صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۶:۲۹ - ۲۸ خرداد ۱۳۹۸
آیت‌الله مکارم شیرازی:

گزارش وزیر علوم در خصوص پیشرفت‌ آموزش عالی بسیار امیدوارکننده است

یک مرجع تقلید گفت: گزارشی را که وزیر علوم از وضعیت و عملکرد آموزش عالی در کشور ارائه دادند، بسیار امیدوارکننده است.
کد خبر : 399143

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا از روابط عمومی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، منصور غلامی با آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی دیدار کرد.


آیت‌الله مکارم شیرازی در این دیدار با بیان اینکه دانشگاه یکی از ارکان کشور است و بسیاری از مسائل کشور، حول محور دانشگاه رقم می‌خورد، اظهار کرد :مطلوب بودن دانشگاه، منوط به دو چیز است؛ اول اینکه علم به عنوان علم دنبال شود و نگاه درآمدی نداشته باشیم؛ در حوزه‌های علمیه این اتفاق رخ داده است و باید این فرهنگ در دانشگاه نیز جا بیفتد.


وی افزود: نکته دوم این است که گردآوری زیاد ارزشی ندارد و باید به دنبال نوآوری باشیم، گردآوری علم و تجربه دیگران خوب است، ولی باید به دنبال نوآوری در علوم باشیم و به عنوان پیشرو در علوم شناخته شویم.


این مرجع تقلید ادامه داد: دانشگاه باید با نیازهای ملموس مردم ارتباط داشته باشد؛ نباید این‌گونه باشد که دانشجویان خزینه‌ای از علم باشند ولی نتوانند مشکلی را از جامعه حل کنند. باید یک رابطه بین علوم دانشگاهی و حل مشکلات جامعه ایجاد و تقویت شود تا مردم ضرورت وجود دانشگاه در جامعه را حس کنند.


آیت‌الله مکارم شیرازی تصریح کرد: دانشجویان نباید جناحی عمل کنند؛ باید رویکرد دانشجویان حمایت از نظام جمهوری اسلامی ایران و انجام انتقادات سازنده در راستای پیشرفت کشور باشد؛ دانشجویان حق دارند در مسائل سیاسی ورود کنند و انتقاد مستدل، منطقی و مؤدبانه داشته باشند ولی باید مراقبت شود تا حمایت‌ها جناحی نشوند.


وی افزود: ما کشور اسلامی هستیم و باید دانشجویان با مسائل اسلامی و اخلاقی آشنایی پیدا کنند؛ عدم آشنایی با مسائل اخلاقی باعث می‌شود برخی جوانان پس از تحصیل به خارج از کشور مهاجرت کنند و تعهدی به کشور خود نداشته باشند.


این استاد برجسته حوزه علمیه تأکید کرد: آشنایی با مسائل دینی و اخلاقی باعث می‌شود که توجه به مادیات و تعلقات دنیایی کاهش پیدا کند. باید دانشجویان با مباحث و مفاهیم قرآنی آشنا شوند تا درک درست‌تری از مسائل اجتماعی و اخلاقی داشته باشند.


وی گفت: معتقد هستیم که بر آمریکا پیروز خواهیم شد، زیرا رئیس‌جمهور آمریکا دچار اوهام است و سرمایه او نیز دروغ است و با این اوهام قطعاً شکست خواهد خورد.


این مرجع تقلید با بیان اینکه مذاکره چند شرط دارد، عنوان کرد: اولین شرط مذاکره اعتماد متقابل است و با آمریکا که بدعهد بوده و به اصول و قرارداد خود پایبند نیست نمی‌شود مذاکره کرد. همچنین نمی‌شود با فشار آوردن، ایران را وادار به مذاکره کرد؛ تحریم، اسلحه انسان‌های ضعیف است و نشانه ضعف آمریکا است.


آیت‌الله مکارم شیرازی عنوان کرد: مدت زیادی مذاکره انجام شد و نتیجه آن نیز برجام بود ولی آمریکا اعلام کرد که یک طرفه خارج می‌شوم؛ باید گفت به جهنم که خارج می‌شوید.


همچنین در این دیدار وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گزارشی از عملکرد وزارت علوم و پیشرفت‌های علمی کشور ارائه کرد.


