیل همین نیاز انسان، خداوند برای آن قانونگذاری کرده است.
همیز در پاسخ به این سوال که آیا حجاب محدود به بانوان است اظهار کرد: در مسئله حجاب، عفت درجه اول را دارد و باعث میشود مردان و یا زنان هرزه اجازه دستبرد نداشته باشند حجاب محدود به زنان نیست اگرچه زنان سهم بیشتری در این خصوص دارند.
استاد دانشگاه فرهنگیان و کارشناس حوزه زنان و خانواده افزود: ما باید ابتدا مبانی پذیرش حجاب در جامعه را آماده کنیم که این نقش رسانه است، پیشنهاد می کنم مناظرات علمی فاخر با منتقدان و موافقان حجاب هم در صدا و سیما را برگزار کنید. همچنین در مقام آسیبشناسی جدی در این حوزه گام بردارد و بهخصوص در برنامههای خانواده محور که اخیراً هم از نظر کیفی و هم کمی از سطح قابل قبولی برخوردار شده است. آسیب شناسی میتواند مبنای چاره اندیشی مسئولان فرهنگی و نیز خانوادهها و حتی خود رسانهها قرار بگیرد.
وی افزود: نقش دیگری که رسانه میتواند ایفا مند ترویج و اشاعه و فرهنگ سازی برای مقوله مهم امر به معروف و نهی از منکر است چرا که در قبال پدیده بد پوششی بیش از هر نهاد يا ارگان حکومتی این خود مردم هستند که میتوانند موثر واقع شوند و البته مسئولیت دارند. تا زمانی که در قبال این مسائل از سوی مردم هیچ عکسالعملی بروز نیاید محال است با دیگر اقدامات اتفاق خاصی رخ دهد بنابراین جا انداختن و متذکر شدن فرهنگ امر به معروف و نهی از منکر و نیز راههای موثر و شیوههای صحیح و اصولی این جزء از فروع دین یکی از رسالتهای رسانهها تلقی میشود.
استاد دانشگاه فرهنگیان و کارشناس حوزه زنان و خانواده گفت: راه اندازی کرسیهای آزاداندیشی و برنامههای مستند و یا مناظره مانند و به طور کلی تهیه برنامه های آزاد برای بحث و تبادل نظر پیرامون این موضوع میتواند به درک بهتر و عمیق تر ابعاد این پدیده برای جوانان بینجامد چرا که دلیل بسیاری از این هنجارشکنیهای اجتماعی عناد یا مخالفت و لجبازی نیست بلکه یک تصور و یا باور غلط اجتماعی و یا حتی دینی است.
همیز با اشاره به اینکه که پژوهش گسترده ای در حوزه علت بی حجابی و بدحجابی انجام شد ادامه داد: 25 علت آن در خود فرد است، 9 علت خانواده باعث می شود که فرد نپذیرد و 14علت آن در جامعه است، بنابراین باید مبانی نظری حجاب را بررسی کنیم چرا که قانون والایی است که خود غربی ها هم می پذیرند. این یک مسئله انسانی است که همه به آن علاقه دارند اما امروزه متاسفانه تبدیل به یک مسئله سیاسی شده است در حال حاضر برای نشان دادن اعتراض و مبارزه با یک سری اصول با بی حجابی این کار را می کنند و بی حجابی یک کارکرد سیاسی پیدا کرده است.
حجاب هنجاری فراتر از قوانین
مریم خطیب زاده میهمان تلفنی برنامه بحث روز گروه سیاسی رادیو ایران نیز با اشاره به اینکه در موضوع حجاب ما نباید نقش مهم و اساسی رسانهها غافل شویم اظهار کرد: متاسفانه اتاق فکرهای بسیاری از رسانههای غربی عامدانه طراحی بسیار دقیقی را در تصویرسازی نادرست از زنان محجبه دارند سعی می کنند و زنان محجبه را چه در ایران و چه سایر کشورهای اسلامی و حتی کشورهای غربی انسانهای متحجر عقب افتاده و بدون سواد علمی و حتی تروریست به نمایش بگذارند تا بتوانند به اهداف خاص خود دست پیدا کنند و در طرف مقابل شخصیتهایی که التزام و اعتقادی به موضوع حجاب ندارند و حتی در برههای هم کشف حجاب کردهاند اینها الگو و اسطوره برای بسیاری از دختران و زنان جوان ایران و سایر کشورها معرفی کنند
وی با اشاره به اینکه ایجاد شکاف در بدنه اجتماعی ما و همچنین ایجاد انگارهها و الگوهای انحرافی از مهمترین برنامه های دشمن است افزود: این یک سناریو ازپیش تعریف شده است و از پروژههای مختلفی که از سالهای گذشته هم داشتند استفاده کردند و حتی برنامهها و تصویرسازی که در سال 98 سعی در پیاده سازی آن دارند انگارههایی است که در آن تلاش میکنند بین شخص باحجاب و بی حجاب در داخل کشور رقم بزنند و از فاصله اندازی بین این دو قشر در کشور به مقصود خودشان برسند.
مسئول فضای مجازی بسیج جامعه زنان با بیان اینکه متاسفانه رسانههای داخلی ما در زمینه الگوسازی ضعیف عمل کردند خاطرنشان کرد: رسانههای انقلابی با معرفی کردن بسیاری از بانوان موفق محجبه کمک بزرگی به فرهنگ سازی در زمینه حجاب داشته باشند، حجاب یک موضوع بسیار مهم اجتماعی فرهنگی است که ساختارهای توسعه کشور ما را تا حدود زیادی در اختیار دارد.
انتهای پیام/4046/
انتهای پیام/