تحصیل 4 میلیون دانشجو در دانشگاه‌های کشور/ فعالیت ۲۵۰ کانون قرآن و عترت در دانشگاه‌ها


منصور غلامی امروز در دیدار با آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی، با بیان اینکه بخش مهمی از مجموعه آموزش عالی کشور در وزارت علوم متمرکز است، گفت: حدود چهار میلیون دانشجو در رشته‌ها و مقاطع مختلف در کشور مشغول تحصیل هستند که نیمی از آن‌ها در دانشگاه‌های دولتی و مابقی در سایر دانشگاه‌ها تحصیل می‌کنند.


وی با بیان اینکه به‌طور متوسط ۴۶ درصد دانشجویان کشور دختر هستند، اظهار کرد: از نظر توزیع دانشگاه‌ها و دسترسی به مراکز علمی در وضعیت مناسبی قرار داریم.


وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به طرح ساماندهی دانشگاه‌ها در کشور گفت: تقویت و مأموریت پیداکردن دانشگاه‌های کوچک در شهرستان‌ها در دستور کار است که فعالیت تخصصی آن‌ها آغاز شده است.


غلامی بابیان اینکه گروه‌های برنامه‌ریز در حوزه تحول در علوم انسانی، جریان مستمری برای بهبود منابع درسی در کشور ایجاد کرده‌اند، گفت: در حوزه آموزش قرآن نیز رشته‌های مختلف علوم قرآنی تا دوره دکترا در دانشگاه‌های کشور به‌صورت تخصصی تدریس می‌شوند.


وی با اشاره به ایجاد ۲۵۰ کانون قرآن و عترت در دانشگاه‌ها افزود: کانون مهدویت و هیئت‌های دانشجویی ازجمله نهادهای فعال در دانشگاه‌هاست که به دنبال تکمیل اوقات آزاد دانشجویان است.


غلامی با بیان اینکه وزارت علوم، ارتقای جایگاه علمی کشور را به‌پیش می‌برد، ادامه داد: رهبر معظم انقلاب همواره به افزایش تولید علم در کشور تأکید دارند که در این زمینه افزایش بودجه علمی و توجه به ارتقای شاخص‌های علمی کشور در دستور کار است.


وی با بیان اینکه جمهوری اسلامی از نظر علمی در رتبه ۱۶ دنیا قرار گرفته است گفت: در رشته‌های جدید مانند نانو و زیست‌فناوری ایران به ترتیب در جایگاه ششم و هشتم دنیا قرار دارد و تمام این دستاوردها پس از انقلاب اسلامی به‌دست‌آمده است.


غلامی، ساماندهی و ارتقای کیفی مراکز آموزشی، تقویت ارتباط دانشگاه‌ها با جامعه و رفع نیازهای جامعه را به‌عنوان اولویت‌ها وزارت علوم دانست و گفت: رسیدگی به آسیب‌های اجتماعی، رفع نیازهای اساسی جامعه، ایجاد ارتباط قوی با صنایع و عقد قرارداد میان دانشگاه‌ها و واحدهای صنعتی از جمله اولویت‌های وزارت علوم است.


وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با بیان اینکه اساتید دانشگاهی که به رفع نیاز صنعت و آسیب‌های اجتماعی توجه دارند، مورد تشویق و حمایت بیشتر قرار می‌گیرند، گفت: کاهش مشغله‌های دانشجویان، توجه به آموزش مهارت‌های شغلی به دانشجویان و دور ساختن مباحث تنش‌زای سیاسی از جمله اموری است که در سال‌های اخیر وزارت علوم بر آن‌ها تکیه کرده است.


وی افزود: نشست‌ها و جلسات سخنرانی، مناظره و کرسی‌های آزاداندیشی در دو سال گذشته، رشد بسیار چشمگیری در دانشگاه‌ها داشته است و این در حالی است که با مدیریت‌های صورت گرفته، این جلسات با کمترین تنش برگزار شده است.


وزیر علوم، تحقیقات و فناوری به همراه جمعی از معاونان و مسئولان این وزارتخانه برای دیدار و گفتگو با مراجع عظام تقلید صبح امروز به شهر قم سفر کرد.


انتهای پیام/4107/4118/


انتهای پیام/

ارسال نظر